Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willz

Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 06:03

Ik heb mijn oog laten vallen op een leegstaande, verwaarloosde accommodatie en loop al een paar dagen te brainstormen wat de mogelijkheden zijn.
Vandaar dat ik hier een klein marktonderzoekje wil doen naar de wensen van pensionklanten in luxe segment.

Voor ik aangevallen wordt…, voor mij zijn alle paarden gelijk!
De ruimte, locatie, concurrentie en benodigde investering geven de doorslag te kiezen voor deze doelgroep, die in deze omgeving overigens weinig keus heeft qua stalling en bijna allemaal 3x3 opgehokt staan op een van de maneges.

Hieronder geef ik uitleg over het beleid, de faciliteiten en de mogelijke manieren van stalling zoals ik ze nu in mijn hoofd heb zitten.
Hoop dat jullie je ideeën hierover willen delen en een in jullie ogen fatsoenlijke prijs voor een stalling als deze willen geven, dit in % (procenten) van de gemiddelde prijs die een FNRS manege berekent bij jullie in de omgeving.
Dit laatste omdat de prijzen per provincie nogal verschillen.

Om maar met de deur in huis te vallen, er is geen weiland!
De faciliteiten die er wel zijn of kunnen komen:
- Binnenbak 16,50 x 36 meter
- Buitenbak 20 x 40 meter
- Buitenbak 20 x 60 meter
- Enig hindernismateriaal
- Longeerbak
- Kleine stapmolen
- Geweldige uitrij mogelijkheden
- Totaal ± 3600 m² tot ± 4000m² beschikbaar voor paddock(s) nog nader in te delen
- Wasplaats, met warm water
- Solarium
- Zadelkasten (in box) minimaal 1,60 x 0,80 x 2 meter.
- Gezellige, verwarmde maar onbeheerde kantine (uitzicht op binnen- en 20 x 60 baan)
- Geen manege, dus alle faciliteiten zijn continu beschikbaar voor de pensionklanten
- Volledig vrije keus voor hoefsmid, DA, instructeur, enz.

totaal denk ik aan 28 paarden, waarvan 24 pensionpaarden.
Deze zou ik, zoals ik het nu bedacht heb op 3 verschillende manieren willen huisvesten.

A-boxen: 9 stuks.
Dit zijn binnenboxen van 3.45 x 4.00 meter die over het gangpad uitzicht hebben op de binnenbak.
De boxen hebben een open karakter zodat de koppies lekker op het gangpad mogen hangen en de zijwanden zijn voorzien van tralies om contact met de buren te houden.
De paarden uit deze boxen gaan dagelijks van 8.30 uur tot 16.30 uur buitenspelen (wordt door ons verzorgd) in een paddock van minimaal 3000 m².

Deze paddock noem ik hierna “paardenspeeltuin”.
De paardenspeeltuin wordt een beetje in Hit-activ-style ingericht met drainage, bodemroosters en zand, rolplek en het deel met de hooiruifen wordt verhard, zo groot mogelijke schuilstal (dak en achterwand) waterplaats en enkele bomen.

B-boxen: 9 stuks.
Dit zijn paddockboxen met een stalruimte van 3.45 x 4.00 meter en een eigen paddock van 3.45 x 7.00 of 8.00 meter.
Zie hieronder voor een idee
http://www.reitanlage-eberl.de/pix/paddockbox2_1.jpg
Of meer in de style die ik in gedachte heb (ook voor de binnenboxen trouwens)
http://www.schauer.co.at/index.php?id=1122&L=0
De bodem van de privé paddocks wordt zand op bodemrooster (dus geen blubber)
De eigenaren van de paarden uit deze boxen hebben ruime keus, of en zo ja, wanneer ze de deur en eventueel het bovenluik gesloten willen hebben en ook hoe ze hun paard vrije uitloop willen geven.
Wanneer zij dat willen zetten wij het paard in de paardenspeeltuin voor een hele of een halve dag.
Maar er is ook de keuze dit niet te doen, dan is er de mogelijkheid om je paard (+ eventueel een vriendje) zelf in de kleine paddock ± 500 m² los te laten of in de longeerbak.
Na 17.00 uur is de paardenspeeltuin leeg en kan deze ook gebruikt worden om individueel of samen met een vriendje los te laten.

C-boxen: 3 stuks duo-paddockboxen (6 paarden dus).
Beleid is identiek aan de B-boxen het enige verschil is dat er 2 paarden staan in een boxruimte van 6.60 x 3.20 meter met een eigen paddock van 7.35 x 7 á 8 meter en dat de box 2 zadelkasten heeft.

Onze verzorging:
- Dagelijks ballen wippen en opstrooien, volledig uitmesten is afhankelijk van stalgedrag paard met een verschil van dagelijks tot wekelijks.
- Voordroogkuil geven wij het liefst onbeperkt door een rooster of hooinet zodat ze er wel wat voor moeten doen.
Op verzoek willen we natuurlijk wel wat minderen, behalve in de paardenspeeltuin daar zal altijd onbeperkt voordroogkuil aanwezig zijn.
- 3 tot 4 keer per dag krachtvoer.
Paarden in de paardenspeeltuin krijgen om 12.00 uur namelijk alleen “vers” verdeelt over het verharde deel van de speeltuin (vers = seizoen afhankelijk VB. wortelen, voederbiet, appelen, enz)
De paarden die om 12.00 uur in de paddockboxen staan krijgen vers + krachtvoer.
Hoeveelheid en samenstelling van het krachtvoer bespreken we met de eigenaar.
- We wisselen geen dekens en doen geen beenbeschermers om wanneer paarden gaan spelen in de paardenspeeltuin.

Phoe, een heel verhaal ;)
Mijn vraag aan jullie:
- Hoe vinden jullie dit concept?
- Zouden jullie op een stal als deze willen staan?
- Zo nee, waarom niet?
- Zo ja, in welk box-type?
- Waarom?
- Wanneer je in een paddockbox zou staan, zou je je paard dan in de kudde in de paardenspeeltuin laten zetten (hele of halve dag) of de vrije uitloop liever zelf regelen?
- Zou je bij de paddockbox de boxdeur open houden of sluiten om 17.00 uur of 22.00 uur?
- Vind je 3 rijbanen op 28 paarden genoeg, te weinig of juist overdreven?
- Welke prijs vind je reëel voor hetgeen geboden wordt per box-type, berekend in % van de gemiddelde volpensionprijs van de FNRS-maneges in jouw omgeving
A-boxen:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %

B-boxen:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %

C-boxen, per paard:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %

Hoop dat jullie je wensen, ideeën en/of kritiek willen uiten.
Het kan voor mij doorslaggevend zijn of ik deze stap moet/kan/wil maken als ik tenminste rond kan komen met de eigenaar, gemeente en de financiën.
Zo ja, is jullie mening belangrijk bij punten als hoe er gebouwd moet worden en met welk beleid ik moet starten om zoveel mogelijk rekening te houden met paard en ruiter.

crazycactus

Re: Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:14

Klinkt allemaal lekker maar ik vind het perceel toch wel erg klein om zo veel paarden te houden. nog geen halve hectare is echt heel weinig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:26

Luxe- en sportpaarden willen ook wel eens weidegang :j
28 paarden op zo`n klein stukje is best veel
Ik denk wel dat 3 bakken genoeg zijn, mits de bodem van alle goed is ;)

Hoe zit dat met die open bovendeuren, zijn de tussenwanden helemaal dicht, of tocht het bij de buurman als ik mn luik open wil houden?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:26

A boxen vind ik nx eerlijk gezegd, B is iets beter, en C nog een beetje beter, maar echt geen weiland? neen, ik zou geen stal nemen hier... ik snap ook niet goed hoe groot die speeltuin dan wel zou zijn? je wilt er tenslotte toch een aantal paarden de hele dag in zetten...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:31

Ik vind het erg weinig land voor de aantal paarden die je er op wilt gaan houden.
De paddocks is natuurlijk al een hele oplossing, maar in de zomer (van mei tot oktober) willen veel paarden eigenaren toch graag wat wei voor hun paard.
Opzicht heb je over alles redelijk goed nagedacht, maar je mist in mijn ogen gewoon wei/land.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:35

Voor in de stad is het idee perfect. Zoiets moet je niet doen als er andere stallen zijn met weiland in de buurt.

En persoonlijk denk ik niet dat er echte sportmensen komen...paarden samen in een paddock? Nee straks word het paard nog vies of krijg een wondje?!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:53

crazycactus schreef:
Klinkt allemaal lekker maar ik vind het perceel toch wel erg klein om zo veel paarden te houden. nog geen halve hectare is echt heel weinig.

Ben ik het helemaal mee eens!

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:44

Het geheel is ongeveer 1,2 ha, daar gaat een stukje wonen, parkeren en opslag vanaf de rest is voor de paarden.
De hit-active stal Mansour telt 40 paarden dag en nacht op 4000 m².
Bij ons zou het mogelijk zijn om 4000 m² als paardenspeeltuin voor 28 paarden te realiseren, dat is dus niet te klein!
Maar omdat ik ook wel zeker weet dat niet iedereen zijn paard in de kudde durft te zetten heb ik me daarnaast op de paddockbox gericht.
Hierdoor en het extra paddockje van ± 500m², blijft er ruim 3000 m² over voor een paardenspeeltuin, daar gaan in ieder geval, de 9 pensionpaarden uit de binnenboxen in en onze eigen paarden, 2 + 2 kleine pony’s, 13 stuks dus.
Voor de paddock-pension-klanten is het mogelijk om hier aan mee te doen, hoeft niet!

Bij deze groep gok ik dus niet op de doelgroep die zijn paard nu op het land heeft staan maar hoop ik paarden die nu op 6 maneges in de omgeving, het hele jaar door in een box van 3 x 3 staan, een paardvriendelijker thuis te bieden in de paddock-box.
De extra uitloop, in de kleine paddock of longeerbak scheelt niks met de manier waarop ze dat nu op hun manege doen.
De voordelen zijn:
- Box is groter
- Eigen paddock
- lichamelijk contact via open paardvriendelijk hekwerk
- Dat ze na 17.00 uur in de paardenspeeltuin kunnen om af en toe eens echt uit hun dak te gaan.
- Voor de ruiter dat deze de rijbaan niet hoeft te delen met lesklantjes

De binnenboxen zie ik ook niet negatief.
Lekker de hele dag buiten spelen en in de avond wanneer de binnenbak op volle touren draait de afleiding van paarden en mensen in het gangpad en zicht op de rijdende paarden, terwijl je lekker op je hooi knabbelt.

De locatie ligt idd in de randstad en direct aan een grote stad.
24/7 buiten is er wel en ook in de winter alleen de nacht op stal maar low-budget met weinig tot geen faciliteit, zelfverzorging en als het weer tegen zit tot hun knieën in de blubber.
1 stal met volop wei, is best paard en ruiter vriendelijk maar mist wel wat faciliteiten
6 maneges hebben ook geen meter wei en nauwelijks paddock ruimte.
Een paar andere hebben wel wat wei maar niet in verhouding, zoiets als 100 paarden en 2 ha wei, voor hen alleen een snack terwijl ze de rest van het jaar binnen staan.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:07

Ik vind het op zich een heel goed idee, je hebt zeker nagedacht over wat een paard nodig heeft voor zijn welzijn: vrije bewegingsruimte, vriendjes en veel ruw voer. Ook de paddock stallen zijn prettig voor een paard, en best wel nieuw voor Nederland volgens mij. Ik zou mijn paard voor de wintermaanden zeker in een dergelijke stal willen hebben, maar voor de zomer zou ik toch een wei willen hebben. Voor de wintermaanden zou ik 300 - 350 euro een reeele prijs vinden (provincie Utrecht), mits jullie het binnen/ buitenzetten verzorgen en ook mesten en voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:16

klinkt allemaal wel goed hoor, zeker voor de randstad waar de meeste paarden toch vaak 23 uur per dag binnen moeten staan. Veel succes met het uitwerken van je ideën! ik ben wel benieuwd waar dit is.
prijskaartje zou ik er zo niet aan kunnen hangen, maar ik denk dat er zeker wel vraag naar zo'n soort stalling is.

even ter vergelijking, ik sta aan de rand van de randstad, overdag buiten, snachts binnen, zelf uitmesten, incl voer voor minder dan 200.-
maar dat zal je denk ik te weinig vinden..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:17

@wilzz wil je de 28 paarden tegelijk op dat stukje gaan zetten?? Geheid dat het mis gaat, of je moet steeds gaan wisselen, maar dat is zeer arbeidsintensief. Ik heb 5 paarden op 1 hectare en dat is eigenlijk al veel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:29

Sorry, maar weidegang is voor mij echt een must...ons paard staat ook op een luxe sportstal maar kan wel lekker de wei op met zijn kuddemaatjes. In een paddock verveelt hij zich stierlijk, ook als er speelmogelijkheden zijn. Hij gaat dan met zijn kuddemaatjes staan klieren. Hij is namelijk als hij buiten is alleen geinteresseerd in gras eten, en als dat er niet is gaat hij ongein uithalen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:30

Is er ook helemaal geen mogelijkheid om weiland bij te 'maken'. Stukje grond in de omgeving erbijkopen en dat ombouwen tot weiland? Want volgens mij is dat voor de doelgroep waar jij je op richt wel een pré.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:32

Ik vind weidegang, in elk geval in de zomermaanden, erg belangrijk. Dat hoeft niet heel veel uren te zijn als ze daarnaast de rest van de dag in de paddock komen.

ik zou dit ook alleen doen als de overige stallen in de omgeving ook geen weidegang aanbieden in de zomermaanden.

Qua boxen:

Type A: echt geschikt voor de sportpaarden van mensen die hun paard graag binnen houden. Zeker een markt voor als de paarden overdag naar buiten kunnen het hele jaar door.
Zou ook hier laten kiezen voor halve dag of hele dag aangezien niet iedere sportruiter zijn paard in de winter de hele dag in weer en wind buiten wil hebben.
Prijs: 100% FNRS peil stal zonder weidegang. 95% FNRS peil met weidegang in de zomer.

Type B:
Zou mijn keuze zijn in combinatie met hele dag in de paardenspeeltuin.
Bij mij zou de deur altijd open staan, dag en nacht, tenzij ik de volgende ochtend wedstrijd heb en mijn paard netjes schoon en in de vlechtjes. Dan gaat de onderdeur dicht voor de nacht.
Prijs: 105% FNRS peil stal zonder weidegang, 100% FNRS peil met weidegang.

Type C: alleen geschikt voor paarden die het echt heel goed met elkaar kunnen vinden. Als je de paddock wat ruimer maakt zal het combineren van paarden makkelijker gaan. Eventueel een mogelijkheid de stal en paddock op te splitsen zodat je bij niet klikkende combi's er een type B stal van kan maken met grotere paddock. De prijs kun je dan evt. iets hoger doen dan type B zodat mensen die een paard alleen willen hebben niet onnodig die dubbele uitloopboxen bezet houden.
Prijs: Zie type B

Voorzieningen:
Een binnenbak en een 20 bij 60 verlichtte buitenbak met super bodem (eb en vloed?) zou voldoende zijn met 28 paarden aangezien eigenaren over het algemeen niet allemaal op hetzelfde moment komen. De buitenbak is dan het hele jaar door rijdbaar en voor echt barre momenten of dagen, of als het erg druk is, kan men uitwijken naar de (kleinere) binnenbak.

Ik zou die 3e bak graag inleveren voor een paar nette, goed onderhouden graspaddocks waar je je paard 's zomers even een uurtje op mag laten grazen, eventueel met een vriendje. (wel de eigenaren gelijk de mest van hun paard laten verwijderen!)
Denk aan een stuk van zo'n 20 bij 60 wat je in 3 blokjes van 20 bij 20 kunt verdelen en eventueel bij een wedstrijdje kunt gebruiken als 20 bij 60 grasbaan.

Je hebt stapmolens waarbij je de binnencirkel kan gebruiken om te longeren. Dat zou een ruimtebesparend alternatief kunnen zijn, zodat je ook nog een aparte losgooipaddock kunt plaatsen, maar wel iets meer m2 over kunt houden voor de graspaddocks.

De paardenspeeltuin van 3000m2 lijkt ruim, maar misschien is het verstandig om hem eventueel op te kunnen splitsen in 2 aparte delen voor het geval je 2 groepen moet maken omdat er anders teveel onrust is. Zo dat elke groep een eigen deel van de schuilstal heeft en een eigen deel paddock, maar dat wanneer het goed gaat je de paddock ook weer makkelijk samen kan voegen. Eventueel kun je op die manier ook verschil maken tussen paarden die snel te dik worden en paarden die meer voer nodig hebben.

Qua verzorging met ruwvoer zou ik voor de paddockboxen kiezen voor tijdgestuurde ruiven. Op die manier kun je ook paarden die te dik worden goed verspreid en individueel voeren (naar wens van de eigenaar) zonder dat je zelf meerdere ruwvoerbeurten per dag hebt. 1x per dag bijvullen zou dan voldoende zijn. 3x per dag krachtvoer zou ook voldoende moeten zijn bij zoveel ruwvoer. (voor het naar buiten gaan, einde van de middag als ze binnen komen, laatste krachtvoerbeurt later op de avond?) Dan hoef je in de paddocks geen "vers"/krachtvoer te voeren, wat aanleiding kan geven voor voedernijd.

Overigens zijn de prijzen van individuele krachtvoermachines die aan de box zitten al sterk gedaald. Dat zou ook een geautomatiseerd alternatief zijn zodat gedurende de stalperiode goed verspreid in kleine beetjes krachtvoer gevoerd zou kunnen worden en je zelf minder tijd kwijt bent aan het voeren.

Die tijd kun je beter gebruiken om de paddocks netjes te houden (uitmesten) dat zal namelijk ook veel werk zijn.
Of je moet overwegen eigenaren de eigen stalpaddocks zelf laten bijhouden.

Hoop dat je wat aan deze ideeën hebt.

Je maakt je stal echt 100% aantrekkelijker als je in elk geval zomers een aantal hoekjes gras hebt waar mensen hun paard nog even lekker kunnen laten grazen na het rijden, terwijl ze zelf even wat gaan drinken in de kantine of op het terras of bij de bak. Een uurtje lijkt heel kort, maar het geeft zowel paard als eigenaar heel veel voldoening en is fijn voor de afwisseling en als ze los kunnen lopen heeft de eigenaar de handen vrij om even wat spullen op te ruimen of te socializen, wat niet lukt wanneer hij het paard aan de hand in de berm moet laten grazen...
Ook verloren hoekjes van het erf kun je netjes afrasteren en inzaaien met gras. Zo heb ik naast de bak een stukje van 6 meter breed waar ik een paard wel apart zette voor de nacht. Dat paard heeft er vele weken over gedaan voor hij de volle 60 meter af had gegraasd (met strookbegrazing)!

Zal zo de extra reacties nog even lezen die erbij zijn gekomen toen ik dit typte :P

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:49

ik vind het een erg goed idee.
bij ons zijn ongeloofelijk veel pensionstallen in buurt. zeker een 20tal waarvan er slechts een heeel beperkt aantal in de winter buiten komen. (in paddocks)
In de zomer is er wel weidegang.
Voor in de winter vind ik het een heel goede oplossing, ze kunnen buiten en dat is het voornaamste. Voor de zomermaanden zou ik kijken of je ergens land kan bijhuren, zodat paarden in shifts toch op de weide kunnen. Al is het een halve dag.
ik denk dat je heel goed nagedacht hebt over alles en denk ook in de richting van 300€.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:56

denk je er wel aan dat wanneer je sportpaarden/wedstrijdpaarden wilt stallen, je daar dan evt ook de bijbehorende trailers een plekje zou moeten geven (hoeft niet natuurlijk, maar is wel fijn als je die kwijt kan).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:39

Hou er rekening mee dat er nieuwe welzijnswetten aan komen, dan is in elk geval aantal uren vrije uitloop en contact mogelijkheden met soortgenootjes verplicht. Je bent simpeler af met 2 speeltuinen voor bv 1 24/7 en 1 overdag groep in combi met wat paddockboxen voor de overdag paarden en dieren die om medische redenen apart moeten. Dan zit je in elk geval mooi wat de nieuwe regels betreft en je krijgt vrijwel zeker een redelijk op dezelfde manier denkende groep mensen op je erf. Dat scheelt vaak een stuk wrijving en geeft een betere sfeer op stal.

Ook hoe meer dezelfde onderdelen je kan gebruiken hoe goedkoper je kan bouwen en dan kan je sneller voor betere kwaliteit materiaal kiezen.

Vraag je af wat voor type eigenaar je eigenlijk wil aanspreken en wat voor eisen die werkelijk hebben/ belangrijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:43

Ik quote mezelf even uit dit topic over huisvesting --> [VSW] waarom zo'n huisvesting?

Blijheid schreef:
Er zijn ook stallen met een open bovenkant, zodat de paarden als ze binnenstaan toch kunnen kriebelen bij elkaar, zonder dat ze elkaar kunnen slaan. Bijvoorbeeld de merriestal bij moravita
Afbeelding

Als je gaat voor A zou je hier ook aan kunnen denken :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:51

Eeerlijk gezegt vind ik het idee wel leuk.
Zeker optie A. En anders optie B.
De grootte is groot genoeg. 3 rijbanen op 28 paarden vind ik ruim voldoende. Mijn ervaring leert dat op een stal van 40 paarden je jezelf gaat afvragen wanneer iedereen zijn paard doet aangezien je er op het drukst maar een stuk of 5 anderen tegenkomt met rijden.

Ik denk dat ze er hier voor 250 voor vragen.
B 300. C weet ik niet goed, ik denk ook 300.

Het mooiste zou zijn als je een optionele wand tussen paarden hebt bij optie A. Dat als het echt niet gaat het traliewerk er tussen kan. Ik ga zelf echt voor totaal open stallen zonder tralies.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:21

Leuk om de kans te krijgen, en natuurlijk leuk om over na te denken! Wat je omschrijft doet me aan de pensionstal denken waar ik zelf mijn pony's heb staan, hoewel die eerder in de categorie gemoedelijk dan luxe valt. Een groot deel van de paarden bij ons op stal staat ook in paddockboxen zoals jij die wil. Ze delen wel een paddock waar de paarden omstebeurt instaan, beiden dus een dagdeel. Ook de faciliteiten zijn te vergelijken, op stapmolen na. Bij ons moet je wel zelf uitmesten en voor een paard kost het, exclusief voer en strooisel, per maand 110 euro, maar ik zit wel in een uithoek van het land ;) ! De paddockpaarden mogen echter wel in de wei (moeten pensionklanten zelf doen) en dat zou voor mij de reden zijn om niet vor jouw stal te kiezen. Ik heb zelf mijn pony's een tijdje in het paddocksysteem gehad en heb nu voor weidegang gekozen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik weet dat veel anderen erg blij met hun paddock zijn, het is een mooi systeem maar vervangt wat mij betreft niet een weiland. Even flink de benen strekken is er niet bij en met 30 paarden op 3000m2 lijkt e dat ook lastig.
Het hangt er denk ik helemaal vanaf in welke hoek van het land je zit, in een regio waar weidegang allesbehalve vanzelfsprekend is heeft het misschien wel kans, anders zou ik toch kijken of je ergens iets kunt huren zodat het in ieder geval een optie is.
Een ander puntje lijkt me het contact tussen de paarden. Vind ik geweldig, ik wou dat meer stallen het zo hadden, maar ik weet dat niet iedereen daar zo over denkt. Voor een duobox moet je erg zeker weten dat 2 paarden het goed kunnen vinden, dat zou ik zelf alleen doen met 2 paarden van dezelfde eigenaar. Samen in de wei is 1 ding, samen eten iets heel anders! Als je mikt op het luxe segment denk ik aan wedstrijdruiters, ik denk dat je die juist niet moet hebben. Alleen optie B zou denk ik voor hen voldoen, ik weet dat op veel stallen paarden niet samen in de wei mogen uit angst voor blessures, laat staan met zijn 28en! Zonder tralies erboven vind ik zelf geweldig, zou ik in een eigen stal zeker willen, maar op een pensionstal is het lastig. Bij ons op stal kunnen de tralies door een dichte wand vervangen worden en dat is soms erg fijn..

Ik hoop niet dat ik je nu te erg van een roze wolk afpraat, want ik vind dat je een hartstikke leuk idee hebt en ben best jaloers dat je deze kans krijgt ;) . De beperkte grond vind ik echter een groot nadeel (wij hadden vroeger altijd 0,5 ha voor 2 pony's en jaar rond is dat al aan de krappe kant, dat houd je niet groen en droog! Dan heb ik het wel over weiland) en ik zou nog eens over je doelgroep denken. Ik denk bij jouw stal eerder aan mensen die in een prettige omgeving plezier met hun paard willen hebben en een natuurlijk leven (min weidegang dan natuurlijk..sorry) voor hun paard willen dan aan wedstrijdruiters. Heel veel succes, ik ben benieuwd wat je gaat doen! Als je meer over onze stal wil weten moet je maar even pb'en.

PS Die foto hierboven vind ik wel geweldig... Dat wil ik ook!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:08

Eerlijk gezegd, als je voor het luxe segment gaat dan moet je een binnenbak hebben van minimaal 20x40, de afmeting die je nu noemt zal weinig wedstrijdruiters trekken (er zijn weinig recreatieve ruiters die willen betalen voor het prijspeil van het luxe segment). Ik zou dan nog liever een buitenbak laten vervallen en een binnenbak met "normale" afmeting maken.

Verder zou ik kleinere paddocks maken zodat ze niet in hele grote groep staan, bij ons op stal staan er ook in de winter 25 op een paddock en dat is best druk, maar daar kunnen ze zodra het land het toestaat op de wei en dan is het maar voor een beperkte periode en te overzien. Tegen het voorjaar aan zijn de paarden het er helemaal zat en gaan de dekens bij bosjes kapot, terwijl dit in de herfst zelden gebeurd.

Voor een B of C box zal ik niet gaan, heb zo'n box gehad, (B dan) maar zag de meerwaarde van de uitloop niet in, mijn paard heeft ong 2 jaar in een dergelijke situatie gestaan. Ze hebben alleen wat meer beweegruimte, maar een sprintje trekken is er niet bij, daarnaast is het schoonmaken ervan een berg meer werk. Als ik toch zo'n box zou hebben dan zeker overdag in de grote paddock zodat er gespeeld kan worden met andere paarden.

Maar voor mij valt deze stal af vanwege geen weidegang. Persoonlijk heb ik liever een 3x3 box en weidegang dan een supergrote box en alleen maar een paddock.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 00:15

Eerst wil ik even iedereen bedanken die met me mee denkt.

En dan, het weiland.., ik weet het.
Had het ook graag anders gezien maar het is er gewoon niet.
Er ligt uitsluitend bos omheen dus helaas!

De binnenbak en stalruimte zijn in slechte staat maar aanwezig en daarbij moet ik roeien met de riemen die ik heb (hopelijk krijg).
Het zal op die locatie al een hele tour worden om het bij de gemeente voorelkaar te krijgen, een hooischelf, schuilstal in de vorm van een afdak en een mesthoop te bouwen, laat staan een heel nieuw complex.
De binnenbak kan dus niet vergroot worden en ik zal het moeten doen met die 16,5 x 36 meter.
Vandaar ook dat ik zowel een 20 x 40 als een 20 x 60 buitenbak aan wil leggen zodat ieder zijn proef kan oefenen.
Voor overcapaciteit zal 3 rijbanen beslist niet nodig zijn op 28 paarden.

De paardenspeeltuin delen in 2 dagverblijven wordt moeilijk omdat dankzij de overvloed aan prachtige bomen bijna de helft in de schaduw ligt.
Ik zou dan 1 paddock in de schaduw en de ander juist vol in de zon krijgen, waardoor er dan nog vaak maar 1 gebruikt wordt.
Het kleine paddock iets vergroten of een 2de aanleggen waar de paarden uit de paddockboxen enkele uurtjes in kunnen staan is wel mogelijk.
Ik zal zo nog eens even gaan tekenen op zoek naar meer mogelijkheden.

In totaal zijn er maar 3 duo-paddock-boxen en daar gooi ik echt geen 2 vreemde paarden in hoor.
2 paarden van 1 eigenaar of 2 maatjes die elkaar al langer kennen is prima maar anders is de mogelijkheid om de paarden samen te stallen alleen voor paarden die elkaar uitgekozen hebben binnen de kudde en samen een onafscheidelijk duo vormen :(:) .
Mochten de duo-boxen vol staan en er meer koppeltjes komen + verzoek om samen te stallen, heb ik er totaal geen moeite mee om ze naast elkaar te stallen en de tussenwand in box en paddockje te verwijderen.
Sterker nog ik zal er tijdens de bouw rekening mee houden dat verwijderen hier en daar mogelijk moet zijn.

Dan de doelgroep.
Het is echt niet zo dat deze stallen gereserveerd zijn voor sportpaarden van hoog niveau.
Helemaal niet zelfs, de doelgroep zijn diegene die nu zomer en winter in een 3 x 3 box op een manege staan, vaak alleen omdat ze bij weidegang ook de accommodatie inleveren en weten dat ze dan in die maanden niet zullen rijden.
Elke discipline, elk niveau, ook recreatie (want de uitrij mogelijkheden zijn geweldig), ze zijn allemaal welkom.
Het is alleen wel zo dat dit dus een totaal andere doelgroep is dan degene die zijn paard in de wei houdt.
Hi hi, gepoetste leren laarzen ipv kaplaarzen maakt in dit geval het verschil tot luxe-paarden :+ .
De titel van dit bericht laat het misschien anders lijken maar is uitsluitend gekozen om de doelgroep naar dit topic te trekken.
Daarbij komt dat ik toch echt met mijn prijs op het zelfde niveau moet gaan zitten als de FNRS manege (ook een luxe-prijs dus).

Als ik de accommodatie traditioneel in zou richten }> zou ik 40 (3 x 3) boxen kunnen plaatsen.
De paddockboxen zouden dan gewone buitenboxen zijn en de binnenboxen hebben dan geen open uitzicht meer op de binnenbak maar een gebruikelijk gangpad met aan weerszijden boxen.
Geen mega zadelkast maar een halve kast van het type boven en onder.
Kleine binnenbak, 20 x 40 en 20 x 60 baan, longeerbak en stapmolen, warmwater wasplaats en solarium ongewijzigd.
Op de ruim 4000m² die overblijft, zouden dan makkelijk 3 paddockjes á 500m² kunnen komen, een springbak 30 x 50 en zelfs nog een pony-loop-stal voor 8 tot 10 pony’s.
Resultaat 48 tot 50 pensionklanten en met zoveel faciliteiten + de uitrijmogelijkheden weet ik zeker dat ik vol zou staan bij een prijsstelling van 90% van de FNRS-prijs.
Het zou daarnaast ook nog lonen zijn om de kantine op enkele dagen te laten draaien.
En die nieuwe welzijnsregels http://paarden.dierenbescherming.nl/actueel/nieuws/26
Daarbij is het onmogelijk om bij een nieuwe wet het grootste deel van de stallen meteen te sluiten dus daar hoef je nu eigenlijk nog geen rekening mee te houden als je dat niet zou willen.
Kortom, juist doordat ik zo geen paarden wil houden en het allemaal wel zo goed mogelijk wil doen, ben ik toch al een dief van mijn eigen zak.
Het is dan ook alleen mogelijk als er animo is voor een stal met dit concept en dat in combinatie met de FNRS-prijs want die is echt nodig om het enigszins rendabel te maken.
Vandaar hier een marktonderzoekje betreffende het concept en de wensen van klanten die dit wel zien zitten.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ik ga hier weer mee aan de slag, denken, tekenen, rekenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:00

Ik ben wel heel benieuwd. En ik zou zeker (als het in de buurt was natuurlijk) een keer komen kijken hoe zo'n stal er real life uitziet. Maar op zich klinkt het niet slecht. I

k begrijp de gedachtengang wel dat je je richt op paarden die nu 22 uur per dag in hun box staan, en eigenaren die zich daar eigenlijk niet lekker bij voelen, maar in de buurt is nou eenmaal niets anders. Als er dan in de buurt wel een andere optie komt, denk ik toch dat er wel animo voor is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:01

hmm..ziet er wel mooi uit, maar past dat allemaal wel?
ben wel benieuwd naar het eindresultaat!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:10

als mensen hun paarden geen weidegang kunnen bieden,haken heel wat mensen weer af,dat is mijn ervaring.ik had vorig jaar nog geen weidegang en heel wat mensen hadden toch zoiets van,,dan kijken we nog even verder,,en je zag ze nooit weer.
maar nu ik er genoeg weidegang bij heb komen mensen wel en dan heb je de stallen ook zo vol.
succes verder!