Waar ligt jullie grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Waar ligt jullie grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:19

Hee bokkers!

Weet niet 100% zeker of niet hier goed staat!

Zoals altijd zit ik weer op bokt en snuffel een beetje rond :+ Nu viel het me op dat heel veel mensen erg gemakkelijk doen over
het wassen van je paard. En dan niet één keer in de zoveel weken ofzo, maar vrijwel iedere week (een paar keer!). Bij een stal
waar ik een flinke tijd geleden eens kwam kijken stonden 2 friese hengsten en 1 palomino shet, deze werden vrijwel élke dag
gewassen, mochten de wei niet op en stonden spik en span in de stal. (aaien mocht overigens ook niet, dan werden de paarden
weer 'vies' :+ )

Nu mijn vraag aan jullie: Wat is jullie limiet als het gaat om wassen, mooimaken etc?

Ik hoop op veel reacties! :)

fjordnina

Re: Waar ligt jullie grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:29

Echt mooi maken doe ik slechts 1 keer per jaar: de dag voor de keuring.

Verder zet ik de slang er wel op als het erg warm is, maar ga ik niet uitgebreid staan wassen. Dit zal een keer of 3/4 zijn.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:31

Wat overdreven zeg! Aaien mag niet, anders wordt die vies, kan je hem net zo goed in plestic stoppen, worden ze ook niet vies meer :+

Ik zou het alleen doen als je op wedstrijd oid gaat, en natuurlijk kan het in de zomer niet veel kwaad. :)

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:36

hahaha niet best dat verhaal van je!!

Ik was me paard eigenlijks nooit helemaal. Voor een wedstrijd was ik de voetjes en de staart, en verder niet.
In de zomer na het rijden spuit ik haar wel af, maar dan alleen met water.

Het schijnt ook niet goed voor de huid te zijn om een paard te vaak te wassen met shampoo. Weet niet precies meer hoe dat zit, maar heb dat ooit es gehoord.

Gelukkig heb ik een zwart paard, dus daar zie je bijna niks op. Zou ik een schimmel of een bonte hebben, dan zou ik het denk ik wel voor iedere wedstrijd doen omdat je toch wil dat je paard er netjes bij loopt op concour.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:36

Inderdaad érg overdreven! Beesjes waren ingepakt en wel, splinterschoon en ruikend naar zeep. Dit gaat IMO écht te ver!
Ik was eigenlijk nooit mijn paarden, ze staan het hele jaar door buiten en kunnen alle natuurlijke dingen in de vacht prima gebruiken :)
Maar om een paard zo te.. te.. Gebruiken als pronkstuk vind ik niet kunnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:39

Ik was eigenlijk zo min mogelijk. Omdat ik de natuurlijke werking van de huid niet wil verstoren.
Ik vind het het beste om 1x per jaar te wassen aan het eind van het zomerseizoen, om alle stof eruit te wassen.
En natuurlijk eventueel tussendoor alleen de echt vieze plekken die je niet weggepoetst krijgt en je moet bijv. op concours.

Maar om je paard elke dag te wassen en ze nooit buiten te zetten om ze zo schoon te houden, nee dat gaat er bij mij niet in.
Dat vind ik schandalig en erg paard onvriendelijk.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:40

jeejtje wat erg dat je het paard niet mag aaien want dan word ie weer 'vies' dan moet je hem thuis zetten dan kan niemand er aan zitten.

mja dat was je vraag niet

ik was mijn paard na het rijden gewoon met warm water er op zodat het oude zweet eraf gaat en in de zomer wil ik weleens met paardenshampoo wassen als ik op wedstrijd ga.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:43

Ik was mijn paard nooit :n . Natuurlijk spoel ik hem 's zomers wel eens lekker af, als het erg warm is e.d., maar ik heb hem nog nooit echt gewassen in al die jaren dat ik hem heb. Hij staat het hele jaar door buiten en ik zie er het nut niet van in om hem met zeepjes en shampoos schoon te maken. Waarom zou ik zijn huidvet aan tasten?????
Hij heeft het hard nodig in de wintermaanden. Daarbij rolt hij 1x en je kunt weer beginnen en geloof me hij rolt en ligt heel graag. :+

Hij glanst, ziet er prima uit. Ik haal wel regelmatig een grove borstel over hem heen en dat is het.
Ben dol op tutten, maar realiseer me wel dat het een paard is. Ik denk wel eens dat sommige mensen dat wel eens vergeten. Koop dan een barbiepaard, denk ik dan. :D
Mijn mening. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:44

Die van mij wordt ook maar een of twee keer per jaar echt gewassen met shampoo. De staart doe ik meestal wel iets vaker, 3 of 4x per jaar, omdat het vuil er anders echt diep in gaat zitten (en hij hoort wit te zijn ;) )
Een keer per maand wassen vind ik ook nog niet zo erg, maar elke week vind ik wel erg veel. In de zomer kan het wel, maar in de winter hoort de vacht gewoon lekker vettig en waterdicht te zijn :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:46

Twiggy2008 schreef:
Ik was mijn paard nooit :n . Natuurlijk spoel ik hem 's zomers wel eens lekker af, als het erg warm is e.d., maar ik heb hem nog nooit echt gewassen in al die jaren dat ik hem heb. Hij staat het hele jaar door buiten en ik zie er het nut niet van in om hem met zeepjes en shampoos schoon te maken. Waarom zou ik zijn huidvet aan tasten?????
Hij heeft het hard nodig in de wintermaanden. Daarbij rolt hij 1x en je kunt weer beginnen en geloof me hij rolt en ligt heel graag. :+

Hij glanst, ziet er prima uit. Ik haal wel regelmatig een grove borstel over hem heen en dat is het.
Ben dol op tutten, maar realiseer me wel dat het een paard is. Ik denk wel eens dat sommige mensen dat wel eens vergeten. Koop dan een barbiepaard, denk ik dan. :D
Mijn mening. :P

Zo is 't bij ons ook! :) Afspoelen is uiteraard niet schadelijk aangezien het water is en geen shampoo :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:49

Paarden met een witte kleur (of witte kleuren) is misschien ook weer een ander verhaal dan donkerharige paarden. Mijn paard (een red dun) is in de zomer schoon, maar wel stoffig. In de winter heb ik altijd een zwart paard, want meneer ligt nou eenmaal graag in de prut. :+
Tja, en juist dan kan ik echt niet in de weer gaan met shampoo, want hij staat 24/7 buiten en heeft zijn waterafstotende huidvet en dikke vacht dan toch echt nodig.

Maar ja, paarden die vaak op stal staan met dekens op, die zijn naar mijn idee ook amper smerig. :D
Daarom snap ik dat vele wassen nooit zo. ;)

Vaak vinden dat soort eigenaren mijn modderpaard 'sielug', is mijn persoonlijke ervaring. :D

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:49

Ik was mijn paard alleen na de zomer.
Als hij van t land komt.
En dat is 1 keer per jaar.
Verder afspuiten als het warm is.
That's it.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:51

NHevaVD schreef:
Zo is 't bij ons ook! :) Afspoelen is uiteraard niet schadelijk aangezien het water is en geen shampoo :+

Puur water kan ook altijd, dat tast niets aan. Maar mijn paard hoeft echt niet citroentjes fris te ruiken, hoor. Ik hou juist heel erg van zijn eigen geur. Pure echte paardengeur, ZALIG!!! :D

Ik geef jullie groot gelijk dat jullie het ook zo min mogelijk doen.

Overigens vind ik het wel fijn als mijn paard er goed uitziet, hoor, maar dan wel op zijn paards, zeg maar. ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:12

Ik heb ook zo iemand gekend die dr Haflinger dag en nacht waste en poetste....smetvrees!!
Een keer zouden we op buitenrit, wij maar wachten.....de staart MOEST eerst gewassen!! Brrrr...is allemaal wel extreem voor een wezen wat in de natuur thuishoort en het heerlijk vindt om te rollen in de modder. Elk rondje in de bak met haar zusje op de Haf werd met een billendoekje de neus bijgewerkt...

Mijn schimmel haar staart heb ik laatst maar eens gedaan toen er klonters mest in hingen...verder blijft het bij afspoelen na het rijden en alleen op een warme dag.
Ik moet zeggen, tis een schone schimmel van nature en rij geen wedstrijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:15

Ik was mijn paard nooit. Hoogtens een keertje de staart als het echt te goor is en hij op concour moet. Maar helemaal vind ik echt onzin, dan poets je maar wat beter ;) Ik kies mijn paard er wel op uit: donkerbruin zonder aftekeningen. Als je een schimmel of bonte hebt, zal je wellicht toch af en toe niet anders kunnen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:16

Sommige mensen hadden beter een auto kunnen kopen dan een paard :+

Ik heb een bonte met veel wit, staat lekker 24/7 buiten. Eerlijk gezegd was ik haar praktisch nooit meer, maar is ze net zo schoon (of net zo niet schoon) als toen ze dagelijks netjes opgepoetst in een stalletje stond. Het grootste verschil is dat ik nu een gelukkig paard heb...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:46

Alleen in de zomer worden de paarden hier afgespoeld omdat 't toch zwarte zijn en die hebben extra last van de zon! Verder niet! ;)

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:51

Ik was mijn paard eigenlijk nooit shampoo, of het moet erg warm zijn, en ze heeft een plasvlek, dan gaat het er iets makkelijker uit.

Haar staart doe ik weleens met shampoo wassen, voor een wedstr ofzo, maar ook niet altijd.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:56

Naja ik moet zeggen dat ik ook wel ben van het mooi maken.
Als het lekker warm is was ik mijn pony top tot teen. Maar niet elke dag ofzo. Wel een keer in de maand wassen met shampoo.

Zodra het lekker weer is en de manen staart zien er niet uit was ik die ook. Ik wil de manen gewoon altijd mooi wit hebben en de staart ook netjes uitgepluist. De beentjes wil ik ook netjes wit hebben dus die was ik ook regelmatig.

En als het erg warm is krijgt ze van mij elke dag een lekkere spoelbeurt.

Maar ik vind het ook een heerlijk gezicht als ik haar gewassen/afgespoelt heb dat ze heerlijk gaat rollen in de wei. Dan denk ik; "Ach morgen spoel ik haar weer af".

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:57

Chubby schreef:
Sommige mensen hadden beter een auto kunnen kopen dan een paard :+ .

zelfs mijn auto word niet vaak gewassen :D
ik denk dat ik mn paardje 1 a 2 keer per jaar ga wassen ofzo....
afspoelen na het rijden omdat ze bezweet is doe ik wel, maar dan gaat madam meteen in het zand liggen rollen :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:58

Vjesta word net als het paard van fjordnina 1x per jaar gewassen, alleen maar voor de keuring. Verder spoel ik haar lekker af met water als het erg warm is, of als we gereden hebben en ze heeft erg gezweet (alleen zomers). Af en toe was ik haar hele staart, misschien 1x per 2 maanden, en ik was iedere 2 dagen haar staartwortel, maar das tegen de jeuk

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:11

Ik vind zovaak wassen een beetje overdreven :o
Ik was mijn pony nooit. Dit omdat ze (nog) bang is voor water. Inmiddels ben ik zover dat ze zo de spuitplek oploopt, en dat ik haar benen goed af kan spuiten! Ga nu nog niet beginnen met wassen.

áls ik ga wassen, doe ik dat zeker niet vaker dan 1 keer in de 2/3 maanden! (met sop) afspuiten met warm weer vind ik wat anders.

Zelf hou ik er wel van om mijn pony mooi te maken. Maak iedere dag even haar neus en toet schoon met baby doekjes. Dan even insmeren (ook tegen de zon) met creme. Dit is een alles in 1 creme dat lekker ruikt :D

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:14

Wat verschrikkelijk zeg, dat je een paard dat aandoet!

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een paard echt gewassen heb := maar ik vind het ook nooit nodig eigenlijk. Afspoelen met water als het warm is, oké, maar verder?
Kan me overigens wel voorstellen dat je bij een spierwitte schimmel graag wilt dat 'ie ook spierwit blijft, dat je m dan misschien iets vaker wast?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:35

ik was als ze schilvers in de manen/ staart heeft en daar jeuk van heeft. verder afspuiten, maar dat telt neem ik aan niet als wassen.

met een vies bevlekt paard (gras en poepvlekken krijg je nu eenmaal moeilijk van een witte vacht af) ga ik rustig lekker rijden hoor :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:36

Mijn meissies worden 1 keer in het jaar onder de douche gezet en dat is dan meestal omdat ze vette manen en staart hebben en ik ze weer even fris wil hebben.. uiteraard was ik ze alleen maar in de zomer omdat ze bij mij niet op stal staan en ze zo in de zon lekker kunnen opdrogen.
1 daarvan is een schimmel en als je ze 1 week in de wei laat staan dan zijn ze de eerste 2 dagen smerig maar daarna worden ze weer witter en aan het einde van de week weer helemaal wit :) . Ik poets haar dan ook niet tussendoor. En als je geen vies paard wil hebben (of het niet wil zien, de smerigheid) dan moet je maar geen schimmel nemen...... dan gaat het ten koste van het beestje (vetlaag eraf, dekens op, altijd in stal moeten staan en iedere dag onder de douche)..