Het is nogal een lang verhaal, maar ik zal het proberen in het kort even uit te leggen.
Ik heb een 22 jarige pony, genaamd Kim. Ook heb ik een 8 jarig KWPN paard, waar ik altijd op rijd, want ik ben veel te groot en zwaar voor mijn pony. Ze heeft vorige week een veulentje gekregen en dat is allemaal perfect gegaan, binnen 10 minuten stond het veulen ernaast! Ze is in topconditie en is zeker nog wel geschikt om mee te fokken.
Nu zit ik een beetje met een probleem... Het hengstveulen is al verkocht, omdat ik toch niets aan een pony heb, ik ben er te groot voor, ik heb gewoon een paard nodig om op te rijden. Dus ik heb het veulen al verkocht en die gaat eind Augustus naar een goede bekende toe waar ik Kim van heb gekocht, 7 jaar geleden.
Ik was vorige week bij die man en daar stond een hele mooie jaarling van de hengst Kennedy ( Ferro ). Die wou hij wel verkopen. Ik heb Norton ( paard wat ik nu al 5,5 jaar heb ) ook bij die man gekocht. Norton was toen 1,5 jaar oud. Ik zit er dus aan te denken om die jaarling ( genaamd Vernando ) te kopen, en het veulen en Kim in te ruilen.
Die man wil Kim ontzettend graag weer terug kopen en hij wil het veulen ook kopen, hij heeft een stuk of 10 pony's/ paarden bij huis staan en gebruikt ze om te fokken en rijdt met de pony's wedstrijden met de kar.
Hij is er ontzettend gek mee!!
Alleen zit ik dus met het probleem... dat ik moeilijk afstand kan doen van Kim... Nu heb ik dus die man wel 20 x gevraagd of hij Kim dan wel houdt. En hij zei dat hij Kim absoluut niet door zou verkopen, hij wou er graag nog een paar veulentjes bij fokken en voor de rest lekker laten genieten, lekker de wei op en bij de andere paardjes in de wei. Ik ken die man nu al 7 jaar en ik geloof hem ook wel als hij zegt dat hij Kim niet door zal verkopen. Ik heb gelijk gevraagd of ik Kim over 3 a 4 jaar weer terug mag kopen om haar een goede oude dag te geven, lekker bij een maatje in de wei en zo oud worden. Dat vond hij allemaal geen probleem en als hij hem ooit zou verkopen zou dat alleen aan mij zijn, dat heeft hij gezegd. Ik kan altijd naar die mensen toe en ben daar altijd welkom.
Misschien denken jullie.... wat is jou probleem dan...????
Ik vind het erg moeilijk dus om afstand van haar te doen, maar aan de andere kant denk ik weer... ze heeft het daar goed en ik kan haar zien wanneer ik wil, en ik kan haar altijd nog terug kopen over een aantal jaar als er niet meer mee gefokt kan worden.
Ik moet dus het veulen en Kim aan die man geven ( verkopen ) en dan moet ik nog 1500 Euro bij leggen voor Vernando. Hij is donkerbruin, zal ongeveer 1.68m/1.70m worden ( hij is nu al 1.50m ). En daar kan ik dan over 2 jaar weer verder mee. Dan heb ik 2 paarden waar ik wat mee kan. Anders heb ik een paard en pony, waarvan ik alleen Norton kan rijden. Kim werd ook wel bereden door kleine kinderen, maar dan hou ik haar eigenlijk voor anderen. Ik moet stalling betalen en ik kan er zelf niets mee.
Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen wat ik hierneer heb gezet...
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Kim houden of Kim verkopen en Vernando kopen?
Alvast bedankt!
Groetjes van Linda