Ondanks mineralenblok eet paard modder... en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Ondanks mineralenblok eet paard modder... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 07:52

Ha allen,

De titel zegt het al, onze paarden eten modder. Ik ben als de dood voor koliek en zoek dus een oplossing.
De dames komen 4 uur op een nieuw ingezaaide wei, staan de nacht op de paddock en de overige tijd op een schrale wei. In de paddock staan ze erg vaak modder/grond te eten. Ik meende dat dat wijst op tekort aan mineralen, maar er staat een groot rood blok in de paddock (likken ze ook veel aan) en ze krijgen elke dag een pavo summerfit koek. Na arbeid krijgen ze muesli met vitaminebrokjes.
Ik sta voor een raadsel en hoop dat iemand me verder kan helpen.

Trouwens, als iemand weet hoe je lijnzaad klaar moet maken als anti-zand kuur, hoor ik het ook graag.
Eerder gaf ik de dames in het voorjaar altijd een sandclear kuur, maar dat is enorm duur en ze vertikken om het twee keer per dag te eten...

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alet

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:42

Krijgen ze wel genoeg ruwvoer? Het gras zit nu nog weinig in, en als ze maar 4 uurtjes kunnen grazen, is het wel zaak ze daarnaast nog veel hooi oid te geven!
Lijnzaad: 1 mok lijnzaad een half uur koken. En een paar dagen achter elkaar voeren. Pas op dat het niet aanbrand, dat stinkt als de hel :D

Dani_

Re: Ondanks mineralenblok eet paard modder... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:48

Het eerste dat ik me inderdaad ook afvraag is of ze wel te eten hebben in de paddock?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:52

lijnzaad 10-12 minuutjes koken is ook al voldoende
een senseo-kommetje en dan 3 senseo-kommetjes water
de mijne is er helemaal gék op :9

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:53

heb gehoord dat ze inderdaad stoffen missen
Een eetlepel pindakaas zou kunnen helpen en is niet duur
mestbal oplossen in water en kijken hoeveel zand erin zit
goed in de gaten houden en anders de sandclear in slobber geven
beter voorkomen dan genezen
mijn paard krijgt in voor en najaar een kuurtje

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:55

Grobegni schreef:
Krijgen ze wel genoeg ruwvoer? Het gras zit nu nog weinig in, en als ze maar 4 uurtjes kunnen grazen, is het wel zaak ze daarnaast nog veel hooi oid te geven!
Lijnzaad: 1 mok lijnzaad een half uur koken. En een paar dagen achter elkaar voeren. Pas op dat het niet aanbrand, dat stinkt als de hel :D

Je vergeet het belangrijkste : Lijnzaad niet direct voeren !!! Paar uur / nacht laten staan anders is het gif nog niet uit de lijnzaadpitjes, die zijn ongekookt namelijk hartstikke giftig. Het moet een slijmerige pap worden.

Ik heb het ook wel eens ergens mee gemaakt dat paarden die los waren in de binnenbak zand aten, daar zat wss iets van klei in de grond dat ze lekker vinden. Maar voor zo ver ik weet hebben ze er nooit iets van gekregen...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:10

Ah bedankt!
Ja, ze krijgen ook een paar keer hooi in de paddock, vergeten te vermelden. Ze krijgen niet constant vruwoer aangeboden, want ze worden erg snel dik. Zelfs van hooi, we hebben alleen hooi van de eerste snede.
Lijnzaad koken en voeren ga ik in ieder geval doen. Ik ben ooit een paard kwijt geraakt aan koliek en ben nu bang voor alle soorten daarvan. Daarom staan ze ook maar 4 uur op het nieuwe gras, één van de dames kreeg buikpijn toen ze er langer op gestaan hadden. Als straks de pit er wat uit is mogen ze langer grazen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:14

Het kan natuurlijk ook gewoon verveling zijn.

Mijn paardjes kregen onbepekt ruwvoer, 1x pd meusli, mineralen blok en zelfs nog een mineralen subblementje en nog zat hij aan de klei te likken... Zorg voor wat afleiding een speeltje misschien, hou de mest in de gaten en meer kun je niet doen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:28

Ik weet niet of het verveling is, ik haal ze uit de wei en zet ze in de paddock. Ze gaan dan meteen met de neuzen naar de grond. Het zal lekker zijn, want ze kijken er nogal tevreden bij...
Misschien zet ik ze wel helemaal niet meer in de paddock, maar alleen nog maar op de weide. Zien hoe de wei het volhoudt.
Ik zal ook lijnzaad halen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:38

Maxielover schreef:
Je vergeet het belangrijkste : Lijnzaad niet direct voeren !!! Paar uur / nacht laten staan anders is het gif nog niet uit de lijnzaadpitjes, die zijn ongekookt namelijk hartstikke giftig. Het moet een slijmerige pap worden.

Niet waar :D Je kunt lijnzaad ook ongekookt geven hoor, gewoon elke dag een handje over de brokjes. In de kliniek in Utrecht doen ze dat al jaren zo, neem toch niet aan dat ze daar de paarden vergiftigen :P
Ik vind het zelf fijner als het al een slijmerig papje is, maar ook daar hoef je de lijnzaad niet voor te koken. Je doet gewoon een hoeveelheid in een plastic bakje en giet er voldoende kokend water over tot het goed onderstaat. Na een half uur/uur is het een lekker slijmerig goedje geworden. Ik geef het meestal door een handje muesli en een appel in stukjes.

Waar je wel op moeten letten is dat wanneer lijnzaad nat is geworden, dus ofwel door het geslobber van het eten van de droge zaadjes, ofwel doordat je het met water bereid hebt, dat het dan helemaal opgegeten moet worden en niet in de bak achterblijft. Natte niet opgegeten lijnzaad geeft blauwzuur vrij.

Dit heb ik trouwens allemaal van de artsen in de kliniek in Utrecht, zijn niet mijn eigen wijsheden 8-)

Mijn haflinger die trouwens dus met een mondkorf staat omdat ze anders hele happen zand uit de paddock neemt, doet dit niet als er voldoende hooi te eten is. Misschien dus toch veel hooi voorzien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:55

Ander hooi zoeken. Of anders hooi van vorig jaar voeren of je hooi goed vermengen met stro (vult wel maar worden ze niet zo vet van) of hooi in grote bakken leggen met een rooster erop, zodat ze er langer aan eten. Hooinet of ruif zou ook een optie zijn, doen ze ook langer over het hooi dan als je gewoon los hooi neerlegt.
Van stro kunnen ze verstopt raken, ik houd voor mijn ijs 2/3 hooi op 1/3 stro aan :)

Het kan ook een gewoonte zijn geworden, dat zandvreten. Of inderdaad verveling. Geef ze eens wat wilgen/berkentakken, of een interessante boomstronk. Heb je de mogelijkheid om een paddock paradise te maken? In de IJP stonden handige tips daarvoor :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:18

ik zou op zoek gaan naar zaadhooi, dat kun je vrijwel onbeperkt voeren.