vieze korsten in de uier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

vieze korsten in de uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:47

Jaa weer een lekker onderwerp; de uier.
Mijn tinker heeft een flinke plooi in de uier en daar zitten echt vieze korsten (en ze ruiken ook zo lekker...). Ik probeer ze wel met water weg te krijgen maar ze zitten erg vast. Uiteraard is mevrouw niet echt gecharmeerd als ik al te fanatiek ga pulken en ik moet natuurlijk geen wondjes veroorzaken.

Hoe krijgen jullie ze weg?

MamboBeach

Re: vieze korsten in de uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:48

Niet! :)
Ik zit daar nooit aan!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:49

Of moet ik ze maar gewoon laten zitten dan?
Lijkt me ook niet prettig voor haar...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:49

ik heb ook een merrie en ik maak dat regelmatig schoon en ze geeft daar niks om

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:50

Ik haal ze altijd weg, vindt mn vz paard echt heerlijk! Als je 'zachtjes' pulkt, beetje wrijven zegmaar, gaat het wel weg. Met water lukt bij haar ook niet, alleen de laatste beetjes.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:51

Ik maak het schoon met een spons en lauw water. Mijn pony vind het zelfs lekker, haha.

Sorriso

Regelmatig schoonmaken, dan gaat het ook niet vast zitten. Ik doe dat altijd met babydoekjes.

Misschien kun je er een zachte straal opzetten en even laten weken, zodat het sneller loslaat? En dan nog eens met een doekkie doen.

wendyke

horse_girl schreef:
Ik haal ze altijd weg, vindt mn vz paard echt heerlijk! Als je 'zachtjes' pulkt, beetje wrijven zegmaar, gaat het wel weg. Met water lukt bij haar ook niet, alleen de laatste beetjes.

Ow de mijne geeft er helemaal niks om als ik er met water aan komt zelfs met kou water haha niet in de winter natuurlijk

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:52

niet natmaken, gewoon szachtjes eraf wrijven mijn merrie vindt t ook niet erg

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:52

Mijn merrie heeft dat ook, maar het zijn niet echt korstjes maar volgens mij opgedroogd zweet en vuil ofzo. Ze vindt het niet erg als ik het weghaal. In principe kan je het gewoon weg halen met wrijven en toch wel een beetje pulken. Dit gaat wel makkelijk vind ik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:53

ik zet er weleens superzachtjes de warme douche op. Dat accepteert ze wel, als ik maar voorzichtig ben. Koud water niet! Ze haalt ook niet uit ofzo, trekt alleen haar achterbeen op als het haar te gortig wordt.
Moet ik ook iets van zeep gebruiken? Of juist niet?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

babydoekies :D werkt altijd :)) meestal vinden ze dit ook minder erg als water :)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:54

beantsje schreef:
ik zet er weleens superzachtjes de warme douche op. Dat accepteert ze wel, als ik maar voorzichtig ben. Koud water niet! Ze haalt ook niet uit ofzo, trekt alleen haar achterbeen op als het haar te gortig wordt.
Moet ik ook iets van zeep gebruiken? Of juist niet?

ik doe dat niet ik was het alleen met water

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:54

Zou geen zeep gebruiken, is niet nodig en kan gaan irriteren.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:59

Als het echt heel vies is kun je een flinke spuit babyolie op je vingertoppen spuiten om vervolgens het uier helemaal er mee te smeren zeg maar...
Dan zit het direct aardig los en kun je de korstjes er goed afkrijgen.
Neem wel een handdoek bij de hand want je vingers zijn helemaal zwart als je er mee bezig bent.
Tussendoor haal je de handdoek langs het uier (of babydoekje) en smeert hem opnieuw in met babyolie.
Dit herhaal je totdat ie schoon is en dan geregeld goed schoonmaken met een babydoekje en af en toe met olie!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:02

Ik gebruik ook altijd babydoekjes,
die van mij vind het ook heerlijk als ik het er zachtjes afhaal,gaat helemaal staan genieten,nek lang en
met haar bovenlipje helemaal uitgestrekt ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:55

Even insmeren of inspuiten met iets van babylotion, olie of iets dergelijks. Paar tellen laten weken en dan ff inwrijven en afspoelen. Onze merrie vindt het heerlijk als we het schoonmaken, we doen dit eigenlijk wekelijks, mn omdat zij tijdens het rijden (of maf doen in de wei) er op de één of andere manier er altijd weer volop zand tussen weet te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:58

Ik pulk ze altijd heel voorzichtig weg bij mijn merrie. Soms vind ze het prima als ik eraan zit en de andere keer heeft ze het liever even niet... Maar als ze het gewoon toelaat staat ze na 5 minuten pulken te slapen dus ze vind het zeker niet onaangenaam :+

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:01

Ik doe handschoenen aan (doktershandschoenen) en met wat lauw water krabben, wrijven, weg halen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:04

ik verzorg een fokmerrie,(ook een tinker) maar als ik naar haar uier wijs dan kijkt ze me al boos aan.
kom er dus absoluut niet aan.
over het algemeen laat een korstje vanzelf wel los hoor.

haar dochter leer ik het nu wel,en die vind het dus ook heerlijk en gaat er wijdbeens voor staan als ik tussen haar uier(tje) kriebel :D
beetje olie of andere vettigheid die huidvriendelijk is kan idd wel helpen

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:13

Oliedoekjes of gewoon met een zachte borstel. Mijn merrie vond dat heerlijk en ging altijd wijdbeens staan. Af en toe tilde ze zelfs haar been op :D

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:16

ik doe ook altijd met baby olie erop smeren en zachtjes ionvrijven dan eraf halen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:17

Zelf maak ik het ook regelmatig schoon. Ik wil met mijn merrie gaan fokken dus dan leer ik haar meteen dat het niet erg is dat ze wordt aangeraakt bij de uier. Ze staat trouwens ook helemaal met een streknek en een puntlippie, dus ze vindt het ongetwijfeld erg lekker. Dus wel prettig als er over een jaar of anderhalf/twee een veulen aan kan leggen zonder dat die de stal wordt doorgetrapt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:27

Ik wrijf het elke dag even schoon. Mijn merrie schuimt erg tussen haar achterbenen met rijden en daardoor hoopt er allemaal troep op bij de uier. Ik krijg het wel heel gemakkelijk weg. Als er harde korsten zitten, zou ik een spons vochtig maken met warm water of babyolie op een doekje gebruiken.
Kreeg je de viezigheid met water echt niet weg? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, omdat ik het gemakkelijk van de huid af kan vegen.

Mijn merrie vindt het friemelen aan haar uiers fantastisch. Ze gaat er helemaal voor staan en ik mag er nooit meer mee ophouden.

Ze is altijd al gemakkelijk geweest op haar lijf. (Mijn dank gaat uit naar haar fokker!) En dat vind ik extra fijn nu ze drachtig is. Dan wil ik toch dat ik overal bij mag komen.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:22

je moet het denk gewoon elke dag blijven doen ook dan went ze er aan bij de mije mocht het eerst ook niet en gaat nu al beter..