Bijvoeren in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Bijvoeren in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:08

Hoi,

Ik ben van plan mijn pony's (en tijdelijk tot 1 okt mijn paard) bij te gaan voeren in het land.
Ons bolle shetteke en ponyveulen van dit jaar bijven de winter door op het land staan..

Maar nu,
Ben ik van plan een grote baal voordroog te gaan halen maar kan dit gewoon open en bloot op het land gelegd worden?
Dit zie ik nl. overal om me heen, maar gaat dat niet schimmelen na veel regenval?

Ik heb een oude schuiltrailer voor de pony's staan en ben van plan er een afdakje op te maken aan de zijkant (buitenkant) dat de ergste regen wegblijft van het voordroog.

Wat is wijsheid? Hoe doen jullie het?
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 15-09-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Bijvoeren in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:10

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:10

Ik zou het sowieso niet in plastic laten zitten en niet in één keer een hele grote hoeveelheid voeren, maar elke dag gewoon een beetje.

Ik zou het in ieder geval overkappen en niet op de grond leggen. :j

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:12

een grote baal hooi dat verpakt is, is voordroog, bevat véél meer eiwitten dan gewoon hooi. Als je een gezonde paarden hebt geen probleem, hoefbevangenheid en koliek, die geef je dit beter niet.

En het gaat echt schimmelen na regenval, zou je niet gewoon 1 bot hooi geven en dan zien hoe ze daarvan eten en dan telkens een nieuwe bot hooi geven?

Zorg dat je paardjes ook ergens kunnen schuilen, niet waar het hooi ligt! Want als er eentje de andere niet op de voerplaats wilt dan staat die permanent buiten zonder beschutting

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:12

op een verhard stukje, tegels bv. en het liefst idd een paar keer per dag wat, niet alles in één keer...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:13

wij vullen telkens de hooinetten en de baal dekken we af met plastic en bakstenen, na 9 dagen hebben we alleen onderin een paar plakjes met schimmel, maar dat is maar heel weinig

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:14

Dank je Arabesk, dat ziet er mooi uit :j
Alleen heb ik geen opslag voor de baal voordroog zodat ik het net bij kan vullen..

upendo: In plastic laten zetten was sowieso niet de bedoeling, er komt eerst een rooster/verhoging waar het op komt te liggen.

Maar zo open en bloot zonder afdak? Zie het veel, maar kan dat wel?

Dorien: Dat is wel een goede tip over gewoon hooi, voordroog heet dat wat ik idd bedoel :j
Moet alleen zien waar ik wekelijks aantal pakken weg kan halen.
Wilde het sowieso niet in de trailer leggen waar ze dus schuilen maar overdekt naast de trailer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:14

Ik heb het geluk dat ik een schuilstal heb met een apart gedeelte waar ze kunnen eten.

Voeren doe ik in een oude badkuip.

Een baal die in het plastic zit en aangebroken wordt moet je vrij vlot opvoeren. Mijn ervaring is dat het binnen een week of 3 gaat schimmelen, terwijl het bij mij keurig droog ligt.

Ik zou zorgen voor een afdak waaronder je kan voeren maar ook voor een afdak waar je de baal kan laten. Ik zou niet in 1x de hele baal los trekken.
Let wel op dat als je op de grond voert dit veel verspilling van het eten opleverd. Een grote bak is idealer.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:17

Dank je voor je reactie Miepie1980
Ik heb geen mogelijkheid het ergens droog op te slaan.. en zoals je aangeeft gaat het in 3 weken schimmelen?

Misschien is pakjes hooi dan een betere optie..

Vaak hoor ik positieve verhalen over onbeperkt ruwvoer, waarom vinden jullie het in dit geval geen goed idee? (puur interesse om ideeën op te doen)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:18

Arabesk schreef:
wij vullen telkens de hooinetten en de baal dekken we af met plastic en bakstenen, na 9 dagen hebben we alleen onderin een paar plakjes met schimmel, maar dat is maar heel weinig

Okee dat kan dus nog een optie zijn..
Hoe lang kunnen ze met voordroog? 2 kleine pony's.. verspil ik dan niet teveel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:18

Orlando_ schreef:
Alleen heb ik geen opslag voor de baal voordroog zodat ik het net bij kan vullen..

Ik ook niet, de baal staat gewoon op een paar tegels, afgedekt met een stuk plastic.

We voeren onbeperkt (in de hooinetten vijf stuks voor vier paarden). We geven zoveel dat als we de volgende dag komen dat er nog een beetje inzit.

Onder de hooinetten kun je grindtegels( gratis via MP) leggen of een stuk rubbermat, zodat het geen vieze bende wordt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:20

Arabesk: Dat zou idd een goede optie kunnen zijn dankje!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:25

Wij hebben het gedaan als experiment, een baal kuil in dit geval op een paar pallets naast de wei, wel afgedekt met plastic zodat de paarden het niet allemaal in één keer op konden eten.

Was géén succes. Na regenval was idd hetgeen dat net niet afgedekt was beschimmeld en het was een éénmalig experiment.

Op de manier van Arabesk is het het proberen waard in elk geval.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:32

Bregh: Idd vind ik dat het proberen ook wel waard ja :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:32

Denk ook dat Arabesk haar idee wel heel goed is.

Wij hebben het geluk dat we naast de stal en voerplaats ook een schuur hebben voor opslag.

Via sites als gratisaftehalen.nl of gratisoptehalen.nl
kun je vaak wel tegels oid vinden die je kan gebruiken om er onder te leggen.

Ik heb zelf pallets onder de balen die nog niet aangebroken zijn en daar een extra doek over tegen de vogels.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:33

thnx miepie, een pallet heb ik staan naast de weide, dus zou een optie kunnen zijn :j

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:10

Arabesk schreef:
Orlando_ schreef:

Ik ook niet, de baal staat gewoon op een paar tegels, afgedekt met een stuk plastic.

We voeren onbeperkt (in de hooinetten vijf stuks voor vier paarden). We geven zoveel dat als we de volgende dag komen dat er nog een beetje inzit.

Onder de hooinetten kun je grindtegels( gratis via MP) leggen of een stuk rubbermat, zodat het geen vieze bende wordt.

Welke maat hooinetten hebben jullie hangen?
Dit is het eerste jaar dat wij zelf moeten voeren in de winter en het liefst willen we het zo regelen dat er maar 1x per dag gevoerd hoeft te worden. Ben wel benieuwd hoeveel jullie voeren, aangezien jullie ook 1x per dag voeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:20

Direct zo'n hooinet L besteld, want ik had ze wel eens op foto's gezien maar wist niet waar ze te koop waren :D De gewone hooinetten heb ik wel eens geprobeerd, maar die zijn na een paar weken gesloopt.
Wij hebben nu een hooibak. DIe hebben we laten maken. Bak is 60 (hoog) x 90 (lang) en 80 (breed). In de bak ligt een heel zwaar rooster. Er kan een heel pak hooi in, daar zijn ze wel even zoet mee. Maar ik doe er 's ochtends en 's avonds twee plakken hooi in. Het rooster komt erop, dan eten ze het niet zo snel op.
De hooibak hebben we onder een afdakje staan. Naast de hooibak heb ik ook nog een stukje onder het afdakje, waar ik gewoon het hooi los neerleg.

We hebben nu maar één goede eetplek, het hooinet hang ik dan in de schuilstal op, hebben we twee plekken. Een van onze pony's houdt echt niet van regen en als hij bij de hooibak staat en het regent wordt hij echt boos. Onze haflinger maakt het niet uit ook al staat hij in de ziedendestorm en regen, die eet gewoon door :Y) }:0

Hooi los in de wei heb ik ook ooit geprobeerd, was echt niets, wordt een grote zooi. Ook goede ervaringen heb ik met zo'n ronde ruif, toen we nog een grote wei hadden en meer pony's / paarden. Ideaal, maar ook heel prijzig (iets van 500 Euries), maar daar konden wel 4 pakken hooi in en konden ze met z'n 8-en aan eten. Omdat het een ronde vorm was kregen ze nooit slaande ruzie (was soms meer een soort stoelendans / caroussel :+ )

Oja, ik voer gewoon goed hooi en meng het met compact gras van Hartog. Dat compact gras leveren ze in plastic, dus super makkelijk op te slaan. Mijn hooi staat in onze container, hebben we een stuk voor opslag gemaakt. Onze pony's doen het daar goed op. Kuil is heel voedzaam en daar mijn haf ooit hoefbevangen is geweest voer ik dat dus niet. Bij mijn draver en KWPN'er voerde ik wel kuil, maar dan ook gemengt met hooi (ik heb het over de wintermaanden dan hé). Dat hooi vonden ze toch ook heel lekker erbij. MIjn ervaring is dat ze het wel heel fijn vinden als je een droog stuk / droger stuk kunt maken, bijv. stuk afgraven en zand storten. Hoeft niet zo groot stuk te zijn maar staan ze niet in de modder te baggeren. Ziet er ook wel sympathieker uit.

Op dat grote stuk land had ik ook een schuiltrailer staan. Onze bedoeling was om de trailer een stuk te straten, was wel ideaal geweest. Je moet even goed uitzoeken wat de beste 'schuilkant is'. En waar je pony's het liefste staan te eten. OF aan beide kanten van de trailer zo'n hangnet, is natuurlijk ook super handig!
Succes ermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:30

Annikab schreef:
Welke maat hooinetten hebben jullie hangen?
Dit is het eerste jaar dat wij zelf moeten voeren in de winter en het liefst willen we het zo regelen dat er maar 1x per dag gevoerd hoeft te worden. Ben wel benieuwd hoeveel jullie voeren, aangezien jullie ook 1x per dag voeren.

Maat XL? Ik weet het niet meer, groot in elk geval. Zal wel foto's maken van het weekend.

Wij hebben vijf hooinetten waar ongeveer 1,5 kruiwagen hooi ingaat, kruiwagen met twee wielen met een inhoud van 200 liter. Dus zeg maar 400 liter hooi per net (omdat er ook nog een toef óp de kruiwagen ligt). Keer vijf, is dus 2000 liter hooi per dag, maar niet alles gaat op. Het ligt er aan, nu is er ook nog gras, dus gaat het niet zo hard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:49

Er had hier iemand een hooikast geknutseld, was geïntegreerd in de omheining. Hooi blijft daarin mooi droog, waait ook niet weg en er kan zoveel in als je wil hebben.
Rooster aan de voorkant zorgt ervoor dat de paarden niet zo snel kunnen eten en de ervaring van mensen in het buitenland is ook dat ze met deze methode mooi op gewicht blijven (mits er altijd hooi in de kast zit) Al zal dat wel van de voedingswaarde van je hooi afhangen.
Voorbeelden:
http://swedishhoofschool.com/feeders.htm

Ik heb zelf nu hooinet (3x3) van een duitse site, die ook heel fijnmazige netten verkoopt. Ik zie hiermee minder verspilling dan de 6x6 netten van hooinet.nl en pony is langer bezig met dezelfde hoeveelheid.
website:
http://www.loewers-heu.net/

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:28

Die van mij krijgen wel onbeperkt hooi, maar ik voer dit wel in beurten zeg maar, maar ze krijgen voldoende dat ze altijd wat laten liggen. Ik voer niet in een keer, omdat ze dan erover heen lopen en het dan niet meer willen eten. Zo verspil je veel hooi. Ik zou dus ook voor verpakt hooi kiezen en dat meerdere malen per dag voeren als je daar de mogelijkheid voor hebt. Ik heb voor de schuilstal een stuk verhard waar ik het op voer. Zo verspillen ze weinig hooi en het ligt er droog. Voorheen gebruikte ik speciekuipen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:06

Heb vandaag aantal pakjes hooi gehaald!
Het is mooi droog buiten nu dus paarden paar porties gegeven.. heb de mogelijkheid 2x per dag te geven, dus ga kijken of dit eerst even werkt.
Als het paard er bij weg is en de poownies staan er alleen nog ga ik kijken voor zo'n hooinet of afgedekt stukje waar ik het ze kan voeren :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:29

Ik doe het hooi meestal in speciekuipen. En zorg er voor dat het goed ver uit elkaar staat. Anders krijgt mijn paard alles en de pony van mijn zusje helemaal niks ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:27

kijk even op marktplaats bij doe het zelf en verbouw en dan bij kratten en dozen.
daar staan onder andere stapelbakken te koop of stalen kratten.
deze dingen:
Afbeelding

http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1253168841

ideaal om paarden hun hooi in te geven,de bakken blijven staan,er word weinig geknoeid.
even een stukje betegelen waar je voert, want waar ze eten...juist daar poepen ze ook
en als het erg regent blijven ze mooi droog en staan ze niet in de blub
wij voeren al jaren met deze kratten en zijn er heel tevreden over.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:27

Dank je voor je tip Ellen!!
Hoeveel doen jullie er per dag in voor hoeveel paarden? Gewoon hooi of voordroog?

Gister wat hooi op de grond gelegd, maar idd werkt niet... waar ze eten poepen ze ook ja :')
Nu even in speciekuip gedaan vanmorgen, ga even op mp kijken!! :j