Extreme gedrag verandering na de verhuizing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuddenLee

Extreme gedrag verandering na de verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 17:22

Sinds dinsdag 28 april 2009 heb ik mijn paard Sudden-Lee. Ze is net 10 jaar en is op de stal de geboren waar ik eerst stond. Daar ging ze iedere dag zo'n 3 uurtjes op de weide en in de winter regelmatig niet. Nu ben ik sinds dinsdag 1 september 2009 verhuisd naar een andere stal, daar gaat ze niet meer naar de weide af en toe doe ik dat zelf. Maar nu is haar gedrag totaal veranderd. Onder het zadel zit er een rem op maar aan de hand is die minder. Als ik haar weer in de stal zet dan gaat het tot 2 meter voor de deur goed en dan steigert ze en rent de stal in, ik hou haar dan ook echt niet meer! Dit deedt ze op haar andere stal ook maar niet zo extreem. Ik heb 7 dagen per week les en ook privé les. De klik tussen mijn paard en mij en mijn vertrouwen in haar begint een beetje te vervagen. Ik weet niet zo goed meer wat ik nou juist wel en juist niet moet doen...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:36

Ik vind niet meer dan normaal dat je paard zo veranderd is, hij komt niet uit zn stal. Alleen maar om te werken.
Ik zou beginnen met je paard dagelijks het land op te gooien, even goed weer tot zichzelf laten komen en dan rustig weer oppakken met 3 a 4 keer per week rijden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:29

Ik denk ook dat het probleem in een gebrek aan weidegang ligt eigenlijk. Ze kan zich nu niet meer als paard gedragen, terwijl ze dat schijnbaar wel nodig heeft. Mijn tip is dus proberen zo veel mogelijk weidegang te regelen.

joyce B

Re: Extreme gedrag verandering na de verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:49

Verandering van stal op zich kan al problemen geven in gedrag. Gewoon omdat ze uit hun vertrouwde omgeving zijn gehaald en daardoor onzeker worden.
Als ze dan ook nog te weinig uit haar stal komt en geen mogelijkheden heeft om sociaal gezien weer haar plekje te vinden, dan zal dat het alleen maar moeilijker maken.

Alleen de stal uit komen om te rijden is voor de meeste paarden niet voldoende om optimaal in hun vel te zitten. Daarbij is het niet diervriendelijk.
Zou voordat je de schuld bij het paard gaat zoeken en bij het gebrek aan een klik eerst een goed kijken naar hoe paardvriendelijk je nieuwe stal eigenlijk is, en daar proberen verbetering in aan te brengen.

Probeer haar minimaal het aantal uren weidegang te geven, liefst met een maatje, die ze op haar vroegere stal ook had. Geef haar vervolgens ook voldoende tijd om te wennen aan de nieuwe stal, de omgeving, de routines etc. en besteedt veel tijd en aandacht aan haar.

Als ze dan na een periode van meerdere weken nog niet begint te verbeteren (vooruitgang zien, hoeft nog niet de oude te zijn, want dat kan wel maanden duren), kun je misschien beter verhuizen naar een stal die minimaal lijkt op haar oude stal of nog meer uren buiten in wei, aangevuld met paddock, aanbiedt.

Meestal worden paarden in hun gedrag veel rustiger en gelijkmatiger als ze hele dagen buiten kunnen lopen met minimaal 1 ander paard...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:51

Daar heb ik zoon hekel aan , als je een paard hebt, die alleen uit de stal mag om te rijden. Zoooo zielig!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:39

Waarom heb je geen nieuwe stal gezocht met ook een aantal uur weidegang als je paard dat je al 10 jaar gewent is?

Een verhuizing is al een hele grote verandering voor je paard,
En als ze er nu alleen nog maar uitkomt om te rijden kun je er wel van uitgaan dat ze niet meer lekker in haar vel zit.
En 7 dagen per week les ? heeft je paard geen rustdag een keer nodig ? of een keer iets anders leuks met haar gaan doen ?
Denk dat het voor het paard ook wel leuk zou zijn als je eens wat meer afwisselende dingen met haar zou gaan doen ipv iedere dag alleen maar rijden ;)

Ik zou opzoek gaan naar een andere stal waar ze ook een aantal uren minimaal naar buiten kan met andere paarden,denk dat je je probleem dan al een stuk oplost.. ;)

en een paard wat steigert en dan de stal inrent toont totaal geen respect voor jou,zou daar zeker aan gaan werken,want dat is bij mij toch echt not done als mijn paard dat bij mij doet!

SuddenLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:55

@joyce B: Ze komt niet uit haar stal om alleen maar te werken, ze komt nog op de weide maar niet meer zo luxe als eerst.

@sabrina1998: Ze komt niet uit haar stal om alleen maar te werken, dus wat is daar zielig aan.

@cocchanel: Ze is het gewend dat er 7 dagen per week getraint wordt en het is niet 7 dagen per week alleen maar een beetje rijden, er zit zeker afwisseling in absoluut. Ik ben er met mijn paard aan het werken om haar rustig haar stal in te krijgen etc., dat pik ik natuurlijk ook niet het maakt het alleen een stuk lastiger als zij vele malen sterker is als mij.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:58

Tsja een paard op deze manier houden is in mijn idee niet echt vriendelijk naar het paard toe, maar goed dat is een andere discussie.
Verandering van stal is erg ingrijpend voor een paard en het kan een poos duren voordat ze haar draai heeft gevonden op de nieuwe plek. Heb je ook naar het voer gekeken wat ze nu krijgt. Als ze minder beweging krijgt als voorheen, moet het voer ook aangepast worden.

SuddenLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:01

@rissa: haar voer is inderdaad aangepast. maar wat vindt je van deze manier van een paard houden niet vriendelijk dan?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:06

3 uur per dag zie ik als een minimum niet als een luxe hoor ....

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:07

In mijn idee hoort een paard zeker 8 tot 10 uur per dag buiten in de wei of grote paddock te staan met meerdere paarden. Misschien heb ik jouw verhaal verkeerd geïnterpreteerd, maar daaruit komt dat niet naar voren.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:08

geef het paard groot gelijk, ik zou ook stapel gek worden als ik zo "gehouden" zou worden.

een paard hoort imo elke dag minstens een uur of 4 liefst natuurlijk langer naar buiten te komen.

mijn sportpaard komt gewoon elke dag overdag buiten, zou ik dat niet doen, dan kan ik ook wachten op een "gek" paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:19

Heeft ze ooit haar heup gestoten bij het in- en uitlopen van de stal? Dat zou verklaren waarom ze zo onbesuisd de staldeuren doorrent. Dat is angst voor de nauwe doorgang. Moet ze een rare draai maken nadat ze de box in of uitgaat? Ook laadproblemen op de trailer?

Je kan proberen in de bak een oxer op flinke afstand te zetten en dan voorzichtig met haar tussen de balken door te lopen, zodat ze vertrouwen krijgt in smalle doorgangen. En dan de balken steeds iets dichter tegen elkaar. Deken aan de zijkanten hangen, etc.

Ieder paard (mens) moet wennen aan een nieuwe omgeving: andere paarden, andere mensen, ander voer, andere geluiden, andere gewoonten, etc. dat heeft tijd nodig. Geef je paard tijd om te wennen en laat haar, als het mogelijk is, lekker los lopen in de wei of paddock, zodat ze tijd heeft buiten de box voor zichzelf.

Succes

SuddenLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:22

@janouk: Ze hoeft geen rare draai te maken ofiets voor dat ze haar stal in moet ze kan er zo in, ze heeft zich ook nooit gestoten. De trailer gaat ze gemakkelijk op, vrachtwagen ook. Nauwe doorgangen doet ze ook prima.

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:34

Niet alleen het vertrouwen van jou in het paard vervaagt.
Het vertrouwen van het paard in jou vervaagt nog erger.
Hij maakt je iets duidelijk door zijn gedrag! Alleen je verstaat hem niet ....
nu schreeuwt hij het uit (door te steigeren in zijn stal) maar je verstaat hem nog niet!

Luister naar je paard, dat verdient hij en anders luisterd hij ook niet meer naar jou.....en terecht.

Niet binnen zetten en maar af en toe in de wei! Maar in de wei en af en toe binnen!
Waarom zien wij mensen dat nu nog niet in?????

Heeft hij wel sociaal contact met andere paarden, of is hij dat ook al kwijt geraakt.

De vijf benodigdheden voor een goed funcioneren van een paard:
1 voldoende weidegang
2. sociaal contact met andere paarden.
3. Voldoende beweging.
4. Goede voeding.
5. Begripvol kontact met zijn eigenaar.

Wanneer een paard deze 5 benodigdheden voor een goed functioneren krijgen, zullen er geen problemen zijn.

En nou zelf logisch nadenken meisje!!!!
Je paard verdient beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:12

SuddenLee schreef:
@joyce B: Ze komt niet uit haar stal om alleen maar te werken, ze komt nog op de weide maar niet meer zo luxe als eerst.

Noem jij 3 uur per dag weidegang luxe??? :x

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:37

Wat een ontzetend aardige reacties weer zeg, tsja daar heb je echt wat aan......

Als ik het goed lees is je paard geboren op de vorige stal en heeft daar 10 jaar gestaan, ik denk dat ze gewoon echt even tijd nodig heeft om te wennen. Mijn paard is na twee jaar op dezelfde stal voor twee maanden na een revalidatiecentrum geweest. Toen ik hem op ging zoeken na 3 weken was hij absoluut zich zelf niet, hij was daar heel onrustig. Had al zijn hoop en steun gevestigd op 1 paard daar, als die even weg ging gilde hij de hele boel bijelkaar. Stond de hele dag te schrapen.......herkende mijn eigen paard niet meer. Toen ik een paar weken later weer ging kijken was hij helemaal de oude!
Nu ben ik een maand geleden verhuisd naar een andere stal, en is hij vrijwel direct gewend. Jouw paard heeft zolang op dezelfde stal gestaan, ik kan me goed voorstellen dat dat wat langer de tijd nodig heeft. Ik zou proberen zoveel mogelijk vertrouwde dingetjes met haar te doen, veel aandacht en proberen weer een bepaald ritme voor haar op te bouwen, zodat er weer wat rust komt. En steigeren kan natuurlijk niet, misschien met iets lekkers in je hand naar de stal lopen zodat ze daar haar aandacht op richt. Ik kan me goed voorstellen dat je er niet vrolijk van wordt, maar met tijd komt het vast goed! Wens je succes op je nieuwe stal!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:43

Je bent vrij nieuw hier op bokt zie ik.
Maar je zult dit hier nog heel vaak lezen.
Je paard hoort iedere dag een aantal uur buiten te komen MINIMAAL.
Liefst rond de 8 uur.
Tuurlijk kan een paard veranderen na zo'n verhuizing.
Zijn hele leven op een vaste plek gestaan waar die al niet bijster veel buiten kwam (naar mijn mening)
En nu staat die op een plek waar die helemaal vreemd is en nog minder buiten komt en soms dagen niet.
Sluit jezelf nou eens op op de wc, dan kun je er een voorstelling van maken hoe dat dier zich voelt.

SuddenLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:49

@jesito: nieuw ben ik niet hoor

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:51

schaduwaccount dan??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:52

SuddenLee schreef:
@jesito: nieuw ben ik niet hoor

Dan heb je een shaduw-account.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:53

Je zegt:
SuddenLee schreef:
Ik heb 7 dagen per week les en ook privé les.
@cocchanel: Ze is het gewend dat er 7 dagen per week getraint wordt en het is niet 7 dagen per week alleen maar een beetje rijden, er zit zeker afwisseling in absoluut.

Leg dit nou eens uit: je schrijft dat je 7 dagen per week les hebt, dat betekent elke dag serieus rijden (neem toch niet aan dat je les hebt en maar wat lanterfant of een buitenrit 'lest'??? of wel?). Goed: 7 dagen serieus rijden, dat is gewoon niet slim. (vraag me trouwens af of je een geldmijn hebt..., maar goed). Je moet met een eigen paard toch wel weten dat dat niet kan, en dat je serieus rijden dient af te wisselen met een buitenrit, een keer longeren, een keer kort rijden en zo beweging geven, stappen aan de hand, enz. Jij gaat toch ook niet 7 dagen per week naar school? Dat je haar daaraan gewend hebt betekent nog niet dat het verstandig is om dat te doen.

Dit in combinatie met de grootscheeps veranderde wijze van je paard houden (van veel weidegang naar zeer weinig) EN een verhuizing voor het eerst in haar leven, tja als je je daar niet raar van gaat gedragen als paard zijnde...
Laatst bijgewerkt door stefje op 20-09-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:56

Paard gewoon de wei opgooien, dan gaan je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je paard is 10jr gewend geweest ong. 3u pd buiten te lopen, wat nog niet veel is, maar zeker wel beter dan de huidige situatie. Geef hem een dag vrij, op de wei dus niet een dag gewoon opsluiten, ipv 7 dagen te werken.

@Jesito: je kunt ook gewoon meelezen zonder te posten?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:56

ze is pas in augustus aangemeld, kan je zien in het profiel, behoorlijk nieuw dus.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:12

dobbel schreef:
ze is pas in augustus aangemeld, kan je zien in het profiel, behoorlijk nieuw dus.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat heeft het er mee te maken of je nieuw bent????