Wat zouden jullie doen? (stalling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anuschkaatje

Wat zouden jullie doen? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:57

Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie mee een beetje raad kunnen geven. Het is een heel verhaal maar anders is het niet duidelijk ben ik bang.

Mijn beste vriendin heeft sinds juni een nieuwe stal met haar 2 paardjes. Het is een perfect plekje met drie nette boxen, een bak en een grote wei. 1 van die boxen wordt voorlopig als opslag gebruikt en die andere 2 staan haar paardjes in. Het is de bedoeling dat er een container geplaatst wordt voor de opslag en dan kom ik met mijn paardje in die derde box zodat we lekker alles samen kunnen doen. Per 1 juni kwam mijn nieuwe paardje en omdat het nog wel even zou duren voordat daar de derde box vrijgemaakt kan worden (verwachting was herfst) heb ik een tijdelijke stalling gevonden 5 minuutjes stappen van de nieuwe stal zodat we toch veel samen kunnen doen. Ik heb op die tijdelijke stal geen einddatum afgesproken, het enige was dat ik minstens 3 maanden moest blijven, maar ik merkte de laatste tijd wel dat ze steeds vaker vroeger wanneer ik nou over ging. Ondertussen kreeg ik te horen dat er op de nieuwe stal ook nog zoveel gedaan moet worden dat ik voorlopig nog niet over kon. Dus ik heb op mijn huidige stal aangeven dat ik zeker niet verwacht dat ik nog voor de kerst overga. “oh” werd er gezegd, “maar we hebben nieuwe mensen aangenomen en die komen half december, dat kan ik nog wel rekken tot 1 januari, maar dat vind ik echt het matje!” Oh oliebol! Dus ik weer naar de nieuwe stal, nou daar moest ondertussen nog zoveel gebeuren dat ze niet verwachten het voor de zomer (!!!) af te hebben! Sta je dan met je goeie gedrag, met een gat van een half jaar…

Nu ben ik meteen opzoek gegaan naar een nieuwe stal en gevonden, daar ben ik gisteravond wezen kijken. Dit is op zich ook een prima plekje met grote box, veel wei met nog een hoop gras (in tegenstelling tot de huidige wei) en een bak. Het zijn mensen die alles voor hun paarden overhebben en alles op de manier doen zoals ik het voor mijn paard wil (dat is op de huidige stal ook wel anders, daar weten ze alles beter) ze voeren wat ik wil, wanneer ik wil, ze kan naar binnen/buiten wanneer ik dat wil, alles mag waarvan ik denk dat het goed is voor mijn paard, ideaal zou je zeggen, Maar… Het is echt een puinhoop! Waar ik nu sta is het heel netjes en geordend, maar daar zijn ze aan het verbouwen en is het gewoon een zooitje! De kast waar ik mn spullen in zou moeten doen staat buiten en er is geen fatsoenlijk poets/afspuitplaatsje. Het andere nadeel is dat ik nu niets meer samen met mn vriendin kan doen en dat vonden we nu juist zo lekker… Het is niet aan te rijden om elkaar op te halen en tegemoet rijden is ook al een heel eind.

Als ik wil kan ik er vandaag al terecht maar ik weet het nog niet zo goed, hopelijk kunnen jullie me een beetje advies geven wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Wat zouden jullie doen? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:54

Een verbouwing brengt altijd zooi met zich mee. Enig idee wanneer ze klaar zijn?

Poetsen kan in de box en in de weide. Even afspuiten is vast wel een plekje voor te vinden, desnoods een stuk extra tuinslang erbij aan zodat je op een ruimer plekje kunt gaan afspuiten.
De kast zou ik toch ook wel graag binnen willen hebben. Vind het geen prettig idee als mijn zadel en andere spulletjes feitelijk zo voor het grijpen liggen.

Ik zou zo snel mogelijk over gaan. Als je oude stal zo met jou omgaat door je plekje aan een ander af te staan terwijl daar geen concrete afspraken over zijn gemaakt zou ik ze het stalgeld ook niet meer gunnen. Lekker naar dat nieuwe plekje toe. En als je hen verteld dat je graag bij ze komt staan, maar de plaatsing van de kast niet prettig vind valt er vast een oplossing te bedenken.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:00

Ze hebben een half jaar uitgetrokken voor de verbouwing dus waarschijnlijk tegen de tijd dat ze klaar zijn ga ik door naar de vaste stal bij mijn vriendin. Ja waarschijnlijk als ik zeg dat ik daar graag kom staan maar die kast daar niet prettig vind is ie vast met een poep en een scheet verplaatst. Voor het paard is eigenlijk alles wel beter (van de winter buiten blijven, meer gras, grotere stal, hooi ipv kuil en mijn eigen voer) alleen voor mezelf is het even wennen om van een nette boel waar alles voor elkaar is naar een rommeltje te gaan haha! Andere bijkomstigheid is dat het ook 50 euro per maand scheelt!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:06

Kan je niet bij je nieuwe stal helpen zodat je daar gewoon in december heen kunt?
Wat moet daar dan nog precies allemaal gebeuren? Opslag zou dan toch ook eventueel op andere plek kunnen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:09

Uhm, heb je keus dan? Gaan ze je op je huidige stal echt naar buiten schoppen of kun je net doen of je gek bent en blijven staan? Als je niet kunt blijven staan... ja... je moet toch ergens heen nietwaar?

Ik zou gaan voor de rommelstal. Zolang het geen gevaar voor jou en je paardje oplevert, je gewoon je ding kunt doen en goed kunt rijden. Tja... dan maar even wat rommelig...

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:10

Nou er moet een waterleiding verlegd worden, er moet opnieuw bestraat worden, dan moet er bomen gekapt worden en een container geplaatst worden. Dat zijn de dingen die moeten gebeuren voordat ik kan komen... Helaas is dat niet het enige, voordat ze daarmee gaan beginnen moet eerst het huis afgeschilderd zijn en zo zijn er nog wel meer projectjes die voor hun helaas prioriteit hebben... En hij heeft aangegeven zich niet in allerlei bochten te willen wringen om het voor december af te hebben want hij wil alles gewoon meteen goed hebben dus dat gaat hem helaas niet worden...

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:16

@ Abeltje77, tot december kan ik zoiezo nog wel blijven staan maar ik weet niet of ik daar op deze manier heel veel zin in heb... Er staan nu 15 paarden op veel te weinig grond (er is nu al geen grassprietje te bekennen) en nu zijn ze nog 2 noodstallen aan het bouwen om nog 2 paarden te kunnen plaatsen die ze al toegezegd hadden, dus dan staan er 17 paarden op veeeeel te weinig grond... En dan het voeren, ik vraag om hooi, maar mijn paard krijgt iederen keer weer kuil...

Op de rommelstal is het zeker niet gevaarlijk, dat niet. En opzich zijn alle voorzieningen er wel… Ik kan zelf alleen niet zo heel goed tegen veranderingen haha en ik denk dat dat hier ook het probleem is. Naar de uiteindelijke stal is geen probleem omdat we daar al wekelijks zijn, zij die paardjes ook kent en de omgeving niet meer vreemd vind, dat is nu wel aan de orde natuurlijk….

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:17

ik zal mij eerst even afgaan vragen of ik dan nog wel bij die vriendin wil staan.
haar afspraken komt ze niet na en je paardje is daar de dupe van dan had ze geen tijd met je moeten afspreken wanneer het ongeveer klaar is.
ik zou naar die andere stal gaan en daar lekker blijven staan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:19

Verandering is ook vervelend. Ik ken het. Heb net een week geleden de knoop doorgehakt om van stal te veranderen, dat was een proces van maaaaanden! haha! Ben erg verknocht aan mijn huidige stal, veel persoonlijk contact met de eigenaren, dat maakte het heel moeilijk. Veel succes met jouw beslissing.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:25

Ik zou toch maar gewoon naar die rommelstal gaan. Het klinkt alsof dat voor je paard het beste is en dan kun je later nog besluiten of je je paard nog verhuisd richting vriendin of niet. Het is wel jammer dat jullie dan niet meer samen kunnen rijden, maar daar kun jij ook weinig aan doen als de stal nog niet af is. Je moet toch ergens heen met je paard en ik denk dat je dat beter nu kunt doen dan in december. Ik denk dat het wennen aan de nieuwe stal wel meevalt, een rommeltje is soms zo gek nog niet, vaak kan er dan wel veel en zijn het geen zeurmensen (lijkt mij).

Succes met beslissen!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:37

@miepmiep1, hier is even een klein misverstand, maar mijn vriendin is daar ook pensionklant en kan dus aan de gang van zaken niets doen! Bij haar ging het eigenlijk hetzelfde, in eerste instantie zou ze daar vorig jaar zomer al terecht kunnen maar dat werd dus dit jaar juni. Nu hadden we het idee dat het wel snel zou gaan en het inderdaad van de herfst af zou zijn. Helaas is dat dus niet zo en moet ik ook veel langer wachten. Het grote voordeel van die stal is dat we ruimte genoeg hebben voor ons drieen, alles zelf kunnen/mogen regelen en alles onderling kunnen verdelen en samen doen (voeren, mesten, enz) Die mensen voeren alleen sochtends en verder bemoeien ze zich er totaal niet mee. Dat is erg prettig voor control-freaks zoals wij! Het vervelende is dus dat ze op mijn huidige stal het "tijdelijke" wat letterlijk hebben genomen en zonder overleg met mij andere mensen hebben aangenomen want ze gingen ervan uit dat ik toch wel weg zou zijn...

@Abeltje, ja normaal gesproken zou ik ook maanden over zo'n beslissing doen, maar nu voel ik me een beetje met mn rug tegen de muur gezet en daar kan ik niet zo goed tegen. Wil geen overhaaste beslissingen maken maar ik heb geen tijd om er lang over na te denken, vandaar ook mijn noodkreet hier haha!

@miccamaaike, ja voor mijn paard is het denk ik wel het beste. En inderdaad rommelige mensen zijn vaak wel gezellige mensen... dat is nu wel anders...

Ik kan natuurlijk of direct (1 oktober) overgaan of nog even netjes een maand opzegtermijn in acht nemen en per 1 november overgaan. dan kan ik zelf nog even aan het idee wennen en dan zijn ze daar misschien ook alweer een beetje verder (hoop ik)...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:40

Dan doe je dat toch ;) Kun je er misschien een paar keer langs gaan om even te kijken hoe het er voor staat zodat je ook alvast kunt wennen en dan heeft je paard ook deze winter lekker gras in z'n weiland, ook niet heel verkeerd ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:44

maare, je hebt niet echt een keus toch, je zal zowiezo weg moeten bij de stal waar je nu staat?
Dan kan je beter naar die "rommel" stal gaan, dat dat je niet gaat en er zometeen geen stal meer is voor je :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:55

Ik had een keus uit twee stallen... een super nette, geordende stal, alles netjes voor elkaar, mooie schuur, mooie afrastering, mooie weides.
Andere stal was een zooitje, erf was een bende, mensen zaten in een soort schuur omdat het woonhuis verbouwd moest worden en voor de paarden was ook alles nog lang niet klaar.
En toch koos ik voor die tweede... Puur op gevoel. Ik stond met die eigenaar gelijk lekker te kletsen terwijl kennismaking met eigenaar van stal 1 stroefjes ging... Ik voelde me direct op m'n gemak op stal 2 en het voelde ondanks de bende op dat moment (waarvan ook duidelijk was dat het van tijdelijke aard was) gewoon goed.
Jouw paard zal het worst wezen waar jouw kast staat of hoe de stal er van buiten uit ziet. Kijk vooral naar hoe het voor je paard is, of de verzorging goed is en of je paard er fijn kan staan. Zooi moet uiteraard geen onveilige situaties veroorzaken maar als dat niet aan de orde is (of makkelijk verholpen kan worden) dan zou ik daar zeker doorheen kijken en voor m'n paard z'n happyness kiezen.

Maar... Als vriendin nou zo graag wil dat je in de buurt blijft, is er dan niet iets te verzinnen waardoor je niet toch gewoon eind november die kant op kan? Stal is opslag zeg je en voor zover ik lees is dat het enige 'obstakel' Valt er dan niks te regelen dat die opslag tijdelijk deels in huis/schuur/garage (eventueel spullen die niet vaak nodig zijn bij jou thuis?) en deels in bijv. een paardentrailer (hooi bijv. mocht dat in de stal liggen) plaatst vindt? Valt er geen mouw aan te passen dat je paard gewoon eerder daar heen kan. Want op deze manier moet jouw paard wel twee keer verhuizen terwijl je toch ook gewoon afspraken had met je vriendin. Jij moet wel aan de hand van die afspraken weer afspraken met derden maken en ik vind persoonlijk dat jouw vriendin dat wel es rekening mee mag houden.
Tuurlijk kunnen dingen uitlopen maar van 'herfst 2009' naar 'zomer 2010' vind ik wel erg slecht gepland. Ik zou het dus wel netter vinden als zij proberen jou tegemoet te komen en dan maar een tijdje 'behelpen' zodat je paardje gewoon naar z'n eindbestemming kan en niet nog twee keer hoeft te verkassen.

Ok, lees nu pas het hele topic, sorry :o en zie dat je vriendin niet de eigenaar is.
Dat verandert echter niets aan de situatie en het feit dat de eigenaar van de 'eindbestemming' zich niet aan de afspraak houdt. Dus het zou nog steeds 'netjes' zijn van ze om jou tegemoet te komen en te proberen dingen zo te organiseren dat die stal leeg komt en jouw paard daar heen kan. Hoeveel zooi kan er nou helemaal in 1 box? Dat moet zat op een andere manier/elders op te bergen zijn. Hooi kan ook wel zo lang buiten op pallets met een goed dik zeil d'r over, kasten kunnen onder een afdak met een extra golfplaatje er op en losse zooi kan op zolder/in de garage/waar dan ook, tuingereedschap tegen de muur onder de overstek van de stal en verzin zo nog maar even door... Zoveel ligt er echt niet in een stal van 3x3, maak je mij niet wijs. Bied aan dat jij en je vriendin wel willen helpen de boel op te ruimen en eventuele spullen die niet vaak/direct nodig zijn bij jou thuis op te slaan, dan moet er toch een mouw aan te passen zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:03

Ik zou toch naar die "rommel"stal overgaan. Je weet niet hoe lang het nog gaat duren voordat je bij je vriendin kan gaan staan. Ze hebben het nu uitgesteld en wie weet wat ze tussendoor nog meer tegenkomen wat ze willen gaan doen. Ik zou dan wel netjes bij de huidige stal weg gaan, dus gewoon volgens de regels. Weg moet je daar toch dus zou ik kijken dat je op een punt weg gaat wat voor je paard het makkelijkste is. (en voor jezelf dat je kunt wennen aan de verandering). Spullen zou ik eventueel mee naar huis nemen als het gaat en dan niet daar in de kast buiten laten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:08

ik zou ook overgaan naar de andere stal, je opzegtermijn uitzitten en dan lekker verhuizen.
wie weet hoelag het nog duurt voor je bij je vriendin terecht kan dus naar een andere stal moet je zoieso. en als het daar lekkerder is voor je paardje.
je kan vragen of je kast binnen kan staan zodat het in ieder geval veilig staat. en als je zelf zorgt dat je alles netjes houd, je eigen kast etc. dan moet je maar beetje door de omgeving heen kijken denk.
een een half jaartje verderweg van je vriendin moet toch ook te overleven zijn. die is zo voorbij en daarna hebben jullie weer alle tijd samen.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:09

oke het is dus niet aan je vriendin maar aan doe andere mensen excussen hier voor maar ik dacht dat het je vriendin haar plek was.
dan nog dan zou ik niet bij mensen willen staan die zich niet aan een afspraak kunnen (willen) houden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:42

Waarom verhuist je vriendin niet mee naar de 'rommelstal'? Zijn jullie weer lekker samen, jullie paarden hebben dan wel niet de mooiste maar als ik het zo lees wel de beste plek. En jij hoeft niet 3x naar een andere plek.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:53

Ik ga wel over naar die nieuwe plek maar nog niet meteen... Ik blijf nog een halve maand staan waar ik sta en dan ga ik over naar de "rommelstal". Hopelijk zijn ze daar dan weer een beetje verder en dan kan ik nog even 2 weekjes aan het idee wennen. Ik heb het gister tegen mn huidige staleigenaar gezegd en die vond het prima want ze had nog iemand op de wachtlijst staan die ze dan meteen ging bellen >;) dat zou dan ook voor tijdelijk zijn geloof ik.... anders snap ik het helemaal niet meer haha! Nu vind ik het wel een lekker idee dat ik daar wegga! En hopelijk haal ik nu wel mn E-rijbewijs, er staat op mn nieuwe stal een trailertje die ik altijd mag gebruiken dus dan kan ik van de winter wel lekker blijven springen en carrousellen bij de vereniging! (daar kan ik nu heenstappen, dan dus niet meer) Bedankt voor jullie meedenken! :)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:37

Aaahhhhh!!! -:(- ik word niet goed!!! Gisteravond dus aan mijn huidige staleigenaar verteld dat ik iets anders heb gevonden waar ik dan in overleg over 2 weken heen zou gaan. Ik vanmiddag de nieuwe staleigenaar gebeld dat ik graag bij hun kom staan en dat ik het alleen prettig zou vinden als die kast binnen zou komen te staan. Dat was allemaal geen probleem en over twee weken komen was ook prima, dan verwachtte hij zelfs het poetsplaatsje af te hebben dus helemaal super. Alleen... Had er gisteravond iemand gebeld die alledrie de stalletjes wil huren en permanent wil blijven... Hij was zich ervan bewust dat hij het stalletje voor me vrij zou houden en dat ik in principe eerste keus heb maar eerlijk gezegd ging zijn voorkeur uit naar die mensen die ze alledrie willen huren! :? |o _-:( Die mensen zouden vandaag of morgen iets laten weten en dan zou hij me even bellen want hij wilde er wel even over nadenken. Dus ik meteen weer naar mn staleigenaar... die hadden dus net de mensen die in december zouden komen toegezegd dat ze in de herfstvakantie al kunnen komen %) Dus nu heb ik een NOG groter probleem!!! |( Ik weet het even niet meer... Ik ga morgen naar de staleigenaar van mn vriendin om te vragen of ze alstjeblieft niet tijdelijk iets anders kunnen verzinnen voor de opslag en nu maar overal oproepjes plaatsen voor stalling... Ik kan hier zo slecht tegen!!! Probeer je eerlijk te zijn, dan krijg je dit!! Het gaat altijd alleen maar om geld :$ %)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:39

Oei, dat is een tegenvaller... Nu eerst even afwachten of die mensen die die drie stallen wilden wel echt serieus zijn, want voor hetzelfde geld bedenken die zich nog...

zou inderdaad ook met je vriendin samen bij haar stalhouder langsgaan en vragen of er echt niets te regelen valt met die opslag in de box... Als het echt alleen opslag is, is er vast wel wat mogelijk met verplaatsen... Als er andere redenen zijn dat ze een extra paarden nog niet zien zitten, hoop ik dat ze het je eerlijk vertellen. dan weet je ook beter waar je aan toe bent...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:26

tsjah.... je moet ook NOOIT je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. is niet heel slim.
is er anders geen mogelijkheid om hem bij die vriendin op het land te zetten? dan heb je wel geen stal maar kan je in ieder geval daar staan?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:49

Gelukkig heb ik een hele leuke en prettige stal gevonden in de buurt waar ik per 1 november terecht kan. Het is dus gelukkig helemaal opgelost! Bedankt voor het meedenken!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:03

JEetje wat een gedoe zeg! GElukkig heb je toch iets gevonden.. dus een andere stal dan die rommelstal? En dichter bij je vriendin in de buurt?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:23

miccamaaike schreef:
JEetje wat een gedoe zeg! GElukkig heb je toch iets gevonden.. dus een andere stal dan die rommelstal? En dichter bij je vriendin in de buurt?

Ja was inderdaad een hele hoop gedoe! Heb inderdaad een ander plekje gevonden dan die rommelstal (die belde overigens gister dat ik toch mocht komen, tja nu hoeft het al niet meer!!) Ik heb een superfijn plekje gevonden waar het echt helemaal naar mijn zin is. Grote, lichte, goed geventileerde stallen, hele jaar weidegang en als het echt te nat wordt iig in de paddock. Ze krijgen 4x per dag hooi gevoerd en 2x per dag mijn eigen voer dus dat vind ik ook super! Een grote, goed te rijden en verlichtte bak en op 5 min. afstand zit een manege met binnenbak waar je op strippenkaart gebruik mag maken van de binnenbak dus voor de wintermaanden is dat helemaal ideaal! en instructie van buitenaf is toegestaan dus ik ben helemaal gelukkig! :D Ook scheelt het nog eens 50 euro in de maand!! En het is inderdaad dichter bij mijn vriendin en ook de rijvereniging waar de carrousel en springlessen zijn is nog aan te rijden dus het kan echt niet beter :o Het is even stressen geweest maar uiteindelijk denk ik dat ik er veel beter uit ben gekomen! Ik heb eigenlijk heel veel zin om te gaan verhuizen!! :D