weide nu nog bemesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

weide nu nog bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 14:19

Hallo,

Ik weet niet als het in Nederland ook het geval is, maar in België is er de laatste 3 maanden erg weinig regen gevallen.
Normaal moest de weide bemest worden in juli, augustus, maar dit kon niet door de droogte.
Zouden jullie nu nog bemesten als er enkele dagen regen zit aan te komen? Of enkel volgende maand kalk strooien en in het voorjaar bemesten.

Ik heb 1 paard en jammergenoeg 1 (kleine) wei van ongeveer 800 vierkante meter.
Dus de wei zal in 2 delen moeten. En daarom duurt het dubbel zo lang om de volledige weide bemest te krijgen.

Na wat rondzoeken denk ik het volgende:

voorjaar (april): 400kg per hectare kunstmest met ENTEC stikstof voor paardenweides (2 weken niet op wei)
juni/juli: 200kg per hectare kunstmest met ENTEC stikstof voor paardenweides (2 weken niet op wei)
oktober: kalk (met kalkcyanamide?) => 2à3 weken niet op wei

Is dit een goed schema om te hanteren? Of wat kan ik hier aan verbeteren?
grtjs
Nathalie

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 14:43

nu zie ik dat kalkcyanamide ook meststof is (bevat stikstof, logisch als je de naam bekijkt).
Zou het dan niet goed zijn om enkel met dit te bemesten nu nog? (2 vliegen in 1 klap? bemesten en kalken?) EN dan in het voorjaar eerst te kalken en een maand later te bemesten?

Wachtff

Re: weide nu nog bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:46

Vorige week heeft de eigenaar van stal nog staan mesten, dus ik denk dat het wel kan hoor ;) Maar volgens mij mag je dan idd wel opschieten want je mag niet het hele jaar mesten (maar dat wist je vast al) Ik zou het wel kalken want anders heb je volgend jaar niet zo'n lekker weiland voor je paard. :P

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 14:49

en kalk ik dan beter eerst, en na 2 weken mest? Of eerst nu nog mesten en kalken begin november zodat de grasmat klaarligt (niet verzuurd) tegen het mesten van het voorjaar?
of toch die kalkcyanamide in 1 keer?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:17

Ik zou de kalkcyanamide gebruiken, die is juist 'ontworpen' om in het najaar te gebruiken.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:20

Kijk eens naar de volgende site over kalkstikstof, hier staat een heleboel informatie over de toepassingen. Dit spul kan het beste heel vroeg in het voorjaar gestrooid worden en niet nu in het najaar. Dat klopt ook wel want het gras gaat straks de rust in en dan is het niet gunstig om er nu stikstof over te gooien.
http://www.kalkcyanamide.de/paardenweiden.htm

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:20

Die site heb ik idd al gezien! Goede info

maar de temperaturen zijn hier overdag nog rond de 20°C. Dus bemesten heeft toch wel nog zin als het gras groeit (boven 10°C overdag)? En voor het gazon doet de tuinman normaal in de zomer mest en dan in de herfst (oktober) kalk. Dus kalken mag zowiezo toch in het najaar? Ik dacht dat kalkcyanamide dan misschien een goed compromis was. Nog bemesten en kalk inbrengen.
Ik ben hier echt niet goed in :) Overal lees ik andere dingen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:40

Zou gewoon kalk doen en dan vroeg in het voorjaar de kalkcyanamide of de entec stikstof erover.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:56

Hier in nederland mag je per 1 september geen mest meer uitrijden tot 1 februari.
Hoe het met kunstmest zit weet ik niet maar om nu nog kunstmest te strooien is denk ik zonde van het geld. Geen enkele agrarieër strooit nu nog kunstmest.
maar ik ken de regels in belgië natuurlijk niet .

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:41

dit weekend gaat het regenen en de temperatuur blijft boven 15 graden. MAar ik weet nog steeds niet wat ik nu best gebruik. Kalkcyanamide of gewone kalk en in het voorjaar pas terug bemesten.