Tips gevraagd voor beukhaag om de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Tips gevraagd voor beukhaag om de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:47

Op dit moment leggen wij een nieuwe rijbaan aan. De omheining hiervan willen we van beukenhaag met vast blad.
Ik ben echt heel er benieuwd naar foto's van andere mensen die ook zo'n omheining hebben (ik kan het namelijk niet op google vinden).
En wat is het onderhoud van zo'n haag? En heb je veel last van de blaadjes die er afvallen in het voorjaar?
En hoe snel groeid zo'n haag ongeveer helemaal dicht? En hebben jullie ook schrikdraad of iets anders er bij langs?

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!! (en foto's :) )

bulck

Re: Tips gevraagd voor beukhaag om de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:51

tip die ik kan geven is mss van beter een meidoornhaag te zetten.
Dat is een keer per jaar scheren, hagen worden mooi dik.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:22

Bij ons in de wijk staan heel veel beuken hagen,ik vind het rotzooi,het is een paar maanden per jaar mooi en de rest van het jaar ziet het eruit als verdorde rotzooi.
het duurt een half jaar voor het verdorde blad eraf is(misschien nog wel langer).
Ik geloof dat het hier 1 keer per jaar geschoren wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:01

Meidoornhaag zou ik dus weer niet doen. Die doorns zijn ontzettend scherp, je rijdt continu je kruiwagen er lek op (er blijft na het snoeien altijd wel een takje liggen, kom jij poepscheppen, bingo...).

Je kunt beuk (Fagus sylvatica) als haagplant nemen - blijft het blad 's winters min of meer aanhangen, het laatste blad gaat er pas af als de rest van je tuin allang weer groen is, in mei. Overigens blijft alleen het juveniele blad er aan hangen, niet het blad aan overjarig hout!
Fagus is relatief duur, slaat soms moeilijk aan, omdat het in symbiose met een bodemschimmel leeft. Zit die schimmel niet in de grond, groeien de planten slecht, of gaan dood. Verder hebben ze nog wel eens last van wolluis, vooral op kleigrond. Fagus groeit beter op zandige grond.

Je kunt echter ook haagbeuk (Carpinus betulus) als haagplant nemen. Goedkoper, groeien sneller, maar het blad blijft er wat minder aanhangen.

Andere geschikte haagplant zou Acer campestre kunnen zijn (veldaak in het NL). Is wel nog meer bladverliezend, maar groeit heel erg vertakt en geeft een hele dichte haag. Deze haag heeft echter wel eens meeldauw.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:02

of een laurieren haag .groeit heel snel dicht en weinig onderhoud.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:15

Wij hebben ook een beukenhaag gepoot, nu een jaar geleden qua groei gaat het snel. Op aanraden van tuinman is dat gewoon een goede haag.
Onze paarden lopen er ook los in dus mochten ze een blaadje opeten dan kan dat geen kwaad. En ja het blad. Er is hier veel wind dus het meeste waait weg heb er geen hinder van. En we hebben toch wel wat meters haag aangelegd. Een foto heb ik helaas niet voor je. Over een paar jaar zal de haag wel goed uitgestoeld zijn.
Laurier weet ik niet dit gevaar kan voor paarden ik weet wel dat je er heel veel snoeiafval van hebt. Voordeel is wel dat ze het hele jaar groen zijn.

Heb er geen stroomdraad om. We hebben houten omheining dan halve meter zand en dan de haag gepoot.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:23

Hou er wel rekening dan de Prunus laurocerasus (foutief in het NL laurierhaag genoemd, heeft niks met de echte laurier te maken) giftig is voor paarden .

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:57

Ik vind een laurierhaag eigenlijk niet zo heel mooi en een beukhaag beter passen in de omgeving.

@ Moonvw, hoe hoog hebben jullie de beukenhaag gekocht? en hoe dicht is jullie haag nu?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:39

Wij hebben rondom het huis een dikke beukenhaag (weet niet welke soort oid).. langs de oprit, langs de rijbak.
De haag rond het huis knippen we 1x per jaar met een heggeschaar... de haag langs de oprit toppen we, die is nog dun. En de haag bij de bak.. hetzelfde.
De haag bij de bak is hoog, deze staat op een wal van de zwarte grond die uit de bak geschept is.
Afbeelding
De foto is van juni vorig jaar.
Dit is aan de korte zijde van mei dit jaar:
Afbeelding
Deze staan langs de oprit, daar hebben we gekozen voor haag met rood blad. Deze zijn 2 jaar geleden geplant..beetje satestokjes, maar komt goed.
Afbeelding

Qua bladval.. een gewone boom is veel erger. De meeste blaadjes blijven er nl aan zitten.
Qua stroomdraad; langs de korte kant (2e foto) heb ik er draad langs met afstandsisolatoren, want de paarden vinden het wel leuk om aan te knabbelen, zowel groen blad/tak als gedroogd blad.

Ik zou zeker niets met prikkels nemen en geen laurier.. Laurier hebben we ook, maar dat groeit snel en worden complete bomen en niet echt sierlijk.

Mocht je willen kijken... welkom! ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:45

Dat bijten is onder andere de reden dat we voor meidoorn gekozen hebben, we willen op termijn een wei die lijkt op een wei afgezet met haag ipv draad.

Dat van lekrijden is wel waar, maar je moet maar een keer per jaar snoeien en voor rond de bak lijkt me dat ook geen probleem.

Origineel zijn dat de weides die men vroeger gebruikte als afrastering. De beukenhaag is een variant geworden die ik zelf ook wel mooi vind, maar die niet gemakkelijk overal pakt.

Ja laurier is giftig en idd groeit snel en als haag moeilijk te controleren.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:41

Thx voor je foto's!! :)
Hoe hoog hebben jullie toen de beukhaag aangeschaft Branca?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:06

Die haag stond er al.. is uitgeschept met een frontlader en zo op het zand gezet.
Was toen wel minder hoog en dik. Ze groeien niet heel snel.
Als je de rode haag bekijkt, die staat 3 jaar. Dat waren echte sateprikkers dikte.. was een tegenvaller (stond een hele dikke haag, maar werd afgegraven ivm zinkassen). Dus als je een haag kiest, kies dikkere stam, dan heb je meer struik ;)