Paard in paniek in de stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Paard in paniek in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:14

Ik heb maandag een paardje gekocht, erg lief en rustig. (3.5 jaar oud).
Toen we op de kliniek kwamen om haar te laten keuren waren we wat te vroeg dus hadden we haar even in een stal gezet.
Ze raakte vervolgens totaal in paniek. Ze stond rechtop tegen de muur en wou zelfs over de deur naar buiten springen/drukken. Ze ging totaal door het lint eigenlijk!
Erg eng om te zien. We hebben toen de deur volledig dichtgedaan en via een raam met tralies wat hooi gegeven. Toen kalmeerde ze wel wat maar ze was nog steeds ontzettend gespannen.
Toen ze naar buiten werd gehaald veranderde was ze weer zichzelf, rustig. En ze onderging alle testen prima en liet alles toe.

Ik heb contact opgenomen met de fokker. Die vertelde dat ze dit met afspenen ook had gedaan. Hiernaar is ze naar een weiland gegaan waar ze 2 jaar heeft gestaan zonder op stal te hebben gestaan.
Ze staat bij ons nu rustig in de wei, dag en nacht (samen met 3 andere pony’s). Maar in de winter zal ze ’s nachts toch op stal moeten.

Hebben jullie misschien tips en/of ervaringen hoe ik haar van haar angst af kan helpen want als ze zo gek wordt doet ze zichzelf wat aan.
Onze stallen zijn niet dermate stevig dat ze er tegenaan kan gaan steigeren..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Kimm1990

Re: Paard in paniek in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:17

Ik heb geen ervaring met een paard wat niet op stal wilt.
Misschien helpt het als je haar iedere dag eventjes op stal zet.
Begin eerst met 5 min. daarna breid je het zo uit.
Misschien wilt ze er zo aan wennen?
En de rest van je paarden dan ook even op stal zodat ze zich ook niet alleen kan voelen.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:19

Wat nalatig dat de fokker jullie niet gezegd heeft dat ze niet gewend is om op stal te staan. Maar dat terzijde. ;)

Fijn dat ze nu lekker in de wei loopt, maar waarom moet ze in de winter 's nachts op stal?
Wellicht is het een idee om de boxen af te breken en er een grote loopstal van te maken, waar ze zelf in en uit kunnen als ze dat willen. Dan heeft ze niet het gevoel van opgesloten zijn en heeft ze ook veel meer (bewegings)vrijheid.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:19

Langzaam aan vertrouwd maken met de stal. Het is duidelijk dat dit gedrag tijdens het afspenen aangeleerd is omdat ze meteen 2 jaar de wei op mocht. Begin eens met een kwartiertje na arbeid op stal te zetten met een beetje hooi en krachtvoer en hoe haar gewoon vast in de stal(alleen als dit geen gevaar oplevert natuurlijk) doe dit ongeveer een week, blijf er dan alleen bij staan buiten de stal dit ook weer een week volhouden en dan proberen of je ook 5 boxen verderop of achter een muurtje kan gaan staan. En zo breid je het steeds langer uit, het paard moet gewoon leren dat ze haar zin niet krijgt. Sucses ermee.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:23

Je moet haar aan de stal laten wennen maar ze mag de stal pas uit als ze rustig is. Als je haar uit de stal haalt terwijl ze nog gespannen of onrustig is kan dit als belonend gedrag voor haar werken. En als ze rustig is belonen met eten of snoepjes. En als ze staat te steigeren niet ho rustig maar gaan roepen want dan beloon je het verkeerde gedrag.
Dus de eerste keer dat je haar op stal zet zal het wel even duren voordat ze eruit mag.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:29

ohjah inderdaad vergeten te zeggen wat lynske net zegt wel pas eruit halen als ze rustig is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:33

als je de mogelijkheid hebt een open stal, zodat ze er zelf in en uit kan en dan in de stal voeren.
heb je die mogelijkheid niet dan na wat longeerwerk de beloning op stal geven. zelf niet in de stal gana staan maar hou haar wel in de gaten.
deur dicht en laat maar een paar minuten staan.
op t moment dat ze even rustig is, al is t maar paar seconden, deur open, paard eruit en belonen.
zo steeds verder opbouwen.
belonen voor goed gedrag (hierbij is je timing heel belangrijk) en fout of verkeerd gedrag gewoon negeren.
kleine stapjes.
heel erg veel succes en wees voorzichtig.
mocht je twijfelen aan je eigen kunnen of onzeker worden of als het gevaarlijk word haal er dan iemand bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:35

Ik denk dat het wel mee gaat vallen als je haar naast een bekende uit de wei op stal zet en gewoon ruwvoer geeft :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:37

die box in zetten en zorg voor voeldoende hooi zodat ze ook wat te doen heeft gooi desnoods wat wortelen of appels door de stal dan zal ze bezig zijn met eten dat ze mischien de rest vergeet
en pas eruit halen op het moment dat ze rustig is (dus niet onder het eten uiteraard want dan zijn ze allemaal wel rustig)

en gewoon erin zetten alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:40

Ik zou haar nooit vast zetten in de stal! Dit kan meer kapot maken dan je lief is. Mijn paardje is op jonge leeftijd ook vast gezet in de stal (door de fokker) omdat hij het maar moest leren vervolgens is hij zo enorm gaan hangen in het halster dat hij nu op 8jarige leeftijd nog last heeft van zijn atlas. verschillende malen fysio bij geweest maar nog niet helemaal over.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:16

wat ik mij afvraag: ze staat wel gewoon rustig op de trailer? dat is ook maar ene klein hokje namelijk...

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 12:43

Heey allemaal!

Bedankt alvast voor jullie leerzame tips! Hier ga ik zeker mee aan het werk!! :D
@zij: heel vreemd, ze is heel rustig juist.. ze heeft er maandag1,5 uur ingestaan.. toen was ze heel rustig.. Lekker hooi aan het eten ook..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:46

Ik denk dat ze de stal dan koppelt aan het afspenen, en dat was denk ik voor haar een nare ervaring, vandaar dat de trailer geen probleem is maar de stal wel. Je moet van de stal weer een fijne plek maken, en niet de plek waar ze opeens zonder moeder stond. Laat haar eerst nog niet alleen op stal, maar ga er samen even met haar in, en dan daar even borstelen of wat omkroelen. Ik denk niet dat ze rustig word van gewoon laten staan, en de kans dat ze zich dan verwond is wel erg groot. Dus als je de tijd en het geduld er voor hebt zou ik dit eens proberen.

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:58

ben erg benieuwd hoe eea afloopt en of ze straks rustiger wordt, erg lastig iig

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:24

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit zal lopen ... Ik sluit me volledig aan bij de stelling dat je ze er pas uit mag halen wanneer ze gekalmeerd is. Wel moet je ze natuurlijk eerst zo rustig zien te krijgen. Misschien in het begin voor een beetje afleiding zorgen op stal (misschien een lekker hapje ofzo) ? Heb je al eens geprobeerd om eerst een ander (rustig) paard in de stal te zetten zodat ze kan zien dat het helemaal zo eng niet is ? Of misschien een ander paard vlakbij houden (buiten de stal terwijl zij erin gaat) ? Ik weet het ook niet hoor, maar binnenkort komt mijn paard ook over en ben ook best wel bang voor dingen als deze ... Sedus: ook ik hoor graag hoe het loopt & heel veel succes :D

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:26

Was de stal op de kliniek een aparte stal waar geen andere paarden naast stonden? Mijn draver wil ook perse niet alleen op stal, maar zolang ze naast of met andere paarden in stal staat is ze de rustheid zelve.

jojo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:49

Ik sluit me aan bij bovenstaand. Zorg eerst dat de andere paarden op stal staan zodat ze die kan zien.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 06:46

Wij hadden op onze vorige stal ook een paard staan die bij het afspenen een stal "trauma" heeft opgelopen. Toen hij nog jong was, was het een drama om hem op stal te hebben, eerst zijn vriendjes op stal en dan hij met lekker veel hooi en brokjes een appeltje,worteltje etc etc, kortom maak van het naar stal gaan een feestje! Dat begint al met bij het uit het land halen, met een brokje! Hij ziet je en he een brokje! Later wel alles afbouwen natuurlijk,het blijft geen feest!
Inmiddels is de ruin op onze oude stal 16 en gaat het heel goed, alleen als hij al eens alleen op stal staat dan kan hij heeeeeeeel zielig hinneken naar zijn vriendjes,ook wel schattig

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:34

Onze draver raakt ook in paniek als ik haar op stal zet, ook met een andere pony in de stal ernaast.
Dus blijft ze gewoon lekker buiten!
Als je het haar toch wil leren eerst alleen evenop stal zetten om haar krachtvoer op te eten en dan weer naar buiten doen en steeds iets langer in de stal laten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:35

ik laat ook wennen aan een stal door er eerst te voeren en vervolgens ook te poetsen en op te zadelen. Vaak vinden ze alleen staan eng, dus een bevriend paard erbij dat rustig is op stal wil ook wel helpen.

Mijn paarden staan maar heel zelden voor de nacht op stal. De eerste nacht(en) is mijn merrie dan wat onrustig met rondjes lopen enzo, maar als haar maatje rustig is, dan gaat dat vrij snel over en gaat ze na een tijdje ook gewoon liggen slapen.
Alleen op stal is nog steeds niet zo'n succes, maar dat komt natuurlijk ook omdat ze nooit zo lang op stal hoeft te staan dat het haar vertrouwde eigen plekje wordt.

We hebben verbouwplannen voor een nieuwe stal en dan wordt het een grote inloopstal die ook op te splitsen is in 4 ruime boxen. Ik denk dat wanneer ze daar dan gewend zijn omdat ze er vaak staan en gevoerd worden, dat opsluiten ook geen probleem meer is.