Paard afgestoten in de groep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Paard afgestoten in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 11:56

Als het niet goed staat verplaats het maar.

Sinds 2 a 3 weken maak ik me een beetje druk over mijn friese merrie.
Ze staat in een groep van 5 paarden. Kwpn-er, halve fries, shet, pony.
Sinds 2 a 3 weken zit ze onder de wondjes die soms erg lijken, maar bij verzorging gelukkig oppervlakkig blijken te zijn. Het zijn echt trap en bijtwondjes.

Ze hebben voldoende land en een paddock waar ze eerst door moeten voor ze het land in kunnen.
Ze heeft altijd laag in rang gestaan, maar nu valt het echt op dat ze steeds vaker zich afzonderd en alleen staat. De groep staat b.v. in het weiland en zij in de paddock.

Vind het zo raar, want mijn merrie is echt een kuddedier en voelt zich op het moment ook niet helemaal happy. In omgang is ze ook anders dan anders. Ze laat zich nu zo pakken door vreemden, terwijl ze eerst heel eenkennig was en dat ik haar alleen kon pakken.
Met verzorging en rijden enz is ze wel gewoon dezelfde.

Het is ook de staleigenaresse opgevallen en we houden haar nu extra in de gaten. Zoals gister stond ze al optijd bij het hek omdat ze op stal wilde, terwijl ze normaal als laatste aankomt. De rest stond nog achter in het land.
Wie heeft dit ook eerder meegemaakt, want ik ken dit gedrag niet van mijn merrie.

Ze is trouwens wel levenslustig, eet goed en zit mooi in haar vacht.

piewie

Re: Paard afgestoten in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:15

kudde bestaat overigens uit
3 ruinen en 2 merrie's waarvan 1 erg dominant is.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:22

Heb ook zo'n merrie; laag in rang en is vaak de underdog geweest in de kudde. Op mijn vorige stal had ik geen keuze; moest ze gewoon met de kudde mee; meerdere keren door het draad gejaagd. Echt heel zielig. |(
Ze staat nu op een stal waar ze gelukkig rekening houden met de samenstelling van de kudde. Ze staat nu niet bij bazige leiders, maar bij een wat oudere, rustige leider. Verder proberen ze nu uit wie haar maatjes kunnen worden en waarmee ze naar buiten mag. Ze is helemaal tot rust gekomen en zit goed in haar vel (die ook wat minder bijtplekken vertoont! ;) )

Mocht je niet die mogelijkheid hebben om van groepje te veranderen dan ben ik bang dat je het voor lief zult moeten nemen. Ideaal is anders.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:13

Helaas heb ik ook geen keus om haar bij andere paarden in te laten lopen, dit doordat dit de enigste zijn.
Het is de dominante halve friese merrie die de boosdoener is, eerst stond die altijd laag, maar doordat daar weinig mee wordt gedaan op het moment gaat die klieren en dominanter worden in haar gedrag. Hoe we dit op kunnen lossen, tja die merrie aan het werk zetten, maar helaas is dat ook een pensionpaard.
Dus ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu moet doen, overplaatsen naar een andere stal weet ik eigenlijk niet, sta daar al erg lang en heb het er naar mijn zin, maar het welzijn van mijn paard staat natuurlijk wel voorop. Moeilijk dilemma.....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:23

Mijn paard liet zich niet eens meer uit de box halen om op de paddock gezet te worden, vanwege zo'n hele dominante merrie in de groep. Ze zat toen ook niet lekker in haar vel, juist daardoor. Enige oplossing was haar in een ander groepje te zetten en daarna zag ik mijn paard weer opbloeien. Ze staan nu weer bij elkaar in de wei en dat gaat nu wel goed(alleen vreet die dominante merrie haar staart en manen op, zucht).

Misschien kun je overleggen met de stalhouder of de halve friese merrie een tijdje apart kan staan (draadje ergens tussen) evt. met een ander paard, dus 2 groepjes maken? Jouw paard kan dan meer aansluiting bij de andere paarden van de groep krijgen, grote kans dat ze dan weer opbloeit en dat na een tijd ze alle 5 wel goed bij elkaar kunnen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:35

Ik heb ook zo'n paard gehad. Deze was heel vaak kreupel door al dat getrap. En je kon duidelijk zien dat ze niet gelukkig was in de groep. Terwijl ze wel een gewone opfokperiode had meegemaakt. Ik heb daarop besloten om haar apart van de groep te zetten, wel samen met een ander paard wat goed klikte. Ze leefde helemaal op gelukkig. Misschien is dat een optie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:37

wij hebben vier paarden en logischerwijs staat er eentje onderaan in de kudde, die heeft wel wat vaker oppervlakkige bijtwondjes. Maar ik ga hem niet op stal zetten want daar is hij heel erg ongelukkig en gaat direct kribbebijten en luchtzuigen.

twee a drie weken is trouwens nog erg kort, dan is de kudde nog niet stabiel hoor, voordat het echt gesettled is gaat veel langer overheen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:14

Arabesk schreef:
twee a drie weken is trouwens nog erg kort, dan is de kudde nog niet stabiel hoor, voordat het echt gesettled is gaat veel langer overheen

Zoals ik het lees van ts staat ze al vrij lang op deze stal maar zijn 2-3 weken geleden de problemen begonnen omdat de 1/2 friese merrie haar frustratie van te weinig menselijke aandacht op het paard van ts uitleeft, toch ts?

Edit: mijn merrie ging pas in staking na 5 maanden op de wei + 4 maanden op de paddock bij die dominante merrie.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:36

MarChak schreef:
Arabesk schreef:

Zoals ik het lees van ts staat ze al vrij lang op deze stal maar zijn 2-3 weken geleden de problemen begonnen omdat de 1/2 friese merrie haar frustratie van te weinig menselijke aandacht op het paard van ts uitleeft, toch ts?

Edit: mijn merrie ging pas in staking na 5 maanden op de wei + 4 maanden op de paddock bij die dominante merrie.

Precies zoals jij het zegt.
Mijn merrie staat al bijna 2 jaar op deze stal. En nooit problemen gehad tot 2 a3 weken geleden.Vandaar dat ik ook raar sta te kijken nu. Ik vind het gewoon zielig snappen jullie :o

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:41

Ja, snap ik heel goed. Is echt niet leuk om knollie zo sneu in een hoekje te zien staan, er niet bij te horen. Af en toe weidewondjes is normaal en 1 paard moet onderaan de rangorde staan, logisch, maar geen contact met de anderen omdat er 1 is die dat niet toestaat is echt poedersuiker.
Maar zoals al geopperd is; is het geen optie om de groep te splitsen? Twee paarden is ook al een kudde en misschien dat dan de rust in de groepjes bewaard kan blijven, ook beter voor je paard zn gemoedstoestand. Is dat bespreekbaar?
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 12-09-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:43

piewie schreef:
Precies zoals jij het zegt.
Mijn merrie staat al bijna 2 jaar op deze stal. En nooit problemen gehad tot 2 a3 weken geleden.Vandaar dat ik ook raar sta te kijken nu. Ik vind het gewoon zielig snappen jullie :o

ja pardon :o niet helemaal nauwkeurig gelezen

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:08

Ik zou ook pijn in mijn hart hebben als ik mijn paard (die ik overigens niet heb) met wondjes ontmoet... Misschien met de eigenaar/eigenaresse van de 1/2 Fries praten? Afspaken maken?

Hebben de andere paarden/ponys geen last van dat paard? Want het kan zo ook een probleempaard worden (die 1/2 Fries)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:14

@ Geen_zin: dat laatste snap ik niet helemaal; waarom zou dat paard een probleempaard kunnen worden, er moet er toch 1 de alfamerrie zijn?

Wondjes zijn echt wel heel normaal hoor als paarden samen buiten lopen, hoort bij het natuurlijke gedrag; alleen heeeeeel veel wondjes, paarden die ongelukkig ogen zijn niet ok.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 19:32

Wondjes zijn natuurlijk heel natuurlijk. Praten met de eigenaresse van de andere merrie heb ik al gedaan. Komt weinig uit. Tja snap haar ook wel. Tuurlijk snap ik ook dat er eentje als laagste moet staan, maar om nou helemaal zich te gaan afzonderen enz. Dat vind ik eigenlijk te ver gaan.

Staleigenaresse en ik zijn ook al om de tafel geweest en houden het goed in de gaten. Wat we er aan gaan doen is nog niet besproken. Maar wat ik wel weet, is dat ik zo ook niet happy ben
wanneer mijn paard dat niet is. Ik ga echt eens kijken naar een goede oplossing. brr ben nu een beetje gefrustreerd ervan. |(

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:38

Ga idd opzoek naar een oplossing, je paard is niet meer happy op de wei, dit kan erger worden. dus dat ze zich dalijk niks mer leuk vind want uiteindelijk beland ze in de wei waar ze 'gepest' word.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:58

Lekker je paard alleen in een wei naast de wei met andere paardjes, zo kan ze toch contact maken zonder opgejaagd te worden!
Dat natuurlijk gedoe, wordt er niet goed van!! Als een paard nou zelf aangeeft dat het doodongelukkig wordt in een bepaalde groep, je kunt erop wachten tot je paard vandaag of morgen een hele vervelende wond oploopt. Een leider in een kudde prima maar als 1 paard contant de underdog is is dat erg triest voor dat paard, dat zou ik hem niet aan willen doen.........
Als mijn paard doodongelukkig is in een groep paarden dan gaat hij lekker alleen de wei op, kan hij lekker rustig eten en hoeft niet constant alert te zijn op wat er gaat gebeuren! Natuurlijk? Mischien niet maar ik denk dat je paard je dankbaar is!
Als het betekend wat vaker op stal, dan lijkt ook die beslissing mij niet moeilijk, alles beter dan een gestressed of geblesseerd paard!

En natuurlijk, wat is nou natuurlijk! een paard in het wild gaat dood als hij kreupel is..............! Paarden zijn jarenlang gedomesticeerd, lopen voor een kar, worden bereden etc. etc. Heerlijk als ze lekker buiten kunnen lopen, maar toch zeker niet ten koste van het welzijn van je paard!!!!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:45

Paperboy inprincipe wordt ze wel weggejaagd, maar zondert zich daarna helemaal zelf af. Het land is groot genoeg. Meestal gaat ze zelf in de paddock staan. Weg van de kudde, dus inprincipe staat ze dan al apart. Dit doet ze zelf en daarom vind ik het zo zielig. Vaak komt meneer de shet erbij staan, maar die gaat daarna ook graag weer naar het land natuurlijk. De shet wordt namelijk ook weggejaagd door die andere merrie maar die kan gemakkelijk onder de draden door en de shet heeft veel meer lef en durft ook van zich af te bijten wat die van mij dus niet doet. Wanneer de mijne hengstig is wordt ze wel toegelaten.... Dat is het vreemde eraan. Mijn merrie slaat nooit vanzich af dat is het probleem. Wanneer ze dus niet hengstig is wordt ze ook niet geaccepteerd....Vind het gewoon zielig. Heb vandaag een gesprek weer met de staleigenaresse. Ik en mijn paardje willen beide happy zijn... :o

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:25

Hebben ze niet genoeg te eten op de wei? Ik merk dat nu ook bij m'n eigen groepen (1x 4, 1x 6 en 2x 2 paarden, groepen zijn verschillend samengesteld). Er ontstaat wat meer onrust, de lageren in rang worden meer weggejaagd en hebben meer bijtplekken. Ik voer ze nu op de wei 2x per dag flink hooi bij (bij de groep van 4 bijv. gooi ik 7 plakken hooi neer op verschillende plekken) en er is meer rust. Als je naar de wei kijkt, zou je denken dat ze nog genoeg moeten kunnen vinden, maar dat ervaren de paarden zelf anders. Overleg dit anders 'ns met je stalhouder.

Luna63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:43

Piewie, helaas is het simpelweg niet zo dat elk paard vanzelf een plekje in de kudde vindt. Bij ons op stal staan de paarden vanaf 6 maanden tot 4 jaar in de kudde met wisselende leeftijden. Dit is volgens ons een heel natuurlijke manier om een paard op te laten groeien. Toch gebeurt het heel af en toe dat een paard er gewoon niet bij kan blijven. Net als jouw paard zonderen ze zich af en bijvoeren wordt een probleem omdat ze simpelweg de kans niet krijgen om te eten (ook niet als het voer verdeeld wordt). Soms lukt het dan om zo"n paard in een ander (kleiner) groepje te plaatsen maar soms moeten we er gewoon voor kiezen om het paard wat jonger "naar huis" te halen waarbij het wel dagelijks buiten komt in een wei of paddock maar niet meer 24/7. Vergeet niet dat een paard dat voortdurend zo onder aan de rangorde-ladder staat ook niet de kans krijgt om "zelfvertrouwen" te krijgen; iets waar het zijn hele leven last van kan blijven houden. In jouw geval zou ik dus zeker kijken naar een kleiner groepje met daarin niet al te dominante paarden of desnoods apart in een paddock waardoor ze zich weer wat veiliger kan gaan voelen.

Heel veel succes met je keuze.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:54

Marion71 schreef:
Hebben ze niet genoeg te eten op de wei? Ik merk dat nu ook bij m'n eigen groepen (1x 4, 1x 6 en 2x 2 paarden, groepen zijn verschillend samengesteld). Er ontstaat wat meer onrust, de lageren in rang worden meer weggejaagd en hebben meer bijtplekken. Ik voer ze nu op de wei 2x per dag flink hooi bij (bij de groep van 4 bijv. gooi ik 7 plakken hooi neer op verschillende plekken) en er is meer rust. Als je naar de wei kijkt, zou je denken dat ze nog genoeg moeten kunnen vinden, maar dat ervaren de paarden zelf anders. Overleg dit anders 'ns met je stalhouder.

In de wei is grasland genoeg gelukkig en in de paddock worden ze dagelijks 2x bijgevoerd met kuil wat we ook al in plakken verspreiden wat gelukkig goed gaat.
En net wat je zegt er is dan meer rust.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:57

Harsan schreef:
Piewie, helaas is het simpelweg niet zo dat elk paard vanzelf een plekje in de kudde vindt. Bij ons op stal staan de paarden vanaf 6 maanden tot 4 jaar in de kudde met wisselende leeftijden. Dit is volgens ons een heel natuurlijke manier om een paard op te laten groeien. Toch gebeurt het heel af en toe dat een paard er gewoon niet bij kan blijven. Net als jouw paard zonderen ze zich af en bijvoeren wordt een probleem omdat ze simpelweg de kans niet krijgen om te eten (ook niet als het voer verdeeld wordt). Soms lukt het dan om zo"n paard in een ander (kleiner) groepje te plaatsen maar soms moeten we er gewoon voor kiezen om het paard wat jonger "naar huis" te halen waarbij het wel dagelijks buiten komt in een wei of paddock maar niet meer 24/7. Vergeet niet dat een paard dat voortdurend zo onder aan de rangorde-ladder staat ook niet de kans krijgt om "zelfvertrouwen" te krijgen; iets waar het zijn hele leven last van kan blijven houden. In jouw geval zou ik dus zeker kijken naar een kleiner groepje met daarin niet al te dominante paarden of desnoods apart in een paddock waardoor ze zich weer wat veiliger kan gaan voelen.

Heel veel succes met je keuze.

Net wat je zegt. Ze is vanaf het begin af aan al erg onzeker geweest toen ik haar kocht, zowel in de kudde als met rijden, wel is na 2 jaar haar zelfvertrouwen meer gegroeid.
Ze stond eerst alleen met de ruinen en vorig jaar is die andere merrie erbij gekomen. Sinds ze zich afzondert gaat het ook minder met rijden weer. Wat natuurlijk erg jammer is. Ze is weer onzekerder aan het worden.

Gister gesprek gehad met de staleigenaresse en deze wil het eerst nog even aankijken, doordat ze het weekend zich niet heeft afgezondert. Dus tja weet eigenlijk niet zo goed wat ik er op het moment mee aan moet....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:11

Heeft ze niet iets onder de leden? Paarden die iets mankeren kunnen worden verstoten uit de kudde.
Het is immers lange tijd goed gegaan...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 07:44

LindyH schreef:
Heeft ze niet iets onder de leden? Paarden die iets mankeren kunnen worden verstoten uit de kudde.
Het is immers lange tijd goed gegaan...

Dat was ook mijn eerste gedachte hoor.
Daarom houden we haar ook goed in de gaten, ze is niet lusteloos ofzo gelukkig.
Qua verzorging is enz is ze gewoon zichzelf

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:48

Kan ze niet apart?
Mijn merrie staat ook laag in rang en staat nu alleen. Wel náást andere paarden.
Ze vindt het helemaal niet erg en voelt zich ws erg veilig!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:01

Op het moment niet nodig zegt de staleigenaresse en eigenlijk willen ze het ook niet gaan toepassen :?
Daar baal ik opzich wel van, maar gelukkig valt overal over te praten. Dus nog even in de gaten houden en dan kijken we weer verder.