Fjord (18) s winters ook buiten laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Fjord (18) s winters ook buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 22:12

Ik heb mijn merrie aan huis staan.
Ze mag op het land van de buren staan.
Nu kreeg ik een aanbod van 2 boerderijen verderop dat mijn merrie eventueel swinters ook bij hun het land op mag op een afgezet stukje

Maar nu kan ze hier nergens schuilen oid kan dit kwaad?
normaal heb ik mijn merrie swinters vrij veel op stal staan (ze kan dan van 10:00 tot 16:00 buiten) de rest moest ze dan helaas binnen. nu is ze nog tot begin nov dag en nacht buiten.

Zou het kwaad kunnen mijn merrie in de winter ook buiten te laten staan maar dan zonder een schuilstalletje oid? (die heeft ze nu ook niet)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:12

Heeft ze wel de mogelijkheid om beschutting te zoeken onder bomen of bv achter een haag, voor regen en wind?
Zo ja dan denk ik dat het prima kan, zo nee dan kan je misschien beter iets plaatsen zodat ze toch kan schuilen?
In de zomer is het ook belangrijk dat ze schaduw rijke plekken op kunnen zoeken of vliegen kunnen ontlopen dus in die zin verschilt het niet veel

Karen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:17

De leeftijd doet er denk ik niet zoveel toe mits ze gezond is, genoeg eten krijgt om zich warm te houden, een mooie vacht aanmaakt of een dekentje op tegen de regen/kou.
Schuilstal is leuk, maar imo niet perse nodig eigenlijk (verschilt per paard, die van mij gingen er echt nooit in), wel is het fijn als ze bij onvolkomenheden ergens op stal kunnen komen te staan.
Voldoende beweging, eten en gezelschap (heeft ze toch wel mag ik hopen?) vind ik veel belangrijker dan een schuilstal.
Wel zorgen voor droge voetjes trouwens ivm mok.

Waarom wil je haar daar neerzetten eigenlijk als je haar nu aan huis hebt staan; wat is voor jou of haar de meerwaarde ervan?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 02-09-09 07:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:17

Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze ergens kunnen schuilen,rij bomen oid is al genoeg.
Maar waarom zou je het niet proberen...2 boerderijen verderop...da's vast geen uren met de trailer,als het niet bevalt kun je haar toch weer meenemen :)
Fjord is lekker robuust type hoor,ze kweekt wel een vacht...wel belangrijk is om haar goed hooi bij te voeren zodat haar kacheltje goed blijft branden ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:20

Een schuilstal vind ik wel noodzakelijk, vooral in een natte periode. Zij moet wel een droog plekje hebben om af en toe te kunnen liggen en om uit de modder te kunnen staan. Mijn fjord heeft anderhalf jaar 24/7 buiten gestaan, maar met inloopstal met een bestraat stuk ervoor.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:24

Kan prima hoor, mijn haflinger heeft in de winter een schuilstal, maar bij harde wind en hagel blijft ze soms gewoon buiten staan. Even bij jezelf te rade gaan of je er een goed gevoel bij zal hebben.

truus1970

Re: Fjord (18) s winters ook buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:06

kan prima, mijn 2 fjorden lopen altijd buiten en hebben een schuilstal tot hun beschikking die ze alleen met de hete zomerdagen gebruiken, de hele winter komen ze er niet in, alleen als ik hooi voer, dat doe ik dus wel binnen, staan ze even met de voeten uit de nattigheid

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:10

Kan perfect! Mijn ruin van 20 staat ook 24/7 buiten. Nu is het een vrij bosrijke omgeving dus hij kan uit de wind staan. Het land heeft hoge en lage stukken dus de hoge stukken zijn altijd droog. Hij stond eerst op een ander stuk land aan de overkant met schuilstal maar daar stond hij nooit in. Alleen als ik hooi erin legde. Met noodweer ben ik regelmatig gaan kijken en dan stonden ze allemaal buiten met de konten in de wind. Ik hou het uiteraard wel dagelijks in de gaten.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:15

Volgens mij helemaal super als je je Fjord 24/7 buiten kan laten staan! Ik denk dat dat daar de meeste Fjorden helemaal gelukkig mee zouden zijn! En inderdaad, de mogelijkheid tot schuilen geeft een prettig idee maar uit de praktijk weet ik dat ze daar weinig gebruik van maken. Wij hadden destijds zo'n leuk "gezellig" schuilstalletje gemaakt dat ik het jammer vond dat ze er nooit in gingen. Aangezien we dat wel graag wilden ging ik het voer maar in de stal leggen hahaha _O- , hoe gek kan een mens zijn!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:19

mijn fjord van 17 jaar staat ook dag en nacht buiten zonder schuilstal, gaat prima!!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:44

opisop_shop schreef:
De leeftijd doet er denk ik niet zoveel toe mits ze gezond is, genoeg eten krijgt om zich warm te houden, een mooie vacht aanmaakt of een dekentje op tegen de regen/kou.
Schuilstal is leuk, maar imo niet perse nodig eigenlijk (verschilt per paard, die van mij gingen er echt nooit in), wel is het fijn als ze bij onvolkomenheden ergens op stal kunnen komen te staan.
Voldoende beweging, eten en gezelschap (heeft ze toch wel mag ik hopen?) vind ik veel belangrijker dan een schuilstal.
Wel zorgen voor droge voetjes trouwens ivm mok.

Waarom wil je haar daar neerzetten eigenlijk als je haar nu aan huis hebt staan; wat is voor jou of haar de meerwaarde ervan?

Ze staat nu aan huis (tegenover mijn huis weiland is van buurman) daar mag ze maar staan tot november ivbm het Groninger landschap gedoe tot dan mag er grootvee op. nu hebben buren 2 boerderijen verderop een stuk eigen land waar ze dan dus zou kunnen staan ze zetten dan een stukje af er zitten wel bomen aan de kant van het weiland.
Ze kan met heel slecht weer uiteraard gewoon thuis op stal komen te staan, en anders evt overdag buiten en savonds binnen (ben hele dagen thuis dus kan gewoon heen wanneer ik wil) ze komt samen te staan met een shet ruintje.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:45

Oh ja de meerwaarde is dat wij zelf een klein stukje weiland hebben en we hebben daar een paar geiten en schapen lopen, helaas kan ze niet op het land als het hier geregend heeft want dan vertrapt ze ons hele stukje land en gezien we er meer dieren hebben is dat niet handig ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:48

ik kan daar dus echt geen stalletje bouwen oid boerderij is zo'n 800 meter verderop ofzo is te lopen inelk geval haha :D
en ze zorgen ervoor dat het stuk waar ze staan gewoon een droge plek is weiland is iets hogerop gelegen ook omdat ze zelf geen vertrapt stuk land willen ivbm het maaien enz (zomers dan he)

Er is wel gras maar hooi bijvoeren is ook nodig?
(heb hier verder geen ervaring mee normaal kreeg ze hier swinters ook gewoon hooi binnen op stal)
Verder is ze in een goede conditie maakt een goede wintervacht aan elk jaar (dus deken overbodig)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:55

je zegt zelf al dat met echt heel slecht weer ze gewoon thuis op stal kan dus dan zou ik het gewoon doen. plus dat ze daar nog wat gezelschap heeft. als het nou echt niet gaat kan je dr toch altijd weer thuis neerzetten. hooi bijvoeren zou ik wel doen.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:55

HOi

Dan zie ik geen probleem om je merrie buiten op de wei te zetten.
Ik zelf ben er heel erg voorstander van om de paarden 24/7 op de wei te laten.
Hier lopen de merries die ik verzorg in de leeftijd van 2 jaar tot 19 allemaal buiten en dat gaat heel goed.
Ik voer ze wel brokken en flink hooi bij in de winter.
En bij hele erge vorst gaan ze snachts wel naar binnen toe.
Maar dan heb ik het alwel over minimaal -10 anders blijven ze heerlijk buiten.

Groetjes Natasja

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:17

oke, bedank voor jullie adviezen
Ga nog wel even bezien of ik dr dan ook snachts buiten ga laten.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:34

Ik zou het doen!!
heerlijk voor je paardje en als het een keer echt slecht weer is kan je haar altijd even een nachtje naar huis halen.
Ik denk dat je fjordje het heerlijk zal vinden!

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:17

24/7 buiten is heerlijk voor eigenlijk ieder paard. Mocht je willen rijden is het lastiger, qua wintervacht. Zolang ze ergens beschutting kan vinden red een fjord het prima, ook de winterdag. Beter nog ze zijn er op gebouwd, in Noorwegen vriest het 's winters behoorlijk *D

Gewoon doen hoor!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:36

Hoezo moelijker rijden met vacht? Mijn pony's worden gewoon bereden hoor! Compleet met dikke vacht. Als ze maar zijn afgekoeld als je ze weer terugzet!

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:19

die van mij zwete verschrikelijk, ook zomers... voor dat je ze weer goed koel/droog hebt duurde dat (in mijn geval) erg lang.
't is maar net wat je wensen/ eisen zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:26

Oké. Maar droog hoeft niet hoor! Als ze maar op temperatuur zijn. Als het regent zijn ze ook nat. Je moet ze uitstappen tot ze afgekoeld zijn dan is er niks aan het handje. In sommige gevallen kan dat wat langer duren ja. Dat klopt. Ligt ook vaak aan de conditie.

Maar lekker buiten is heerlijk voor die beestjes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:09

Of je je paard bij gaat voeren met hooi en brok hangt van de situatie af,let daarom goed op je paard.
Naarmate het jaar vorderd zitten er minder voedingsstoffen in het gras,ook groeit het minder snel en in de winter helemaal niet.
Als er weinig gras is zul je dus hooi moeten voeren en als het echt koud gaat worden onbeperkt(dan bedoel ik dus echt vriesweer).Ze moeten de kachel stoken om warm te blijven ;)
Let er goed op of je paard het koud heeft en niet mager wordt.... (of te dik :P )

Wat je wel in de gaten moet houden is zijn vacht als je hem op stal gaat zetten,zijn jas is dan voor buiten gemaakt en hij zal het binnen snel warm kunnen krijgen.Ik weet niet of je binnen- of buiten stallen hebt.
Kijk dus goed uit wanneer je paard op stal heeft gestaan dat je hem niet zomaar naar buiten gooit als hij gezweten heeft,je moet dan net zo handelen als wanneer je met hem gewerkt hebt.Anders kan hij problemen krijgen..

Maar het klinkt goed hoor...rijtje bomen,lekker buiten...doen :j

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:06

Ik zou het meteen doen, je woont vlakbij en kan het prima in de gaten houden, mocht het weer toch te onguur worden.

Mijn paarden staan swinters in een paddock en kunnen zelf naar binnen en buiten, ze staan echt meerendeels buiten, ik voer het hooi wel binnen, dan blijft dat droog.

Dikke vacht heb ik ook last van, mega berevacht, als je goed uitstapt na het rijden kan je haar op de wei zetten, gaat vooral over de ademhaling namelijk, schijnt dat de vacht het vocht netjes afvoert en de huid droog is en het haar nog nat.

Mocht ze zo nat zijn dat je er geen goed gevoel bij hebt, zet je dr een paar uur op stal met wat hooi en daarna de wei weer op.

Wel super dat je buren dat aanbieden zeg!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:58

De stal die wij hebben kan gewoon open of dicht zitten 2 luiken in het is zeg maar een buitenstal?

Mijn fjord is momenteel al veeltste dik, dus echt veel bijvoeren hoeft dan nog niet neem ik aan?
Zal wel aangeven dat ze niet teveel gras moet hebben dan want ze is nu echt al tonnetje rond! (eigen schuld van mij hoor) rijden wil ik dan ook elke dag doen maar dat is puur recreatief wat ik doe gewoon lekker buitenritten.
Denk niet dat ze super nat zal worden na het rijden met mij :P
Ja ben er ook heel blij mee kost me daar 35 euro pm.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:48

Pamba staat ook in de winter gewoon op de wei wanneer het kan, vertrapt het namelijk erg snel :+ als Lindia gewoon een lekkere dikke goede vacht heeft zou het gewoon moeten kunnen. In de winter zit er niet veel voeding in gras dus zou je wel een beetje hooi moeten bijvoeren :j Heb ook last van die berenvacht inderdaad maar de wei is zo te horen niet ver en ze kan dan ook een uurtje op stal staan voor je haar daar weer heen brengt wanneer ze weer droog is.