Advies weide kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Advies weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:10

Hallo,

Ik kan een weide kopen van 88a. Prijs 23000,- zonder notariskosten. Geen pacht er op. 2 kavels. Is te verkavelen omdat langs het perceel een gemeente pad is (alhoewel de buurman die nu helemaal vol gezet heeft met mais). Het is 30 meter breed, aan een boerenpad. Aan de overkant staan ook veel paarden. Het ligt onder een hoogspanningsmast, nagenoeg direct aan het bos.
Er staat volledig prikkeldraad omheen. Er is een waterput. Nog geen stal. Er staan nu 3 koeien op. De weide ligt iets onregelmatig met wat "pollen". De weide loopt wat schuin af naar links naar een beekje, dus het zal niet blank staan. De grond is half zand, half aarde. Goed omgeploegd en zo te zien altijd redelijk gemest. Nagenoeg geen onkruid!
Het ligt met de auto 5 minuutjes van mij vandaan, ik denk lopend een 2 km.
Achterin staan er een paar flinke eikebomen, maar die zijn denk ik wel met vergunning te verwijderen en mensen doen dat voor het stookhout graag gratis. Eventueel is het af te zetten met een stroomdraadje als er paarden in de winter op staan.
Deze weide is te groot voor mijn draver en Shet, de Shet moet toch apart gehouden worden omdat die moddervet is.
Is zoiets rendabel? Wat zou ik er per maand voor betalen moeten? (uitgerekend een 300 euro waarschijnlijk) is het een reeele prijs? Is het te verhuren? Zal ik het verkavelen en een stuk verkopen? Kan zoiets bij de hypotheek?
Kortom, zal ik het doen???
Er is bij ons zo weinig landbouwgrond dat dit zowat het dichtsbij is wat je kan kopen. Ja waar ze nu staan is 500 meter verderop, maar ik denk niet dat dat rap verkocht gaat worden.
Wat moet ik rekenen op onderhoud per jaar als je een eigen weide hebt?
Hoeveel paarden kunnen er op?
Welke prijs voor huur moet ik vragen?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:38

Met minder dan 1 ha, zou ik toch niet verder gaan dan twee a drie paarden. Die kunnen daar een groot gedeelte van het jaar van leven. Waarom zou je de eiken willen rooien? Bomen bieden goede natuurlijke beschutting tegen wind, regen en zon. Een stal plaatsen zal wel zomaar niet mogen!
Hier kan je gewoon een soort hypotheek voor afsluiten, die zal, afhankelijk van de looptijd, wel niet zo hoog zijn.
Qua kosten voor onderhoud heb ik niet echt een idee, maar je moet rekening houden met je omheining, bemesting en evt maaien van mestplekken.
Als je het kan betalen, zou ik het zeker doen, grijp die kans!

BigOne

Re: Advies weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:35

Als ik het goed begrijp neemt de eigenaar de kostenkoper op zich, dat is mooi maar je moet nog wel een stuk van ong.9000 m2 voorzien van een nieuwe omheining, reken maar uit, eventueel een schuilstal plaatsen en wat aan de eikenbomen doen, leuk voor de schaduw maar vervelend als ze groene eikels gaan eten(giftig) dus vraag eerst of deze vervangen mogen worden door bvb walnoten bomen, hier moet ook wat omheen ter bescherming dus de kosten zijn veel meer dan die 23.000 euro en dan heb je het jaarlijkse onderhoud er nog niet bij, ik denk dat je toch vlot op een bedrag uitkomt waarvoor je heel lang je paarden ergens kunt stallen of een weide kunt huren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:05

Alleen omdat er een hoogspanningsmast in staat zou ik het persoonlijk niet doen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:30

Reken er wel op dat de notaris kosten in België een aardig bedrag is, zou ik als ik jou was eens naar informeren.
Dan navragen bij de gemeente of je wel een schuilstal mag bouwen, zal misschien niet zo heel simpel zijn.

Nog een aspect, ben je van plan de komende 30 jaar in je huidige woning te blijven? Vergeet niet dat je een huis nog wel verkocht krijgt, maar een niet erbij liggend stuk land zal moeilijker gaan, mocht je ooit willen verhuizen dan zit je met dat weiland in je maag.
Dat was voor ons indertijd de reden om een zelfde iets in Nederland niet te doen, en daar lag de wei slechts op 500m afstand...
Zou het nu aan je huis liggen, dan zou ik direkt roepen moet je doen...nu twijfel ik daar echt aan.

Vind het ook wel een aardig bedrag voor belgische begrippen, dat is omgerekend ruim 2,60 euro per M2, daar komen de notariskosten dan nog eens bovenop. (Wij hebben een 2 jaar geleden weiland aangrenzend aan ons land erbij gekocht voor een euro minder per M2)
Dan zou het al een in een goede staat verkerend land moeten zijn, waar je niet aan hoeft te ploegen of inzaaien.

Hoogspanningsmasten zijn in Belgie niks vreemds in een weiland, hier loopt toch bijna overal de stroom bovengronds, dat zou voor mij echt geen reden zijn het niet te kopen (denk ook haast dat TS niet dezelfde dingen als in Nederland bedoelt)
Kan waarschijnlijk wel bij de hypotheek, bedenk wel dat je met huren vele malen goedkoper uit zal zijn, afrastering en onderhoud kost ook het nodige, dat loopt ongemerkt altijd hoger op dan je denkt.

Grote voordeel is natuurlijk dat je eigen baas bent, en al wil je midden in de nacht naar je paard, dan kun je dat gewoon lekker doen.
Heeft dus voor- en nadelen.
Verhuren...geen idee...ik zou geen vreemde mensen op het erf willen, dan moet je nog maar zien dat je het geld daadwerkelijk krijgt ook, heb ik gezien bij een buurman hier, die bood indertijd weidegang aan voor 25 euro per paard per maand, en dat was nog iedere keer erachter aan lopen.(en supernetjes met stroom afgezet en water aanwezig op de wei, alleen zelf gaan geven, vond dat geen geld)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:34

Hoogspanningsmast vind ik wel een reden om af te dingen bvb 19.000 bieden want boeren hebben veel liever gronden waar ze lekkker door kunnen tuffen met de tractor dus het land is zowiezo minder waard, hou daar wel rekening mee, weet je ook wat daar bij jullie gangbare grondprijzen zijn?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:55

Ik woon niet zo ver van TS...dan heb je een idee van de gangbare prijzen...
Vermoed toch ook wel haast zeker dat TS geen hoogspanningsmast zoals die in Nederland staan bedoeld ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 15:58

Sassy schreef:
Ik woon niet zo ver van TS...dan heb je een idee van de gangbare prijzen...
Vermoed toch ook wel haast zeker dat TS geen hoogspanningsmast zoals die in Nederland staan bedoeld ;)

Hoogspanning bedoel ik die masten met 4 poten mee die op een 10 meter hoogte hangen, een 10 a 12 dikke kabels.
Mooie bliksemafleider :P Zo ook de bomen.
Ik heb een foto gemaakt. Vooraan is het wat plat getrapt door de koeien en er is dit jaar weinig op gegraast, dus dáár moet je even doorheen kijken.
Nu heb ik 3 weitjes, en dan moeten ze weer naar hier, dan weer naar daar. Een goede huurplaats in de buurt is niet te vinden en kost me buiten de voerkosten om ook een 100/150 euro per maand (andere Belgjes kunnen dat beamen)
De prijs is héél netjes, gezien het feit dat er nagenoeg GEEN landbouwgrond in de plaats is.
In Tessenderlo (ook Limburg) kende ik iemand die voor 1 hectare 30.000 vroeg.
Omheining is simpel, stroomdraad over de bovenkant van de palen en lekker het prikkeldraad laten staan!
Ik weet dat mensen hier een hekel aan hebben, maar nu staan ze ook al 2 jaar achter prikkeldraad. Mensen die het huren mogen hun eigen stukje desnoods afzetten met witte paaltjes en prik. Klok is ter beschikking.
Ik wil het toch graag doen. De kans op nog een weide te koop is zo klein!
Het ligt gewoon áán het bos, en de nieuwe ruiterroute, ik kan zelfs een rijbak maken!
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 16-09-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 16:01

Afbeelding

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:21

Als je het kan rondkrijgen zou ik zeggen Doen.
Hoevaak krijg je de kans om een stukje wei te kunnen kopen en dan ook nog eens in de buurt waar je woont?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:38

Dus wel veel geld voor een stuk grond betalen en geen goede omheining erom zetten, sorry, maar ik vind dat spelen met het leven van je paard. Gaat al twee jaar goed, nou, als het binnenkort een keer fout gaat hoef je je niet meer af te vragen of je de grond nog nodig bent, juist omdat het verder weg ligt en je er niet meteen het zicht op hebt zou je moeten investeren in een deugdelijke, paardveilige omheining.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:45

ik zou idd als ik jou was ook investeren in een betere omheining, want later denk je oliebol... ;) ik denk dat je je rot schrikt als je komt en je zoiets aantreft dat je je leven spijt zal hebben dat je geen goede omheining heb neergezet.

de weide, als ik jou was, HEB je het GELD ervoor en kan je het missen dan zou ik het doen als ik jou was.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:49

Ik zou inderdaad kijken of je schrikdraad kan plaatsen ipv prikkeldraad. Hier zie je dat eigenlijk nergens meer. Misschien dat je de weide zo in kan delen dat ze niet onder de bomen lopen als de eikels vallen.

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:52

Als je het geld hebt zal ik zeggen doen, maar ik ben eigenlijk niet zo voor prikkeldraad dus misschien dat je dat nog wil vervangen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 07:31

Uiteraard wordt het vervangen, maar dat zal stukje voor stukje zijn. Het is erg laag dus er komt toch stroom voor.
Hier zie je het dus wel ontzettend veel/vaak.
Maar ik denk dat ze eerder bij paniek een weide invliegen dan over prikkeldraad de sloot in. Een paard zoekt toch altijd de makkelijkste vluchtweg?
Maar goed, daar geen discussie over. Ik ben er ook echt geen fan van, maar heb er ook geen angst van.
Ik heb besloten het te kopen. Vrijdagochtend gesprek met de bank. Via de Rabobank kan het zo wie zo, 8,25% rente!! Een 220 euro per maand. Via de Reccord bank in België hebben we onze hypotheek, omdat we 30.000 euro aan verbouwing vorig jaar uit eigen zak hebben betaald kunnen we de hypotheek verhogen met terugwerkende kracht en zo het geld bij de hypotheek onder een 4% financieren en is na 10 jaar afbetaald of zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:31

Dan altijd onder je hypotheek doen lijkt mij want 8.25% is erg veel, daarnaast zou je ook iets meer op kunnen nemen om direct goede maatregelen wat betreft omheining en schuilstal te nemen want geloof me, een paard in paniek vliegt overal door en zoekt niet de gemakkelijkste weg en als je de weide goed voor elkaar hebt dan levert hij bij eventuele verkoop meer op, je paarden zijn veel veiliger en bij verhuur van een stuk kun je een hogere prijs bedingen en je bent een voorbeeld voor alle Belgen die hun paarden achter prikkeldraad houden, vorig jaar was ik in Belgie en het was me al opgevallen dat het echt een prikkeldraadjungle is bij jullie.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:16

Volgens mij is het in Nederland zelfs verboden paarden achter prikkeldraad te houden.
Maar voor het stuk land zou ik zeker gaan! Denk alleen dat je wel een keer opnieuw moet zaaien, op de foto ziet het gras er nog niet zo fit uit.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:24

Er zijn plannen om het in Nederland te verbieden. Ik geloof zelfs ook dat een paard niet alleen mag staan. Ik zou zeker meer opnemen want je zult nog heel wat investeringen moeten doen. Inderdaad een stal (+inrichting/electra/licht/water) en een goede omheining + poorten. Wellicht voor de stal bestraten (zeker in de winter fijn). Ook misschien een oude tractor zodat je een groot gedeelte van het onderhoud zelf kunt doen (maaien, inzaaien, kunstmest). Dit zijn maar een paar voorbeelden. Je kunt het beter van het begin af aan goed doen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:25

p.s. als je voor tl-balken kiest, kies dan degene die ze ook in vrieshuizen gebruiken zodat ze de vorst in de winter aankunnen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:31

@ wuswa: Kijk dat zijn berichten waar je vrolijk van word :) Hoog tijd dat de regels aangescherpt worden als het gaat om paarden welzijn.

Sorry was even Off-topic

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:34

Ben blij voor jou dat je een stuk wei zo dichtbij hebt gevonden!
Ik ben zelf ook van Belgie en weet hoe moeilijk het kan zijn om een wei te vinden dicht aan huis.
Ik doe het nu ook met 3 kleine weitjes huren, maar hoop op termijn ook een grote wei te kopen.

SUCCES!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:37

In de winter staan ze bij mij thuis......dus elektra voorzien hoeft niet.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:38

Ik vind € 220,- in de maand een ontzettend hoog bedrag voor een stukje weiland van nog niet eens 1Ha.
Hier in Nederland liggen de huurprijzen van weidegrond zo rond de € 500,-/€ 600,- per jaar. Kun je niet beter gaan huren?
Wij hebben 2 paarden op een kleine hectare staan. Zij staan 365 dagen per jaar 24/7 op het land en we halen er ook nog 2x hooi af. Moet dus wel lukken. Houdt ook rekening met de onderhoudskosten. Gemiddeld kom je op 2 keer hooien per Ha. Dat is 2x maaien, +- 8 keer schudden, 2x swielen, en dan ook nog in pak zien te krijgen. Dat zijn een boel extra kosten. Dan nog kunstmest/andere mest, omheining die stuk kan gaan, palen die verrotten, land wat een keer vermoeid raakt, een containerstal?, elektriciteit?, watervoorzieningen?, etc.
Wij waren voor het omheinen + indelen van 9000m2 +- € 1000,- kwijt. En dan hebben wij het bij een goedkope soort Boerenbond gehaald.
Voor agrarische diensten zijn wij niets kwijt, omdat mijn vriend het zelf doet.

Land kopen is altijd een mooie investering. Tegenwoordig de enige investering die zijn waarde behoud. Maar ik vind het maandbedrag wat jullie moeten betalen erg hoog, en dan heb je het nog niet eens over de extra kosten. Het stukje land wat je kunt kopen is waarschijnlijk een K*tstukje voor de boer, waar ook nog een mast opstaat. Deze factoren spelen wel mee in de prijs. Zou proberen af te dingen naar i.i.g. € 20.000,-. Denk er in ieder geval goed over na.

Edit: Ik zie nu de foto van het land. Als vriendin van een akkerbouwer zou ik zeggen: alles over de kop en goed opnieuw inzaaien! Maar een keer goed maaien, kunstmest op en even laten bekomen scheelt ook al een heel stuk. Hoewel het nu wel heel "hobbelig" toont.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:52

Heb je al bij de gemeente gevraagd of een bak en/of stal eigenlijk wel mag?
Ik ben het ook wel eens met alle tips die hierboven staan. Zet allens eens op een rijtje bekijk de voor en nadelen en ga dán de prijs bespreken.
Succes iig. Ziet er wel uit als een leuk stukje :j

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:44

Prijs bespreken is gewoon geen optie. Ze weten hier de waarde van het land en er staan er nog 10 te springen. Ik heb al geluk als er binnen nu en een week niet 1 van die andere maloten een overbod doet! Nederlanders zijn afdingers, Belgen een héél stuk minder. Ik kan wel een heel deel zwart doen, dan staan ze wel te springen. Scheelt een berg in notariskosten.
Stal mag tot 3x3 zonder vergunning. Aangezien het 2 percelen zijn mag ik er 2 op zetten. En anders krijg ik zo een vergunning, aan de overkant hebben ze ook paarden en ook daar staan stalletjes.
Ik heb ooit 1x meer een stukje te koop zien staan in dat krantje. 's avonds toen ik uit mijn werk kwam was het al verkocht. Dat was 4000 m en hebben ze 11.000 voor betaald, de prijs is gewoon normaal hier.