paard met oranje neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

paard met oranje neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 07:44

Sinds enkele weken hebben mijn paard en (witte) pony een oranje neus(rug) als ik ze uit de wei haal. Ik dacht eerst dat het stuifmeel van het riet was, waar ze ook wel eens een hapje van nemen. Maar nu heb ik ontdekt dat op het gras oranje stipjes zitten, waarvan een oranje poeder/stof vrijkomt. Het gras zelf wordt lichter van kleur. Zelf vermoed ik dat het een soort schimmel is en de oranje stof de sporen ervan.

Weet iemand wat dit is? Is het erg voor mijn paard en pony? Ze ademen het ongetwijfeld ook in, want het stof zit ook in hun neusgaten.

Amanda_T

Re: paard met oranje neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:45

Mijn schimmelmerrie heeft al een hele lange tijd een oranje neus. En mijn pony heeft er ook elk jaar last van. Je kunt het ook goed zien, als je zelf zwarte schoenen/laarzen aan hebt, dat er een soort poeder overheen zit. Mijn beide paarden hebben er nog nooit hinder van gehad, of iets in de richting van ziek zijn. dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 12:45

Ik heb net met een boer gesproken en die vertelde me dat het "roest" is. Volgens hem zie je dit vaak in het najaar, vooral na een langere droge periode. Het is een gevolg van een stikstof-tekort in de grond. Koeien krijgen er volgens hem geen problemen van, maar of het nare gevolgen voor paarden heeft wist hij niet.
Amanda_T: bedankt voor de geruststelling.

Forever_Jana

Re: paard met oranje neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:39

Ja, het is gewoon roest, er kan niks gebeuren hoor dat is altijd in september en dat is ook misschien omdat ze op die plaats geen gras eten