onze pony eet stro, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

onze pony eet stro, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:03

We zijn er achter dat onze pony waarschijnlijk stro eet, we hebben nu een hooi net., en hopen dat het helpt?
Maar mocht het niet werken heeft iemand anders nog een tip?
Ik vind op vlas/zaagsel staan niet echt een goede optie tenzij het niet anders kan..

Alvast bedankt!

knollentuin

Re: onze pony eet stro, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:07

Hier zijn wel al meerdere topics over,je kan proberen om de stal niet te schoon uit te mesten ,alleen mest en t ergste nat eruit en dan schoon stro mengen met t vieze,of en dat werkt ook heel goed,maar dan moet je een nette buurman hebben,daar het tweedehandse schone stro weghalen en je buurman jouw stro geven.

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:15

In mijn optiek kan stro eten op zich geen kwaad. Om mijn fjorden schraal te houden voerde ik zelf hooi en stro door elkaar. Vult wel maar zet niet aan... 't is wel lastig om je stal netjes te houden. Wat dat betreft, of zo laten of toch overstappen naar een andere bodembedekker!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:17

Van stro eten gaan ze echt niet dood hoor, pas als ze het overmatig gaan doen moet je het in de gaten gaan houden (maar is dat niet met alles in het leven? ;) )

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 06:30

tja, zolang ze geen bakken met stro opeet, zie ik het probleem ook niet.
hier voer ik stro bij zodat ze continue ruwvoer tot hun beschikking hebben, van alleen hooi worden ze te dik.
je kunt vlas of zaagsel proberen maar ik zou dan wel stro bijvoeren als ruwvoer.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:22

Ook ik zie het probleem niet. Mijn paarden knabbelen altijd aan hun sto als ik net vers stro in de boxen heb gedaan. Maar niet bovenmatig veel. Ik zorg wel altijd dat de ruiven vol hooi zitten..dus hele bergen stro eten ze niet, ze knabbelen lekker!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:24

huh ? wat is er erg aan stro eten? onze pony`s eten dat altijd als er lekker een verse laag ligt, dan hebben ze hun hooi op en gaan ze stro eten , en is goed als vulling hoor alleen worden ze er niet dik van !
dus snap je vraag niet helemaal?
groetjes va bren!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:25

Stro eten is prima!Pas wanneer ze er heel veel van eten kan het kwaad.Gelukkig komt dit niet vaak voor.Genoeg en doorlopend ruwvoer is heel belangrijk dus haal je pony pas vh stro wanneer je denkt dat hij er verstopt door raakt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:32

Een beetje aan het stro knabbelen kan inderdaad geen kwaad. Hebben ze wat te doen en het is goed voor de spijvertering. Maar zodra ze de hele stal gaan leeg eten is het een ander verhaal(ik weet niet of je pony dat doet?).
Dan heb je kans op koliek en bovendien worden paarden daar wel dik van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:33

Lekker laten eten, gewoon niet al te dik opstrooien zodat hij zich niet kan over-eten :)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:35

Hoeveel hooi krijgt je paard?
Ik zal beginnen met wat meer hooi voeren want als mijn paard veel stro zou eten is dat voor mij een teken dat hij te weinig ruwvoer krijgt.

Als hij genoeg hij krijgt zou ik me geen zorgen maken. Zelf ben ik altijd wel blij als mijn paard een beetje stro eet want dan heeft hij tenminste wat meer structuur in zijn mest :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:48

Komt je pony net van de wei af? Op de wei is ie gewend continu te eten, als hij op stal staat zal hij dat in het begin ook blijven doen. Een beetje stro eten kan geen kwaad hoor.

JCMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:21

Als je paard niet teveel stro eet, maakt dat tog niet zoveel uit?
eet hij wel veel, zou ik toch maar overstappen.
Ik zit zelf ook op vlas, en het gaat veel langer mee als stro, en het is makkelijk uitmesten.
Maar dat moet je zelf maar even kijken ;)

Groet,
Jan

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:57

paarden hebben gewoon veel ruwvoer op een dag nodig...bij ons eten ze ook gewoon stro niks mis mee hoor....en wat ze al zeggen op het moment dat ze niks anders doen moeten ze wel op vlas ofzo overgezet worden....maarre anders kan het geen kwaad hoor

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:01

De mijne staat op vlas omdat ze het presteerde om binnen 2 dagen de stal leeg te eten. Nu gooi ik er 1 plak per dag in zodat ze wat te knabbelen heeft.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:22

Als het paard erg veel stro eet, kan het zijn dat je het te weinig ruwvoer (hooi e.d) geeft. Dan is het probleem simpel op te lossen: Meer hooi geven en als het dier dan te dik wordt gewoon wat minder brokjes.

Stro eten trouwens helemaal niet zo erg.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:38

beter stro als dat ze vlas gaan eten , dat deed mijn pony ,!!
ook ik zeg een beetje stro kan geen kwaad , overal waar TE veel voor staat is nooit goed ,

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 13:27

Ik zie dat veel zeggen dat ze het best mag hebben, maar het is niet zo dat ze weinig eet, ze eet best veel, en laatst heeft het meisje van de andere pony, e stallen aangeveeg, stro hooi en en paar touwtjes en dat heeft ze er bij ONZE PONY in gegooid..en en dat noemt ze hooi voeren, we hebbem zoveelmogelijk geprobeert het hooi eruit te halen, maar niet alles is gelukt, en de volgende ochtend was echt bijna alles weg, dus toen heeft ze weer stro gegeten, terwijl het net beter ging met het hooinet. ze eet wel minder dan aan het begin omdat we het hooinet hebben, maar omdat er toen dat ''afvalstro'' in is gegooid is ze wel weer iets meer stro gaan eten..

Mirel schreef:
Ik zal beginnen met wat meer hooi voeren want als mijn paard veel stro zou eten is dat voor mij een teken dat hij te weinig ruwvoer krijgt.

Als hij genoeg hij krijgt zou ik me geen zorgen maken. Zelf ben ik altijd wel blij als mijn paard een beetje stro eet want dan heeft hij tenminste wat meer structuur in zijn mest :)

Ze krijgt bijna een heel hooinet vol elke avond.. dus dat lijkt me genoeg!

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:28

vlas is het fijnste want mijn pony at namelijk ook altijd der stro op.. en vlas is ook heel makkelijk schoon te maken.. dus ik zou vlas nemen..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 13:30

maar met vlas is het wel een heel gedoe, wij moeten er namenlijk ZELF voor zorgen, en je bent een stuk duurter uit..

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:33

ja wij moeten er ook zelf voor zorgen en ik hoef bij mijn pony maar om de 2 a 3 weken een nieuw pak erin gooien.. dus wij zijn VEEEEEL geodkoper uit..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:43

Ik zie niet in dat het heel erg kwaad kan dat jou pony stro eet. Waarschijnlijk doettie dit alleen omdat hij zich een beetje verveelt als hij in stal staat en dan een beetje rond gaat scharrelen.. Mijn pony knabbelt ook altijd aan haar stro.. Als hij echt veel te veel ervan eet zou ik wel minder stro in je stal gooien.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:45

Als ik het goed begrijp, krijgt je pony maar 1 keer per dag hooi?
Dan is 1 hooinet per dag niet voldoende.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:47

abigailabby schreef:
Ik zie dat veel zeggen dat ze het best mag hebben, maar het is niet zo dat ze weinig eet, ze eet best veel, en laatst heeft het meisje van de andere pony, e stallen aangeveeg, stro hooi en en paar touwtjes en dat heeft ze er bij ONZE PONY in gegooid..en en dat noemt ze hooi voeren, we hebbem zoveelmogelijk geprobeert het hooi eruit te halen, maar niet alles is gelukt, en de volgende ochtend was echt bijna alles weg, dus toen heeft ze weer stro gegeten, terwijl het net beter ging met het hooinet. ze eet wel minder dan aan het begin omdat we het hooinet hebben, maar omdat er toen dat ''afvalstro'' in is gegooid is ze wel weer iets meer stro gaan eten..

Mirel schreef:

Ze krijgt bijna een heel hooinet vol elke avond.. dus dat lijkt me genoeg!

Hoeveel zit er in dat hooinet dan?Krijgt ze 1x per dag zo'n net?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:51

nee 1 keer per dag hooi is niet genoeg , ik zelf vind dat er 3 keer hooi per dag gevoerd moet worden bij paarden op stal en 2 keer die buiten staan ,

paarden darmen moeten de hele dag in beweging zijn , en als dat niet lukt met hooi dat gaan ze aan iets anders beginnen om de darmen zelf op gang te houden