Volbloed merrie s'nachts naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Volbloed merrie s'nachts naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:34

Ik heb een volbloed (zangersheide) merrie waar door omstandigheden absoluut
niets mee gedaan kan worden.

Nu staat ze maar wat te staan in de box s'nachts en wil ik haar eigenlijk 24/7 weidegang gaan geven.
Maja de winter komt eraan en hoe moet ik dat doen?

Heb al andere topic's gelezen en daar lees ik hele verschillende reacties.. de een zet zn arab kwpn of dergelijke gewoon 24/7 buiten ook in de winter.

Mijn vraag dus nu kan mijn paard dit aan? met dekens natuurlijk en schuilplek en een mattie :P ??

Bedankt alvast

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:35

Ik heb een arab en zijn zoon arab X kwpn allebei staan al jaren dag en nacht buiten en worden gewoon lekker pluizig :D Ik doe ze geen dekens op, zodat ze zoveel mogelijk wintervacht aanmaken.

ArabicQueen

Re: Volbloed merrie s'nachts naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:37

Maar mijn merrie is snachts nog nooit buiten geweest ik zou dus echt niet weten of ze wel een wintervacht gaat aanmaken..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:41

Als je 24/7 buiten zet, zou ik zeker geen dekens gebruiken.
Een schuilplek hoeft eigenlijk alleen maar een plek te zijn waar ze uit de wind kunnen staan.
Ik zou nu beginnen met buitenzetten zodat de haargroei zich tijdig aanpast, halverwege het winterseizoen ben je echt te laat.
Verder moet ze zoveel gras/ruwvoeder kunnen eten als ze wil, om genoeg energie te hebben om haar warm te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:41

ArabicQueen schreef:
Maar mijn merrie is snachts nog nooit buiten geweest ik zou dus echt niet weten of ze wel een wintervacht gaat aanmaken..

Jawel hoor, daar hoef je niet zo bang voor te zijn, een wintervacht maken ze sowieso aan.

Mijn merrie is een dochter van een volbloed; zij maakt ook een lekkere teddyvacht aan en doet het prima dag en nacht buiten.

Zorg wel dat je paard volop hooi heeft. ;)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:42

je zou het eerste jaar buiten haar kunnen helpen door lekkere warme dekens op te leggen.En........heeft ze wel een weidemaatje ?als ze niet alleen is maakt ook nog verschil.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:45

Ja ze staat zowiezo echt niet alleen..

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:47

beantsje schreef:
Als je 24/7 buiten zet, zou ik zeker geen dekens gebruiken.
Een schuilplek hoeft eigenlijk alleen maar een plek te zijn waar ze uit de wind kunnen staan.
Ik zou nu beginnen met buitenzetten zodat de haargroei zich tijdig aanpast, halverwege het winterseizoen ben je echt te laat.
Verder moet ze zoveel gras/ruwvoeder kunnen eten als ze wil, om genoeg energie te hebben om haar warm te houden.

Ze staat al zo veel mogelijk buiten, haar stal is ook een buitenstal. Hoi/kuil kan ik gewoon geven tot ze er bij neer valt (om het zo even te zeggen) :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:54

Gewoon doen hoor, als je haar er nu al aan laat wennen wordt ze straks gewoon teddybeer! :))

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:56

Bedankt voor jullie reacties!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:33

Nu naar buiten zodat ze straks voldoende vacht heeft. Nu ook nog zeker niet met dekens beginnen, als ze het koud heeft kun je snel genoeg een deken op doen toch?

Als je paard dat aankan is het mooiste om ze 24/7 hooi/kuil aan te bieden.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:10

Ja ze heeft nu ook de beschikking om gewoon hooi/kuil te eten wanneer ze wilt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:15

Als je dit seizoen toch nog niks met haar gaat doen zou ik in principe geen dekens op gaan leggen. Ze kunnen prima 24/7 buiten staan en maken een lekker dikke vacht aan (een shet is er niks bij!). Waar die van mij (en naar ik hoor meerdere volbloeden) wel gevoelig voor zijn is voor (veel) nattigheid. Krijgen ze al snel regenschurft en andere huidaandoeningen van (ergens wel logisch zijn woestijndieren, kou is ok, nattigheid niet). Dus wel of geen dekens; dat zou je wel in je overweging mee kunnen nemen...

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:24

Kan prima. Paard krijgt gewoon een dikke wintervacht. Ik heb ook een volbloedje en ze krijgt veel meer vacht dat mijn KWPNer.
Moest haar altijd een keer of 2 scheren.
Als het erg nat is zou ik gewoon een o grams regendekentje opdoen.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:39

Als je haar deze winter buiten wilt laten 24/7 dan zou ik haar nou zeker niet meer op stal houden. Deze maand zul je de temperatuursveranderingen weer krijgen, waardoor het kouder word. Doordat het geleidelijk gebeurt maken ze ook langzaam een wintervacht aan. Idealer dan het beslissen om resoluut in de winter buiten te zetten. Zodoende als een vacht aan maakt zul je ook geen dekens nodig hebben. Wel stel ik zelf een aantal eisen aan het 24/7 buiten staan.
Maar je zult ook met je eigen oog naar je merrie moeten kijken hoe ze het doet. Ruwvoer is absoluut het belangrijkste om bij te voeren. Daarnaast kun je kijken wat ze aan brok nodig heeft.
Ik kan je verder wel adviezen geven maar elk paard is anders en heeft andere zorg nodig. Kijk dus goed naar je merrie en hoe ze het doet. Voer op het oog...
Bij mij staan ze allemaal heerlijk buiten

xLeviRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:41

ligt er aan wat die gewend is

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:47

xLeviRoos schreef:
ligt er aan wat die gewend is

Onzin. Als je nu geen dekens oplegt groeit er gewoon een lekker dikke wintervacht aan. Het is een ander verhaal als deze vraag in december zou stellen (en al dekens had opgelegd).

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:06

Mijn kwpner staat ook heel het jaar door buiten. Paard heeft niet eens moeten wennen, we hebben hem gekocht rond juni toen en hebben hem in de winter ook laten staan. Dikke berenvacht kreeg hij.