Weide onderhoud met kalk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Weide onderhoud met kalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 18:07

Sinds een half jaar heb ik een eigenstuk land gepacht en houd me dit jaar voor de eerste keer bezig met weide onderhoud. Heb netjes begin April gemest. Het gras is goed gegroeid en we hebben veel onkruid eruit getrokken. Het gras is er duidelijker beter op geworden. Misschien een beetje vroeg, maar de winter konmt er over een paar maanden aan. Vanaf het moment, dat we de paarden niet meer iop het land laten (verwacht dat dit midden november is), wat moet ik dan doen, om het gras goed de winter te laten overleven? Heb een aantal dinge gehoord en wil graag jullie advies hebben:

1. Kort maaien
2. Kalk erop doen. War voor kalk? waar koop ik dit en hoeveel per hectare?
3 Nog andere dingen?

Heb ook een klein stuk afgeschermd, wat omgeploegd en plat gedrukt is. Helaas groeit hier onkruid op. Eeen boer in de buurt kan me gif tegen dit onkruid geven. Na hoeveel weken kan ik inzaaien. Wanneer kan ik dit het beste doen. Hoe moet ik het land dan voorbereiden?

Bedankt voor de tips. Wil graag leren.

tamary

Re: Weide onderhoud met kalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:04

Kalk hangt van je grond af, klei houd meer vast en dan kan je uit de voeten met landbouwkalk als je goedkoop wil werken. Bij goed afwaterende grond zoals zand heb je meer aan schelpenkalk, omdat die veel langzamer vrijkomt en er daardoor minder uitgespoeld wordt. Standaard hoeveelheid is 50kg per hectare. Heb je al een keer grondonderzoek laten doen ivm mineralen en sporenelementen? Dan kan je ook meteen de zuurgraad laten bepalen en weet je nauwkeuriger hoeveel kalk erop moet. (ecostyle heeft ook setjes om zuurgraad van grond te testen).
Kan je dat kleine stukje niet ophogen met wat zand en tot paddock maken? Als het al omgeploegd is zijn de paarden er kennelijk vaak, dan is het daarop indelen van je wei makkelijker dan elk jaar opnieuw spuiten en zaaien (waar ze dan 1 jaar ook niet op kunnen omdat het gras dan nog te kwetsbaar is)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:50

Wij strooien al enkele jaren kalkcyanamide op onze weide. In de lente hebben we complimenten gekregen van de loonwerker die heeft gehooit bij ons, hij gebruikt ook dit product op zijn eigen weiden.
Kalkcyanamide heeft een viervoudige werking :
1. Het voegd kalk toe tegen de verzuring van je weide, dit zie je doordat het aantal boterbloemen verminderd.
2. Het werkt beperkt als onkruidbestrijder.
3. Het voegt mest toe aan de grond.
4. Een aantal knaagdieren houden er niet van en verdwijnen.
Je kan het zelf strooien door de korrelvorm en je moet niet zoveel strooien dan als je kalk gebruikt.

Het zaaien na spuiten hangt af van het soort product, vraag het aan de boer. Inzaaien doe je nu of in het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:52

Kalk strooien heeft alleen zin als je grond dat nodig heeft.
Zaak is dus inderdaad om een grondonderzoek te laten doen zoals Tamary aanhaalt.

Wij bemesten altijd nog eens in het najaar, en laten vervolgens de weiland met rust. In het voorjaar, voor de paarden erop gaan, wordt de boel ook weer bemest.