Hoeveel hooi en stro kosten hebben jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Hoeveel hooi en stro kosten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 17:51

Hallo,

Hoeveel hooi en stro-balen gebruiken jullie per week/maand?
En dan er van uitgegaan dat het paard de hele dag op stal staat.

Alvast bedankt!

capopjekop

Re: Hoeveel hooi en stro kosten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:07

Heeft het paard een dek op? Want als dat niet zo is dan heeft hij minder nodig om zichzelf warm te houden. Ik zou een paard niet de hele dag op stal willen hebben, vind dat niet erg paardvriendelijk, maar dat terzijde. Dus ik zou wel voldoende voeren tegen verveling. Hoe zwaar weegt je paard ongeveer? Want dan kun je op paard natuurlijk uitrekenen hoeveel je paard per dag nodig heeft.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:22

Wij zijn aan het uitrekenen of het uit kan om nieuwe stallen te bouwen en dan een gedeelte te verhuren.

Maar het gaat om een paard van ongeveer 600 kilo gewoon zonder deken 23uur op stal

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:23

23 uur op stal? Die is gek

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:24

ik zoudan gaan voor 4/6 plakken pd, en een baal stro pw? niet teveel biks voeren..

23 uur is wel erg lang

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:26

overdag weidegang of paddock oid zal ook een boel schelen in kosten en is beter voor de paarden.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:29

Nou bij ons op stal zijn de boxen 3 bij 4 meter en 3x bij 3 meter
Wij krijgen om de 3 dagen een baal stro en paarden die in een box staan van 3 bij 4 komen daar meestal niet mee uit en dan kun je stro bijkopen.
Wij moeten op stal 5,50 per baal afrekenen en mogen het niet elders aankopen
Hooi weet ik niet want dat voert de stalbaas

Overigens mensen die op zaagsel staan krijgen om de 6 dagen een baal en die kun je voor 9 euro kopen als je meer wilt gebruiken.
Heb je daar iets aan?
En formaat paarden is van klein tot groot

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:30

Flurk schreef:
Wij krijgen om de 3 dagen een baal stro en paarden die in een box staan van 3 bij 4 komen daar meestal niet mee uit en dan kun je stro bijkopen.

Overigens mensen die op zaagsel staan krijgen om de 6 dagen een baal en die kun je voor 9 euro kopen als je meer wilt gebruiken.
Heb je daar iets aan?

Jeetje wat een prijzen. Zaagsel 9 euro.
Mijne staat in een stal van 3 x 3m. Wij kunnen zelf pakken wat we nodig hebben en betalen na mate wat we verbruiken. Baaltje stro 5 euro. (doe ik per paard ong. 4 dagen mee.)
Bij ons is de keuze ook voor vlas baaltje 7 euro.
Kuil word gevoerd en hooi kan je zelf extra bijkopen. baaltje 4 euro en kan je een week mee doen. plakje per dag.

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:42

Bij ons op stal betaal je een vaste prijs per maand aan stallingsgeld. Dit is inclusief onbeperkt hooi en stro gebruik.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:56

mijn paarden gaan overdag buiten op een klein stukje land dat in de winter gewoon een blubberbak is.
ik doe 1,5 baal per dag voor 1 paard en 1 D-pony

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:55

CarolShadow schreef:
23 uur op stal? Die is gek

Even voor de duidelijkheid: we zijn op zoek naar richtlijnen hoeveel hooi en stro er gemiddeld verbruikt word.

Omdat wij voorplan zijn om een kleinschalige pensionstalling te beginnen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

Mijn verbruik in de winter (die van mij staat wel op de paddock dan, maar niet op het gras, dus hooi verbruik is te vergelijken iig) is:
4 balen hooi in de week. En afhankelijk van de baal 1 a 2 balen stro in de week. Ik zal bij hele dagen op stal 2 aanhouden.

(overigens ben ik het wel eens met anderen dat ik het not done vind om paarden 24/7 op stal te houden, en ik ook niet kan begrijpen dat als je geen ruimte hebt om paarden buiten te laten lopen je er überhaupt over nadenkt om een stal te beginnen. :o )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:10

Voor een nette volle box schoon stro kun je imo gemiddeld rekenen op 3/4 baal stro per dag. Een halve baal zou soms ook kunnen, maar dan heb je wel een redelijk schoon paard en/of goed stro in grote balen.
Hooi is erg afhankelijk van de kwaliteit en het gewicht van de balen. Ik voerde eerst hooi, maar nu paardenkuil.

Denk eraan dat een kleinschalige pension veel werk en weinig inkomsten opleveren. Imo kun je vaak beter wat meer uur werken bij je baas :x

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:17

Wij hebben met 2 trekpaarden en 1 haflinger zo'n 200 balen hooi nodig. Dit zijn de kleine balen.
Aan stro hebben we niet veel nodig omdat het een inloopstal is. Dus daar kan ik verder geen antwoord
op geven. Op de pensionstal toen der tijd werden de stallen elke dag schoongemaakt (nat en drol eruit).
Die stallen waren 3 x 3 meter en met bijstrooien werd er halve baal bijgegooit.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:43

Alleen al aan hooi zijn wij per paard ongeveer €80,- per maand kwijt. Deel daarvan gaat verloren in de bodem/mest. Het hangt er wel een beetje vanaf welk paard, de schonere zijn wel iets goedkoper.
Bodembedekking valt niet te vergelijken, we hebben strokorrel op de grond en ze staan alleen 's nachts op stal (in de winter).

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:57

Needje schreef:
Mijn verbruik in de winter (die van mij staat wel op de paddock dan, maar niet op het gras, dus hooi verbruik is te vergelijken iig) is:
4 balen hooi in de week. En afhankelijk van de baal 1 a 2 balen stro in de week. Ik zal bij hele dagen op stal 2 aanhouden.

(overigens ben ik het wel eens met anderen dat ik het not done vind om paarden 24/7 op stal te houden, en ik ook niet kan begrijpen dat als je geen ruimte hebt om paarden buiten te laten lopen je er überhaupt over nadenkt om een stal te beginnen. :o )

We hebben wel de ruimte, alleen we zijn bezig met begroten. En dan willen we er voor het kosten plaatje even er van uit gaan dat ze 24/7 op stal staan. Maar ze komen overdag als het weer en weiland het toe laat buiten te staan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:07

paardenkuil bij geen weidegang: ongeveer 1 grote ronde baal per paard per maand

Hooi: afhankelijk van hoe groot en strak geperst de balen zijn, maar minimaal een half pak per dag, tot 2/3 of een hele als het kleine lichte pakjes zijn.

stro: afhankelijk van het paard en of je er nog zaagsel onder doet of gierput onder hebt met rooster en de grootte van een box. In een standaard box met een pony die overdag een aantal uur buiten stond verbruikte ik zo'n 4 pakken stro per week en 1 pak zaagsel er onder. 1e keer opstrooien na goed leeghalen vaak wel meer.
Stro zou je eigenlijk gewoon moeten proberen eventueel verrekenen naar verbruik. Er is een erg groot verschil tussen paarden en verschillende ladingen stro.

Strokorrels of vlas of hemparade of zaagsel is makkelijk "doseren" Dan kun je eventueel een aantal pakken bij de prijs in doen en de rest bij laten kopen indien nodig.

Voor wat betreft de stalling zou ik minimaal een paddock regelen om ze een dagdeel in los te kunnen laten als het weer en de bodem in de wei te slecht is... Als je nu nieuw begint kun je het nog netjes indelen en regelen. In verband met de discussie over welzijn van het paard en huisvesting is het niet verstandig daar nu bij nieuwe plannen geen rekening mee te houden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:21

Flurk schreef:

Heb je daar iets aan?

Hoe groot is die baal stro dan?
Wij betalen 1.75euro voor een pak stro en hooi kost 3 euro.

Ik gebruik voor een fjord en een mini pony +/- 1 pak hooi op 2dagen,stro gebruik ik alleen in de winter.
Ze hebben een inloopstal met rubber matten op de vloer en een paddock.

Dus ik verbruik per maand zo'n 15pakjes hooi en daarbij krijgt de fjord nog musli met wat worteltjes en een appeltje.
De mini krijgt een handjevol,meer voor het "idee" anders gaat ze de grote plagen tijdens het eten! :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:22

Wat je evt zou kunnen doen als je het kleinschalig houdt, is de stalling excl. doen. Dus alleen een basisprijs voor de stal en faciliteiten. De rest komt er dan nog bij. Iedereen verbruikt wer andere hoeveelheden.
Ik sta nu nog op zo'n stal. 125 euro kale huur.
Stalbaas levert hooi en stro/vlas en evt krachtvoer. We hebben zgn voerkasten waar hij elke week aanvult naar verbruik. En eind van de maand betaal je dan dus stalhuur voor maand erop plus het verbruik van afgelopen maand.
Ik vind dat een ideaal systeem.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:31

Bij ons staan de 2 paarden aan huis, overdag in de wei en 's nachts op stal. Per paard nodig: 1 baal vlas per week a 5,90. Voordroog: 1 midibaal a 22,50 doen we momenteel 3 weken mee. Hier eten ook 2 mini's van mee, maar die krijgen erg weinig vanwege volop weidegang. Zodra het gras dalijk terug loopt, zullen we 2 weken met zo'n midibaal doen.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:56

Ow sorry vergeten te prijzen erbij te zetten:
Hooi 3,50
Stro 2,50
Dit zijn kleine balen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:10

Bij ons is het duurder.
4 euro hooi en 3,50 stro gem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:12

best een dure hobby he als je het zo ziet die prijzen pfff

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:19

volgens mij rekenen ze bij ons 75 per maand voor hooi en stro per paard, maar dan staan ze wel een halve dag buiten en in de zomer natuurlijk in de wei dus dat scheelt weer kuil.

mijn paard krijgt geen hooi maar kuil.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:44

Okee bedankt al voor somige duidelijke reactie´s

Maar hoeveel balen hooi en stro denken jullie dat een gemiddelt paard/pony week verbruikt als die 23 uur per dag op stal zou staan? Dit is natuurlijk niet van toepassing!