Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zie je de opfok het liefst

meerdere leeftijden bij elkaar wel geslacht gescheiden.
41 (48%)
hele jaar door op de wei met groot stro hok
35 (41%)
zomer op de weide 's winter op stal met beperkte beweging
5 (5%)
andere optie geef aan in het topic wat je anders wilt.
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 85

Alikesflame

Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:20

Hoe zien jullie de opfok van jonge dieren het liefst?
1.in een groep (ongeveer 10 dieren) zomer en winter op de weide met een groot hok gevuld met stro waar ze in en uit kunnen lopen. Onbeperkte ruwvoer verstrekking, en de nodige brok bij gevoerd.

2. In een groep (ongeveer 10 dieren) Zomers op het land en ’s winters op stal (groepshok met stro)
Overdag beweging op het land. Onbeperkte ruwvoer verstrekking, en de nodige brok bijgevoerd.

Of zou je het liever nog anders zien? Ander voer? Of zelfs meerdere leeftijden bij elkaar in?

Edit ik was nog 1 vraag vergeten. Hoe het liefst met jonge hengsten? Ook diverse leeftijden bij elkaar?
Laatst bijgewerkt door Alikesflame op 20-09-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitano

Re: Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:22

ik denk dat een jong dier het meeste kan leren van paarden van verschillende leeftijden, dus zoals het in de natuur ook gaat, maar dan met inloopstal. Wel bijgevoerd indien nodig, wat vind jij eigenlijk?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:24

Zelf persoonlijk heb ik ze het liefst in een kudden met merries er bij. Op de weide zomer en winter en dan met inloopstal. onbeperkt ruwvoer, waar nodig is wat brok er bij voeren. Of eventueel ander (goed) alternatief voer.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:25

Hele jaar door buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Het liefste nog met verschillende leeftijden bij elkaar.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:25

oke grappig, dan hebben we het zelfde idee :j

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:29

Afbeelding
Zo heb ik ze thuis staan in de zomer. in de winter in de bak, want hier is ons land te nat. Anders was het weide met schuilhut.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:30

wat mooi dat jij die ruimte hebt! Super

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:31

Meerdere leeftijden bij elkaar [+ ruien/merrie's] maar ook 24/7 weidegang! Hemels lijkt me dat :)

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:03

Verschillende leeftijden en leeftijdgenoten samen. ook ruinen en merries of ruinen en hengsten samen.
Veel weide dag en nacht en dan een grote schuil plaats met voer

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:06

Zolang het weer het toelaat ( ter behoud van je weiland etc.) gewoon lekker buiten staan.
somers dus gewoon lekker het land op en eventueel wat brok bijvoeren ( dier moet toch groeien en sterke botten krijgen)

Swinters dan in grote ruime loopstallen met Max. 8 soortgenoten. ( ook wel afhankelijk van de grootte van de stal)

en swinters als ze dus binne staan ook minimaal een uur of 2 per dag los in de paddock/bak oid.
verder onbeperkt ruwvoer ( hooi + kuil, niet alleen kuil en zeker geen "koeienkuil")
En natuurlijk een "veulenbrok oid ( ligt ook aan de leeftijd van het dier)

achja ik ben een zeur :Y) :o

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:11

_Nann even een vraagje voor de duidelijkheid. Stel in de winter kunnen ze ook gewoon op de weide, wil jij dat dan of liever niet?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Nog een andere vraag hoeveel brok zouden jullie voeren?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:11

Eens met de meesten hier voor me. Zowel s'zomers als s'winters op het land (wel goed land dan dus) met een schuilstal en daar hooi in (dus geen kuil). En dan paarden van alle leeftijden en alle geslachten (hengsten natuurlijk niet bij merrie's...), ze leren zich maar te redden.

Verder en dat mis ik nog een beetje aan de reacties voor me: goede omheinining, goed toezicht, goed ontwormingsbeleid, regelmatige controle van de hoeven (je wil tenslotte niet na drie jaar nog eens zien dat je dier een bokhoef heeft...)

Onbeperkt ruwvoer en misschien nog eens een vitaminestoot, maar in principe vind ik brok niet nodig. Brok is voor als ze arbeid leveren.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 20-09-09 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

niet teveel brok. Ze kunnen veel uit gras en veder ruwvoer halen. Hang mineralen brokken op ect.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:13

veel in de wei veel ruwvoer en 2 kilo brok perdag

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:13

Idd Ilzas heel belangrijk ontworming en hoefsmid.
Wat versta jij onder goede omheining?

Schriklint? Of ook buizen met lint er voor? Of nog anders? Geld ook voor anderen deze vraag als ze willen reageren. Wat voor omheining dus.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:14

2 KILO BROK PER DAG? is dat niet heeeeeeel veel?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:15

S__L schreef:
niet teveel brok. Ze kunnen veel uit gras en veder ruwvoer halen. Hang mineralen brokken op ect.

Ik ben ook voorstander van een mineralen blok. Wat zou jij voor hoeveelheid brok willen geven?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:16

S__L schreef:
2 KILO BROK PER DAG? is dat niet heeeeeeel veel?

heel veel opfok's voeren dat. Ik zelf zou het liefst per dier bekijken. Sommige die moeten nog geen eens een kwart en een ander kan wel 1kg gebruiken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:16

Alikesflame schreef:
_Nann even een vraagje voor de duidelijkheid. Stel in de winter kunnen ze ook gewoon op de weide, wil jij dat dan of liever niet?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Nog een andere vraag hoeveel brok zouden jullie voeren?

In de winter natuurlijk het liefste wel!

Maar hier in de randstad zie je toch dat de meeste opfokken in de wintermaanden de paarden binnen houden.
(de wei is dan immers voornamelijk kaal en bevroren of moderig. dus dat kan ik begrijpen.)

bijvoeren met brok hangt helemaal af van wat voor paard het is en de leeftijd speelt ook mee.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:17

Dank je wel _Nann_ het liefst dus buiten. Ik ben bekend met het fenomeen dat ze in de winter niet op de wei kunnen. Gelukkig zijn er nog wel stukken land op deze aardbol waar het wel kan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:17

Als het maar functioneert. Ik zie het liefts hout, maar dat is gewoon vaak te duur. Opfokweides zijn meestal erg groot, rondom hout er om heen is niet te betalen dan.

Dus kom je meestal wel op draad. En dan dus (wit breed) LINT en geen draad, wat heel is en waar stroom op staat.

Ook een omheining enkel door sloten is voor mij niet afdoende, heb teveel "waterratjes" er op die manier van door zien gaan.

Ook licht op de weide is wel ideaal, vooral in de wintermaanden (er zal wat gebeuren wat je dan misschien dagen mist), maar ja, ik begrijp ook wel dat overal van die lantaarnpalen ook niet haalbaar is.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:17

2 kilo basisbrok is egt niet te veel
perdag zo lang het maar basisbrok is

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:19

_Nann_ schreef:
Maar hier in de randstad zie je toch dat de meeste opfokken in de wintermaanden de paarden binnen houden.
(de wei is dan immers voornamelijk kaal en bevroren of moderig. dus dat kan ik begrijpen.)

En daarom zou je dus ook niet voor de Randstad moeten kiezen, naar mijn mening. Maar voor Texel of Groningen, Friesland. En als je weet dat er goed toezicht op is, moet dat ook kunnen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:19

Alikesflame schreef:
S__L schreef:

Ik ben ook voorstander van een mineralen blok. Wat zou jij voor hoeveelheid brok willen geven?

Ik bedoel met mineralen blokken, likstenen ect he? Volgens mij jij toch ook? Ik heb veder niet echt verstand van het opfokken van veulens. Mijn paarden(niet jong) staat op 0,0kg krachtvoer. Ik heb geen idee of veulens daar allemaal echt behoefte aan hebben?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:22

Ja idd likstenen, heb je trouwens beel soorten en maten in. Dus wel een goede en niet alleen een met zout.

Is per veulen afhankelijk wat en hoeveel krachtvoer ze krijgen. Zelf ben ik ook niet enorm fan van veel krachtvoer en al helemaal niet bij sobere rassen. Dus dat is natuurlijk ook nog iets om op te letten wat voro ras het is.