paarden op gemaaid gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

paarden op gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:04

Gisteren wilde iemand die dit regelmatig voor ons doet de weide wel even uitbloten. Halverwege kwam mijn vader even kijken en bleek dat hij in de weide met volop gras aan de gang was -:(- . Die weide moet over een week gebruikt worden ivm het afspenen van een veulen. Het gras is langs de randen gekortwiekt en ook nog door het midden. Je hebt zeg maar 2 vierkanten waar nog wat gras op staat.

Ik kan de pony's erop zetten in de hoop dat zij het snel opeten. Ik verwacht echter dat ze het goede gras natuurlijk eerst opeten. De boel zo laten liggen is denk ik ook niet handig. Op de lange duur gaat het waarschijnlijk schimmelen en verstikt het het onderliggende gras.

Wat moet ik hiermee aan? Iemand goede ideeën?

Nell_

Re: paarden op gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:20

Ik snap het niet helemaal, maar zit je nu met het gemaaide gras? Of dat weggehaald moet worden?
Bij mijn oude weiland gebeurde dat nooit. Daar bleef het altijd gewoon liggen. Werd niks mee gedaan, en de paarden aten het ook niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:27

Als je het laat liggen en er staat voldoende gras wat nog groeit, gaan ze meestal niet aan gras wat plakkerig en oud op de grond ligt.
Want dat groeiende gras is toch nog het lekkerste.
Het gras wat afgemaaid is, kun je de eerste twee dagen best geven, gooi een stukje iedere keer om, zoals hooi gedraait wordt.
Zo gaat het niet broeden en kun je ze iedere dag best een beetje van dat gras geven, zeker als het wat aangedroogd is.
Maar niet teveel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:34

mijn pad is gemaaid omdat ze het niet goed meer aten. Schudden en tot hooi maken was niet handig omdat het niet zo veel was en wij dan daar iemand voor moeten vragen en dat kost veel tijd.

Ik heb het dus ook zoals Jesito gedaan. Ben het gaan voeren.
gewoon 1 of 2 keer per dag een flinke kruiwagen in de paddock.
Het ligt er nu al vrij lang en is bijna hooi. De paarden hebben er geen last van. Geen diaree, niet winderig of opgetrokken buiken.
Ik voer door zolang het er lekker uit ziet en heb een karretje vol mooi gedroogd spul in de kapschuur gelegd om het straks als hooi te kunnen voeren. Wat overblijft omdat het niet lekker (meer) is, gaat straks op een hoop om te composteren. Op deze manier ben ik al heel veel gras kwijt geraakt.

Als je het laat liggen terwijl er nog vers gras is, eten ze het inderdaad niet en heb je grote kans dat ze er in gaan poepen en plassen.

Zou het dus proberen zo veel mogelijk op te voeren zo lang het lekker ruikt en er uit ziet en niet broeit. even losschudden is dan wel het beste zodat het kan drogen en niet snel gaat rotten omdat het op een natte hoop ligt.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:24

fjordnina schreef:
Gisteren wilde iemand die dit regelmatig voor ons doet de weide wel even uitbloten. Halverwege kwam mijn vader even kijken en bleek dat hij in de weide met volop gras aan de gang was -:(- . Die weide moet over een week gebruikt worden ivm het afspenen van een veulen. Het gras is langs de randen gekortwiekt en ook nog door het midden. Je hebt zeg maar 2 vierkanten waar nog wat gras op staat.

Ik kan de pony's erop zetten in de hoop dat zij het snel opeten. Ik verwacht echter dat ze het goede gras natuurlijk eerst opeten. De boel zo laten liggen is denk ik ook niet handig. Op de lange duur gaat het waarschijnlijk schimmelen en verstikt het het onderliggende gras.

Dat heeft de schilder toch niet gedaan??
Dat lijkt best wel leuk hoor.
Zet er een netje tussen en dan kunnen jullie gaan volleyballen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:30

ik heb altijd gedacht dat gemaaid gras niet goed was voor paarden.......
dat ze er koliek van kunnen krijgen, is dat dus maar klets dan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:32

Dionnevdkaal schreef:
fjordnina schreef:

Dat heeft de schilder toch niet gedaan??
Dat lijkt best wel leuk hoor.
Zet er een netje tussen en dan kunnen jullie gaan volleyballen.

:?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:35

Wat is nou precies je probleem? Dat er los, gemaaid gras op het gemaaide stuk ligt? In dat geval zit er maar één ding op: harken.
Of is het probleem dat het gras is afgemaaid? In dat geval zit er maar één ding op: hooi bijvoeren.

Wil dr nog wel even aan toevoegen dat ik een paard heb gehad dat een slokdarmverstopping én een blijvende beschadiging heeft overgehouden aan gemaaid gras, dus ik ben dr in elk geval voorzichtig mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:56

justdiesel schreef:
ik heb altijd gedacht dat gemaaid gras niet goed was voor paarden.......
dat ze er koliek van kunnen krijgen, is dat dus maar klets dan?

Kort gemaaid gras met een tuinmaaier is niet goed. Daar kunnen paarden verstoppingen van krijgen omdat er te weinig structuur in zit. Ook kan het gaan broeien en dan heb je ook een probleem.
Gras wat gemaaid is met een maaier waar je ook mee maait voor hooi is geen probleem zolang het niet broeit of bedorven is. Dat heeft gewoon lange stengels en als het gekeerd en gedroogd wordt heb je hooi.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:04

Moet het gras wel eerst lang gegroeid zijn he? ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:52

Ik weet inderdaad niet hoe lang het is, ging uit van al wat langer gras omdat er een probleem van werd gemaaikt.
Het is maar net wat je lang (of kort) noemt...
Als het gras zo lang is dat een boer meent dat het gemaaid moet worden, zal het vast niet heel kort zijn geweest, maar misschien kan de TS hier duidelijkheid over geven?

Hier wordt het gemaaid als het zo'n 20 cm of langer is.

Als het gras erg kort was en het is gemaaid kun je het rustig laten liggen, dan vergaat het wel en ze zullen het niet in grote hoeveelheden eten omdat het verse gras lekkerder is. Als ik hier pollen maai met de tuinmaaimachine die het gelijk mulcht (bloten) dan laten de paarden dat liggen en verdwijnt het vanzelf.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:52

Met volwassen paarden zou ik er misschien ook minder problemen mee hebben, hoewel het dus met mijn volwassen paard ooit gruwelijk is misgegaan.

Waarom ik erover begon, ik zie hier in de buurt dat er overal een derde snede wordt gehaald uit gras van ehm... echt niet meer dan 10 a 15 cm. En als je paard dat in grote hoeveelheden naar binnenwerkt - waar ik een veulen zo maar toe in staat zie want het is minder ver bukken ;) - zou je zomaar een probleem kunnen hebben.
Dus TS verlos ons van het raadsel: hoe lang was het gras en wat is nou eigenlijk het probleem, het gemaaide of te weinig gras?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 07:11

Hierbij de antwoorden op al jullie vragen :+ :

Ik zat met het gemaaide gras en de vraag of en hoe we het weg moesten halen.

De schilder heeft dat inderdaad niet gedaan en de glazenwasser ook niet :P.

De reden waarom ik die vraag hier stel is ook omdat ik altijd heb gedacht dat gemaaid gras niet goed voor ze was.

Het gras niet niet gemaait met een 'hooimaaier' maar met een bloter (zo iets dus: http://www.marktgigant.be/var/ads_image ... gant3.jpeg)

Mijn punt is voornamelijk dat het gaat broeien.

Het gras heeft tussen juni en nu leeg gestaan. Het is echt paardengras dus niet echt snelgroeiend. Desondanks stond het er ongeveer kuithoog op.
Voor de duidelijkheid: het was geen boer die het eraf gehaald heeft.

De paarden die erop komen te staan zijn dus een veulen samen met een jaarling en een 22 jarige shet.

We hebben inmiddels de oplossing gevonden en het is nu opgeruimd. Het is bij elkaar geharkt en op de mesthoop gegaan.

Bedankt voor het meedenken, de tips en de adviezen!

amica2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:35

ik heb ook altijd gedacht dat je paarden beter geen gemaaid gras kon geven

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:28

Ach dat maakt echt niet uit hoor. Als ik met de bosmaaier langs de weide bezig ben gooi ik dat ook gewoon de wei in. of ze die stengels nu zelf opeten of je voedert ze, maakt niets uit.

Wat niet goed is is, van dan afgemaaid gazon gras. Dus zowieso praktisch geen stengel, enkel kleine snippers gras. reden daarvoor is dat dit proppen kan veroorzaken.