Winter vraag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Winter vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:05

Ik zal wel weer iets heel vreemds vragen :D
Maar ik zat namelijk te denken: in de winter op de wei
wat doen jullie aan water wat bevriest?
Kan je dat verkomen?
Ik heb wel eens gehoord: in de winter moeten wij de sloot open hakken!
Hoe gaat dat bij jullie?

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:07

Ik heb twee waterbakken in het land staan en die gaan inderdaad bevriezen in de winter. Als er een dunne laag ijs op ligt hak ik het open met een stok ofzo, soms wel meerdere keren per dag. Als dat niet lukt gooi ik er een emmer heet water op, dan smelt het ijs vanzelf. Ik heb de oplossing om het te voorkomen nog niet gevonden!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:11

Er staat bij mij altijd 1 grote waterbak en ik begin 's morgens met een gieter heet water er overheen te gooien en meestal in de middag nog een keer en als het heel erg koud is dan daar tussendoor nog een keer en dan in de avond weer en vlak voordat ik naar bed ga. Telkens heet water er overheen en het ontdooit vanzelf.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:16

Het schijnt ook te helpen tegen bevriezen als je er een grote steen in legt... Maar ik vraag me af of de bovenlaag dan niet alsnog bevriest, omdat die steen op de bodem ligt... En zout erin strooien helpt ook, maar dan krijgen je paardjes wel érg veel dorst !! :D Bij mijn paard op het land drinken ze gewoon uit de sloot, en als die bevroren is hakken we er een gat in op een plek waar ze gemakkelijk kunnen drinken. En wat ook scheelt : het gras is dan ook bevroren en daar krijgen ze dus ook meer vocht door binnen, dus ze zullen niet zo gauw heel erg dorst hebben. ;) Als de waterleiding in de stal bevriest krijgt mijn paard altijd een grote 20L bak voor de nacht, overdag staat hij s'winters in de wei.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:18

xmarliez schreef:
Er staat bij mij altijd 1 grote waterbak en ik begin 's morgens met een gieter heet water er overheen te gooien en meestal in de middag nog een keer en als het heel erg koud is dan daar tussendoor nog een keer en dan in de avond weer en vlak voordat ik naar bed ga. Telkens heet water er overheen en het ontdooit vanzelf.

Ik denk dat heet water met heel koud weer onwijs snel weer is afgekoeld, dus dan is het toch ook zo weer bevoren ? Of blijft het dan wel een paar uur ontdooid ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:18

Smorgens hak ik de waterbak open en gooi ik er een paar hete limonade flessen vol water in.Dan vriest het voorlopig niet dicht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:32

Als het niet al te hard vriest, dan helpt het bij bakken die onbeschut staan meestal wel om er een voetbal in te leggen. Die drijft dan door de wind heen en weer en voorkomt door de beweging dat de boel helemaal dichtvriest.

justdiesel

Re: Winter vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:33

als je stroom bij de waterbak hebt zou je er zo'n bruisding wat je ook voor vijvers ziet er in kunnen hangen....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:35

Als het meer dan -5 graden is geweest is mijn waterpomp bevroren,dan neem ik een thermoskan met heet water mee.Die giet ik in de pomp zelf en zo ontdooit die.Dan pomp ik water in de bevroren waterbakken,het grondwater is in de winter warmer dan in de zomer,en zo smelt het ijs in de bakken.Ik haal ook vaak de plakaten ijs er af als ze erg dik zijn.Een bal helpt niet veel bij mijn waterbakken,heb ik al geprobeert.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:37

Een voetbal is ook bij ons niet de oplossing. De voetbal vriest gewoon vast in het ijs.

Wat bij ons wel redelijk werkt is dmv hooi/stro de bak isoleren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:39

tja zou het zo niet weten dan, een voetbal werkte altijd wel tegen het vriezen van het water bij ons, alleen paardje was bang van de bal dus had het nog weinig zin :D

ik zou zobiezo bij het vriezen de weer paarden niet naar buiten doen...bevroren gras is niet echt goed en je krijgt er koliek van

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:46

Tja..... weiland die ik bedoel heeft alleen een schuilstal!
En geen stromend water!
Alleen een sloot.
Daarom wilde ik graag weten wat jullie doen in de winter.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:50

Wij hebben speciale waterbakken waar het water constant doorloopt.
Dit helpt al heel veel.
Een andere waterbak die buiten staat hebben we een bal in liggen die de hele tijd rond dobbelt.
Dat scheelt ook wat veder gooien we in de winter als het echt koud is een paar emmers met warm water er in.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:53

Vind het eigenlijk wel erg gevaarlijk dat ze in de winter uit een sloot moeten drinken.
Vooral als het gevroren heeft, de paarden glijden dan gemakkelijk uit in de wei...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:05

Je kan een grote emmer neerzetten, en er een stok inleggen. Dan blijft het water iets meer bewegen, en bevriest het minder snel.
Voorkomen gaat niet lukken ben ik bang. Ik bracht mijn pony gewoon vaker vers water van binnen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:07

een stok en een emmertje zal denk ik al helemaal niet helpen...
In de vrieskou hoeft een paard toch ook niet per seé naar buiten ? :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:12

_Bitje_ schreef:
een stok en een emmertje zal denk ik al helemaal niet helpen...
In de vrieskou hoeft een paard toch ook niet per seé naar buiten ? :)

Dus als het vriest laat jij je paard binnen/op stal staan omdat hij/zij anders in de vrieskou staat? >;) Mijn paardje wordt daar (van binnen blijven) ongelukkig/chagrijnig van. Hij heeft een dikke deken op en is blij als hij een paar uur een frisse neus kan halen met zn vriendjes. Bij ons drijven er trouwens rubberen balletjes in de waterbak tegen dichtvriezen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:17

bevroren gras is erg slecht voor de darmen ;)
bovendien zeg ik niet dat ze maar op stal moeten blijven maar
in het weiland in tempraturen onder de 0 vind ik altijd maar link..
;)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:29

Nou, die van mij doet t al 7 jaar prima in de wei 's winters, nooit koliek of aan de spetterpoep geweest :Y) Daarbij staat er dan niet zo veel/lang gras dat hij echt veel (bevroren) gras naar binnen werkt. Hij staat op ijzers dus als er (veel) sneeuw ligt blijft hij binnen en als het land glad is, gaan ze in de paddock.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:33

Waarom niet buiten houden? Een paard functioneerd het beste tussen de -15 en +5 graden celcius. (zal het onderzoek opzoeken als je wil) Kou kunnen ze best hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:35

Bij ons lukt het altijd met 2 ballen, 1 bal kan namelijk wel vastvriezen omdat die sneller stil blijft liggen, maar als je er 2 in gooit dan houden die elkaar steeds in beweging.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:47

_Bitje_ schreef:
bevroren gras is erg slecht voor de darmen

Dat geldt vooral voor véél bevroren gras ineens in een nauwelijks gevulde buik.
Kleine beetjes bevroren gras (paar sprietjes hier, paar sprietjes daar) in een buik die goed gevuld is met fermenterend (=warmte producerend) ruwvoer hebben al veel minder nadelige invloed.

Paarden in Mongolië* overleven echt geen hele winter zonder te eten. Het schaarse gras daar is 's winters stijf bevroren. Verschil met NL is wel dat het daar door het droge klimaat ook 's winters weinig sneeuwt. Met het gras komt dus veel minder sneeuw/ijs (= veel vocht en extra door het lichaam op te warmen materiaal) in de darmen.

*Hoewel de vergelijking met (ver)wilde(rde) paarden niet altijd opgaat, hebben ze wel nagenoeg hetzelfde maagdarmstelsel als gedomesticeerde paarden.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:49

Een bal in de waterbak helpt ook, weet niet of dat al gezegd is :P
Of stro in de waterbak

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:56

maakt verder ook niet uit, die van mij gaat lekker in de buitenbak/binnenbak met dit weer en krijgt zijn beweging ook wel :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:12

Mijn vriend heeft een geisoleerde, houten 'waterbakkenbak' gebouwd voor 2 cementkuipen. Ideaal.
Hij heeft aan de achterkant een klep gemaakt, zodat je ze er makkelijk uit haalt. Ook heeft hij nog planken er onder gemonteerd, zodat hij iets van de grond af staat en daardoor minder kou uit de grond direct overneemt.

Hij is van de zomer pas gebouwd dus hij moet het nog bewijzen, maar in theorie zou hij moeten werken. :=

Van de winter viel het hier nog wel vrij mee om overdag de bakken vriesvrij te houden, alleen 's morgens moest ik er wel een dikke laag uit halen, maar overdag hoefde ik er alleen af en toe tegen aan te schoppen (niet erin ivm vieze schoenen) en als het nog maar een vliesje was gingen ze er met de neus doorheen.