Paard van 28, hele jaar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Paard van 28, hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:05

Hallo,

Ik heb mijn paarden (1 ruin van 28 en 1 merrie van 2) sinds mei op 1 hectare weiland staan. Ze hebben een verrijdbare stal op een paddock waar ze via de grote wei naar toe kunnen lopen. Het plan is om ze het hele jaar buiten te laten. Voorheen heeft onze 28 jarige altijd s winters op een pensionstal gestaan, maar dit is niet zo goed bevallen. Veel binnen en daardoor vaak dikke benen, hoesten en stijvigheid. Wij hebben het idee dat hij zich veel lekkerder voelt op de wei. Geen dikke benen, geen hoest, gewoon weer een vrolijk paardje. Hij is voor zijn 28ste nog zeer fit, wordt nog 2x per week bereden, maar hij is wel wat magerder en echt dik krijg je hem niet meer. Nu maak ik me wel een beetje zorgen over de winter. Ik zit te twijfelen of het wel zo verstandig is om hem het hele jaar buiten te laten. Aan de ene kant denk ik, een ruime wei is het natuurlijke habitat van een paard, maar aan de andere kant vraag ik me af of een warme stal s winters niet beter voor hem is. Ben bang dat ie het toch te koud zal krijgen of veel moeite krijgt met het aanmaken van haren. Hij krijgt natuurlijk wel een deken om, maar toch....

Wat denken jullie?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:10

Met een lekkere deken om en genoeg bijvoeding moet het prima kunnen. Zeker voor zo'n oudje is het belangrijk warm te blijven zodat niet al zijn energie daar naar toe gaat.
En zoalg hij in de stal kan schuilen, is het heerlijk juist voor hem.

Arabesk

Re: Paard van 28, hele jaar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:12

Ik zou hem alleen een deken opdoen bij langdurige regenval. Als je nu al een deken opdoet maakt hij minder wintervacht aan en verstoor je zijn thermostaat systeem.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:12

Ik vind het de juiste oplossing voor je paard, mooier kan het bijna niet!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:18

Ik zou het gewoon proberen.
Je ziet snel genoeg of het paard het wel of niet prettig vind.
Ik verwacht dat het veel beter is!

De deken(s) zou ik het liefst niet om doen - zeker in het begin niet. Ook daarmee zeg ik - kijk goed naar je paard.
Als deze een deken nodig hebt, zie je dat snel genoeg.

Ik heb 1 paard die het snel koud heeft, de overige 3 niet. Het is goed te voelen (koude neus en voeten) en te zien ( haren "recht" op).

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:18

Mijn pony (welsh/arabier) van 31 jaar staat ook het jaar rond buiten. In de zomer in de wei, in de winter in de bak. Ze maakt nog een hele dikke teddybeer vacht aan en samen met haar vriend hebben ze dan wel zo goed als onbeperkt hooi tot hun beschikking. Ze heeft voor dat ze bij mij kwam ook een aantal jaar veel op stal gestaan en is in mijn ogen juist weer helemaal opgeleefd. Veel minder stijf en veel fleuriger. Wel houd ik goed in de gaten of ze het nog warm heeft, vooral op dagen als het zowel koud is en de hele dag regent. Dan komt ze nu en dan een nachtje op stal om even helemaal op te drogen. Toch heb ik niet het idee dat ik haar daar een groot plezier mee doe, meer voor mij eigen gevoel.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:19

ik zou het zeker doen. Ik zou hem onbeperkt ruwvoer geven in de winter.
Wanneer hij veel beweegt, zal hij langer gezond blijven. Veel plezier met je paardje!

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:24

Okay dan, nou blij om deze reacties te horen, want heb zelf ook het gevoel dat het beter is,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:27

Justdoit schreef:
Okay dan, nou blij om deze reacties te horen, want heb zelf ook het gevoel dat het beter is,

lees anders deze info even :j

Heeft mijn paard het koud?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-09-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:28

De (inmiddels overleden) pony van mijn dochtertje was 31 en ook vrij mager was ook niet meer dik te krijgen, maar had ze gewoon op de weide en de stallen los staan zodat ze zelf kon kiezen, maar ze stond meer buiten als binnen in de winter, wel voor onbeprekt hooi zorgen dat ze zich warm kunnen eten en in de winter een dikke deken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:31

Je verhaal is heel herkenbaar Justdoit.
Hier hebben we ook een oudje staan (31), maar als die te lang binnen staat gaat hij lichamelijk ook achteruit en wordt ook nogeens gek en gevaarlijk.
(oh wat was ik bang voor hem toen ik er nog niet achter was dat de oplossing zo simpel was: lekker naar buiten dr mee)
En nouja, ik mn profiel kun je wel een impressie zien van hem.. weidegang doet hem zo goed en hij is zo vrolijk

's Winters staat hij wel in de nacht op stal, en gaat er in de ochtend vroeg weer uit, maar ik neem aan dat het met een schuilstal ook echt wel gaat lukken met jouw paard
Lekker frisse lucht, heerlijk :D
En zo te lezen kan je paard lekker uit de wind en regen staan als het te koud dreigt te worden, lijkt mij prima :j

1 probleempje hier, hij is wel een beetje dikkig := Maarja, ik heb hem er liever zo bij staan als graatmager

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:55

Pikeur schreef:
Je verhaal is heel herkenbaar Justdoit.
Hier hebben we ook een oudje staan (31), maar als die te lang binnen staat gaat hij lichamelijk ook achteruit en wordt ook nogeens gek en gevaarlijk.
(oh wat was ik bang voor hem toen ik er nog niet achter was dat de oplossing zo simpel was: lekker naar buiten dr mee)
En nouja, ik mn profiel kun je wel een impressie zien van hem.. weidegang doet hem zo goed en hij is zo vrolijk

's Winters staat hij wel in de nacht op stal, en gaat er in de ochtend vroeg weer uit, maar ik neem aan dat het met een schuilstal ook echt wel gaat lukken met jouw paard
Lekker frisse lucht, heerlijk :D
En zo te lezen kan je paard lekker uit de wind en regen staan als het te koud dreigt te worden, lijkt mij prima :j

1 probleempje hier, hij is wel een beetje dikkig := Maarja, ik heb hem er liever zo bij staan als graatmager

Nou hij ziet er echt super goed uit hoor! Echt een leuk en vrolijk beestje

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:04

Ja wij hebben ook z'n oudje (29) op stal.
Die staat ook alleen in de winter 's nachts op stal.
Zulke oudjes moeten niet te lang binnen staan, dan krijgen ze veelste veel last van hun gewrichten.
Wel vind ik dat z'n oudje een schuilplekje moet hebben.

Als het echt de hele dag regent kost het behoorlijk veel energie om warm te blijven en dan is een schuilplek wel ideaal.
Ik zou het dan gewoon zo doen dat ze zelf kunnen kiezen tussen buiten en binnen.