waarom zo'n huisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:31

Ik ben heel benieuwd hoe jullie denken over de manier waarop wij onze paarden huisvesten.
Wie heeft er ooit bedacht dat paarden alleen in een hokje moeten staan? Hoelang doen we dit al zo?
Eigenlijk is dit tegen de natuur in, maar toch wordt het massaal gedaan, waarom?
Waarom houden we paarden niet in eenzelfde soort stal als we koeien houden?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en jullie visie op dit onderwerp, dus brand maar los!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:34

Ben je wel eens in 'eenzelfde' soort stal als we voor koeien hebben geweest? :') want volgens mij niet, want als je die zou hebben gezien zou je wel weten dat dat écht geen optie is :')

Verder, ik hou mijn 2 paarden 24/7 met een inloopstal ik ben niet van in een (kleine) stal stoppen. Daar horen ze niet. Ik wil ook niet de godsganselijke dag op de toilet zitten om dan 3 uur te mogen loslopen :Y) niet zo aan mij besteed en vast ook niet aan mijn paard :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:35

dt bestaat al, een grote stal waarin paarden samen gehouden worden

Pollewoppy

Re: waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:36

Ik denk dat de TS bedoeld waarom de individuele huisvesting meer voorkomt dan groepshuisvesting. Dat groepshuisvesting e.d. bestaat is volgens mij wel bekend bij haar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:37

Maartje1990 schreef:
Ben je wel eens in 'eenzelfde' soort stal als we voor koeien hebben geweest? :') want volgens mij niet, want als je die zou hebben gezien zou je wel weten dat dat écht geen optie is :')

Ik denk dat de TS gewoon bedoeld dat koeien in groepen gehuisvest worden en de meesten paarden tegenwoordig nog steeds individueel...

Vind je smileys een beetje vreemd eerlijk gezegd...
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 28-09-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:37

ja dat is wel bekend ja :)
En ja ik ben wel eens vaker in een koeienstal geweest.
Maar zo'n ligboxenstal, zeker wel aangepast dan, waarom zou dat niet geschikt zijn voor paarden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:39

Hmm.. ik zie de manegeruitertjes van 7 jaar daar toch nog niet zo rap hun paard uitplukken hoor :+ daarbij het blíjft een stal. Ik vind gewoon dat paarden de mogelijkheid moeten krijgen om 24/7 buiten te kunnen lopen :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:41

Het is beter dan hokjes van 3x3 in ieder geval...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:42

Op grote stoeterij in duitsland, polen en waar de paarden van de spaanse rijschool vandaan komen ergens uit voormalig yuogoslavie worden de merries in groepstallen gehouden. Ideaal mijn inziens ik denk niet dat ik dat uit moet leggen :-).

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:46

Veel opfok bedrijven werken ook met grote groep stallen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:57

Leuk onderwerp! Hoe het ontstaan is weet ik niet, maar ik vermoed dat het leger er wel mee te maken heeft gehad. Net zoals het links opstijgen vanwege het zwaard dat je draagt enzo...

Op onze stal is 2 jaar geleden geprobeerd zo'n groepshuisvesting te maken. :n Welgeteld 2 paarden accepteerden elkaar. En wat er ook bijgezet werd, het werd er vierkant uitgejaagd, maar kon geen kant op! Dus werd echt in elkaar gemept (ware het niet dat er op tijd ingegrepen werd. Het verbeterde echt niet.) Ook paarden waarmee ze normaal in de wei stonden werden in die enorme ruimte niet geaccepteerd.

Ook andere gevallen waarin in een ruime box 2 pony's werden gezet (NIET merrie met eigen veulen) ging het niet goed, terwijl dat dikke maatjes waren. OK ze hebben geen uitloopmogelijkheid dus zitten in die ruimte opgesloten. Maar toch. Vooral die groespbox was echt erg ruim van opzet en geschikt voor 5 paarden. Het werkte gewoonweg niet.

Wat betreft indivueel: je hebt dat in allerlei varianten. Ik vind het erg fijn aan de box waar mijn paard in staat is dat hij zowel links als rechts als achter hem paarden heeft. Onderin schotten, bovenin tralies. Neus-neuscontact is mogelijk en wordt ook vaak gedaan (zeker toen hij 2 weken geleden een nieuw buuf had :D en dat ging zonder gegil e.d.) Ik vind dan ook niet dat ik mijn paard individueel hou. Hij staat overdag op de wei met 7 maten, 's nachts in zijn eigen stal waar hij zijn eten, drinken en ligplek niet hoeft te verlaten of af te staan aan hogeren (hij is vrij onderdanig aan anderen) en hij kan oogcontact, neuscontact en gehoormatig contact (hinniken enzo) maken met de andere paarden: Als ie wil kan hij met 5 snuitcontact hebben en met de rest snuiven, hinniken, briesen etc.

Ik zelf vind het eerlijk gezegd wel prettig dat ik niet bang hoef te zijn dat ie in elkaar getrapt wordt in de stal 's nachts. Van de zomer op de wei hadden ze alle ruimte om van elkaar weg te lopen, maar zo'n groepshuisvesting zonder uitloop... :n En hij voelt zich prettig en veilig want ik moet elke dag zijn ligplek weer van vlas voorzien. Hij ligt namelijk elke nacht in zijn stal (kale plek vooraan, vlasjes op zijn billen en zijkanten, soms zelfs manen dus ik denk dat ie regelmatig gestrekt erin ligt)

Wat groepshuisvesting betreft: waarschijnlijk zou het MET uitloop beter werken, maar ik denk dat je in NL maar weinig paardenbedrijven hebt waar dat gerealiseerd kan worden.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:59

Op veel chique dressuurstallen is men heel bang dat hun paard blessures oploopt als ze met andere paarden samen buiten lopen, door trappen en wild rennen etc. Daarom houden ze ze liever 23 uur per dag binnen, lekker veilig... Ik denk echt dat paarden die zo gehouden worden, niet gezond oud zullen worden en stressgerelateerde klachten zullen krijgen. Ik ben dus ook zeer voor loopstallen en 24/7 weidegang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:05

Petronella09 schreef:
Op veel chique dressuurstallen is men heel bang dat hun paard blessures oploopt als ze met andere paarden samen buiten lopen, door trappen en wild rennen etc. Daarom houden ze ze liever 23 uur per dag binnen, lekker veilig... Ik denk echt dat paarden die zo gehouden worden, niet gezond oud zullen worden en stressgerelateerde klachten zullen krijgen. Ik ben dus ook zeer voor loopstallen en 24/7 weidegang.

Ja op zo'n stal ben ik ook wezen kijken toen ik een pensionstal zocht. Beter gezegd: toen ik er aan kwam vond ik het al zo raar: allemaal kleine paddockjes van 3 bij 3 meter. Gewoon boxjes buiten!! Ik ben er niet eens meer naar binnen geweest, want ik zag meteen al dat ze dus niet aan 24/7 weidegang met de groep deden.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:15

Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:44

jannekespr schreef:
Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.

Wat zou jij liever zien dan??

Hier heeft mijn paard dus rondom tralies. Maar in zijn schuifdeur zit een grote opening dat ie naar buiten kan komen met zijn hoofd. Hij kan dan niet bij zijn buurman komen (maar dus wel neuzen door de tralies heen). Tegenover hem zijn kleinere boxen, die zijn aan de bovenkant geheel open. Van origine de opzet: OOK tussen de boxen in. Bij veel paarden is daar op vrij snelle termijn tralies en soms zelfs een schot geplaatst vanwege het naar elkaar bijten. Zo dronk een Haf uit de drinkbak van een shet en die durfde daar dus niet meer bij te komen. Werd dan gebeten. Stond hij met zijn kont naar de Haf toe: werd ie in zijn kont gebeten want die Haf vond het gezelliger als meneer de shet naar hem keek...dan beet hij dus niet En die Haf kon zo ver reiken dat de shet dan dus een heel smal strookje aan de andere kant had waar hij buiten bijt-afstand kon blijven. :n

Ook hebben we hier laatst een paard met benen over het schot gehad (in zo'n kleine box dus) omdat hij zich heftig opwond.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:04

jannekespr schreef:

Paarden hebben geen waak- en slaapritme he!
Dus goede nachtrust slaat eigenlijk nergens op!
Is geen aanval, alleen extra informatie :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:14

Nou ja, ze hebben toch een hele nacht rust... toch??? Dan hoef je niet perse te slapen. Het niet bezig hoeven te zijn met rangorde, niet je eten te hoeven verdedigen, lekker plekkie om te slapen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:17

De oorsprong ervan:

koeien werden vroeger gehouden op boerderijen en paarden vaak in kastelen en bij legers.

Paarden waren de tanks van vroeger dat moeten we niet vergeten.

In kastelen was erg weinig ruimte, de paarden werden vaak in de voorburcht aan de muur geknoopt, balkjes ertussen en de stand was geboren.

Voorburchten waren erg klein:

Afbeelding

de voorburcht van dit kasteel besloeg ongeveer de grootte van een rijbak. Daarin moesten alle paarden van de kasteelbewoners in gehuisvest worden. Immers je dure tanks laat je niet buiten de kasteelmuren slingeren.

Mensen keken op tegen kasteelbewoners, wat zij deden was vast goed. Dus deden andere mensen het ook zo. Deurne bijvoorbeeld is van oorsprong ook een militaire academie. De paarden stonden daar ook als oorlogsmaterieel in boxen en stands en weiland kenden ze niet, nog niet trouwens.

Nu kijken mensen nog heel erg op tegen Deurne; wat ze daar doen moet wel goed zijn.

Kwestie van voordoen en nadoen, je imiteert iemand waar je tegenop kijkt en waarvan je denkt dat hij het 't beste weet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:55

mooie uitleg.
Ook bij boerderijen stonden de paarden in stands aan touwtjes. Net als de koeien. 's zomers liepen ze in de wei, net als de koeien ;)

Groepshuisvesting als in opgesloten in van die opfokboxen gaat vaak niet goed met volwassen paarden. Groepshuisvesting met grote loopstallen met 24/7 uitloop naar een paddock of wei, zodat er veel m2 ruimte per paard is en wat afwisseling in ruimte zodat de ranglagere een beetje uit beeld van een vervelend dominant paard kan gaan staan gaat vaak veel beter.

een andere reden voor individueel stallen, en zelfs weiden, is de vele wisselingen op bepaalde pension- of handelsstallen. Dat geeft onrust en je hebt minder de mogelijkheid stabiele rustige groepjes samen te stellen en te houden.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:57

rust/nachtrust... in loopstallen is de ruimte vaak toch beperkt en zie je dat paarden bv niet gaan liggen om te slapen. Dan is t toch prettiger in een box waar ze in alle rust kunnen slapen. Op een ruim land is t al weer een ander verhaal, en het ligt ook aan de samenstelling van de groep natuurlijk.

Joyce B zegt t al: de samenstelling van de groepen heb je niet altijd zelf in de hand, en dan is de box toch wel een oplossing. Maar dus naar mijn mening nooit voor 24/7.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:59

plus dat mensen nog steeds denken dat paarden 's nachts slapen en dat als ze niet liggen ze niet goed genoeg uitrusten.....

Paarden slapen niet 's nachts, of in elk geval, net zo veel als overdag. Als paarden dag en nacht buitenlopen is er amper verschil in hun gedrag 's nachts en overdag. Het eten, schijten, dutten en lopen gaat 's nachts gewoon door.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:22

Ja, Arabesk, dat ben ik wel met je eens, maar ik bedoel dat als paarden overdag op een kleine ruimte in een groep lopen waar ze niet goed kunnen rusten, ze dat 's nachts wel kunnen doen in een box. Wat mij betreft kun je dat ook omdraaien, en ze dan overdag op stal zetten, dat maakt dan ook niet uit. Ideaal is natuurlijk zoveel ruimte in de groep dat ze daar goed kunnen rusten, maar dat is niet altijd haalbaar.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:27

zou fijn zijn als mensen gewoontes niet klakkeloos overnamen idd! hou wel van anders kijken naar de zaken. ik ben voorstander voor groepshuisvesting...maar wel met genoeg ruimte voor de paarden en zo goed als vaste groepssamenstelling; anders slaat de puinhoop toe.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:55

Zilfstar schreef:
jannekespr schreef:

Wat zou jij liever zien dan??

Hier heeft mijn paard dus rondom tralies. Maar in zijn schuifdeur zit een grote opening dat ie naar buiten kan komen met zijn hoofd. Hij kan dan niet bij zijn buurman komen (maar dus wel neuzen door de tralies heen). Tegenover hem zijn kleinere boxen, die zijn aan de bovenkant geheel open. Van origine de opzet: OOK tussen de boxen in. Bij veel paarden is daar op vrij snelle termijn tralies en soms zelfs een schot geplaatst vanwege het naar elkaar bijten. Zo dronk een Haf uit de drinkbak van een shet en die durfde daar dus niet meer bij te komen. Werd dan gebeten. Stond hij met zijn kont naar de Haf toe: werd ie in zijn kont gebeten want die Haf vond het gezelliger als meneer de shet naar hem keek...dan beet hij dus niet En die Haf kon zo ver reiken dat de shet dan dus een heel smal strookje aan de andere kant had waar hij buiten bijt-afstand kon blijven. :n

Ook hebben we hier laatst een paard met benen over het schot gehad (in zo'n kleine box dus) omdat hij zich heftig opwond.

Had ik even overheen gelezen. Wat ik echt erg vind is boxen die helemaal dicht zijn, zonder opening voor het hoofd. Wat ik echt mooi vind is boxen die boven helemaal open zijn. Maar ja, je hebt gelijk, dat kan niet altijd helaas. Dan vind ik boxen die voor open zijn de mooiste oplossing, maar het belangrijkste is dat het hoofd naar buiten kan. Maar dan nog: liever een paard 's nachts in een dichte box en overdag buiten dan een paard 24/7 in een box, wat mij betreft. Ik besef me heel goed dat wat ik ideaal vind voor paarden in de praktijk lang niet altijd uitgevoerd kan worden, helaas.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:58

Waarom wonen wij niet meer in een grot, en waarom worden de vrouwen niet meer aan hun haren die grot ingetrokken?
:+

Tijden veranderen, alle paarden hier in NL vrij over de steppe laten lopen word erg lastig ...