Advies 2.5 jarige haflinger merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Advies 2.5 jarige haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:51

Ik weet niet of het hier goed staat, maar...

Ik help een eigenaar met zn 2.5 jarige haflinger merrie. Gewoon wandelen, poetsen, klein beetje grondwerk.
Hij heeft haar nu een jaar, en in het begin ging het wandelen erg goed, liep netjes naast je, en erg cool in het hoofd met verkeer, erg fijn dus, niet gevaarlijk.
Het eerste halfjaar heeft ze alleen gestaan en toen kwam er een maatje bij; een mini schetlander. Toen kwam het gedonder. Ik ging met dr wandelen en toen ging ze constant hinneken en dribbelen (wat ik me wel kan voorstellen; net nieuw maatje en dan er vandaan moeten) en dus niet uitkijken voor mij, waar ik sta! echt eng. Toen heb ik dr los gelaten en ging ze een veld in (eigenaar heeft dr uiteindelijk gepakt). Sinds dat is gebeurt, heeft ze de eigenaar een keer met wandelen getrapt, toen wou ze dr weer vandoor. En laatst ging ik met dr wandelen, in een keer een dikke bok toen er een auto langs kwam, terwijl ze daar echt niet bang voor is hoor, en een stukje daarna wou er er weer vandoor; dikke bok en hard vooruit lopen, dus ik een ruk aan het halstertouw, kwam ze een stuk omhoog! Die wandeling verder heeft ze het niet meer gedaan. Maar ze lijkt gewoon totaal niet te kunnen ontspannen en komt met wandelen best geiriteerd over, en ze wil constant iets uitproberen en buldozeren (ik weet het veulen puberteit). Ik ben echt consequent en eerlijk, maar ze lijkt dat niet te respecteren. Ik heb het gevoel dat het steeds erger wordt.

Maar nu dus mijn vraag:

Ze staat samen met een shet maar die is een beetje bang voor dr, dus die geeft dr ook geen trap als ze vervelend is. Is het verstandig om dr in een groep met paarden van haar grote of groter te zetten die haar wat respect kunnen bijbrengen. Ik denk namelijk niet dat wij als nietige mensjes zon gevecht aan moeten en kunnen gaan!
Wat is jullie raad!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 11:07

*Schopje*

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:12

Allereerst moet je al nooit loslaten (dus het paard laten winnen) als je ermee omgaat. Doe je dit wel dan zal het gedrag nog erger worden. Ik denk dat ze gewoon in de uitprobeerfase is.

Dus gewoon aanpakken, ze hoeft niet over je heen te lopen.
(Wil je meer tips, pb box is open. Heb dit namelijk zelf ook met mijn paard [4 jarige] )

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:14

Om antwoord te geven op je vraag, het zal geen kwaad kunnen maar het zal je probleem ook niet oplossen ;)

Eigenlijk zou je een aantal keren hulp moeten hebben van iemand.
Paard wordt jou de baas en het is zaak om hier snel iets aan te doen om erger en ongelukken te voorkomen.

Succes!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:58

Mijn merrie is ook 2,5, en heeft ook een tijdje alleen gestaan op mijn vorige stalling, waar ik het niet mee eens was! Overdag stond ze met andere merries, maar snachts alleen buiten. Ze werd er duidelijk minder gelukkig van en toen kon ik haar gelukkig al snel verhuizen naar een ander plekje :)

Toen zijn haar kwaaltjes wat erger geworden, was ze ook bijna niet te hanteren als ze buiten de groep was.. Bij mijn merrie was het deels dominantie, een gemis aan vertrouwen, want ik werd zo nu en dan ook bang van haar gedrag. En een stukje verlatingsangst, toch ook denk ik..

Mijn advies.. Weer terug naar het grondwerk. Zoveel mogelijk oefenen, het liefst niet langs de weg maar gewoon op een stukje weide wat voor haar vertrouwd is, en voor jou, maar waarbij ze niet meer bij haar maatje staat. Loopt ze je voorbij, direct achteruit en opnieuw wegstappen. Je moet het gevecht ook niet aangaan, dat win je niet.. Jouw paardje moet respect voor jou hebben en daar ook weer voor beloond worden.

Ik heb ook hulp bij gehad en mijn merrie snapte het al heel gauw, en vind het heel leuk om te doen. Het is echt in een maand tijd een ander paard geworden. :j Je merkt het aan alles, met poetsen is ze rustiger, met meelopen, in haar hele doen en laten is ze compleet veranderd. Er zit zoveel meer rust in. Ik vind het heel bijzonder, het heeft mij doen inzien hoe belangrijk grondwerk is voor een jong paard.

laura1986

Re: Advies 2.5 jarige haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:54

Het paard met meerdere paarden samen zetten is nooit verkeerd, juist goed. Daar mogen gerust dominate paarden bijzitten (die kunnen ook heel klein zijn), maar geen gemene. Dat is voor geen enkel paard goed.
Maar ik vraag me af of ze dus blijkbaar een (lange?) tijd alleen heeft gestaan? Daar leert ze geen sociaal gedrag van en het is ook erg eenzaam voor een paard.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:45

mijn haf (dan wel 6jaar) was vroeger erg dominant naar andere.
dit was echt niet leuk!! ze was over alles en iedereen de baas! ook over mij!!

ben van stal veranderd en haar bij een reus van een paard gezet!
die heeft haar een paar keer flink op haar nummer gezet!
ze kan tegenwoordig bij ieder paard!! super makkelijk is ze geworden.

ook is ze tegenover mij heel erg veranderd. rustiger, liever en kan nu normaal met haar lopen zonder omver gelopen te worden.

wat Roelke haar advies is.. echt doen! heb ik ook gedaan! werkt super!!

haflingers blijven eenmaal eigenwijs!! hihi

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:22

Hey iedereen,

Nou laatst is het weer gebeurt en het was doodeng! Ik ging met haar op een akker wandelen (naast het weiland). Eerst liep ze gewoon netjes naast me, maar toen wou ze me voorbij gaan dribbelen. Telkens als ze dat deed liet ik haar weer stoppen en dan weer voorruit stappen. Toen in eenkeer kreeg in een beet in mn arm, Ik HEY geschreewd. En toen kwam het; mega bok en steigeren weer mega bok en naar mij toe steigeren (zo schuin zegmaar). Ik dacht echt nou lig ik eronder, maar ging goed gelukkig! Toen wou ze er vandoor gaan naar de wei, maar ik bleef er vast houden en ze rende dus rondjes om me heen. Toen heb ik er net zo lang laten lopen (longeren) tot dat ik het genoeg vond en zij moe was. Toen naar huis gelopen, heeft ze nog een keer met dr hoofd gezwiept en heb dr in de wei gedaan! Ik heb echt een half uur zitten janken daarna! Doodeng! En de eigenaar was er al niet, niemand!
Dus ik ben gestopt met dr, de eigenaar moet het maar zelf doen. Als een paard me een beetje uittest vind ik wel te doen, maar dit.....dit was levensgevaarlijk en onrespectvol!!

Ik kom daar nog wel want ik ben bezig met zn shet verkeersmak en aan van alles te laten wennen, want die gaat uiteindelijk voor de kar, dus ik zie haar nog wel en aai dr wel, maar ze is gewoon echt lomp en onbeschoft!

Ze heeft me vertrouwen in paarden ook heel erg geschaad. Ik heb nu sinds kort rijles, maar bij die paarden ben ik wel angstig dat er wat gebeurt..

Bedankt voor jullie reacties!

Ze heeft denk in haar leven 5 maand even alleen gestaan.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:24

Longgeer haar anders eerst voordat je de weg op gaat dat ze haar frissigheid kwijt is.. Of laat haar even in de bak wat rondjes dollen en ga dan oppad

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:27

ik heb een 2,5 jarige fjordenmerrie, die overigens wel heel erg lief is met wandelen, die me wat te sterk word. Ik ga nu wat lessen NH en grondwerk met haar volgen om zo meer respect af te dwingen. NH en grondwerk is sowieso een hele goede basis voor jonge paarden.

Verder, niet wegblijven omdat je bang bent. Juist doorgaan met poetsen, uit het land halen etc. En niet meer alleen gaan wandelen. Je kunt standaard met haar aan het halster met touw rondjes door het weiland wandelen. Oefen goed met stilstaan, HO is ho.. Succes!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:37

Ik zou wel graag door willen gaan maar het is zon gevecht met haar, en ik kan en wil dat gevecht niet aan gaan.
Ik heb trouwens ook grondwerk en schriktraining met haar gedaan, dat ging wel goed alleen als ik met dr aan de hand wou draven kwam ze met dr oren in dr nek op me af en kwam dan iets met de benen omhoog. Ik schrok daar van en heb toen niet optijd gestraft. Bij haar, als je dr straft, wordt ze vaak ook alleen maar bozer.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:44

Ik kopieer wat ik iemand laatst over een ander paard hoorde zeggen..

Dat is een paard met gebrek aan respect voor mensen. Ze ziet jou als mindere..

Probeer toch les te nemen in NH. Iemand die zich buiten de omgang van jou en de merrie bevind, ziet vaak veel beter waar het fout gaat.

Geef je nu op, houd het voor de merrie ook een beetje op vrees ik.. Zonde :(:)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:46

Ik geloof dat je hier te maken hebt met een dominat typje dat je danig aan het uitproberen is.
Overigens wel goede reactie dat je haar niet hebt laten gaan en haar net zo lang rondjes hebt laten lopen tot ze het zelf zat was.
Je hebt haar dus niet laten winnen.

Maar deze tante moet wel snel wat leren en grondwerk kan je daarbij helpen. Zij moet jou ruimte gaan respecteren en dat doet ze nu niet.
Met rust en de juiste houding van lichaam straal je leiderschap uit en zij heeft allang gevoeld dat je onder de indruk (lees: bang) bent van haar acties.

Als je bang bent haar niet te kunnen houden dan is een hengstenketting onder haar kin langs (dus door de halsterringen) ook een oplossing om net dat beetje meer te hebben. Het laatste wat je wilt is dat ze voor een auto springt ofzo.

Deze dame is gewoon toe aan opvoeding.

Succes ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:02

Ze is wel te houden, alleen ze heeft enge acties als met steigeren; jou richting op springen en bijna geraakt worden, terwijl ik echt denk hoe haal je het in je hoofd! Ik ben echt een beetje bang van dr en durf haar niet meer te poetsen ook al ging dat altijd heel braaf!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:24

Mijn merrie flikte het ook om te stijgeren heel dichtbij mij.. :j En rondjes rennen is ook een bekend probleem. Zodra ze dat doet niet alleen stil zetten, maar ook achteruit zodat ze leert dat ze je niet voorbij mag! Ik zou ook een touwhalster gebruiken, dat werkt iets fijner. En idd.... Niet opgeven :(:)