Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 05:48

Jaaa, we hebben een huis gekocht waar de paarden aan huis kunnen!
Maar nu komt het natuurlijk, want altijd ergens boxen gehuurd waar ik me niet bemoeide met het terrein en nu moeten we zelf iets goeds neerzetten :D

- Stallen
We hebben een bestaande loods tot onze beschikking. Electriciteit ligt er al, waterleiding nog niet en afvoer ook nog niet.
* Hoe maak je in een bestaande loods met betonbodem een fijne afvoer in de stallen voor urine? Er komt wel een leiding om het water van de wasplaats af te voeren.
* Hoe leg je het handigst waterleiding aan, zodat deze in de winter niet snel bevriest?
* Verdere tips voor de boxen en stalinrichting zijn ook welkom.

- Rijbak
De plaats waar onze buren de rijbak hebben liggen is bij ons een overwoekerd onkruidveldje :+
* Hoe weet je welke grondsoorten er op je terrein liggen?
* Bij wie kun je terecht voor het evt. omzetten van grondlagen?
* In welke hoek zet je de palen voor je schuine omheining best om veilig te kunnen rijden?
* Welke vorm van omheining is daar prettig, veilig en niet al te duur en in bestand tegen knagende paarden?

- Weide
Is nu weiland maar niet te best onderhouden.
* We kunnen er rond november of december aan gaan werken. Wat kan ik rond die tijd nog wel doen om het weiland in orde te krijgen zodat we in het voorjaar een goede groei krijgen van gras? Want de optimale periode van inzaaien is toch ongeveer nu, heb ik me laten vertellen? :+

HannahFrouk

Re: Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 05:52

Ehum ... de eerste vraag is natuurlijk of je je vergunningen voor elkaar hebt? In veel gemeentes mag je niet zomaar een rijbak neerleggen bijvoorbeeld, maar ik weet niet hoe dat in Belgie geregeld is?

Waterleiding zou ik geisoleerd aanleggen (je kunt er van die pijpen omschuiven) maar laat je ook eens informeren over electrische buizenverwarming. Er komt dan hier en daar een ijzerspiraaltje om, dat je dmv een apparaat verwarmd. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar de mensen die ik ken die het gebruik(t)en waren er wel heel tevreden over, ik zou dat echt overwegen. Je zit dan ´s winters nooit met bevroren leidingen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:29

Urielle schreef:
Maar nu komt het natuurlijk, want altijd ergens boxen gehuurd waar ik me niet bemoeide met het terrein en nu moeten we zelf iets goeds neerzetten :D

- Stallen
We hebben een bestaande loods tot onze beschikking. Electriciteit ligt er al, waterleiding nog niet en afvoer ook nog niet.
* Hoe maak je in een bestaande loods met betonbodem een fijne afvoer in de stallen voor urine? Er komt wel een leiding om het water van de wasplaats af te voeren.
* Hoe leg je het handigst waterleiding aan, zodat deze in de winter niet snel bevriest?

- Weide
* We kunnen er rond november of december aan gaan werken. Wat kan ik rond die tijd nog wel doen om het weiland in orde te krijgen zodat we in het voorjaar een goede groei krijgen van gras? Want de optimale periode van inzaaien is toch ongeveer nu, heb ik me laten vertellen? :+

*Waar Escala staat, heeft de eigenaar de betonnen stalbodem heel licht aflopend gemaakt en in een hoek van iedere stal zit een heel klein putje, ik kan wel eens vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
*Op de boederij in Mijdrecht waar Scaal en Clip gestaan hebben, hadden ze een thermostaat + pomp op de waterleiding zitten. Thermostaat stond op een bepaalde temperatuur, water was altijd in beweging en bevroor nooit. Precies details kan ik wel even vragen aan mijn vriendin die daar de stalhoudster was, of aan hubby die loodgieter is :) .

*Voor inzaaien heb ik me altijd september en april laten vertellen, en dat de nacht temperaturen niet onder de 10C moeten liggen... of dat waar is is een 2e, maar inzaaien doe ik iig in april(of mei als de nachten nog erg koud zijn in april en indien nodig nog een x in september).

Verder, leuk Rivka!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:39

Als onze droom ooit uitkomt zou ik graag goede verlichting willen ook. Als het kouder word en de pony's gaan weer op stal vind ik dat wel prettig. Ze maken mega vacht aan. Je hebt speciale lampen, dus zou je nu meteen kunnen doen ipv later.

Een houten bak is mooi, maar ik zou ook iets nemen waar ze niet op agan knabbelen als ze er los in staan en iets waar wel stroom op kan, maar veilig is. Of dat aan de binnen/boven kant van de bakrand. Je hebt zoveel.

Je moet ook iets regelen voor je mest. Houd het voor jezelf ook netjes als je daar een goede inzamel plek voor hebt.

En de waterleiding zou ik over de bovenkant van de stal laten lopen zoals je steeds meer ziet, ipv vanaf de grond wat weleens stuk gaat en vooral swinters een probleem kan zijn dan.

Meteen verlichting naar de bak als je toch aan het graven bent?

Bodemonderzoekje laten doen??

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:57

Stallen:
Betonbedrijven kunnen heel precies de vloer lichtjes naar achteren laten aflopen, en dan in de hoek een putje maken.
Voor waterleidingen zijn er speciale isolerende leidingen te verkrijgen waarin het water niet bevriest. Moet je wel om de aansluiting bij de bakjes denken! Die moeten dus ook geisoleerd zijn.

Rijbak:
Voor de grondsoorten zou ik bodemonderzoek laten doen. Dan weet je precies wat er in de grond zit, en wat er eventueel nodig is.
Voor het omzetten van grondlagen zou ik een lokaal loonbedrijf laten komen. Met een kraan kunnen zij heel wat werk verrichten in betrekkelijk korte tijd.
Voor een omheining van de bak zou ik kiezen voor brede, rubberen banden. Vooral omdat de paarden hier minder snel aan gaan knagen.

Weide:
In november/december kun je niets aan de weide doen. Ik zou gewoon de paarden erop laten, en dan volgend voorjaar (rond maart/april) afhankelijk van het land, maaien en wat opnieuw bijzaaien + een flinke laag kunstmest eroverheen. Als je ook bodemonderzoek in het land laat doen, kun je ook zien wat de grond hier nodig heeft. Altijd handig!

Zo, dat waren ff wat tips van een (groot)grondbezitter met agrarische achtergrond ;)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:05

Urielle schreef:

- Stallen
Bij ons (wel nieuwe stallen) is de vloer aflopend gestort. Wij hebben een gootje (ongeveer 1.5 cm diep en 1 cm breed) richting ons afvoerputje
Wij hebben een soort schuimrubber om de leidingen heen, en hebbben altijd water
Ik weet niet hoe je hooi en stro op gaat slaan, maar zorg er voor dat je je lampen zo hangt, dat je nooit hooi of stro daarvoor hoeft te leggen, bij grote voorraden kunnen de lmapen dan niet meer aan :)
- Rijbak
De plaats waar onze buren de rijbak hebben liggen is bij ons een overwoekerd onkruidveldje :+
* In welke hoek zet je de palen voor je schuine omheining best om veilig te kunnen rijden?
* Welke vorm van omheining is daar prettig, veilig en niet al te duur en in bestand tegen knagende paarden?
51'ers kopen. Is niet al te duur, veilig en bestand tegen knagende paarden

- Weide

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:05

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Als je wilt mag je ook komen kijken bij me.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:08

Zo, Proficiat met de aankoop!!!

Bij ons en nog enkele stalhouders hier id buurt zit er een circulatiepompje tussen de waterleiding, zodoende heb je zelden stilstaand water en kunnen de leidingen ook niet bevriezen. Bij deze pomp hangt nog een warmtelamp, nog nooit problemen gehad zo. Enkel dus bij de bakjes zelf, zoals Marrit aanhaalt, kan er ijsvorming zijn.

De betonvloer is hoor ook lichtjes aflopend, met een putje id hoek, dat aangesloten is op 1 grote afvoerbuis. Wel regelmatig es de buis doorblazen, en opletten dat je er niet te veel zelf de stront en het zand erin spuit.

En inzaaien is dus ofwel NU, ofwel in het voorjaar.

Wat de bak betreft, als de ondergrond goed zit, hoef je enkel materiaal te hebben om tijdig te slepen (zodat het niet te vast komt) en in de zomer beregening dat het niet te los & stoffig wordt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:13

water: thermolint eromheen laten aanleggen.
Wat betreft weide zou ik sowieso bodemonderzoek laten doen, voor optimale bemesting.
Bakomheining: gecreosoteerd hout.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:22

Is het niet mogelijk nu wat aan de wei te doen?
Wij hebben indertijd extra betaald om de mais er eerder af te laten halen (hakselen ipv dorsen) zodat we vast gras konden zaaien.
(we zaten in de zelfde tijd van het jaar)
In het voorjaar hadden we een mooie grasweide!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:14

Hoi Riv,

Ik zou inderdaad een betonbedrijf een laagje erover heen laten leggen en af laten lopen naar een putje in de hoek van de stal.
Voor de waterleidingen: je hebt tegenwoordig kunstof leidingen die je heel makkelijk daar kan bevestigen waar je het wilt. Ik zou er wel voor kiezen om ze niet langs de koudste muur van de loods te leggen. Kans op bevriezing is het grootst. Je hebt ook speciale sokken om over de leidingen te doen om bevriezen te voorkomen. Loopt de leiding een stukje door de stal, bevestig er dan een ijzeren koker omheen, dan kunnen de paarden de leiding niet kapot knagen (ervaring!).
Verlichting: hoe hoog is de loods? Je kan kiezen voor tl-verlichting boven de stallen maar let op dat de beestjes er niet bij kunnen of hun hoofd stoten, mochten ze gaan steigeren in de box. Een kennis van me heeft van die kitscherige kroonluchters in de nok van de stal gehangen. Heeft ook wel wat!
Voor de bak: Kies inderdaad voor die hele dikke rubberen banden. Of vraag eens bij de brandweer waar zij hun oude brandweerslangen naar toe brengen. Die zijn superstevig, worden veel gebruikt in de dierentuin als slingermateriaal voor de apen.
Een lokaal grondverzetbedrijf kan de bak zo voor je omspitten. Bel me maar, ik heb vorig jaar een kennis bij mij de achtertuin laten doen. Prima!
Wei: misschien nog een keertje maaien voor de winter en dan begin volgend jaar pas wat aan laten doen.
Ik kom gauw kijken hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:52

Super bedankt allemaal voor de hulp!

Ik begrijp dat iedereen tot dusver vrij unaniem is over de goede afvoer van de stallen: even een laagje beton over de bestaande bodem laten zetten zodat de bodem wat schuin afloopt en een gootje naar het putje.

Verlichting ligt er al, in het midden van de loods en de beide uiteinden hangen TL-buizen (het was nu van een klusser). In het dak zitten van die transparante golfplaten die licht doorlaten, dat is ook wel fijn want overdag is het vrij licht binnen.

Vwb de waterleiding zullen we degene die ook de afvoeren etc. komt plaatsen eens vragen naar zo'n circulatiepomp. Ik weet dat idd op een oude stal dat ook was en daar was het nooit bevroren. Ik wil het wel isoleren maar op mijn huidige stal is dat ook en daar zijn de leidingen al kapot zodra het lichtjes onder nul komt :+ dus ik vrees dat alleen isolatiemateriaal errond niet afdoende is. Elektrische buizenverwarming was best een fikse investering geloof ik, mijn schoonmoeder heeft dat nagevraagd voor ons huis zelf (wij gaan er toe over om gas te laten leggen ivm de CV want dat ligt er nog niet).

Voor de bak: waar zijn die rubber banden te krijgen en op wat voor kostprijs moet ik ongeveer rekenen voor een 20 x 40 baan? Die tip van de brandweer is ook wel super :j En ik ben vast erg onwetend, maar ik weet niet wat 51'ers zijn, kan iemand dat nog uitleggen? :o :=

Wel jammer van het weiland (uberhaupt, ik sta echt te springen om aan de slag te gaan en dan moet je nog wachten :D ) maar goed, we gaan er in het voorjaar dan het beste van maken.
Hoe heten de bedrijven die bodemonderzoek kunnen doen? Het is vast heel blond allemaal maar als je er nog niet mee te maken hebt gehad is het zo ontzettend zoeken!

Verder is iedereen natuurlijk van harte welkom om te komen kijken als het klaar is en ik heb me ook voorgenomen om een fotoserie te maken van onze werken! :D

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:09

O sorry... 51'ers zijn oude verwarmingsbuizen uit kassen. Dat zijn die witte buizen met een doorsnee van ongeveer 5 cm denk ik. Als je in mijn profiel kijkt kan je mijn hek van de bak zien :) Die is gemaakt van 51'ers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:53

Het meest hufter-proof blijft toch altijd schrikdraad met goed stroom erop natuurlijk ,
hout en rubber en metaal daar kunnen ze nog altijd aan knagen , denk aan verfdeeltjes die ze dan binnen krijgen ,
is ook niet zo gezond en natuurlijk zonde van je hekwerk. Maar ook al knagen ze niet , dan nog kun je een paard
hebben dat het heerlijk vindt om lekker te schuren. En daar houdt hekwerk natuurlijk ook niet van als er alteveel
biefstukbillen tegen aan geschuurd worden de hele tijd :)

Stevige omheiningen staan wel een stuk mooier maar vaak moet je dan alsnog stroomdraadjes erlangs trekken
om je hek ook mooi te houden met die lummels in de wei ;)

Ik kies dan ook liever meteen voor een paar baantjes breed bruin schriklint , staat ook helemaal niet slecht :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:25

Het probleem zit hem er vooral in dat een van mijn paarden luchtzuigt. Op een vorige stal was net een chique houten omheining aangelegd bij de paddocks en daar heb ik van geleerd zullen we maar zeggen. Doelbewust knagen doet hij niet, maar van het luchtzuigen hebben planken ook te lijden helaas.

Ik twijfel een beetje over schrikdraad rond de bak, ivm veiligheid met rijden en omdat ik wei en bak dan apart geschakeld moet hebben (zie het niet zo zitten om tijdens het rijden een schok te krijgen als er een opzij springt of scheef gaat hahaha :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:34

Urielle, gefeliciteerd.

Zorg je voor veilige TL verlichting? Dus gesloten bakken? Het vocht en de ammoniak dampen tasten de lampen aan en dat kan kortsluiting geven. Ook stof kan er makkelijk bij komen bij open bakken en dat is ook niet veilig.

Als je nog een weekje droog weer krijgt, kan je wellicht vast het onkruid doodspuiten. Even wat kunstmest misschien, maar ik denk dat je gewoon de wei moet maaien als het gras lang is en daarna laten rusten. Nu niets meer kapot maken wat al kapot is. Van het voorjaar onkruid spuiten en kunstmest strooien, dan kan je het in april-mei ook nog doorzaaien, dat kan je gedurende de zomer blijven doen.

Steeds bezig zijn met je wei, is het makkelijkste, want dan heb je tenminste wel wei voor volgend jaar, om trekken en in laten zaaien zou ik niet doen voor een paardenwei. Zorg dat hij niet te droog wordt in de zomer, dus regelmatig goed sproeien en voldoende juiste kunstmest samenstelling. Wij hebben fosfor gestrooid van de zomer, ook een verwaarloosde wei en die is behoorlijk goed opgeknapt er door.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:49

Urielle schreef:
Hoe heten de bedrijven die bodemonderzoek kunnen doen? Het is vast heel blond allemaal maar als je er nog niet mee te maken hebt gehad is het zo ontzettend zoeken!

In Nederland kun je bodemonderzoek laten doen bij BLGG te Oosterbeek. Moet je maar even op googlen. Is ook heel goed voor de weide, maar dan moet je er wel heel duidelijk bij vermelden dat het om een paardenweide gaat. Zij kunnen je aan de hand van bodemonderzoek precies vertellen wat je aan je weide moet doen. Persoonlijk zou ik kiezen voor een speciaal paardengraszaadmengsel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:19

Met je luchtzuigertje zou ik dan voor rubberen banden gaan als omheining van je bak. In de banden zal hij niet zo snel knagen want daar kan hij geen tegendruk op zetten voor het zuigen, de palen zal hij wel opzoeken. Die zou je kunnen behandelen met antibijtpasta.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:28

Urielle schreef:
Het probleem zit hem er vooral in dat een van mijn paarden luchtzuigt. Op een vorige stal was net een chique houten omheining aangelegd bij de paddocks en daar heb ik van geleerd zullen we maar zeggen. Doelbewust knagen doet hij niet, maar van het luchtzuigen hebben planken ook te lijden helaas.

Ik twijfel een beetje over schrikdraad rond de bak, ivm veiligheid met rijden en omdat ik wei en bak dan apart geschakeld moet hebben (zie het niet zo zitten om tijdens het rijden een schok te krijgen als er een opzij springt of scheef gaat hahaha :P )

De bekende houten omheining ?
in principe zouden paarden dat niet moeten doen , het is niet echt het lekkerste om vast te pakken voor een paard.

Schrikdraad om de bak, ik heb het thuis ook.
Schriklint om precies te zijn.
Bij de overgang weide/ bak heb ik een schakelaartje zodat ik de stroom op de bak er apart af kan zetten als ik ga rijden.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:54

Bij ons thuis heeft mijn vader ook zelf een stal gebouwd in een veldschuur = een loods die aan 3 kanten dicht zit en voor open. De bodem is een betonvloer, die heeft hij schuin laten aflopen naar een hoek en daar een putje gemaakt. Hierop ligt een betonrooster en er zit een afvoer in naar buiten die uitmondt in een vat. Dit kan leeggehaald worden als het nodig is en ik moet zeggen dat het heel goed werkt, weinig nat stro in de stal. Als je een foto wil van de stal oid dan hoor ik het wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:13

Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om een gegoten betonnen vloer schuin af te laten lopen :?

Dat beton gaat toch altijd horizontaal liggen ?

Ik kom er echt niet uit , haha :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:04

Malletje maken?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:13

je waterleiding kan je ook minimaal 60 cm diep leggen. hebben wij ook gedaan heb zelfs afgelopen winter alleen op zn tijd de drinkbakken moeten ontdooien maar verder bevroor er niks.

omheining van je wei zou ik geen oude verwarmingsbuizen van kassen voor pakken. had die op mn vorige stal ook en is heel leuk tot je van je paard klettert op die buizen. wordt je niet blij van ze veren niet mee. zou voor breed lint gaan of van die brede rubber banden.
weide zal de op dat moment niet veel aan doen. als je er vant voorjaar op tijd bij bent kan je het laten omploegen en inzaaien heb je van de zomer weer een mooi grasveld.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:22

Urielle schreef:

- Stallen
Wij hebben in de stallen zelf een betonvloertje gestort, schuin af laten lopen naar midden. Daar zit een putje met afvoer naar buitenkant schuur.
Op de vloer een coating aanbrengen tegen vloeistoffen en vuil.
De waterleiding heeft geen isolatie, we hebben een geïsoleerd dak.
Ik heb stalmuren van kalkzandsteen lijmblokken (nog aantal te koop ;))
Daarop traliedelen. Voorzijde stalfront met hout/tralie en open deurdeel. In buitenmuur hebben we draai/kantel stalluiken waar we ook het plexiglas uit kunnen halen voor de zomers. Op de vloer liggen stalmatten.

- Rijbak
Wij hadden ook een stuk gras liggen. Laten uitgraven en de zwarte grond aan zijkanten voor een wal en alles aangeplant.
We hebben een omheining van gecreosoteerde palen. Dikke ronde, schuin (niet heel erg) in de grond en daar tegenaan halve palen.

Kan er een koord langs spannen, heb je met rijden geen last van. Ken 'm ook bovenlangs doen.

- Weide
Denk niet dat je veel kunt doen. Ja, indelingen maken en juiste maat openingen om een trekker ed doorheen te laten rijden.
Wij hebben oktober 2007 een weide ingezaaid (met paardenweidegraszaad) en de andere weides voorjaar 2006. In het voorjaar inzaaien is het beste. Nadeel is dan wel het onkruid!
En we hebben een ruime inloopstal, automatische drinkbakken in elke weide en wat paddocks ivm slechter weer, dat ze niet al het gras kapot lopen.

Mocht je willen kijken enz.. laat maar weten ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:30

je kan toch een schakelkast op de elektra doen,ik heb hier ook stroom op de baan en de twee weides en die zijn afzonderlijk aan\uit te schakelen,gewoon een stroom app op het lichtnet en een schakelkast ertussen!
in mijn stallen heb ik geen aflopende vloer,of afvoer op stro of vlas is dat niet nodig hoor of je wil met matten werken?
de blgg prikt grondmonsters en voor je groend werk gewoon even je buren vragen welke loonwerkers er in de buurt rondrijden.
succes