Weiland groot genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Weiland groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:39

Zou dit groot genoeg zijn voor 1 fjord?
Er lopen ook 2 schaapjes en 2 geitjes op.
Kan voor de fjord het land doormidden halen met een lint en dan om en om laten lopen.
Zou dit groot genoeg zijn?
Op de foto's is niet het hele weiland te zien rechts is het nog een heel stuk breder

Afbeelding

Jacky91

Re: Weiland groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:42

ja ik denk wel dat het kan, als het breder is dan dit
Hoeveel meter is het ongeveer
Ik zou het alleen niet door de helft halen
En goed afzetten, vooral aan de waterkant zodat hij niet in het water terecht kan komen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:49

Een paard is een kuddedier en heeft zeer veel behoefte aan sociale interactie met andere paarden. Voor zijn gevoel van veiligheid, om elkaar te groomen, om te spelen etc. Kan een weiland nog zo groot zijn, één paard is een ongelukkig paard. Is er een bepaalde reden waarom jij je paard onhoudt van soortgenoten? Geiten en schapen zijn geen goede vervangers.

Hoe groot is het land? Foto's kunnen behoorlijk vertekenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:51

Geen idee. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je paard er op staat per dag etc.
Kijk met schapen trouwens ook uit voor leverbot...

Verder ga ik met Dani62 mee wat betreft het alleen zetten van je fjord.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:54

Ja alleen staan vind ik ook nooit zo geweldig..

Die van mij heeft ook alleen gestaan maar kon wel neuzen met de paarden van de buren.

Verder, ja groot genoeg??
Reken er wel op dat hij niet van het gras kan leven. (je zult flink wat hooi moeten bijvoeren)
En als het een aantal weken behoorlijk nat is ploegt z'n fjord ook wel het halve land om.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:04

Moeilijk te zien vanaf foto, zeker als de wei er niet compleet op staat (hoeveel breder is ie? :D )
Als je lengte x breedte meet (grofweg 1 pas lopen = 1 meter) heb je een betere indicatie voor mensen om op te reageren.
Zo op het oog ziet het er wel groot genoeg uit, maar bijv. een groothoeklens op je camera kan de boel aardig vertekenen.

Om het jaarrond van het land te leven qua eten (gras en zelf hooi kunnen oogsten) heb je ongeveer een hectare per paard nodig, dat is natuurlijk minder als je hooi bijgeeft. Verder is het fijn als ie een sprintje kan trekken... en als ik jou was zou ik er hard over nadenken om er een weidegenootje bij te zoeken: een paard alleen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee (maar dat was je vraag niet ;) )...

Mijn paarden staan op een stuk van 25x120 (3000m2) met een breed aanlooppad waar een S-bocht inzit (kunnen ze lekker doorheen crossen). Vond het eerst gevoelsmatig wat klein, maar het gaat eigenlijk voortreffelijk. Het is voldoende om een sprintje te trekken en lekker rond te lopen. Ik moet wel aardig wat hooi bijvoeren, staat niet veel gras meer op. Op zich niet erg, want een van de twee is een sober ras (Noriker)...

Kortom: Weide hoeft dus niet heel groot te zijn, als ze maar voldoende ruimte hebben om te rennen en 's winters met droge voeten kunnen staan (bijv een heuveltje in het land maken). Eten kun je altijd bijkopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:11

Citaat:
Om het jaarrond van het land te leven qua eten (gras en zelf hooi kunnen oogsten) heb je ongeveer een hectare per paard nodig

Ik weet niet waar dit verhaal vandaan komt, kom het vaker tegen hier op bokt. Om een paard jaarrond te houden én ook nog te hooien heb je aan 2500 m2 voldoende. 4 paarden per hectare dus.

Ik heb er al 15 jaar 6 op anderhalve hectare land (zandgrond, ook nog eens) en kan uit ervaring zeggen dat dat dus écht voldoende is...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:24

Mijn paard staat ook naast andere paarden van onze buren, ze heeft haar hele leven al alleen gestaan ze heeft een tijdje bij de shetlanders van de buren gestaan dit was geen succes ook met de paarden van de andere buren was het geen succes.

hoeveel meter zou ik zo niet weten kan het eens opmeten? ik bedoelde door de helft en dan om de 2 week wisselen van kant oid?.

het is de bedoeling haar van smorgens (ongeveer 7 uur) tot s avonds op het land te laten en daarna op stal.
Met regen hebben we een apart stuk buiten waar ze kan staan hier ligt droog zand (blijft geen waterplassen instaan)
Ze krijgt uiteraard elke dag genoeg hooi bijgevoerd (nu op de foto is het land nagenoeg kaal omdat we er teveel schapen op hadden lopen) swinters blijft er geen water op het land staan

het is ongeveer (stuk wat je niet op de foto ziet) nog 15 a 20 meter breder (gok ik zo hoor) ze gaat ook elke dag even lekker los in de rijbak bij de buren en uiteraard rij ik haar elke dag.

dit is overigens geen land om te hooien hoor haha

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:24

bedankt alvast trouwens voor jullie tips en adviezen :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:29

@ Ibbel: even off topic terugkomen op jouw reaktie:
Ik heb twee paarden op 3000m2 staan en na twee maanden was het gras toch echt helemaal gemillimeterd en moest ik al gaan bijvoeren.... Ze staan op (bemeste) zandgrond.
Op mijn vorige stal stonden 14 paarden/2 ponys/2 shetten op 6 ha weide en dat was in de zomer krap aan met het gras en in de winter werd het ruwvoer ingekocht - dus niet van eigen land (bemeste zandgrond)...
En op mijn eerste stal stonden 3 paarden en 2 shetten op een kleine 1 ha, moesten zomer en winter worden bijgevoerd (onbemeste zandgrond).
In alledrie de situaties heb ik het over 24/7 weidegang, zomer en winter, met vrijwel geen krachtvoer (hooguit 0,5kg per dag). Misschien dat daar het verschil in zit? Mijn ervaring klopt in ieder geval denk ik wel redelijk met het gezegde van 1 ha per paard...

Ik vind het in ieder geval knap dat jij het ermee redt ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:52

Ik voer iig ook geen krachtvoer, dus daar kan het verschil niet in zitten.
2 paarden op 3000 m2 is wel een stuk krapper, en naarmate het minder land is (en je dus geen wisselbeweiding kunt doen) wordt het wel moeilijker. Verder móet je bemesten, en iedere 5-7 jaar opnieuw inzaaien. Goed weidebeheer is echt noodzakelijk, maar dan gaat het makkelijk. Ik heb eigenlijk met 6 paarden nog teveel wei.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:56

Ik heb een paard op een hectare staan.
Zij staat daar vanaf April tot Sept/okt.

Nou ik voer der vanaf deze week bij.
Er staat echt helemaal niks meer.
Wij hebben het land el onderhouden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:17

momenteel staat die vna mij op 1.5 hectare en dit is uiteraard veeltste groot voor haar1 daarom wil ik dr graag op ons eigen weiland gaan houden

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:22

Dit is moeilijk te bepalen op deze manier. Wat zijn de afmetingen?
En komt er ook een maatje bij te staan?
Als het gras snel op is kun je natuurlijk altijd hooi bij voeren! :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:51

ik zal het eens proberen op te meten :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:39

SecretLIN schreef:
Mijn paard staat ook naast andere paarden van onze buren, ze heeft haar hele leven al alleen gestaan ze heeft een tijdje bij de shetlanders van de buren gestaan dit was geen succes ook met de paarden van de andere buren was het geen succes.

Alleen UITZICHT hebben op andere paarden (sloot ertussen) is buitengewoon frustrerend voor een paard, neem alsjeblieft de moeite om er desnoods een stinkshetje bij te zetten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:34

stinkshetje? hmm klinkt al vriendelijk ;)

Ik moet wel de tijd en plek voor een shet hebben, en mijn dame moet het er wel mee kunnen worden tot nog toe is het niets geworden haar bij andere shets of paarden te zetten ze is haar hele leventje al bij koeien/geiten/schapen gewend.

Snap jullie bezorgdheid hoor maar mijn paard heeft het prima zo :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:05

Ziet er uit als een heel mooi plekje voor je fjord.

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:11

Lijkt mij groot genoeg. Zou kijken of je niet een klein stukje af kan zetten? Iets minder dan de helft in de lengte als je zegt dat het nog doorloopt. Doen wij ook met de paarden want ookal is het er maar een, straks als ze er in de winter in loopt te banjeren is alles zo modderig en vies.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:15

Ik zou met mijn fjord blij zijn met zo'n stukje. Hij staat nu op een kaal stukje met een paar shetten maar hij is moddervet. Ik zou een klein landje ideaal vinden, dan kon ik hem met hooi bijvoeren op gewicht houden! Als jouw fjord net zo rond is, lijkt het me dus geen slecht idee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 22:19

mijn fjord is tonnetje rond ze staat nu op 1.5 hectare en dat is uiteraard veeltste groot voor haar :) bovendien zijn ze er niet blij mee als ik daar vanalles afzet met lint dus lijkt me deze oplossing beter

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:55

een schaap mag altijd bij je pony gezet worden hoor dat is geen probleem voor een geit moet ik navragen

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:04

Wij hebben ons land (1,3 hectare) in 4 stukken verdeeld werkt prima!
Ongeveer elke 2 weken een nieuw stuk voor 2 paarden meeeer dan genoeg