Van 1 uur buiten naar 24/7.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xyvonnex

Van 1 uur buiten naar 24/7.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 23:10

hoi iedereen,

wat zouden jullie doen met de volgende situatie?

Een pony komt van een manege waar hij 1 uurtje per dag buiten kwam,
Nou zou hij 24/7 komen te staan.Wat kan je dan het beste doen.
De wei staat niet meer zo vol :Y) ,maar zou hij toch moeten gaan opbouwen.
wie heeft hier ervaring mee?Hoe zouden jullie dit aanpakken, graag advies.

groetjes

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:13

ik zou hem 's nachts op stal doen of hij moet een goede tochtvrije schuilstal hebben. en gewoon kijken hoe hij erop reageerd dan zie je zelf wel of hij het fijn vind. en als het straks weer wat beter weer word zou ik hem buiten laten zodat hij ook kan wennen aan de koude nachten

Arabesk

Re: Van 1 uur buiten naar 24/7.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:56

Nu kan het nog het is nog niet zo koud, dus het paard zal nu nog wel voldoende wintervacht kunnen aanmaken.

Hou een ongevoerde regendeken achter de hand, die je alleen opdoet als het de hele dag gaat pissen van de regen.

het is belangrijk om de vachtontwikkeling niet te verstoren dus doe geen deken op, alleen als het pist van de regen en dat komt zo'n 4 tot 6 keer voor per winter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:59

Hij heeft nu inderdaad nog tijd zat om een wintervacht aan te maken. Dus ik denk dat (als de wei niet te rijk aan gras is) je hem prima buiten kan zetten nu! :)
En dan gewoon even goed in de gaten houden hoe hij er op reageert. :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:08

meklabo schreef:
ik zou hem 's nachts op stal doen of hij moet een goede tochtvrije schuilstal hebben. en gewoon kijken hoe hij erop reageerd dan zie je zelf wel of hij het fijn vind. en als het straks weer wat beter weer word zou ik hem buiten laten zodat hij ook kan wennen aan de koude nachten

Let heel goed op dat je paard niet verkommert als hij geen vertrouwde stal meer heeft! Staan er meerdere paarden? Dan kan je regendeken vlot sneuvelen, paarden helpen elkaar nu eenmaal graag om hem uit te trekken. Maar met meerderen zal hij er zeker sneller aan wennen dan als hij geen contact meer heeft met anderen. Hoe min het ook is om ze 24/7 op stal te hebben, ze hebben dan wel beperkt sociaal contact.

Maar ik heb nu 4 paarden gehad die het heel fijn vonden om 's nachts in een warme stal te staan, dus ik hoop dat je die wel achter de hand hebt.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:33

Hij komt met 5 andere paardjes en een shetje te lopen.
Dat is zowie zo wennen natuurlijk , maar het gaat mij er om dat hij opeens op een wei komt terwel hij niet weet wat dat is.
Kan dat dan geen kwaad opeens al dat gras ? ik kijk eventjes aan dan hoe het gaat buiten en anders s´nachts lekker op stal.
maar heb hem nog niet,morgen ga ik kijken.(spannend)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:14

Je kunt natuurlijk altijd opbouwen met eerst een aantal uurtjes per dag, en dan langzaam aan steeds langer??

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:16

wat zeggen mensen altijd opbouwen? denk je niet als je hem nu 2 uurtjes buiten zet dat die dan niet gaat hamsteren? door zoveel mogelijk gras gaat eten. dat denk ik wel.

van opbouwen zie ik nut niet echt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:18

ik ga er vanuit dat je hem toch niet meteen tussen de rest gooit maar hem de eerste dagen op een klein stukje appart zet. op dit zelfde kleine stukje kan hij dus ook rustig wennen aan het gras zonder dat hij zichzelf meteen vol kan eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:32

bietjuhh schreef:
wat zeggen mensen altijd opbouwen? denk je niet als je hem nu 2 uurtjes buiten zet dat die dan niet gaat hamsteren? door zoveel mogelijk gras gaat eten. dat denk ik wel.

Tja, ik dus wel uit ervaring omdat ik bij te grote verschillen ineens wel koliekgevallen heb gehad. En dat verschil kan zijn van 4 naar 6 uur per dag op jong gras...
Ik voorkom dus liever dat ze ineens te lang op het gras kunnen staan. Bij een erg kale wei waar je veel bij moet voeren met hooi zal het niet zo precies komen. Bij een wei waar goede kwaliteit en meer dan voldoende gras staat kunnen ze behoorlijk opgeblazen raken als ze flink eten en dan kun je bijvoorbeeld (gas)koliek krijgen of diaree. "Better safe than sorry" zeggen we dan maar.
Ik heb nu net een nieuw stuk met lang gras en houdt ze nu ook maar een uur of 5 a 6 op de wei en de rest in de paddock met nog wat hooibeurten. Als het gras weer wat korter is mogen ze weer langer. Dan kan ik het ook beter doseren met strookbegrazing.

Als de pony altijd binnen heeft gestaan heb je grote kans dat die niet zo goed tegen de regen kan. een regendeken bij slecht weer is dan echt een aanrader. Ik heb mijn 24/7 buitenpaarden ook aan het rillen als het lang en stevig door regent. Zelfs van de zomer is me dat een aantal keer overkomen dat ik ze hun regendekens om heb gedaan omdat ze het echt koud hadden.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:46

joyce B schreef:
bietjuhh schreef:

Tja, ik dus wel uit ervaring omdat ik bij te grote verschillen ineens wel koliekgevallen heb gehad. En dat verschil kan zijn van 4 naar 6 uur per dag op jong gras...
Ik voorkom dus liever dat ze ineens te lang op het gras kunnen staan. Bij een erg kale wei waar je veel bij moet voeren met hooi zal het niet zo precies komen. Bij een wei waar goede kwaliteit en meer dan voldoende gras staat kunnen ze behoorlijk opgeblazen raken als ze flink eten en dan kun je bijvoorbeeld (gas)koliek krijgen of diaree. "Better safe than sorry" zeggen we dan maar.
Ik heb nu net een nieuw stuk met lang gras en houdt ze nu ook maar een uur of 5 a 6 op de wei en de rest in de paddock met nog wat hooibeurten. Als het gras weer wat korter is mogen ze weer langer. Dan kan ik het ook beter doseren met strookbegrazing.

Als de pony altijd binnen heeft gestaan heb je grote kans dat die niet zo goed tegen de regen kan. een regendeken bij slecht weer is dan echt een aanrader. Ik heb mijn 24/7 buitenpaarden ook aan het rillen als het lang en stevig door regent. Zelfs van de zomer is me dat een aantal keer overkomen dat ik ze hun regendekens om heb gedaan omdat ze het echt koud hadden.

ik weet ook uitervaring met mijn sheltander dat opbouwen weinig nut heeft aangezien je paard/pony dan zoveel mogelijk gaat eten (hamsteren) in een korte tijd en dus nog steeds opgeblazen is terwijl vooral als ze in groepje staan zijn ze toch niet 24/7 aant eten.

oke bij jong gras moet je wel uitkijken maar deze tijd het gras zit niet zo veel meer in.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:58

Van één uurtje naar buiten naar 24/7..................

Stel je toch voor dat je die pony bent, ik zou van gekkigheid niet weten of ik nou zou blijven rennen om van de vrijheid te genieten of meteen op het gras zou duiken.

Ik hoop dat je hem leuk genoeg vind en dat hij met je mee mag. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen, even opbouwen het gras. Zou je kunnen afwisselen met paddock met hooi? Aan de andere kant, gras is nu wel sober, zeker met meerdere op het land.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:47

hoeveel er in het gras zit is ook afhankelijk van hoe het onderhouden is en of het net gemaaid is en daarna bemest en weer bijgegroeid. En fructaan heb je het hele jaar door.

Ik neem liever zo min mogelijk risico. Koliek kan dodelijk zijn en hoefbevangenheid is ook niet niks...

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:24

De weides worden echt super goed onderhouden,nou is het gewoon kort gemaaid (door de paarden zelf).hij staat dan met 6 andere paardjes op een wei van zeker twee voetbalvelden groot.Even vraagje
wat is frutaan eigenlijk.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:30

Fructaan= een soort suiker, dat zit in gras waar 't de functie heeft als anti-vries. Als een paard grote hoeveelheden van deze stof binnen krijgt kan hij spier- en/ of hoefbevangen worden. Zie ook de site paardnatuurlijk.nl voor de uitleg!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 21:40

ik had het net opgezocht,dus als ik het goed begrijp moet ik ff naar het pension bellen morgen om te vragen of ze de weide bemesten,
is dit wel het geval ,is de kans minder dat hij er iets van kan krijgen!

De belangrijkste reden om te bemesten is trouwens om te zorgen dat de grasplant ook kan groeien, want groeistilstand betekent dat het fructaan niet omgezet wordt en in de grasplant blijft zitten.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:48

ja ze bemesten de wei,kan hij dan gewoon op de wei?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:59

je moet je pony goed in de gaten houden of hij niet heel erg opgeblazen wordt en veel winden gaat laten, aan de diaree gaat, stijf wordt of warme hoeven krijgt. Dat zijn signalen dat zijn lijf de hoeveelheid gras/suiker niet aan kan.
Als je pech hebt krijgt je pony vanuit het niets ineens acute klachten. Als je geluk hebt gaat de overgang probleemloos.

Ik blijf bij mijn eerdere advies van langzaam opbouwen in combi met bijvoorbeeld deels in de paddock met hooi. bijvoeren met hooi is bovendien zowiezo niet verkeerd omdat anders de overgang van alleen hooi, naar alleen gras wel erg groot is. en grote voerverschillen/overgangen moet je voorkomen als je een beetje luistert naar voedingsdeskundigen. geleidelijk aan omzetten en eerst mengen, is het advies meestal.

Het is jouw pony, dus ook jouw verantwoordelijkheid. Die kun je niet afschuiven op een forum als het straks mis gaat.
Als je twijfelt, vraag dan bijvoorbeeld advies aan je dierenarts.