slechte bodem in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

slechte bodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 08:17

Hey bokkers,

Ik heb even jullie hulp nodig voor het zoeken naar een oplossing voor mijn slechte bodem in de stal.
Het zit zo;
Ik sta op een huur weide met mijn paard. Op deze weide is een stallencomplex aanwezig. Mijn paard gaat alleen 's nachts op stal.
Enkele maanden geleden werd de wei, stal enzo onderhouden door Marcell, de man die de wei aan ons verhuurde en een goede vriend van ons.
Terwijl ik op school zat meste marcell mijn stal uit en deed het onderhoud van de wei.
Jammer genoeg is marcell enkele maanden geleden plots en onverwachts overleden aan een hart aderbreuk .. ;(
Het onderhoud probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen nu en dat lukt wel ..op één ding na ..
Ik mest dagelijks mijn stal grondig uit want mijn paard is nogal slordig in de stal. Ze mest en plast waar ze denkt en gooit het allemaal doorheen :+
Maar het probleem is dat mijn stalbodem enorm slecht is geworden ondertussen.. De bodem is gewoon grond, aangestampte aarde. En vroeger lag deze mooi egaal maar nu komt er een grote put in het midden van de stal, de bodem is heel erg nat & vies, het vocht trekt er niet in ..gevolg: paard heeft aan haar linker achtervoet lichte rotstraal.
Ze heeft dit nog nooit gehad want ze heeft altijd al goede, sterke hoeven gehad. Ik krab haar hoeven ook 2x daags uit enzo. Volgens mij is dit dus echt door de slechte bodem in de stal. Ik ben de rotstraal meteen beginnen behandelen maar zolang die bodem er slecht bij ligt zal het probleem zich blijven herhalen ..
Ik heb echter geen idee hoe marcell deze bodem in orde hield ..ik zag hem nooit aarde erbij kappen fzo ...
Ik weet wel dat hij af en toe er zand in smeet zodat het vocht beter zou intrekken maar voor de rest weet ik niet wat hij juist deed ..

Iemand een oplossing voor deze zeer slechte stalbodem ?
Er ligt stro in de stal.
De bodem betoniseren is geen optie aangezien dat niet mag op landbouwgrond ..

LizMD

Re: slechte bodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:20

Misschien een optie om er rubbermatten onder te leggen?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 08:21

LizMD schreef:
Misschien een optie om er rubbermatten onder te leggen?

Heb ik idd ookal aangedacht ..maar dan moet die bodem zowiezo eerst terug egaal gemaakt worden alvorens er matten gelegd worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:45

De bodem zou sowieso geëgaliseerd moeten worden om de bodem weer goed te krijgen, dus ook wanneer je geen rubber matten neemt. :)

Rubber matten of laten betegelen lijkt mij het verstandigst.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:49

Ik denk dat je eerst aan de slag moet met zand.
Net zoals onder een terras oid, goed aantrillen met zo'n apparaat en dan tegels of matten erop.
Dan loopt hij het zand eronder ook iet meer weg in het midden, omdat er een stevige bescherming op ligt. Beter 1 keer goed doen dan blijven 'modderen'

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:52

eens met lejo :j

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:57

lijkt mij ook de snelste, makkelijkste oplossing...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:00

je kunt de kuil misschien eerst aanvullen met brekerzand dat wordt lekker hard,en dan inderdaad iets van matten erin.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:13

ja dat lijkt me idd wel een goeie oplossing ! Eerst de kuil opvullen met zand, grond egaliseren en dan idd rubberen matten of tegels erop.
Maar die matten lijken me net iets handiger aangezien ik het probleem zelf ga moeten aanpakken.. :D En ik ben fysiek niet zo sterk en volgens mij moet je tegels vast in de grond steken dus eerst met de schop plaats maken voor de tegels ..?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:05

Ik denk dat losse stoeptegels lichter zijn dan grote rubber matten, maar dat zou je even moeten bekijken. Het zal zowiso wel sjouwen worden :Y) maar daar heb je dan later profijt van. en er is vast wel een sterke vent in je omgeving die even wil helpen!
Stoeptegels kun je zo neerleggen en dan even met een grote hamer erop slaan om ze vast te leggen.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:45

tegels idd en de kuil vullen.

Omdat ik mijn paard op krullen heb staan, hebben wij toevallig afgelopen weekeinde grote tegels er ingelegd met een aantal ronde uitsparingen (snap je wat ik bedoel).
De tegels zijn ongeveer 50x 30 cm en hebben , ik geloof 4 ronde "gaten" van ik denk 6cm doorsnede erin.
De krullen blijven liggen en zijn plas gaat door de gaten de grond in!
Bevalt tot nu toe super!!!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:49

Zand en dan rubberenmatten of bestraten met klinkers

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:53

egaal maken, dan rubbermat erover, dan zaagsel erover, ev. stro.

Op onze weiden zijn de schuilstallen ook niet van 'goede vloer' voorzien om dezelfde reden die jij geeft: het mag bij wet niet op landbouwgrond. Normaal hebben wij geen probleem, we zorgen voor een héle dikke laag zaagsel en daarover komt stro. Het is natuurlijk wel een schuilstal waar ze in en uit gaan dus niet zo'n groot probleem en in de winter staan ze hier aan huis.

Maar ik zou toch eens het rubber proberen, ik heb onlangs gehoord dat er een soort betonplaten ook zouden bestaan die dan weer wel mogen op landbouwgrond voor een stal omdat ze uitneembaar zijn (ik zou ze er wel niet teveel uitnemen want ze zijn zwaar, ocharme de rug, maar in theorie kunnen ze er wel uit en geen probleem met wetgeving).

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:20

We zijn even aan het bekijken wat praktisch het handigste is om te leggen en te onderhouden.
Maar tips zijn altijd nog welkom. :D

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:27

je kunt ook denken aan een echte potstal.
Als je het goed opbouwd dan blijven de voeten droog.
Wel eerst de ondergrond egaliseren

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:44

Dit doen ze hier in de winter ook, de stallen worden dan ongeveer 1x per maand gemest. Zo staan de paarden op stal warmer.
Ik hou het liever bij mijn rubberen matten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:33

Rubber matten :j Ik had tot voor kort ook geen echte bodem in mijn stal, dit was ontzettend lastig met mesten, omdat ik steeds scheppen zand mee nam, nu liggen er rubber matten in, het is veel makkelijk met schoonhouden. En het is binnen een dag gelegd (2 stallen van 3x3).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:27

In onze stal liggen er houten treinbiels, vocht kan weg langst de spleten en zelfs als ze nat worden zijn ze niet glad.