Lange manen, verzorgen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

Lange manen, verzorgen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:31

Hallo haflinger liefhebbers.

Ik heb nog maar eens een manen vraagje. Mijn haf heeft lange manen bijna helemaal dubbel. Ik heb haar nu een jaar en haar manen zijn al zon 10 cm gegroeit. en komen nu ongeveer tot over haar schouder.

Nu heb ik met rijden het probleem dat de manen telkens onder het zadel komen dus het is vlechten geblazen, vervolgens knotten. Of meteen knotten maken.
Hoe doen jullie dat?

Heeft er mss ook nog iemand tips over de verzorging van de manen ik laat ze groeien en doe er antiklit in dat is het eigenlijk wel.

Iemand ervaring met baby olie?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:49

Mijn haflinger heeft niet hele lange manen, maar voor het rijden of longeren deel ik haar manen in 3 stukken en vlecht die 3 stukken dan tot aan de helft in. Verder doe ik niet echt wat met de manen, 1 keer in de week wat antiklit er in en dan borstelen. Met baby olie heb ik geen ervaring.

NessaX

Re: Lange manen, verzorgen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:17

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:07

het probleem is dat bijna heel haar banen tot de helft zeker ingevlochten en/ of geknot moeten worden vlechten komen ook onder het dekje terecht dus altijd knotten erbij nog. zal het topic eens lezen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:44

mijn pony heeft ook aardig lange manen (begint net onder de hals te komen
maar is geen haflinger, een welsh-pony is het) en die wassen we af en toe met
babyshampoo en spuiten er daarna antiklit in. Verder heeft hij meestal vlechtjes in,
ook in de stal, en die blijven gewoon een week zitten ofzo. Verder doen we er
in de zomer of als de manen (& staart) droog zijn, wat babyolie in, daar blijven
ze lekker vettig van en gaan ze van glimmen. Ook groeien ze heel snel!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:33

Ik doe 1 keer in de week vlechten er in (stuk of 8) en na een week 1 dag eruit en dan weer opnieuw erin, verder niet teveel anti-klit en borstelen want daar word het alleen maar dunner van. Manen zijn ontzettend lang en ook flink gegroeid. Zo heb je dr iig ook niet altijd werk mee als je wilt rijden, dan hoef je alleen nog maar te poetsen enzo.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:51

Omdat de vraag niet specifiek over Haflingers gaat, maar een probleem voor meerdere rassen kan zijn verplaats ik het:

HA --> VSW

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:04

Ik zou er zeker geen baby olie in doen dat maakt de manen alleen maar vet waardoor alle zand en stof er in blijft kleven. Mijn ene paard met lange manen (tot over de schouder) vlecht ik gewoon in met een hengstenvlecht voordat ik ga rijden. Anders zit ik op zijn manen of komen ze met de teugels in de knoop. Verder doe ik er eigenlijk niets aan, soms wat anti klit erin en even door kammen.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:20

Maak een hengstenvlecht ;)
of een aantal vlechten op rij, laat die er een paar dagen inzitten, hoef je ook niet elke dag te vlechten ;)
maar geef de manen ook 1 á 2 dagen "rust" door ze los te laten hangen

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:23

Ik heb de manen tot nu toe steeds los gehad.
Dit zijn haar manen in de winter:
Afbeelding"

Ze blijven nog steeds groeien maar hoe langer hoe dunner aan de onderkant hoe kun je dit oplossen? Vlechten/ knippen (puntjes)?

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:26

Knippen zou ik niet doen!
(zonde als je zichtbare rechtgeknipte manen heb)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:30

Ja klopt maar zijn ook alleen de puntjes he ik zou er nooit een lijn afknippen :D zonde

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:33

Hoi, mijn Haf heeft naar 1 kant een hele lange dikke bos manen tot onder zijn schouders, en naar de andere kant de halve manenkam die zijn wat minder lang. Zijn voorpluk komt ong. tot de neusriem en die is ook heel dik. Ik doe er heel weinig aan, 1x in de 1 á 2 weken beetje anti-klit erin en zachtjes uitborstelen met een borstel met lange haren, verder niks. Vlechten doe ik zelden, ik vind zijn manen los veel mooier en het is ook een enorm werk. Een hengstenvlecht past niet in zijn manen, daar is het te veel voor. Met rijden heb ik altijd de teugels over de manen heen, hierdoor wappert het minder. Soms zit ik wel eens op een paar haren maar dat is niet zo erg. Het plukje manen wat onder het zadel komt is niet zo lang door de deken, maar dat is maar een heel klein stukje. Dat is niet zo'n probleem, ik pluk het er altijd weer onder vandaan. Ik heb wel eens baby olie gebruikt als anti klit, dit werkt op zich super maar het wordt er supervet en plakkerig van, ook van een paar drupjes !! Aan die vettigheid blijft vuil kleven en dus is de staart zo weer vies, en vet lost niet zo makkelijk op met water dus is het wassen óók weer meer werk.... De manen krijgen wel een hele mooie glans ervan.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:35

Mijn haf heeft ook een dikke en lange manenbos, wat ik doe met rijden is in het eerste gedeelte bij het zadel een vlecht of een staart maken zodat het niet steeds onder het zadel komt of tussen mijn handen.
Verder laat ik zijn manen los, of in de zomer maak ik wel eens vlechten als het erg warm is.
Ik borstel de manen als ik er ben, zon 4a5 keer per week, en af en toe doe ik riders magic in.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:38

mijne heeft ook hele lange manen, heb ze meestal in 6 vlechten, en heb er dan geen last van met rijden

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:43

ik rijd op friezen, en die hebben hetzelfde probleem!
ik vlecht ze altijd in, ongeacht of het lang is of niet.
bij onze hengst ook altijd gedaan!
en die heeft t nu tot ongeveer zn knieen.
tja, en de vlechten kun je gewoon laten zitten hoor.
en dat gaat niet zo snel onder het zadel.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:08

je kunt de manen vanaf de schoft vlechten, richting het hoofd en steeds een plukje erbij pakken. de vlecht ligt dan langs de manenkam. je kunt dan zo ver vlechten als nodig is, zodat het niet meer onder je zadel(dekje) valt. zo doe ik het altijd. ook wanner ze straks een deken op krijgt doe ik het zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:04

Inderdaad, zoals Hinta beschrijft vlecht ik ook mijn IJslander. Vanaf de schoft maak ik een soort omgekeerd hengstenvlechtje. Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding

En hier kun je het effect zien. Paard was natgeregend en hier is hij al gevlochten, je kunt precies zien waar hij bij zijn schoft nog droog is. Daar zaten eerst manen, en die zijn opzij gevlochten, zodat er niets onder het zadel komt:
Afbeelding

Als ik hem niet vlecht komen de manen onder het zadel of ik heb een pluk rood haar voor mijn kruis recht omhoog staan :Y)

Manen borstelen doe ik om de week, het is een rotklusje omdat zijn manen kroezen, mijn paard en ik hebben allebei een hekel aan het gekam. Van tevoren spuit ik er dan antiklit in, anders is het geen doen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:27

Sultan heeft ook erg lange manen en die hangen altijd los, ik vlecht eigenlijk nooit.
Af en toe wat cowboy magic er in en even uitkammen, maar verder niks.
in de winter ziet hij er regelmatig zo uit: Afbeelding
haha.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:50

Mijn bijrijdpaard(fries) heeft ook hele lange manen. ruim Over de meter op dit moment.

Wij hebben de manen altijd ! ingevlochten, in een hengstenvlecht, dit tegen het opeten ervan, en ze blijven minder snel hangen :) Verder gebruiken we nooit een kam, maar ontklitten we altijd met de handen, en knippen regelmatig de puntjes bij.

Wilmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:48

Ik rijd met vlechten, voor derest wel los /hangend.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:49

Gewoon een hengstenvlecht maken, aan beide kanten als ze veel hebben.
Ook buiten kan je 'm gevlochten laten staan, wel opletten dat ze losjes zitten zodat ie geen trekkende haren krijgt als ie graast ;) Die vlechten kun je zo een paar dagen laten zitten, eruit halen, borstelen en weer invlechten.
Verder niet te vaak borstelen, want dan trek je er juist meer uit. En als je borstelt eerst even antiklit inspuiten.

Punten knippen vinden veel mensen een ramp, maar als ze echt dun zijn van onder is het soms wel mooi om het dunste eraf te halen, dan wel 'rommelig' geknipt, dus niet recht.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 24-09-09 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:51

Ik vlecht mijn Haf altijd losjes in, verschillende vlechten & niet te dik :) Ook niet te strak, gewoon losjes maar stabiel invlechten
en ik laat 't gewoon zitten := Soms zit er één wat dubbel aangezien ze 24/7 buitenstaan, dus rollen en spelen is inbegrepen :+

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:43

als ik ga rijden doe ik mijn haffie staartjes in :P scheeld heel veel werk en je hebt er ook niet zoveel last van
Afbeelding