bak zelf maken om te longeren hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

bak zelf maken om te longeren hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:39

haai bokkers ;)

ik zou een bak willen maken die ik ook weer kan afbreken :+
welk touw?
wat voor paaltjes?
hoe groot?
het gaat over een shetlander :D die overal snel door heen krioelt _O-
heel lastig }>
tips?
gr kim :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: bak zelf maken om te longeren hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:25

Jahwel.

Welk touw: stroomdraad? Zonder stroom natuurlijk.
Paaltjes: Heiningpaaltjes
Hoe groot, Hooguit een meter.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:11

dankje zal het proberen!
iemand meer tips? :)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:13

Of alleen van hout?
En idd.
Heiningpaaltjes niet zo hoog :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:14

gewoon prikpaaltjes en scriklint. evt kun je dan een dubbel lijntje spannen en je hebt het heel snel weer opgeruimd!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:15

Bedoel je trouwens hoe groot de longeercirkel moet zijn, of hoe groot de paaltjes :o ?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:15

JustaLive schreef:
Jahwel.

Welk touw: stroomdraad? Zonder stroom natuurlijk.
Paaltjes: Heiningpaaltjes
Hoe groot, Hooguit een meter.
Ik zou zeggen MET stroom, als het een uitbrekertje is.
Oh ik zie dat het een longeerbakje moet worden, nee dan hoeft er geen stroom op.
Kijk of de bodem egaal is, en niet te zwaar zand.
Doorsnee ongeveer 12 meter? Groter kan, kleiner lijkt me niet handig.
Succes ermee!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:53

de cirkel :)

@ dabo , dankje , maar 1 probleem heb geen stroom generator :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:34

paddestoel schrikdraadaparaat met accu/grote batterij werkt heel fijn voor zo'n klein stukje ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:42

Waarom stroom? Zodat je pony bang word? Werk het dan liever een beetje beter ( en já ook duurder dus ) af dan dat je je pony stroom geeft als hij uitbreekt. Zo hoeft het niet te gaan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:03

Ik denk niet dat het de bedoeling van de TS is om haar pony voor de lol onder stroom te zetten, JustaLive?

Wij hebben ook een stroomapparaat op een accu, kim, dat werkt inderdaad prima. Maar voor het longeren lijkt het me niet echt nodig, tenzij ponylief natuurlijk WEL uitbreekt, en onder het draad door wil glippen.
Tipje: Gebruik 2 linten ipv 1.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:57

Hoe bedoel je? ;) Dat zeg ik toch ook niet :) Ik zei dat ik het puur en puur onnodig vind om er stroom op te zetten, Geef me 1 goede reden ? :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:37

Respect voor de afrastering, als dat zonder stroom niet mogelijk is moet je wat. Als de pony de afrastering respecteerd kan ze ook zonder longe aan de slag en zal pony ook met lijn minder uitbreken, omdat de afrastering geen ram-erdoor-als-het-niet-leuk-meer-is-obstakel is. Dat geeft veel meer mogelijkheden om dit dier bezig te houden en het wangedrag overbodig te maken.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:34

Ja en dan, ? Dan word die straks bank als die al de bak ziet. Het is misschien jou mening. Maar deze manier zou ik dus niet gebruiken, Waarom stroom gebruiken als je het net zo goed niet hoeft te gebruiken. Want als je met doet, garandeer ik dat je pony bang word, en dat die naar binnen komt lopen, Zelf weten TS. maar ik zou niet voor deze manier kiezen :)

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:52

Zelf heb ik ook een longerrecirckel met stroom, ze weten echt wel dat ze daar niet aan moeten komen, die van mij is doorsnee 22 meter, voor deze uit te meten, in het midden een paal in de grond steken met een strotouw eraan van 11 meter en zo ga je rond. Wij hebben het met weide palen gedaan en schriklint, je kan het ook met plastic weide paaltjes doen die verplaats je makkelijker, en gewoon zand erin. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:11

JustaLive schreef:
Ja en dan, ? Dan word die straks bank als die al de bak ziet. Het is misschien jou mening. Maar deze manier zou ik dus niet gebruiken, Waarom stroom gebruiken als je het net zo goed niet hoeft te gebruiken. Want als je met doet, garandeer ik dat je pony bang word, en dat die naar binnen komt lopen, Zelf weten TS. maar ik zou niet voor deze manier kiezen :)

Tjonge jonge, de intelligentie van die beesten wordt wel wat onderschat...
genoeg paarden die donders goed in de gaten hebben of er wel of geen stroom op een draad staat (voelen ze bv door met hun tastharen vlak langs de draad te gaan) En ook al vergissen ze zich af en toe, genoeg pony's die vrolijk blijven proberen onder de draad door de laatste lekkere grassprietjes te pakken te krijgen.
Paniek voor een omheining met stroom valt dus best mee... Als ze weten waar de grens is en dat e niet door de draad kunnen omdat er stroom op staat, zullen ze veel makkelijker binnen die draden blijven. Zowel met als zonder longeerlijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:20

Pardon?D at is erg kort door de bocht. Vind het niet erg reëel dat je zecht dat ik de paarden onder ons onderschat vind je niet? :)
Wat jij verteld is lekker jou mening. Zo heb ik de mijne ook. laat die lekker in z'n waarde als je wilt :) Zoals ik al zei, dat is mijn mening. En ik raad het niet aan ;)
Heb namenlijk 1 x een ervaring gehad, ook longeersirkeltje met beetje stroom erop, Pony'tje durfde er niet eens meer in. nee voor mij niet, dankjewel! :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 19:33

wie zet er nou stroom op een longeerbak >;)
getikt ofzo? %) |o

en sorry als het zo hard over komt!
laten we er maar verder niet meer over in gaan!
iemand nog wel GOEDE ideeen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-09-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:33

ik las dit en ik kwam bij dat stukje over stroom en toen kwam er dit in me op:
op de manege was een paard uitgebroken uit de wei, weet je hoe?
hij draafde gewoon door het schrikdraad heen:P (niet zon heel dik lint maar zo'n draadje) dus een uitgebroken paard en kapotte weide afrasting hihi.
marjaa xx

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:37

Of een paard nou in een paddock staat met stroom (normale omheining) of een longeercirkel, dat maakt geen verschil...
Op veel stallen wordt de longeerbak ook gebruikt om paard los te laten en als paddock. Dan zit er toch ook altijd stroom op de omheining. ook als het met hout omheind is zit er een draadje aan de binnenkant om aanvreten te voorkomen.

Naast (gevaren)afzetlint, schriklint of schrikkoord als afzetting voor longeerbakken worden ook wel houten balken gebruikt, houten planken, of afrasterband (rubber band, beoband of vergelijkbaar)
In die gevallen moet je wel een vaste plek hebben om de cirkel neer te zetten met vaste omheining en stevige grondpalen omdat je anders het hout niet kunt bevestigen, of het band niet goed op kunt spannen.

Tegenwoordig heb je ook verplaatsbare longeercirkels gemaakt van panels (soort schakelbaar stalen hekwerk) maar dat is zeer prijzig. Daar gaan de paarden echter niet doorheen en ook niet tussendoor...

nicovangink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:30

Afrasteringsband voor weide, rijbak of longeercirkel : (E 0,60/meter), NIEUW. Breedte 7 cm. Zeer sterk inwendig weefsel. Bestand tegen UV-straling en temperatuurbestendig van -30 tot + 70 graden Celsius. Heb ook de bijbehorende bevestigingsplaatjes van gegalvaniseerd staal. Deze kunt u bevestigen met bijv. RVS houtschroeven van 40x4mm (bij bouwmarkt). Advies: 3 banden afrasteringsband met daartussen / boven 1 schriklint. Paaltjes om de 2,5 meter. Als u wilt stuur ik gratis monsters op (even uw adres doormailen, ook voor Belgie). Kleuren: wit, grijs (60 ct) en ook groen en zwart (E 0,80 per meter)

Als we accoord zijn kan ik evt. voor een redelijke meerprijs het materiaal versturen.
(of u kunt het na afspraak natuurlijk ook afhalen)

mailadres: nicovangink@orange.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding