Hooi geven in de paddock, oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Hooi geven in de paddock, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:32

Ik en mijn stalgenootje willen dolgraag onze ponys de hele winter buiten in de paddock houden, op zich geen probleem, de staleigenaar heeft alleen een probleem met het hooi wat wegwaait als je het op de grond geeft. Ik ben er ook geen voorstander van omdat ik bang ben dat ze zand binnen krijgen.

Wij kwamen als oplossing, een groot hooinet, dit wilde hij ook niet omdat ze daar tegenaan kunnen gaan schuren.
Hooinet is dus uitgesloten. Het moet iets zijn waarin het hooi blijft liggen, waar gemakkelijk hooi in te doen is, waar ze niet tegen kunnen schuren en wat niet tegen het hek aan hoeft (We hebben schrikdraad om de paddock, vandaar..)

Wij zien als optie nog een wortelbak/kist, die we dan voor de helft ingraven in het zand zodat hij blijft liggen, er kan gemakkelijk hooi in en schuren is lastig omdat het toch iets lager is.

Maar ik ben benieuwd naar nog meer goede ideeen voor als we dit idee niet kunnen realiseren! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:36

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:37

Ik heb een tijd een grote trekkerband gebruikt daarvoor. Daar kan je het hooi goed in vast leggen. Als je bang bent voor zand, moet je wat voor onder de band verzinnen. Een stuk zeil, of een houten plaat oid.
Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:40

Wij hebben een hooibak, die zijn gemakkelijk te maken en het hooi blijft goed en schoon en de paddock ook :j
Paarden vinden het ook nog eens leuk, ze staan dag en nacht op de paddock met schuilstal, in de hooibak doen we hooi en op stal leggen we wat neer, maar ze plukken liever met de bak dan op stal :P
Er ligt zo'n stalen hekwerk overheen, hoe heet dat nou toch ook alweer :=
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... C01431.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... C01432.jpg
Geen hele goede foto's, maar ze geven een beeld :)

Van hooibakken zijn veel verschillende ontwerpen te vinden op internet en ook op bokt :j
Laatst bijgewerkt door Britt op 29-09-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:42

Ik heb een gedeelte wat bestraat is, daar staat bij de ene een grote mand en bij de ander een grote band met hooi ;)

anne_bento

Re: Hooi geven in de paddock, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:56

Bedankt voor de tips, ga er even naar kijken :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:59

Ik heb een groot gat onderin een oude kliko gezaagd, doe nu het hooi van bovenaf erin en ze eten het onderaf weg. De kliko staat op een platje met grindtegels wat ik elke dag veeg, dus ze krijgen ook geen zand binnen. Ideale oplossing!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:01

Zo erg is zand nu ook weer niet e, het is nu niet dat je zand aan het voederen bent e. En hooi zal er altijd rondvliegen. Want ze nemen een pluk, hoofd wat omhoog, wind en je hebt het al zitten.

Ik voeder de jonge dieren in zo'n ijzeren trog met dak, dus wordt niet nat, maar ik ga toch een keer per week met hark en riek de wei op om alles proper te houden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:04

Bulck; nadeel is dat de drainage van je paddock na verloop van tijd naar de galemiezen gaat als je niet uitkijkt. Hooi is moeilijk mee te nemen met uitmesten als het nat is buiten. Dan neem je alleen klei mee.
Harken helpt voor een groot deel, maar wanneer je op drie plekken of meer hooi neer legt (elk paard krijgt te eten en ze lopen nog wat) dan wordt het toch al moeilijker :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:16