Eikenbomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:34

Mijn pony staat nu nog gewoon 24/7 in de wei maar als het straks weer slechter weer wordt zal ze wel vaker op stal staan. Pamba heeft een uitloopstalletje waardoor ze dus ook gewoon buiten kan staan. Nu staat er naast de stal een eikenboom en ik weet dat eikels giftig zijn maar ik vroeg me af nu ze nog groen zijn of ze dan ook giftig zijn en of de bladeren van de bomen ook giftig zijn?
Gelukkig staat hij niet heel erg dichtbij en valt er vrijwel bijna niets in haar stal maar wil het toch even zeker weten :j

sullebulle

Re: Eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:22

De eikenboom zelf is niet giftig naar mijn weten. Mijn paard vind het zelf een ware delicatesse, hij vind eikenblad heerlijk! Ook van eikels is hij een groot fan. Die zijn inderdaad niet zo goed schijnt het, echter at mijn paard er velen, aangezien er toen 4 eiken in de wei stonden. Schijnt iets met het looizuurgas te maken hebben, wat ik er geloof ik het meeste inzit als de eikels nog groen zijn en dus niet bepaald gerijpt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:57

Hier staan rondom de weide heel veel eikenbomen. De paarden eten bladeren en de eikels lekker op. Nog nooit problemen mee gehad.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:26

min verzorg pony eet het ook alleen de bladeren en hij vind het helemaal lekker en geen problemen mee gehad gelukkkig :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:34

Groene (dus onrijpe) eikels zijn giftig, de bruine (rijpe) niet. Al is het beter om ze er niet teveel van te laten eten.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:54

Oke bedankt, dan hoef ik dus alleen die op te ruimen, als ze in haar stal vallen :)

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:32

Hoi,

Ook al is het al 2 weken geleden, lijkt het em toch handig even te reageren?
Ik wild enamelijk ene topic openen met dezelfde vraag. Is het goed moderator?

Ik heb namelijk ook al onderzoek gedaan omdta mijn paard de hele dag eikels eet. En dit kwam eruit:

In groene, niet rijpe eikels en eikenbladeren bevinden zich looistoffen (tanninen). Deze kunnen bij een hogere dosering problemen veroorzaken.

De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.

De meeste paarden houden niet van eikels omdat deze erg bitter zijn, anderen vinden ze juist erg lekker! Jouw paard hoort blijkbaar bij de laatste groep. Ik zou je dan ook willen adviseren om elke dag even de eikels op te harken en uit de wei te halen.

En een van de nieuwsberichten:

Te veel eikels wordt 3 paarden fataaldonderdag 09 november 2006 Suwâld
Bij een familie in Suwâld zijn afgelopen week drie paarden overleden nadat ze te veel eikels hadden gegeten. Na de zware storm van een week geleden waren er veel eikeltjes gevallen op de plek waar de paarden liepen.

Doordat ze te veel van de eikels hadden gegeten, is er een vergiftiging in het lichaam ontstaan. Bij kleine hoeveelheden is er niets aan de hand maar als paarden te veel eikels eten, worden ze ziek. Drie paarden zijn overleden en een aantal andere paarden werd enigszins ziek.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:12

Hier in de buurt is eens een heftige zieke grap uitgehaald, er was stres, ene mens gaat een emmertje met eikenblad vullen en voert dit aan het paard van die ander gevolg paard stervens ziek, da erbij tja kliniek want die kon niet thuisbrengen wat er aan de hand was hij zag eikenblad liggen en zei als hij hier iets te veel van krijg en heefd een zwakkere maag dan kan het wel eens afgelopen zijn, dus naar de kliniek paard bijna sterven na dood kon niet zelfstandig van de trailer meer komen had zich klem gelegt kap eraf en eruit getakelt, dag erna paard DOOD onderzoek gedaan en het bleek dat het paard een koliek aanval had en hoge dosering giftige stoffen in het bloed.
Dus ruim alles op , laat het je paard niet eten , je kunt hem dan net zo goed meteen kruiskruid voeren.