Hoe maak je de overgang naar 24/7 buiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoesel

Hoe maak je de overgang naar 24/7 buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:35

Ik vroeg mij af hoe je het beste je paard kan voorbereiden op 24/7 buiten staan, ook in de winter?

En graag zou ik ook wat advies willen over mijn specifieke situatie. Het zit zo:

Ik heb een fjord. Van april tot juli dit jaar stond ze 24/7 buiten, toen raakte ze spierbevangen en moest ze 3 weken boxrust. Daarna ging ze in een paddock dag en nacht (op DA advies mocht ze niet op de wei ivm spierbevangen). Toen ze net genezen was verklaard, kreeg ze zandkoliek (van de paddock...) Ze heeft een paar dagen in de kliniek gestaan (op stal) en op advies van de dierenarts daar, staat ze nu niet meer op zand maar op een stukje wei. Nu eerst een klein stukje, zodat ze weer kan wennen. Ook adviseerde de DA haar 's avonds nog naar binnen te halen. Nu is ze dus nog herstellende van zandkoliek, ze is nog niet helemaal fit en in een super conditie, maar daar werken we nu weer naar toe.

Het liefst zie ik mijn paardje straks, als ze helemaal opgeknapt is, weer dag en nacht in een grote wei met vriendjes. Maar hoe kan ik daar het beste naar toe werken? En kan dat wel, aangezien ze toch ziek is geweest en nu nog niet in haar oude topconditie is..

Lin88

Re: Hoe maak je de overgang naar 24/7 buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:41

Hoe zit het met de gras op de wei? Is het kaal gegeten of nog aardig groen. Ik zou hem eerst op een kaal stuk zetten en dan hooi bijgeven. Steeds iets meer gras tot dat ze helemaal weer de wei op kan. Ik had een haflingerjaarling die dag en nacht binnen stond. Deze heb ik op dezelfde manier in maart buiten gezet. Nu blijft hij gewoon 24-7 buiten.

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:56

Het is gras is nog groen, maar ze staat nu niet op een heel vol stukje ofzo. Maar niet zo kaal dat ze weer te veel zand zou kunnen binnenkrijgen. Ik voer haar nu ook hooi bij, dat adviseerde de DA ook.
Maar jij begon in maart, ik begin nu pas. Is het dan nog wel op tijd om haar te laten wennen voor de winter? Omdat de nachten straks kouder worden. Dan zou ze misschien over een aantal weken op een groter stuk weiland staan en dan ineens de nacht buiten ipv binnen. Hoe zit het dan met de aanmaak van de wintervacht omdat ze gewend was binnen te staan 's nachts?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:10

Wat ik begrijp wil je weer terug naar je oude landje?
De spierbevangenheid kun je toch echt het beste voorkomen door het paard tijdens zonsondergang en zonsopkomst uit het gras te houden, tijdens deze uren bevat het gras veel fructaan en dus veel suikers, door het niet omzetten van die suikers kan ze spierbevangen raken. Dit kan ook met teveel wortels voeren, als paarden te weinig beweging krijgen zetten ze de suikers niet om in energie en daardoor slaat het zich op en slaan de spieren op slot.
Wat de zandkoliek betreft: Blijf de mest controleren d.m.v. een handschoen of emmer en hier mest in te doen met water, de mest blijft drijven en het zand zakt naar de bodem. Als er op de bodem veel zand ligt kun je sand clear gebruiken verkrijgbaar bij divoza. Ook heb ik iemand gehoord over pshylium zaadjes is vrij goedkoop, maar ik heb geen idee waar je dat kan halen.
Wat betreft terug naar 24/7 buiten. Ik weet dus niet wat je qua arbeid met haar doet? Maar wil je hier naar terug zul je met het oog op spierbevangen en zandkoliek je paard niet meer op kort gras moeten zetten, kort gras bevat veel fructaan en zit vaak veel zand doorheen.
Wat betreft het opbouwen naar 24/7: Zet de wei eventueel af en geef haar steeds meer gras, doe het volgens stripbeweiding steeds een nieuwe strook en afgegraasde stuk weer afzetten, als je bij gladur staat kan karin je wel uitleggen als je het niet snapt want die weet hoe het moet. En als je van de dierenarts al weer met haar aan het werk mag, zou ik dat zeker doen want dan zet ze de suikers dus weer om in energie en verbruikt ze het.
Ik wens je veel sterkte gr. Daphne

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:25

daffie1986 schreef:
Wat ik begrijp wil je weer terug naar je oude landje?

Hoi Daphne, bedankt voor je reactie!
Ik wil niet terug naar mijn oude landje, maar ik ben erg aan het nadenken wat nou het beste zou zijn voor mijn paard. En ik denk dat zij erg blij zou worden van dag en nacht buiten met veel sociale contacten. Het is niet echt een stal paard, ik heb het idee dat ze daar meer gestresst van wordt. En op dit moment staat ze altijd alleen, wel met andere paardjes om haar heen maar ze kunnen niet echt bij elkaar door het schrikdraad.

daffie1986 schreef:
De spierbevangenheid kun je toch echt het beste voorkomen door het paard tijdens zonsondergang en zonsopkomst uit het gras te houden, tijdens deze uren bevat het gras veel fructaan en dus veel suikers, door het niet omzetten van die suikers kan ze spierbevangen raken. Dit kan ook met teveel wortels voeren, als paarden te weinig beweging krijgen zetten ze de suikers niet om in energie en daardoor slaat het zich op en slaan de spieren op slot.

Ik lees veel over fructaan gehaltes in het gras, lastig is dat. Dus dan zou het wel beter zijn je paard 's avonds niet op het gras te zetten? Of kan dat wel mits je paard genoeg beweegt en zo zelf die suikers verbrand?

Het zand controleer ik nu ook nog en ik geef inderdaad Sand clear. Verder heb ik daar ook uitgebreid advies over gekregen van de kliniek. Qua arbeid is het nu nog rustig opbouwen, ik ben nog niet aan het rijden want dat mag nog niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:37

Okey je wilt niet terug naar je oude landje, sorry ik dacht dat ze bij gladur 's winters altijd 's avonds naar binnen gaan.

Ja inderdaad. Je paardje is pas 4 toch, dacht ik tenminste dat karin zei? Je paardje is er waarschijnlijk toch wel wat gevoelig voor zand en spierbevangen. Zolang ze nog niks mag doen zou ik haar 's avonds binnen halen tegen het fructaan. En zodra ze gewoon weer aan de normale arbeid toe is kan je haar 's nachts buiten laten staan. Mag je wel met haar wandelen of ook niet? Anders zou je eventuel dagelijks half of heel uur kunnen wandelen met haar. Stappen is zeer energieverbrandend voor een paard, ze krijgt ook weer conditie en verband dus op die manier de suikers uit het gras, wortels en krachtvoer. Wat je eventueel ook bij kunt voeren is zonnebloemolie, is vet rijk en daar haalt een paard de meeste energie uit en helpt de darmen glad houden.

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:45

Mijn paardje is nu 7. Ik mag nu met haar wandelen enzo, ik doe veel grondwerk met haar en wandel in de bak of de groeneweg af. Zo bouw ik het langzaam op, waarschijnlijk kan ik er over een week of 2 weer even een paar minuten opzitten. Voordat ze spierbevangen werd, was ze in een super conditie en reden we minstens 5/6 dagen in de week heel actief.
Het klopt wel hoor dat 's winters bij gladur de paarden naar binnen gaan. Mijn paardje dus ook. Maar ik ben me nu aan het oriënteren op wat het beste zou zijn voor haar. Onbeperkte weidegang is me door de kliniek aangeraden.
Ik geef nu lijnzaad en zonnebloemolie van de paardendrogist, is inderdaad goed spul. Bedankt voor het advies! Kom je ook wel eens bij Gladur dan? gr

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:56

Oh okey dan heb ik de leeftijd van een ander paard in mijn hoofd, hoor er zoveel op een dag denk soms dat ik gek wordt. Kijk het sociale contact bij gladur onder de paarden op stal is wel heel fijn ze kunnen toch wel een beetje aan elkaar snuffelen, door de betonmatten die ertussen zitten. Karin van haflinger Ad is een goede vriendin van mij, dus die verteld die maandag dat jij in utrecht stond dat zij op school zat en een wel heel bekende auto met trailer tegen kwam en toen ze binen vroeg wie dat was wouden ze het niet zeggen en uiteindlijk wist ze wel dat het om jou ging ze vondt het echt zo sneu voor je. Karin die weet hoe je je voelt want bij ad is de laatste tijd 'swinters ook elke keer net op het randje. Dus zodoende kom ik er afentoe wel eens als ik karin moet halen of brengen, ze kwam tijdje terug vaker bij mij op stal ik bij haar want mijn paard was in emmeloord geweest voor het uitsnijden van een zweer en dan laat ik karin afentoe kijken want ik zie geen verschil en zei wel. Als je karin ziet doe dr maar de groetjes.