Welk zand in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Welk zand in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:15

Hallo bokkers :) ,

Misschien dat mijn paard gaat verhuizen naar de stal van mijn andere twee paarden, hier mogen ze namelijk in de winter lekker heel de dag in de paddock lopen met hooi, takken, vriendjes en een tonnetje water, helemaal lekker voor haar, want ze vind op stal staan in de winter vreselijk!

De paddock is 8 bij 30 meter. Het zand wat er nu in ligt is best rot spul :o .. het wordt in de zomer knoert hard en met een beetje regen is het al vrij nat.. De staleigenaresse zei al wel dat er nieuw zand in mocht, maar de paddock zal ook wel eerst nog gesleept moeten worden denk ik.

Welk soort zand zal er in de paddock moeten? Zand wat mooi droog blijft in de winter bij veel regenval en wat ook geen stuifzand of knoerthard wordt met zonnetje erop. Misschien een mengeling met een soort kreupelhout o.i.d.?
Hoe gaat dit in zijn werk? Kan het gewoon boven op het oude zand?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het is natuurlijk fijn als ze heel de winter in de grote paddock mogen rondbanjeren en de bodem is prettig, vandaar dat ik erg benieuwd ben naar hoe ik dit moet gaan aanpakken en welk soort zand er in de paddock kan.

Wie o wie kan mij uitleg geven ;) ?

8nnemiek

Re: Welk zand in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:06

Wij hebben zeezand/rivierzand, met kleine schelpenstukjes erin. Ideaal :j
Het neemt ontzettend veel water op, na een flinke regenbui staan er helemaal geen plasjes :) Het stuift niet door de wind. Alleen is het wel redelijk los en stoffig als het erg droog is. Ik kan er gewoon in rijden, maar het zou ideaal zijn als je het voor het rijden even zou kunnen natmaken (en evt vlaktrekken)
Hier is ons zand te zien (laag van zo'n 20 cm gok ik):
http://www.youtube.com/watch?v=kHhIvIpoSjM

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:20

Voor worteldoek moet je wel een flinke laag zand erop gooien, anders komt het doek snel weer boven drijven. En om een flinke laag zand te kunnen storten moet je weer eerst een stukje grond uitgraven.. En een flinke laag zand wordt wel weer erg mul..
Wij hebben het zonder worteldoek gedaan, en het zand ligt nu ruim 2 jaar zonder problemen.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:22

Het ligt er helemaal aan wat voor bodem je hebt...
Ik zie dat MysticTinker in Limburg woont, dus zal ze zandgrond hebben.
Wij wonen hier op veengrond en hadden hier ook zeezand in de paddock, omdat het ooo zoveel water op zou nemen.
Gevolg..in de herfst begon het gekloot al met een zeiknatte vieze blubberige paddock waar ze pas in het late voorjaar weer lekker droog in konden staan.
We hebben toen een deel betegeld zodat ze in elk geval buiten konden staan.
Nu hebben we (boven het grondwaterpeil) sleuvel gegraven, daarover heen worteldoek/gronddoek, in die sleuven, bovenop het doek, drainagebuizen (met kokosvezel), toegedekt met split (kiezeltjes) en daarover heen rivierzand, max. 20 cm.
In een paddock maakt het namelijk niet uit hoe zwaar/mul alles word, als het maar droog en lekker om te rollen is.

Dus ik raadt je aan, omdat je al zegt dat het met wat regen al vrij nat is toch even verder te kijken dan je neus lang is en niet domweg zand erover heen gooit.
Het hoeft helemaal niet veel te kosten, zoek gewoon marktplaats af naar drainagebuizen en rivierzand is wel even iets duurder dan zeezand, maar van grovere kwaliteit waardoor het water beter wegloopt.

Ook zeker elke dag (beter meerdere keren per dag) mest verwijderen, want anders slipt je paddock binnen de kortste keren dicht en hooi ook niet op het zand geven maar b.v. een hooibak maken, waar ze het in kleine beetjes uit moeten trekken.
Hooi door je zand is ook niet bevordelijk en je paardje krijgt hierdoor ook veel zand binnen wat natuurlijk ook niet goed is....

Als je verder geintereseerd bent roep je maar, ik heb stap voor stap alles op foto van onze paddock!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:28

Wij zitten hier op löss (de dikke, limburgse klei). Hier is het dus in de weides ook een grote modderboel als het een tijdje goed heeft geregend.
Eerst hebben ze toen gewone, witte zand in de paddock gegooid. Dat ging het eerste jaar goed, maar het jaar erop werd de löss onder het zand in gelopen door de paarden, en dat mengsel liet weer geen water meer door..
Jaar erna dus rivierzand laten storten, en sindsdien hebben we eigenlijk geen last meer van wateroverlast. Af en toe, in de winter, als het echt dagenlang heeft geregend, maar het loopt toch vrij snel weg allemaal.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:32

Ach ja klei kan ook idd ;-)

Ik weet even niet wat voor grond ze in Leiderdorp hebben, geen veen geloof ik eerder klei denk ik..

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:40

nou,bij ons in de paddock ligt niks!!!!!kaal beton,en als het nat is.........spekglad....

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:50

Ik had hier aan huis ook vieze paddocks... Altijd grote plassen die slecht weg gingen en als het dan gaat vriezen zit je met een ijsbaan....

Wij hebben hier de zwarte laag eraf gegraven.... toen sleuven gegraven, daarin drainagebuizen en puin, buizen komen uit in een grote kuil, ook gevuld met puin (bij gebrek aan slootje o.i.d.).... dichtgegooit en een extra laag (50 cm.) bergzand... Nu is het ideaal... altijd droog, alleen bij HELE erge regen is het een uurtje papperig.... ideaal!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 22:51

Wij hebben inderdaad kleigrond :j . HubbaBubba ik ben erg benieuwd naar de foto's van je 'paddock verbouwing' ;) . Ik zal mijn mail via PB sturen, tenzij je ze hier wilt plaatsen.
De paddocks zijn inderdaad bedoelt om alleen de paarden in los te laten, niet om in te laten werken, dus droog en prettig om in te rollen en eventueel te liggen/rusten. Ik ben bang dat de hele ouwe laag eruit moet, aangezien dit volledig aangestampt is. Aangezien het niet mijn eigendom is, wil ik er een volledig plaatje van krijgen met de eventuele kosten, i.v.m. het delen van de kosten.

Op de vorige stal waar mijn twee andere paarden stonden hadden ze paddocks op beton, daar stonden mijn paarden dan ook niet buiten nee... daar begin ik niet aan met mijn paard van 27 jaar.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 23:00

Wij hebben overigens ook een Tinker van 12 jaar ;) , voor haar moet de bak dus ook droog zijn met haar sokken :D .

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:08

ik heb een paddock van ongeveer 13 x 15
2 drainaigebuizen erin
soort worteldoek maar dan dikker (voorkomt kapot graven voor als ze een keer heel diep gaan)
1/2 meter drainage zand (grofkorrelig)
Dagelijks drollen wippen, maandelijk even freezen.
Hierdoor blijft ie goed droog, enige nadel is dat ze veel zand het bestrate gedeelte (4 x 5 m) oplopen doordat zand aan hoeven blijft plakken. Dit moet ik dan dagelijks elke keer weer terugvegen/scheppen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:02

Wij hadden blauw zand in de paddock's de mest werd er 3 keer op een dag uitgehaald en zo bleef die super. Wat voor grond hebben jullie nu dan alleen die loss? Als dat zo is zul je toch wel een stuk moeten afgraven, eventueel de eg erdoorheen halen om de ondergrond om te woelen, te laten luchten en zorgt voor betere doorlaatbaarheid, dan eventueele drainage, worteldoek en het zand erop. Als je dan elke dag de mest eruit haalt verstopt de onderlaag niet en blijft het water weglopen. Zomer's stuift t wel wat bij ons(maar das ook niet zo gek natuurlijk als je al een maand geen regen hebt gehad?We vallen vaak buiten de buien.) en 's winters was t gewoon super.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:09

WolinLotte schreef:
Wij hebben overigens ook een Tinker van 12 jaar ;) , voor haar moet de bak dus ook droog zijn met haar sokken :D .

Bij mij dus ook!! ;-)

Ik heb evt. ook foto's die ik je kan mailen als je interesse hebt!!

Zo was het....
Afbeelding

Zo is het nu... (let niet op moeie hoogdrachtige merrie ;-) )
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:51

drainagezand is vrij prijzig, maar erg fijn in een paddock omdat het grofkorrelig is en goed water doorlaat. Als de onderlaag helemaal aangekoekt is, is het zaak die in een droge periode goed los te laten trekken of omploegen. Als het zand slecht water doorlaat kun je ook overwegen het zand te mengen met grof zand.

In de huidige laag drainagesleuven graven die dicht op elkaar liggen (1,5 tot 2,5 meter), daarin drainagebuis en vullen met drainagezand of grind en dan nog een goede schone laag grof zand erop maakt de bodem ook al een stuk beter doorlatend.

Als je veel zand weg graaft, moet je ook weer veel nieuw zand opbrengen en zand is erg duur...
Goedkoopste oplossing is dus lostrekken van huidige bodem, en evt. nieuw laagje grof zand mengen door de bovenlaag. Iets duurder en beter is daarin ook nog drainage aanleggen en toplaag (min. 20cm) van schoon nieuw grof zand.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 16:29

BaiNar, de bodem is daar enorm opgeknapt zeg!! ;)
Joyce bedankt voor de tips!! Het is niet mijn eigendom en ik wil toch graag er een prettige paddock van maken. Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de kosten :o .. Zand gaat denk ik per kubieke meter?

Mijn paard is ook een graver, het liefst zo diep mogelijk en beetje in de richting van China :o ..
Is zo'n worteldoek dan wel verstandig? En heeft iemand een adres in Zuid Holland waar je zand kan halen/bestellen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:05

ik was incl. afgraven oude zand, doek, drainage, drainagezand 4 duizend euro kwijt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:28

ja, een heel bedrag dus. Voor wat voor formaat paddock?

Zand gaat inderdaad per kuub en het liefst per volle vrachtwagen.
Via zandwinbedrijven/zandwinput/zuigerij, grondverzetbedrijven en soms via aannemers, kun je aan zand komen. Hoe dichter bij de "bron", en hoe dichter in de buurt, hoe goedkoper het zand.
Vervoer is enorme kostenpost, en tussenpersonen leggen ook snel een leuk bedragje per kuub bovenop de prijs waarvoor zij het inkopen. Terwijl je het zelf vaak ook gewoon direct in kan kopen.

Hier bij ons betaal je voor drainagezand tussen de 17,50 en 25 euro per kuub, voor woudzand tussen de 12 en 15 euro, voor straatzand zo'n 8 tot 10 euro per kuub. Exclusief BTW!

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:10

je hebt speciaal stofvrij zand

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:30

?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:34

Wij hebben woudzand in de paddock.