Strooien in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Strooien in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:18

Kan je 's winters strooien in de bak/paddock zodat hij niet bevriezd ?
de ene zegt dat dit wel kan en de andere weer niet omdat het slecht is voor kootholtes dat kan er er naarna toch ook weer uitborstelen/uitspoelen?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:36

Bij ons op stal deden ze dat ook (hebben nu een binnenbak voor de winter). Ik deed inderdaad wel altijd heeeel goed de hoeven schoonmaken nadat ik erin gereden had en insmeren met hoefvocht, zodat ze door het zout niet teveel uitdrogen.

Linsey_X

Re: Strooien in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:40

Okee dankje maar ik smeer star's hoeven 's winters liever niet in met hoevenvocht want hij staat 's winter overdag ook op de wei en die is soms aardig nat dan hoeft het toch niet?

Offtopic: Ik vind Fjorden meestal niet zo leuk maar jou fjord heeft echt een leuk koppie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:43

Ik zie niet in waarom het zo slecht zou zijn voor de kootholtes, eerlijk gezegd. Want wat is huismiddeltje nummer 1 als je bv een paard met mok hebt; op het strand en door het water rijden, het zoute water maakt schoon en geneest...

Maar of je een bak vorstvrij houdt door er zout in te gooien betwijfel ik. Dan moet het denk ik wel héél veel zout zijn...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:45

@ Sonja: dat gaat prima tot een graad of 7/8 onder nul, maar dat geldt evengoed op de weg! En ja, je bent niet klaar met 1 kilo, maar dat moge duidelijk zijn.
@ Linsey_X: hoefvocht zorgt er niet voor dat het hoorn week wordt, zorgt alleen voor een goede vochtbalans in de hoef. Dit kun je dus zonder problemen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:46

En strooi je het er dan alleen op Wanja, of wordt het er doorheen getrokken/gemengd ofzo?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:53

Alleen erop strooien, maar dan dus voordat de vorst echt in de grond zit, anders loop je echt achter de feiten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:57

OK, zodat de paarden het er zelf doorheen trappelen dus zeg maar.
Even voor mijn idee: hoeveel gebruik jij in een bak van 40x20? En waar haal je dat? Want dat doe je vast niet met die potjes die je in de keuken gebruikt :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:10

Bij ons op stal deden ze dat altijd. Geen idee waar ze het zout kochten, maar waren altijd van die grote zakken van schat zo'n 20 kilo. Denk dat je die bij de welkoop of bouwmarkt wel kunt kopen.
Wij hebben hier een bak van 20x60 mtr en daar liep de staleigenaar dan met emmers zout in, hij strooide met de hand (au ;) als je wondjes hebt). Ik denk dat er ongeveer 3 a 4 zakken in gingen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:03

Moet dat iedere dag?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:04

Nee, moet je zelf een beetje in de gaten houden (ligt ook aan de hoeveelheid regen die tussentijds valt). Als er lange tijd vorst is zul je meer moeten strooien.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:05

okee bij ons gaan ze binnekort aan de bak beginnen mag nu ook bij me vriendin rijden maar die gooien echt geen zout inde bak hoor. is slecht voor de kootholtes volgens hun wel jammer wanthet is een super bak

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:22

Slecht voor de kootholtes? Waarom? Als je je paard netjes verzorgd na het rijden kan het echt geen kwaad hoor, dus dat is voor mij geen reden om geen zout te strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:00

Ik zie dat argument ook niet zo zitten hoor :? Desnoods toch even afspoelen of afborstelen? (doe ik overigens na een strandrit ook niet eens hoor, slechte baas ben ik, ame ponies :D )

Thanks voor de tips Wanja, ik gooi ze hier eens in de groep. Zou de buitenbak graag wat langer door willen gebruiken in de winter...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:29

Foei Sonja! ;)

Succes!