Wel of niet in rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

As_LoveYou

Wel of niet in rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:08

Hey mensen!

Ik heb een jaar geleden een bak gekregen, en die is eigelijk altijd al te zwaar geweest.
Ik rij er ook niet optimaal in omdat ik 't zelf gewoon niet prettig vind. Ook merk ik aan mijn paard dat hij er moeite mee heeft.
Soms is de bak een tijdje wel heel goed, hoefslag wel hard enzo. maar na een tijdje als 't droog is geweest is het weer helemaal zwaar.
Nu is het ook zo'n periode dat het ontzettend droog is. het heeft al 3 weken niet meer geregend ofzo.. :O
Ze zeggen ook dat je je bak moet inrijden, dat het dan vanzelf harder word, maar ik heb het idee bij de bak dus dat hij er alleenmaar van word omgeploegd..
Ik sleep de bak redelijk vaak,(2 tot 3 x per week) en ook bijna elke x na het rijden hark ik de hoefslag aan.
En als de bak goed is aangesleept en weer vlak is sproei ik het, maar dat schiet natuurlijk niet op als je een bak van 20x40 moet besproeien met een klein tuisproeiertje..
Maar nu vroeg ik me dus af, moet ik juist doorrijden dat het word aangedrukt,
of kan ik beter nu niet rijden?

xx

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:13

De grond heeft inderdaad een tijd nodig om aan te klinken. Zoals je het nou doet, doe ik het ook, maar sproei met dit weer wel dagelijks. Ik heb een grondwaterput laten slaan naast de bak met natuurlijk een pomp erop. Ik heb een sproeier die de helft per keer sproeit en kan er eventueel 2 opzetten om in 1 keer de bak goed nat te hebben. Het heeft trouwens ook met de grondsoort te maken, hoe zwaar de bak wordt/is. Ik heb zelf woudzand in de bak. Weet dat het wittere zand wat ook voor straten o.a. gebruikt wordt veel losser is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:45

Na 1 jaar zou de bak al ingeklonken moeten zijn, of je er nu veel of weinig in rijd. Het enige wat je aan een zware bak kunt doen, zonder de bodemgesteldheid te veranderen is vaak slepen, en heel veel sproeien.
Ik zou in zo'n zware bak niet gaan rijden, dit is heel belastend voor de pezen.

Monster_tos

Re: Wel of niet in rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:40

Hoe lang zou het er ongeveer over doen om in te klinken ? Ik ken de bak van ts namelijk en er is recent ook nieuw zand op gekomen. dat moet ook weer inklinken neem ik aan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:41

Kleddernat maken en dan een paar keer met een wals erover, zou dat niet helpen?
En anders de leverancier terug laten komen hoor, dan is je toplaag gewoon te los en misschien wel te groot.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:45

Je kunt de bak ook aan rijden met een trekker of zo.Maar waarschijnlijk heb je te grof zand,een te ronde korrel of teveel zand gebruikt want na een jaar zou hij inmiddels wel al goed moeten zijn.Soms kan een snipper(hout of kunstvezel) goed helpen om de bodem stabiel te maken.Haal er desnoods een deskundige bij!(en dan bedoel ik geen aannemer,die denken dat een bodem goed is als er geen water in blijft staan!)

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:46

Wij hebben hetzelfde probleem met onze bak. Alleen inrijden gaat niet bij ons niet lukken, want het is gewoon klapzand. Er zal in dit geval dus iets doorheengemengd moeten worden om er ooit een goede bodem van te maken.
Is jouw bakbodem redelijk nieuw ?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:17

Um wij hebben eerste een laag spuitzand in de bak gekregen, en pas een half jaar later er nog 10 cm woudzand overheen, dus de ondergrond is ook niet erg stevig.. Ik weet dat dat er wat mee te maken heeft dat hij daarom ook nooit helemaal stevig zou kunnen worden, maar hou zou de bak dat wel iets steviger kunnen worden, want sommige stukken zijn heel erg goed! terwijl daar ook spuitzand onder ligt, dus het kan wel met spuitzand..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:06

zorgen dat de bak niet de kans krijgt om te droog te worden, dus flink goed sproeien en regelmatig blijven slepen. dan wordt hij in ieder geval niet de zwaar.