Sloten leeggehaald langs de weiden,zonder toestemming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Sloten leeggehaald langs de weiden,zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:34

Wij hebben verschillende weides voor onze paardjes. Ze stonden op de grote wei. Ik wou gaan rijden. Ik zet ze altijd op de wei bij de stallen als ik ga rijden. Makkelijk voor het opzadelen enz. Ik had ze dus in de wei bij de stallen gezet en ze kwamen opeens met enorm lange rietstengels aangesleept. Ik dacht: he? waar toveren ze die zo snel vandaan. Ik naar ze toe gelopen. Vanaf de stal tot het einde van de wei (en geloof me, dat is een heel eind) lag riet. Op sommige plaatsen wel een meter dik! Bleek dus dat iemand de sloten leeg had gehaald met een kraan en al het riet zo in de wei bij mijn paarden heeft gedumpt! Ik vind dit levensgevaarlijk. Straks blijven ze er in hangen en als ze de hele dag er van staan te eten worden ze straks nog doodziek. Heb ze weer heel snel terug naar de grote wei gebracht. Heb mn moeder gebeld. Die was op dr werk. Ook helemaal boos natuurlijk. Nu is het probleem dat we niet weten WIE dat riet in onze wei heeft gegooit. Mn moeder wilde het dus zelf op gaan ruimen maar hoe moeten we dat ooit doen met ons kruiwagentje?!
Het ligt ook in de bak dus kan eigelijk niet anders dan me paardjes vanacht op stal zetten wat ze niet gewend zijn! Wat zouden jullie doen? zelf opruimen en hoe. Of er achter zien te komen wie dat riet in de wei heeft gedumpt en diegene het zelf op laten ruimen...(was mijn eerste idee)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 11-09-09 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

zij

Re: Wat doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:39

kun je niet bij de gemeente vragen ofzo?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:43

ik neem aan dat de gemeent dit op zijn geweten heeft, ik zou het maar eens navragen want het is idd niet zo netjes!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:45

Nou. Het is gedaan door iemand die door de boer is ingehuurd, dus kan miss. aan de boer het telefoon nummer vragen. Vond het ook niet echt heel netjes.. was en ben eigenlijk nog steeds behoorlijk kwaad...

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:03

In dat geval zou ik eens een goed gesprek met die boer hebben, hij had duidelijke instructies moeten geven..

Gelukkig is er verder niks gebeurt!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 15:42

Ben ook blij dat er verder niks is gebeurt. Boer weet waarschijnlijk ook nog van niks. Hij laat elke zomer de sloten doen en altijd word het riet netjes en de kant op het land van de boer gelegd...die zal ook niet zo blij zijn met degene die dit heeft gedaan denk ik:P

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:56

bij ons worden de sloten door het waterschap schoongehouden. het ene jaar wordt het vuil bij ons gekiept, het andere jaar aan de andere kant van de sloot. heel normaal.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:35

Ik vind het niet echt normaal dat heel de wei bezaait ligt met riet. Op sommige plaatsen wel een meter dik! Vind het levensgevaarlijk. Paarden kunnen er over struikelen en denk ook niet dat het gezond is dat ze er van blijven eten. We hebben ze nu bij ons thuis gezet. :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:20

kun je er voorlopig een doseerdraad spannen, dan kunnen ze toch op de wei en kan het "probleem" rustig worden opgelost.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:23

zou het zelf opruimen, in belang van de paarden, maar kijken of je een schade claim kunt indienen oid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:39

tessa_brian schreef:
Ik vind het niet echt normaal dat heel de wei bezaait ligt met riet. Op sommige plaatsen wel een meter dik! Vind het levensgevaarlijk. Paarden kunnen er over struikelen en denk ook niet dat het gezond is dat ze er van blijven eten. We hebben ze nu bij ons thuis gezet. :)

Nou als ze struikelen over iets wat een meter hoog is zou ik eerder naar de oogarts gaan met ze.. :D
Riet is totaal ongevaarlijk, veel paarden eten langs de waterkant er zelfs van.. en om je zo boos te maken heeft geen nut..
Het moet toch gedaan worden dus dat kun je niet voorkomen en als het waterschap het gedaan heeft is het handig hoef je het zelf niet te laten doen, scheelt een boel geld.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:50

riet kan wel degelijk gevaarlijk zijn, mijn paard heeft er ook eens van gegeten, hele mond lag open, riet is heel scherp.

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:55

Wat hinta ook al zegt: waarschijnlijk is de sloot geschoond door/in opdracht van het waterschap. Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo veel kan met een klacht oid, dan zal je volgens deze informatie van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier toch bij de eigenaar van het land moeten zijn:
Citaat:
Een aanvoer van water naar en van de gemalen is daarom noodzakelijk. Daarom baggert het hoogheemraadschap van tijd tot tijd en verwijdert overtollige plantengroei uit de sloten. Dit doen wij samen met de grondeigenaren. De grondeigenaren zijn verplicht om sloten en walkanten goed te onderhouden. Ons toezicht op dit onderhoud noemen wij de schouw.

Bron: http://www.hhnk.nl/ons_werk/water

Heb nog even verder gespeurd, en ver zijn ook bokkers waarvan de paarden riet eten (& die daar geen problemen van ondervinden):
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1165118
(verder zijn er ook sites over natuurbegrazing door paarden en die hebben het ook over de mogelijkheid om riet te eten).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:58

Waterschap of het rijk baggeren altijd de sloten leeg omdat ze anders dicht groeien. Die tijd is nu eenmaal weer begonnen, en ze moeten ergens met de troep blijven dus wisselen ze altijd op welke kant van de sloot ze de troep gooien.

Paarden zijn dol op riet, dus zal het ook wel gezond voor ze wezen. Hier halen ze halsbrekende toeren uit om er maar bij te kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:03

Riet is helemaal prima! Ik snij het zelf voor ze af om het te voeren wanneer ze er niet bij kunnen.
Ze ruimen keurig al het riet op voor je, so don't worry... ze genieten er ook nog van!
Wees blij dat een instantie heeft gesloot voor jullie, dat kost je anders klauwen met geld! Daarbij blijft je weide beter door goede afwatering.
Nee, klagen is niet zo slim.
Daarbij: een paard struikelt niet over modder en riet.... dan zou ie echt een bril nodig hebben.
Ik zie het al voor me, haha!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:17

zie het probleem ook niet zo hoor. wees blij dat het voor je gedaan wordt. scheelt j e een hoop gedoe. bij mijn schoonouders thuis meoten we alles zelf doen met de tracktor, is nog een beste klus om te doen. weet niet of je paarden ook uit die sloot drinken maar dan is het helemaal lekker dat het gedaan is want dan blijft dr doorstroming van je water goed.
en riet slecht? nou die van mij doet er een moord voor. dus het zal wel meevallen hoe slecht het is.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:26

Ik ga met Echwel en Ninx mee, sloten moeten nu eenmaal gedaan worden. Schouwsloten zijn gewoon verplicht. Ik neem aan dat jullie in de voorgaande jaren ook gewoon de sloot hebben bijgehouden. Als jullie niet jullie kant bijhouden vind ik het alleen maar heel netjes van de buurman boer dat hij de gehele sloot laat doen. (Scheelt jullie weer in de kosten,en waarom moet hij altijd de kosten van het afvoeren dragen) Overleg had wel wenselijk geweest, misschien hadden jullie liever bijgedragen in de kosten en geen rotzooi gehad, maar ik weet niet hoe jullie relatie is met de boer en hoelang hij al alleen opdraait voor het onderhoud van de sloot.

De loonwerker had wel even jullie rijbak kunnen omzeilen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 20:47

Het is zoveel riet dat ze er echt van kunnen blijven eten. echt veel te veel en het is indd heel scherp. en als ze gewoon lope zien ze dat riet niet over het hoofd maar wat nou als ze ergens van schrikken...Paarden staan nu bij ons thuis.. wij gaan morgen beginnen met alles opruimen. Was in de wei die we van een boer huren gegooit. Relatie met de boer is goed. Was zelf ook absoluut niet blij met dat het riet in onze wei is gegooit. Vond het ook heel vervelend voor ons. Hij had speciaal nog gezecht dat het riet aan de kant van zijn land moest worden gegooit...Iedereen bedankt voor de reacties

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:05

tessa_brian schreef:
Het is zoveel riet dat ze er echt van kunnen blijven eten. echt veel te veel en het is indd heel scherp. en als ze gewoon lope zien ze dat riet niet over het hoofd maar wat nou als ze ergens van schrikken...Paarden staan nu bij ons thuis.. wij gaan morgen beginnen met alles opruimen. Was in de wei die we van een boer huren gegooit. Relatie met de boer is goed. Was zelf ook absoluut niet blij met dat het riet in onze wei is gegooit. Vond het ook heel vervelend voor ons. Hij had speciaal nog gezecht dat het riet aan de kant van zijn land moest worden gegooit...Iedereen bedankt voor de reacties

Okay, succes ermee! Komt vast helemaal goed.

ps: het is trouwens 'gezegd' ipv 'gezecht'.

xJustMe6

Re: Sloten leeggehaald langs de weiden,zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 21:08

foutje(A)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:06

bagger uit de sloot kun je beter niet op laten eten door de paarden. er kunnen bepaalde bacterien inzitten waardoor de paarden last krijgen van een darminfectie. Dat is gebeurd bij een stal waar ik vroeger gereden heb en die heeft er een jong paardje door verloren en 2 anderen werden ook erg slecht en mager, maar hebben het wel gered.

Zou het dus afzetten en proberen te laten verwijderen, of op een hoop leggen en dat afzetten en uit laten drogen zonder dat de dieren er bij kunnen.

Sloten dienen inderdaad elkaar schoon gemaakt te worden. Soms komt er wat minder uit, een ander jaar worden ze flink uitgediept en komt er meer uit. Heb inderdaad verhalen gehoord dat wanneer het waterschap het doet, ze weinig rekening houden met je land en je dieren... Dan is het massawerk...

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:15

Volgens mij is het heel normaal dat 1 of 2 keer per jaar de sloten leeg worden gehaald.
Bij ons word het dan ook gwoon in de wei "gedumpt"
het gaat vanzelf weg. En mijn paardje is nog steeds gezond na 3 jaar.

Edit: ik heb dan wel een paard dat niet zomaar alles eet, een appel waar een plekje op zit eet hij ook al niet op

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:24

mijn paardjes begonnen er meteen vrolijk van te eten...
Heb ze 10 minuten bezig gelaten en dan naar andere wei gebracht. 10 minuutjes kunnen vast (hopelijk) geen kwaad maar riet wat uit een sloot komt lijkt me ook niet echt bepaald gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:27

Sloten schoonhouden is verplicht en het is onzin om daar over te klagen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:28

[***] schreef:
Sloten schoonhouden is verplicht en het is onzin om daar over te klagen.

Ja dat is zo.
Dan maar tijdelijk op een andere wei tot het weg is