Weide padock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Weide padock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:34

Hallo allemaal ;).
Ik ben van plan om een padock te maken in het weiland.
Hij word rond, speciaal voor het longeren en de grote is 20x20.
Zou die in de winter ook kunnen gebruikt worden?
En als het te nat is, wat zou dan nog wel eens willen helpen
om de regen op te vangen, bijv. stukjes vloegbedekking wat
je wel eens ziet in rijbakken ;).

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:39

Wil je in het weiland zelf gewoon een rondje uitzetten? Of wil je echt gaan draineren(tegen de nattigheid), zand storten etc?

In de winter verschilt het wel eens, als het (hard) vriest kan de grond ook bevriezen en dan is het vaak niet te gebruiken, of alleen om rustig te stappen als het vlak is.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:43

Plaisir schreef:
Wil je in het weiland zelf gewoon een rondje uitzetten? Of wil je echt gaan draineren(tegen de nattigheid), zand storten etc?

In de winter verschilt het wel eens, als het (hard) vriest kan de grond ook bevriezen en dan is het vaak niet te gebruiken, of alleen om rustig te stappen als het vlak is.

Wij huren de grond en het land, ik ga er vanuit dat we niet gaan draineren
helaas, waar ik aan dacht was van die stukken vloerbedekking en dan om de cirkel
planken dat het erin blijft ;).
En zand storten zal ook wel niet mogen :(.

FahyaFemke

Re: Weide padock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:02

zand zal misschien niet eens zo'n probleem zijn, dat is altijd goed voor de grond begreep ik..
laat je de paarden er alleen in als je wilt longeren of ook zomaar om in te staan overdag? Want dan vertrappen ze het natuurlijk wel.
Wij hebben kleingrond, en had dit ook gemaakt. Na paar keer longeren was het al kapot gelopen...

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:40

FahyaFemke schreef:
zand zal misschien niet eens zo'n probleem zijn, dat is altijd goed voor de grond begreep ik..
laat je de paarden er alleen in als je wilt longeren of ook zomaar om in te staan overdag? Want dan vertrappen ze het natuurlijk wel.
Wij hebben kleingrond, en had dit ook gemaakt. Na paar keer longeren was het al kapot gelopen...

Bedoel je zand over het gras strooien.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:19

ja. of wat weghalen en dan zand storten.
liefst natuurlijk met drainage maar dat doe je niet (ik ook niet, heb ook huur land)
En de boer zegt zand is nooit erg. Je moet bv geen puin storten daar zijn ze nooit blij mee, stel dat het verkocht word moet de koper kapitalen betalen om al die zooi weer af te voeren.
En zand is altijd goed voor de grond is wat ik begreep.

Dus als je zand hébt, zou ik dat er in gooien. Bij ons werk alleen weidegrond niet, maar daarom zei ik ook wel dat wij op kleigrond zitten. Weet niet wat voor grond jullie hebben?

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:06

FahyaFemke schreef:
ja. of wat weghalen en dan zand storten.
liefst natuurlijk met drainage maar dat doe je niet (ik ook niet, heb ook huur land)
En de boer zegt zand is nooit erg. Je moet bv geen puin storten daar zijn ze nooit blij mee, stel dat het verkocht word moet de koper kapitalen betalen om al die zooi weer af te voeren.
En zand is altijd goed voor de grond is wat ik begreep.

Dus als je zand hébt, zou ik dat er in gooien. Bij ons werk alleen weidegrond niet, maar daarom zei ik ook wel dat wij op kleigrond zitten. Weet niet wat voor grond jullie hebben?

Werk het ook goed als het erover gaat, het zand?
Trekt dat er vanzelf eigenlijk in?
Het is eigenlijk hele maal geen slecht idee, bij ons zie je wel eens zand als het weiland heel
kort is, dus wat maakt het uit ;).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:13

Denk dat er over gooien wel al scheelt dan dat je er niks aan doet.

Maar als je op zandgrond zit, dan kun je zelf je weide gewoon omdraaien. dan heb je een bak.
ik ken iemand die wilde een bak, en die heeft gewoon de grond gekeerd (wellicht wat afgegraven en daarna het gekeerd ik weet t niet goed meer,maar 't was simpel hoefde niks te laten komen) en had toen een bak.
Nou als we dat hier doen met de kleigrond, heb je dus echt geen bak, maar een kleizooi.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:00

FahyaFemke schreef:
Denk dat er over gooien wel al scheelt dan dat je er niks aan doet.

Maar als je op zandgrond zit, dan kun je zelf je weide gewoon omdraaien. dan heb je een bak.
ik ken iemand die wilde een bak, en die heeft gewoon de grond gekeerd (wellicht wat afgegraven en daarna het gekeerd ik weet t niet goed meer,maar 't was simpel hoefde niks te laten komen) en had toen een bak.
Nou als we dat hier doen met de kleigrond, heb je dus echt geen bak, maar een kleizooi.

Ik weet zo gouw niet wat voor een soort grond wei hebben ;).
Het weiland ligt in Gelderland (Afferden).
Ik zal eens op school bij Aardrijkskunde vragen wat voor een soort grond wei hebben ;).
Ik ga het eens overleggen met ons pap en ik denk dat het wel mag, bedankt ;).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:03

Dan zul je waarschijnlijk rivierklei hebben, dat hebben wij wel in Deest. Ik denk dat je wel met zand moet gaan werken, klei vertrappen ze erg snel. Als je het stuk ook als paddock gaat gebruiken, dan moet je er wel rekening mee houden dat het snel modderig wordt met regen. Dat is ook bij de bak waar ik rijd, die is wel gedraineerd, maar dat is verstopt. Als hij gesleept is, loopt het water nog wel door, maar als de paarden van de eigenaar er hebben gelopen dan krijg je snel plassen :)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 18:08

capopjekop schreef:
Dan zul je waarschijnlijk rivierklei hebben, dat hebben wij wel in Deest. Ik denk dat je wel met zand moet gaan werken, klei vertrappen ze erg snel. Als je het stuk ook als paddock gaat gebruiken, dan moet je er wel rekening mee houden dat het snel modderig wordt met regen. Dat is ook bij de bak waar ik rijd, die is wel gedraineerd, maar dat is verstopt. Als hij gesleept is, loopt het water nog wel door, maar als de paarden van de eigenaar er hebben gelopen dan krijg je snel plassen :)

Oke, bedankt ;).

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:44

Welk zand zou het beste zijn om eroverheen te strooien?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:34

wit- / klap-/ straatzand

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:18

FahyaFemke schreef:
wit- / klap-/ straatzand

Oke bedankt, ik ga zeker kijken met ons pap bij een boer die dat soort dingen verkoopt ;).