Dikke manen en knotjes..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Dikke manen en knotjes..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 06:44

Ik heb zondag weer wedstrijd (FNRS, op mijn lievelingspaardje :9 ). Alleen heeft zij vrij dikke manen! Trekken is geen optie (dan vliegt ze door het plafon; geen goede optie dus ;) ). Maar hoe kan ik nu het beste vlechten en knotjes bij haar maken?

Ojaa; heeft iemand tips voor strak vlechten :o ?

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 06:46

MiniMaxi

Re: Dikke manen en knotjes..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:57

hoe lang zijn de manen?

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:05

Strak vlechten werkt het best als je iets in het haar doet zoals water of een haarproduct, zodat het niet meteen weer uitelkaar glijdt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:16

WD V -VSW

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 07:39

Okee thanks!
Jaa ik werk al met naald en draad maar het is en blijft lastig. De manen zullen nu ongeveer 15 cm(??) zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:42

of je maakt een hengstenvlecht... vind ik persoonlijk mooier met dikke manen dan knotjes

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:22

Jeroennn schreef:
Okee thanks!
Jaa ik werk al met naald en draad maar het is en blijft lastig. De manen zullen nu ongeveer 15 cm(??) zijn..

hmme ja dan is een hengstenvlecht wel lastig om te maken. Want daar zat ik ook aan te denken. Dan zou ik het bij naald en draad houden denk ik...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:21

Gewoon knotten maken. Mijn paard heeft manen van bijna 50 cm lang en heel dik (hangt los aan 2 kanten en dan is het zelfs nog dik ;) ). Bij hengstenvlecht krijg je toch altijd rare golven erin, hoe strak je het ook vlecht. Dus ik maak gewoon dikke knotten, ziet er heel netjes uit hoor. En jury's zien toch ook liever knotten dan hengstenvlecht.

Het kost wel wat meer tijd (ben vooral veel tijd kwijt met het vlechten, zijn toch 9 hele lange stukken), maar ziet er verzorgd uit. Dat naald en draadwerk is echt niet zo moeilijk.

Succes

Mellaniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:07

Knotten maken bijvoorbeeld. met elastiekjes of naald en draad.
Strak vlecht kunnen door strak aan te trekken!

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:57

tine10 schreef:
Gewoon knotten maken. Mijn paard heeft manen van bijna 50 cm lang en heel dik (hangt los aan 2 kanten en dan is het zelfs nog dik ;) ). Bij hengstenvlecht krijg je toch altijd rare golven erin, hoe strak je het ook vlecht. Dus ik maak gewoon dikke knotten, ziet er heel netjes uit hoor. En jury's zien toch ook liever knotten dan hengstenvlecht.

Het kost wel wat meer tijd (ben vooral veel tijd kwijt met het vlechten, zijn toch 9 hele lange stukken), maar ziet er verzorgd uit. Dat naald en draadwerk is echt niet zo moeilijk.

Succes

Hoe ziet dat er uit? Heb je misschien een foto?? Ben wel benieuwd..

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:55

Als een hengstenvlecht geen optie is, proberen om knotten te maken. Ik ben ook benieuwd naar een foto.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:01

Mijn paard heeft ook een super dikke bos manen. Dus ik moet het wel op een of andere manier uitdunnen.
Ik doe het zo: Ik neem een klein plukje en schuif de haren naar boven (zoals je zou doen als je de manen gaat trekken.) Het plukje dat ik dan overhou, trek ik er niet uit maar knip ik heel kort af. Heb ik eens gezien op de site van anky :):)
Heb ook eens gehoord als je veel keer de manen trekt dat er witte in de plaats komen en dat zou ik toch wel niet zo leuk vinden bij mijn mooie donkerbruine paard :)
Daarna was ik de manen lekker, zodat er ook geen stofjes meer inzitten en dan goed strak vlechten en met naald en draad knotjes maken.
Voor een belangrijke wedstrijd doe ik er ook wel eens gewone (mensen) haarlak in. Dan glanzen ze mooi

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:09

patbelle: Ik heb even gezocht, maar heb geen foto's van de knotten. Maar komende zondag heb ik weer een wedstrijd, dus als ik eraan denk, zal ik even een foto maken. Dan moet ik alleen nog zien uit te vinden hoe ik dat dan hier plaats.

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:13

tine10 schreef:
patbelle: Ik heb even gezocht, maar heb geen foto's van de knotten. Maar komende zondag heb ik weer een wedstrijd, dus als ik eraan denk, zal ik even een foto maken. Dan moet ik alleen nog zien uit te vinden hoe ik dat dan hier plaats.

oke, ik hoop dat ga lukken..Ik ben wel benieuwd. Want de manen van mijn pony zijn ook lang en een merrievlecht is dan te kort, dat vindt ik geen gezicht..
Anders geef ik mn emailadres aan je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:31

Naald en draad. :j Paard wat ik rijd heeft ook súper dikke manen en dat hoef ik met stiekjes niet te proberen. :n Nat maken van te voren en aan de slag met naald en draad, dat wil nog altijd het beste. :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:44

Vandaag weer wedstrijd gehad, en heb zowaar eraan gedacht om foto's te maken van de knotten. Nu nog zien dat ik dat hier geplaatst krijg. Ik ga even proberen hoor.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:56

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:48

Ziet er wel goed uit tine10.. Ik ga het ook proberen.. Denk vanmiddag, dan heb ik toch tijd genoeg of anders donderdag.. Thanx voor de foto plaatsen..

ps ging je wedstr goed?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:00

Ja super. Was de allereerste keer menwedstrijd in een binnenbak. Was best spannend, vooral ook omdat de laatste 2 wedstrijden de dressuur helemaal niet lekker ging. Maar hij liep heel fijn, was zelf erg tevreden. Tuurlijk zijn er nog veel dingen die beter kunnen, maar het ging heel netjes. En dat vond de jury blijkbaar ook want had 202 punten en een 1e prijs (de 2e prijs had 185 punten, dus een groot gat ertussen.) Mijn dag kon dus niet meer stuk!!!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:02

suikerwater doet ook wonderen ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:41

Hele late reactie;
Knotjes gemaakt, zijn super goed gelukt! Kreeg veel positieve reacties!
Wel de hele zaterdagmiddag bezig geweest, maar het was het waard *D
hmmm.. foto's opzetten.. nee dat gaat me nog niet lukken :o
Ik heb ze wel, maar hoe ik dat nou hierop moet zetten??

1 nov weer wedstrijd, hopelijk worden ze net zo mooi 8-)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:43

ojaa; ze hadden een deel van de manen afgeknipt, klein stukje in de breedte (ipv trekken gewoon dus afknippen)

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:48

Jeroennn schreef:
Hele late reactie;
Knotjes gemaakt, zijn super goed gelukt! Kreeg veel positieve reacties!
Wel de hele zaterdagmiddag bezig geweest, maar het was het waard *D
hmmm.. foto's opzetten.. nee dat gaat me nog niet lukken :o
Ik heb ze wel, maar hoe ik dat nou hierop moet zetten??

1 nov weer wedstrijd, hopelijk worden ze net zo mooi 8-)

Dat is mooi dat het mooi geworden is.. Ik heb dit topic gevolgd, ik heb vd week even knotjes getest.. Het staat inderdaad ook leuk!
Jury vindt het zelf ook mooier dan een vlecht..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:49

die van mij heeft ook hele dikke manen. Op mn profiel staat hij met knotjes en met een hengstenvlecht. Eerlijk gezegt kan ik t zelf ook niet hoor haha! Succes met je volgende wedstrijd