Wat is goed weibeheer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Wat is goed weibeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 14:25

Als je meer als een paard hebt, er zijn mensen met 2 of veel meer, wij hebben er b.v. 3, dan is goed weibeheer toch een essentieel onderdeel van huisvesting van je paarden. Wat ik jammer vind is dat je kunt kijken op ieder topic wat hierover gaat, echter het blijft onduidelijk wat nu goed weibeheer eigenlijk is.
Zoals wij bv, wij hebben voor onze paarden ongeveer 3.8 hectare grasland ter beschikking en natuurlijk is dit niet binnen een week op. Hier in Hongarije kennen wij bv het gras niet wat veelvuldig in Nederland wel wordt gezaait, hier staan dus verschillende grassoorten en on( kruiden ) giftig of niet giftig.

Hoe gaan mensen om met weiden die een heel stuk kleiner zijn, ik begrijp niet iedereen heeft zoveel grasland ter beschikking.

Wij maaien onze weiden elke week tot ca 6, 7 cm lang en trachten dit zo te houden.. Is kort gras niet schadelijk ?
Wij vernietigen onkruiden niet, ik dacht dat paarden zelf in staat zijn te bepalen wat ze eten of niet. Waar of niet waar ?
Gezien onze bodem, klei, mesten wij niet, is ook niet nodig want onze grond is erg vruchtbaar. Mesten is toch niet goed dacht ik... Waar of niet waar?
Wij ruimen elke dag de poepballen van de paarden op, en in de winter verstrooien wij dit terug op de weide. Goed of niet goed ?
Onder goed weibeheer versta ik ook de ons ter beschikking staande ruimte gestalte geven.

Onwetenheid, fabels, over beheer van het belangrijkste voedsel van onze paarden maken van weibeheer toch een apart hoofdstuk niet. Fijn zou zijn als dit een topic zou worden met ervaringsverhalen en hoe jullie over goed weibeheer denken. Eet smakelijk en hiermee bedoel ik natuurlijk alle paarden....

friesiszwart

Re: Wat is goed weibeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:41

Als ik jou was zou ik een gedeelte van het totale perceel verdelen in kleinere weides en je paarden daarin omweiden. De rest van het perceel zou ik dan gebruiken voor hooiwinning.
De kleinere stukken kun je makkelijker bijhouden ivm het verwijderen van mest, hoge pollen maaien en in ieder geval 1x per jaar bemesten. Giftige planten en kruiden zou ik zo wie zo uit het land verwijderen. De paardenmest zou ik niet over het land verspreiden maar het land zou ik bemesten met andere dierlijke mest (varkens of koeienmest) of kunstmest. De paardenmest zou ik af laten voeren.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:54

paardenmest kun je prima terug over het land gooien, maar moet wel een jaar op de mesthoop hebben gelegen. dan zijn alle wormeitjes en zaadjes vergaan.
andere bemesting is in mijn ogen niet nodig, zoals je zegt heb je een erg vruchtbare bodem.
ik zou er zelf wel voor kiezen om giftige (on)kruiden te vernietigen door bespuiting.
wanneer je dan besluit om een deel van je land voor hooiwinning te gebruiken, kom je er niet voor te staan dat er zich giftige planten tussen bevinden, die na het drogen wel lekker smaken voor je paard maar hun gif niet kwijt zijn. (zoals jkk).

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:35

friesiszwart schreef:
Als ik jou was zou ik een gedeelte van het totale perceel verdelen in kleinere weides en je paarden daarin omweiden. De rest van het perceel zou ik dan gebruiken voor hooiwinning.
De kleinere stukken kun je makkelijker bijhouden ivm het verwijderen van mest, hoge pollen maaien en in ieder geval 1x per jaar bemesten. Giftige planten en kruiden zou ik zo wie zo uit het land verwijderen. De paardenmest zou ik niet over het land verspreiden maar het land zou ik bemesten met andere dierlijke mest (varkens of koeienmest) of kunstmest. De paardenmest zou ik af laten voeren.

Wij doen aan strookbegrazing wat zeggen wil dat wij de linten elke dag een stuk opschuiven zodat de paarden zich niet klem vreten. Verder leggen wij 3 keer per dag hooi op de wei..

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:39

hinta schreef:
paardenmest kun je prima terug over het land gooien, maar moet wel een jaar op de mesthoop hebben gelegen. dan zijn alle wormeitjes en zaadjes vergaan.
andere bemesting is in mijn ogen niet nodig, zoals je zegt heb je een erg vruchtbare bodem.
ik zou er zelf wel voor kiezen om giftige (on)kruiden te vernietigen door bespuiting.
wanneer je dan besluit om een deel van je land voor hooiwinning te gebruiken, kom je er niet voor te staan dat er zich giftige planten tussen bevinden, die na het drogen wel lekker smaken voor je paard maar hun gif niet kwijt zijn. (zoals jkk).

Wij laten de mest elk jaar in december op de weide rijden en verdelen en doen dit al jaren. Geen spoor van besmetting daar de mest dus is vergaan.
Paarden zijn over het algemeen zeer goed van nature in staat, de planten die giftig zijn niet te eten. Wij hebben hier veel paardenstaart en die spuiten wij steeds kapot.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:29

Ik ben zo'n type met maar een klein stukje gras .... en ben er erg zuinig op!
HEb het geheel verdeeld in 4 stroken en ik heb nog een stukje waar ze een of twee dagen op kunnen lopen bij mooi weer. Ik wissel elke week van strook. Zo komt de nieuwe strook na een week of 4 a 5 weer aan de beurt. Ze staan er maar soms dag en nacht op (als ik een keer ze niet naar binnen kan halen) anders is het een uur of 6 per dag max. Ik voer ze dus hooi/kuil / compact gras bij. Daar mee hou ik onze haflinger op gewicht (weinig hooi) en onze mini appaloosa heeft er meer dan genoeg aan.
Ben van plan ze in de zomer volgend jaar in de maanden juli en augustus ergens anders neer te zetten, zodat het gras even goed bij kan komen voor het najaar. In de maanden juli en augustus zijn we toch vaak weg en rij / doe ik toch niet veel met 't spul.
Vroeger ook wei gehad, was wel flink stuk, en dat deden we in voorjaar goed bemesten, met kunstmest.
En ik haal alle mest er zorgvuldig uit (we staan bij een tuinvereniging, super handig, die mensen halen de mest weg), het te hoge gras / gras wat ze niet eten (komt bijna niet voor want ik haal de mest elke dag / om de dag weg) maai ik weg.

Oja, en we hebben nu een keer een paar schapen gehad die de boel wat aanstampen / kaalvreten 'bemesten'. Misschien kopen we toch nog wel een koppeltje erbij ;)

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

Ik haal het onkruid wel weg. De paarden hier eten alles dat ze zien, zijn wellicht niet zo van de slimmere soort, dus beter weghalen voor het te laat is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:40

Oja, dat doe ik ook nog gelukkig staat er geen JKK maar wel wat zuring, brandnetel en distel. Direct vermorzelen!!!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:31

Ik ben het absoluut met je eens dat weide onderhoud van essentieel belang is. Echter vind ik het moeilijk om daar 1 lijn in te trekken gezien er verschillende bodems, grassen, (on)kruiden, grote percelen, aantal paarden zijn en noem maar op.
Ik denk dat je per perceel moet kijken wat die nodig heeft en daarop zult moeten inspringen. En uiteraard je eigen doel, of het niet erg vind dat ze het kapot lopen of wel, meerdere kleinere stukken of grotere stukken, noem maar op.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 22:24

In grote lijnen vind ik weibeheer hoe groot of klein de beschikbare ruimte voor te grazen ook is, enigzins gelijk. Naast weidegang is er namelijk ook hooi dat een vrij belangrijk onderdeel uitmaakt van het menu van onze paarden.
In Nederland hadden wij voor 3 paarden maar nipt 7000 m2.

Ik had voor de weien een zandbak gemaakt waar ik kon trainen met de paarden en ze toch voldoende uitloop kon geven. bv, 2 uur weidegang en weer 2 tot 3 uur op de bak met wat hooi.In de winter was weidegang niet mogelijk vanwege de te vochtige bodem.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:55

in princiepe herkennen paarden giftige planten en zullen ze die niet opeten, mits er voldoende gras, hooi beschikbaar is voor ze. als ze bv op een totaal kaal stuk staan er er is jjk dan heb je kans dat ze dan wel op eten.
als je eventueel giftige planten in je land heb staan moet je het zeker niet gaan hooien, zoals eerder geoppert werd, want als de giftige planten uitgedroogd zijn dan zien de paarden niet meer dat ze giftig zijn, maar zijn ze het nog wel degelijk.
ik heb voor mijn paarden meerdere landjes die ik vrij van slechte onkruiden probeer te houden door het uit te steken. ook wissel ik regelmatig van landjes zodat het gras weer wat bij kan komen. bemesten doe ik niet want het groeit prima uit zichzelf hoogstends verspreid ik de mest die er ligt over het land. wel sproei ik als het erg lang warm is geweest anders wordt het een woestijn. ik maai ongeveer 2 keer per jaar al het gras weer gelijk, omdat de plekken waar ze mesten (gelukkig een vaste plek) daar eten ze het gras niet dus blijft dat hoog staan.