Iemand zomaar in je weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Iemand zomaar in je weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 06:58

Beetje rare titel, maar ik kon even niet iets anders bedenken.

Gisteren kwamen wij bij onze 3 Shetlanders. Direct al zagen we dat het draad waarmee we het land hebben afgezet, veel te slap hing. De pony's staan nu in een redelijk groot stuk land, en elke dag krijgen ze een strookje gras erbij. Dat draad wat het korte van het lange gras scheidt, hing dus slap. (volgen jullie het nog?)
We hebben ook rond het weiland A4tjes hangen met de volgende tekst: 'Pas op! Schrikdraad. Niet voeren! Ze krijgen genoeg. Dus ook geen gras uit de berm.' De A4tjes die aan het hek hingen op het stuk waar ze nu lopen, het kort gegraasde stuk, hingen in flarden aan het hek. De A4tjes aan het hek van het lange gras, die waren nog gewoon heel. Dus aan de wind lag het niet.
Toen we het draad weer gingen 'repareren', zagen we dat aan het paaltje waarmee we de boel straktrekken, alleen nog het uiteinde van het draad zat. De rest van de draden (4 lagen!) hing er los naast. Aan de andere palen zaten deze nog wel vast. Het uiteinde van het draad, waar je de boel mee aan trekt, zat helemaal om de bovenste twee lagen gedraaid. Dat gaat niet vanzelf, dat doet de wind niet, dat kunnen de pony's ook niet.
Vervolgens zagen we dus dat er stukken in het lange gras, voornamelijk vlak bij de afzetting in het midden van het land, al bijna helemaal kaal gegeten waren. Dat was eerder nog niet zo, en als de pony's er maar een half uurtje of een uurtje in lopen, doen ze dat ook niet. Verder lag er verse mest. Blijkbaar heeft iemand de pony's ook weer terug gezet in het korte gras. (na een halve dag lang gras met hoge voedingswaarde!)

Vanochtend na mijn krantenwijk ben ik weer even gaan inspecteren. En ja hoor, de pony's stonden alle drie weer in het hoge gras. Er stond een bouwvakker te werken aan de andere kant van het fietspad die er langs loopt. Hem heb ik gevraagd of hij iets had gezien. Helaas had hij niks gezien. Ik heb hem even ingelicht over het gevaar van het lange gras, en waarom de pony's maar zo weinig gras krijgen. En uiteraard dat ze er elke dag een strookje bij krijgen.
Toen ben ik dus de pony's weer terug gaan zetten. 1 prikpaaltje is nu voor 4 lagen schrikdraad erg lastig bruikbaar, er zijn 2 haken onder elkaar afgebroken. De bovenste 2 lagen schrikdraad lagen op de grond. Toen ik het draad open deed, kwamen de 2 jongsten er direct uit, moeders moest even geholpen worden. Helaas, Punette is al vaker hoefbevangen geweest. Ze heeft zich weer helemaal klem gevreten. Toen ze er eenmaal uit waren, ging Punette staan slapen, en Miracle en Jolly gingen gezellig met elkaar stoeien.

Vanmiddag bel ik de politie, maar wat als die er ook niks aan doet?
De pony's staan langs een fietspad, gewoon aan de rand van de bebouwde kom. Iedereen die tussen 2 wijken heen en weer fietst, komt erlangs. Er loopt ook een grote weg langs, dus iemand heeft het toch wel gezien?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik móest het gewoon even kwijt.

MyWup

Re: Iemand zomaar in je weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:01

ik krijg ook kinderen in de wei, maar die doen verder niets.

je hoeft geen politie op te bellen, omdat je geen 'verboden toegang' bordje hebt hangen.
dat zou ik eerst doen, dan zijn ze namelijk strafbaar, nu niet.
het schrikt ook nog eens af.

wel erg vervelend, ik weet het.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:04

melding maken kan vlgs mij altijd, mochten dan ergere dingen gebeuren dan staat het in elk geval op papier, maar idd een boordje verboden toegang plaatsen. ;)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:07

Bah, dat soort mensen! :(

Misschien helpt het om een bordje te maken met: Niet voeren ivm gezondheid, of iets van dat ze er ziek van kunnen worden ofzo. Dat helplt misschien wel want dit klinkt echt alsof het van die mensen zijn die het beste met de pony's voorhebben zonder dat ze er verstand van hebben...
Of (nep)camerabewaking, dat schrikt vast ook wel af :P

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:31

Brrr.. vreselijk. Wat ook goed helpt is ze gewoon 1 keer op heterdaad betrappen!!! Heb ik ook gedaan, heb ze nooit meer teruggezien :D

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:39

Bah wat vervelend!!Het is helemaal zo vervelend omdat je niet weet wat die mensen doen met je pony's..je hoord tegenwoordig zulke nare verhalen met mishandeling en dergelijke..
Ik zou als ik jou was vragen aan iemand die er tegenover woont ( als daar huizen staan uiteraard) of die een oogje in het zeil wilt houden en als er iets gebeurd dat ze jou bellen.

Onzettend vervelend dat mensen zo je eigendom binnenlopen en je pony's pakken!Ik zou woedend worden..

Veel succes en ik hoop dat je diegene snel vind

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:10

je woont niet in huissen toevallig

ik heb het namelijk ook gehad gek werd ik er van

deel me wei in 2e zodat ze winter en zomersweide hebben maar nee hoor elke dag weer het zelfde liedje weer aan de winterweide (zomers)

zo had ik ook een meisje erbij lopen zal haar naam niet noemen zit hier ook op bokt die stuurde ik weg (lang verhaal maar na leugens en vertrouwen kwijt)en die kwam leuk iedere keer zonder toestemming in de wei en ging ook op eigen houtje aan de gang

ik zou verboden toegang erbij hangen en vragen aan omwoners extra goed op te letten

hang er anders een briefje bij : blijf van mijn dieren af ze zijn ziek en mogen niet op hoog gras (weet dat ze niet ziek zijn maar misschien helpt het )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:56

Zeer herkenbaar, helaas.
BIj mij is het een aantal keer gebeurd, met als dieptepunt een paar kinderen die op onze drachtige shetlander aan het racen waren door het weiland waardoor ze waarschijnlijk haar veulen is verloren (ze was toen ongeveer 4 maanden drachtig en werd een paar weken later weer hengstig |( ). Na die laatste keer heb ik enorme hekken bij de ingang gezet, met slot erop en schrikdraad erboven. Het was geen gezicht maar er konden geen mensen meer op het land. De rest van het land zaten gelukkig sloten omheen }>
Bij mijn huidige weiland heb ik bordjes opgehangen met niet voeren en bij de mensen in de omgeving uitgelegd dat ze echt niet moeten voeren en dat als er wat is ze mij moeten bellen. Ik heb niets gezegd over er niet op rijden, wil ze niet op gekke ideeen brengen, moet er niet aan denken dat dat nog eens gebeurd. Er is tot nu toe nog niets gebeurd, maar ik sta er nog niet zolang.
Wat volgens mij wel echt goed helpt is dus mega-schrikdraad, waarschuwingsbordjes en de pony's niet te dicht bij de kant laten komen, dus extra draadje erlangs. Bij mijn vorige stal, waar ze soms zomaar gras voerden, heb ik een keer een hele brief opgehangen over de gevaren van 2x hoefbevangen worden (dat Stan dan wel afgemaakt zou moeten worden). Dat hielp ook goed.
En je kunt de politie bellen, maar ze zullen niet zoveel kunnen doen als ze niet op heterdaad betrappen. Want als ze op je land komen en je hebt een bordje staan verboden toegang, zijn ze wel in overtreding.
Sterkte ermee, vind het heel naar voor je.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:36

wij hebben het ook weleens mee gemaakt bij een kennis. Uiteindelijk is heel de wei zo afgemaakt dat het gewoon niet meer mogelijk was de wei in te komen zonder stroom te krijgen. En er stond flink wat prik op die draad. Misschien is dit voor jou ook een optie? Zelfs het ijzeren hek stond onder stroom. En er was 1 punt waar je de stroom af kon sluiten waardoor er een deel niet meer onder prik stond,wel onopvallend natuurlijk. En je hebt tegenwoordig ook camera-systemen die vrij goedkoop zijn,dan weet je iig wie het zijn. Succes ermee. Ik weet in vervelend het kan zijn!

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:21

een vriendin had haar paard bij een manege gestald, maar er kwamen steeds kinderen snoepjes enzo geven terwijl ze een bordje met 'niet voeren' op had gehangen. ze had ze al eens betrapt maar ze trokken zich er niks van aan. inmiddels staat haar paard ergens anders, en ze heeft gelijk een bordje opgehangen met 'pas op, bijt.' erop en dat helpt wel. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 17:16

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga morgen de politie nog even bellen, dat gaat vandaag niet meer lukken, helaas. Er hangt geen bordje met 'verboden toegang', maar die zullen we zeker nog wel even gaan aanschaffen.

Camerabewaking zal niet gaan werken, ik heb geen mogelijkheden om het spul op te hangen. En al kon ik het ergens ophangen, 's avonds zie je gewoon echt alleen maar een zwart gat. Vooral omdat die pony's ook al zwart zijn...

Op heterdaad betrappen hoop ik zeker nog op, in ieder geval gaan we er zo vanavond nog even kijken. We moeten toch de 'schuilstal' nog even repareren, is half omver geblazen door de wind...

@PatriesCarm, ik woon niet in Huissen nee, ik woon in Zwolle.

@VanHuisUit, balen! Ik heb dus een ruintje van 2 jaar erbij lopen, wij zijn ook echt heel bang dat ze ook op hem gaan zitten! Je weet het maar nooit met dat soort mensen.

Pony's niet te dicht bij laten komen gaat niet lukken, dan houden ze geen ruimte meer over. Het land is namelijk langwerpig.

Verder heb ik vanmiddag de A4tjes die gescheurd waren vervangen voor nieuwe. Die mensen kunnen me de pot op, iedere keer als ze ze weer slopen hang ik gewoon weer nieuwe op. Simpel en het kost me niks :)

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:36

Bij mijn vriendin in de wei lopen ze gewoon met metaal detectors rond te lopen, zonder te vragen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:34

Alleen al een bordje 'camerabewaking' of 'toezicht' doet soms wonderen ;)
Is er nog ergens toezicht bij je wei? Zijn er mensen in de buurt die het kunnen zien wat er gebeurt?

Ik vind het wel erg hoor dat je eigenlijk je pony's niet meer fatsoenlijk op het land kunt hebben staan zonder toch nog zo vaak in de stress te schieten. Bah.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 07:03

Gisteravond hebben we de schuilstal weer gerepareerd. Er was toen nog niemand geweest.
Vanochtend weer even wezen kijken, gelukkig nog steeds niemand!

Het is toch ook te gek voor woorden? Dat mensen zomaar bij iemand anders het land in lopen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:06

jen kan ook een nepcamera ophangen, schrikt vaak ook al voldoende af. en inderdaad bordje verboden toegang. en als dat niet helpt kan je misschien een oproepje plaatsen in de plaatselijke krant, dat kost niet zoveel, of mensen mss wat gezien hebben.

heb het bij mij op stal ook wel eens gehad dat er mensen langs kwamen want die hadden gehoord dat er een veulen geboren zou worden en die verkocht zou worden en die mensen kwamen zonder ook maar iemand in te lichten langs. in een periode dat er droes heerste in onze buurt en die liepen ook zomaar bij mijn hengst in het land. toen hebben we ze toch wel ff duidelijk gemaakt dat ze niet meer terug hoefde te komen. wij alles in quarantene houden vanwege de droes en dan hun zomaar het terrein op gaan.... :( en vor het zelfde geldt stampt mn hengst ze hartstikke dood, oke hij is heel lief hoor maar dat wisten hun niet!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:39

Wat belachelijk zeg. Zo helpt hetgene wat jij doet natuurlijk helemaal niks. Ik hoop echt dat je die persoon eens betrapt en hem/haar flink de waarheid kunt vertellen. Zou iig ook een bordje erbij hangen hoe gevaarlijk het voor jouw pony's is in het hoge gras te lopen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:09

Helaas, pindakaas... Gisterochtend was ik nog zó blij dat de pony's nog gewoon stonden, bleek dat ze 's middags weer in het hoge gras stonden... Hele draad lag overhoop, die hebben we helemaal los moeten halen. We hebben nieuwe A4tjes opgehangen met een gedichtje over dat ze dik en ziek worden als ze teveel krijgen. Verder gaan we er zo vaak mogelijk even spieken, hopend dat we ze betrappen. We hebben nu ook 2 hoofdverdachten.

Toen we gistermiddag namelijk bij onze pony's kwamen, stonden er 2 meisjes (jaar of 14/15) te aaien bij de paarden in het land naast die van ons. We zouden die meisjes even gaan vragen of zij van iets wisten, maar toen we de pony's uit het hoge gras geplukt hadden, waren de meisjes ineens vertrokken.
Later op de middag kwamen ze weer naar die paarden, ze hadden een zweepje mee en een fototoestel. Aangezien die paarden niet van hen zijn, ze staan ze alleen maar langs het hek te aaien, is er geen enkele reden waarom ze een zweepje mee zouden moeten nemen. Wij nemen aan dat áls zij de mensen zijn die we zoeken, ze de pony's met de zweep over het schrikdraad heen jagen als deze eenmaal op de grond ligt. Onze pony's zouden dat namelijk uit zichzelf nooit durven. (ik spreek uit ervaring.) Maar goed, die meiden stonden die paarden dus weer te aaien, en 5 minuten later fietsten ze weer weg, langs ons weiland. Terwijl ze langs fietsten, heel langzaam, keken ze heel erg naar ons op zo'n manier waardoor je dingen gaat denken.

We houden het allemaal in de gaten, ik houd jullie op de hoogte.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:18

aahh dat is echt frustrerend voor je!!
hoop dat je ze te pakken krijgt!
ik zou er niet aan moeten denken dat er iemand bij ons in het land loopt.
die mag dan rennen voor zn leven als die maar 1 vinger uitsteekt naar onze paarden! }> 8-)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:18

Wat vervelend, ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen.
Sterkte, en hou ons op de hoogt. :(:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:23

Zijn de ponys niet gewoon een keer doorgebroken en heeft iemand hen teruggezet?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:24

friesiszwart schreef:

Denk toch dat er iemand is langsgeweest want pony's trekken schrikdraad niet zomaar naar beneden, en aangezien de A4'tjes.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:26

echt heel vervelend!
hoop dat je ze op heterdaad bertrapt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

friesiszwart schreef:

vroeg ik me ook al af
de mijne duwen ook vaak tegen de draad zodat deze gaat hangen en kruipen en overheen ( kaal stuk = niet leuk, gras aan andere kant van de draad wel!)
vooral omdat iemand eerder de draad helemaal los zou maken lijkt mij al sze de pony`s op een ander stuk wilden hebben

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:42

Als je goed leest is het dus al vaker gebeurd... En zo te horen aan de TS hebben haar pony's respect voor de stroomdraad. Ikz et ook mijn geld in op die 2 meiden. Jammer dat je ze niet aan hebt kunnen spreken! Ik zou de insteek vriendelijk houden, zodat je ze als het ware uit de tent lokt. Als je meteen begint met: Hebben jullie die pony's in het hoge gras gezet? Krijg je wrs een NEE te horen :Y) Dus miss iets van: Jullei zijn hier vaker. Hebben jullie gezien of de pony's losbreken? Ze staan zo vaak in het hoge gras en daar worden ze ziek van.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:48

Ja krijgen ze misschien een schuldgevoel O:) Mij zou het ook niet verbazen als het die twee zijn.