Vandaar dat ik hier een klein marktonderzoekje wil doen naar de wensen van pensionklanten in luxe segment.
Voor ik aangevallen wordt…, voor mij zijn alle paarden gelijk!
De ruimte, locatie, concurrentie en benodigde investering geven de doorslag te kiezen voor deze doelgroep, die in deze omgeving overigens weinig keus heeft qua stalling en bijna allemaal 3x3 opgehokt staan op een van de maneges.
Hieronder geef ik uitleg over het beleid, de faciliteiten en de mogelijke manieren van stalling zoals ik ze nu in mijn hoofd heb zitten.
Hoop dat jullie je ideeën hierover willen delen en een in jullie ogen fatsoenlijke prijs voor een stalling als deze willen geven, dit in % (procenten) van de gemiddelde prijs die een FNRS manege berekent bij jullie in de omgeving.
Dit laatste omdat de prijzen per provincie nogal verschillen.
Om maar met de deur in huis te vallen, er is geen weiland!
De faciliteiten die er wel zijn of kunnen komen:
- Binnenbak 16,50 x 36 meter
- Buitenbak 20 x 40 meter
- Buitenbak 20 x 60 meter
- Enig hindernismateriaal
- Longeerbak
- Kleine stapmolen
- Geweldige uitrij mogelijkheden
- Totaal ± 3600 m² tot ± 4000m² beschikbaar voor paddock(s) nog nader in te delen
- Wasplaats, met warm water
- Solarium
- Zadelkasten (in box) minimaal 1,60 x 0,80 x 2 meter.
- Gezellige, verwarmde maar onbeheerde kantine (uitzicht op binnen- en 20 x 60 baan)
- Geen manege, dus alle faciliteiten zijn continu beschikbaar voor de pensionklanten
- Volledig vrije keus voor hoefsmid, DA, instructeur, enz.
totaal denk ik aan 28 paarden, waarvan 24 pensionpaarden.
Deze zou ik, zoals ik het nu bedacht heb op 3 verschillende manieren willen huisvesten.
A-boxen: 9 stuks.
Dit zijn binnenboxen van 3.45 x 4.00 meter die over het gangpad uitzicht hebben op de binnenbak.
De boxen hebben een open karakter zodat de koppies lekker op het gangpad mogen hangen en de zijwanden zijn voorzien van tralies om contact met de buren te houden.
De paarden uit deze boxen gaan dagelijks van 8.30 uur tot 16.30 uur buitenspelen (wordt door ons verzorgd) in een paddock van minimaal 3000 m².
Deze paddock noem ik hierna “paardenspeeltuin”.
De paardenspeeltuin wordt een beetje in Hit-activ-style ingericht met drainage, bodemroosters en zand, rolplek en het deel met de hooiruifen wordt verhard, zo groot mogelijke schuilstal (dak en achterwand) waterplaats en enkele bomen.
B-boxen: 9 stuks.
Dit zijn paddockboxen met een stalruimte van 3.45 x 4.00 meter en een eigen paddock van 3.45 x 7.00 of 8.00 meter.
Zie hieronder voor een idee
http://www.reitanlage-eberl.de/pix/paddockbox2_1.jpg
Of meer in de style die ik in gedachte heb (ook voor de binnenboxen trouwens)
http://www.schauer.co.at/index.php?id=1122&L=0
De bodem van de privé paddocks wordt zand op bodemrooster (dus geen blubber)
De eigenaren van de paarden uit deze boxen hebben ruime keus, of en zo ja, wanneer ze de deur en eventueel het bovenluik gesloten willen hebben en ook hoe ze hun paard vrije uitloop willen geven.
Wanneer zij dat willen zetten wij het paard in de paardenspeeltuin voor een hele of een halve dag.
Maar er is ook de keuze dit niet te doen, dan is er de mogelijkheid om je paard (+ eventueel een vriendje) zelf in de kleine paddock ± 500 m² los te laten of in de longeerbak.
Na 17.00 uur is de paardenspeeltuin leeg en kan deze ook gebruikt worden om individueel of samen met een vriendje los te laten.
C-boxen: 3 stuks duo-paddockboxen (6 paarden dus).
Beleid is identiek aan de B-boxen het enige verschil is dat er 2 paarden staan in een boxruimte van 6.60 x 3.20 meter met een eigen paddock van 7.35 x 7 á 8 meter en dat de box 2 zadelkasten heeft.
Onze verzorging:
- Dagelijks ballen wippen en opstrooien, volledig uitmesten is afhankelijk van stalgedrag paard met een verschil van dagelijks tot wekelijks.
- Voordroogkuil geven wij het liefst onbeperkt door een rooster of hooinet zodat ze er wel wat voor moeten doen.
Op verzoek willen we natuurlijk wel wat minderen, behalve in de paardenspeeltuin daar zal altijd onbeperkt voordroogkuil aanwezig zijn.
- 3 tot 4 keer per dag krachtvoer.
Paarden in de paardenspeeltuin krijgen om 12.00 uur namelijk alleen “vers” verdeelt over het verharde deel van de speeltuin (vers = seizoen afhankelijk VB. wortelen, voederbiet, appelen, enz)
De paarden die om 12.00 uur in de paddockboxen staan krijgen vers + krachtvoer.
Hoeveelheid en samenstelling van het krachtvoer bespreken we met de eigenaar.
- We wisselen geen dekens en doen geen beenbeschermers om wanneer paarden gaan spelen in de paardenspeeltuin.
Phoe, een heel verhaal
Mijn vraag aan jullie:
- Hoe vinden jullie dit concept?
- Zouden jullie op een stal als deze willen staan?
- Zo nee, waarom niet?
- Zo ja, in welk box-type?
- Waarom?
- Wanneer je in een paddockbox zou staan, zou je je paard dan in de kudde in de paardenspeeltuin laten zetten (hele of halve dag) of de vrije uitloop liever zelf regelen?
- Zou je bij de paddockbox de boxdeur open houden of sluiten om 17.00 uur of 22.00 uur?
- Vind je 3 rijbanen op 28 paarden genoeg, te weinig of juist overdreven?
- Welke prijs vind je reëel voor hetgeen geboden wordt per box-type, berekend in % van de gemiddelde volpensionprijs van de FNRS-maneges in jouw omgeving
A-boxen:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %
B-boxen:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %
C-boxen, per paard:
- 80 %
- 85 %
- 90 %
- 95 %
- 100 %
- 105 %
- 110 %
- 115 %
- 120 %
Hoop dat jullie je wensen, ideeën en/of kritiek willen uiten.
Het kan voor mij doorslaggevend zijn of ik deze stap moet/kan/wil maken als ik tenminste rond kan komen met de eigenaar, gemeente en de financiën.
Zo ja, is jullie mening belangrijk bij punten als hoe er gebouwd moet worden en met welk beleid ik moet starten om zoveel mogelijk rekening te houden met paard en ruiter.

.
.
zou ik 40 (3 x 3) boxen kunnen plaatsen.