Vergunningen en APV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Vergunningen en APV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:09

Er zijn al meerdere topics over vergunningen, regels, aanleg rijkbak, mestbak etc. Vaak wordt dan verwezen naar de APV. Nu heb ik die van ons doorgelezen, en ik vroeg me het volgende af:

Als er in de APV (algemene plaatselijke verordening) niks staat over het opbrengen van zand, en het plaatsen van mestopslag (behalve dan dat de gemeente plaatsen kan aanwijzen waar het niét mag), welke (wettelijke?) regels gelden er dan voor het opbrengen van zand, en het opslaan van paardenmest?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:32

voor het opslaan van mest gelden altijd nog de landelijke milieurichtlijnen. Die kun je o.a. opvragen bij de milieuafdeling van de gemeente.
Voor de aanleg van iets met grond heb je soms een aanlegvergunning nodig en voor de bouw van mestopslag heb je over het algemeen een bouwvergunning nodig. Informatie te verkrijgen bij de afdeling Bouw en Wonen. (of vergelijkbare naam ;) )

daffie1986

Re: Vergunningen en APV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:32

Opbrengen van zand? Spitten, graven, omkeren en ophogen is een aanleg vergunning voor nodig.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:36

Een mestopslag moet minstens 5 meter van de insteek van oppervlaktewater (sloot e.d.) zijn gelegen. De ondergrond moet vloeistofkerend zijn (bijv klinkers of beton), om ervoor te zorgen dat vloeistoffen uit de mest niet zomaar de bodem in kunnen zakken.

Regels voor zand hangen af van hoe fijn het zand is (stuifklasse). Bij erg fijn zand kan het zo zijn dat het binnen moet worden opgeslagen of moet worden besproeid bij droog en winderig weer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:54

Klinkers zijn niet toegestaan als bodem voor een mestopslag(zelfs niet in je paardenbox), deze laten water door. Een mestopslag moet bestaan zie hier:
Opslag van mest
Mest moet in principe op een vloeistofdichte(dus niet vloeistof kerend) plaat worden opgeslagen. Een betonplaat voldoet
daaraan. De plaat moet voorzien zijn van minimaal drie wanden van minimaal 1 m hoog. Regen- en mestwater kan men opvangen in een kleine mestput onder of eventueel naast de mestplaat. De afmetingen van de plaat zijn afhankelijk
van het aantal paarden en van de frequentie van het ophalen van de mest. Meestal gebeurt dat eens per 14 dagen. Het uitmesten van een box levert dan ongeveer 1,5 m3 losse stromest op. Het opvangen van regen en mest water wordt aangeraden bij niet overdekte putten.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:02

Beton is op zichzelf niet vloeistofdicht en kan alleen bij voldoende dikte, coating of een specifieke samenstelling het predikaat 'vloeistofdicht' krijgen (CUR/PBV aanbeveling 44). Omdat niet elke boer een vloeistofdichte vloer aan kan gaan leggen voor de vaste mest is vloeistofkerend -met regelmatige verwijdering uit de inrichting- voldoende.

Opstaande randen worden vaak voorgeschreven (is een voorschrift uit het Besluit landbouw en wordt daardoor vaak overgenomen), maar de hoogte is niet vastgelegd en een gelijkwaardige voorziening is ook goed.

Waar heb je die informatie vandaan als ik vragen mag?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:04

Handboek huisvesting paarden. De vloeistofkerende is een mestplaat de hoogte van de opstaande randen zijn vastgelegd voor een mestput. 2 verschillende dingen.

edit: Bij de bouw van een nieuwe stal aanwezig geweest en voor een mestput was die hoogte verplicht en daarom kon die toen bij ons kleiner.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:02

hoeveel paarden heb je, want dat is van belang ! Ik mag mijn mest overal (5m vd sloot) op mijn land opslaan omdat ik ze hobbymatig hou (3paarden)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:40

2 paarden, 2 pony's, puur hobbymatig.

Ik heb een boer die het op wil halen en af wil voeren, maar hij geeft dat aan dat hij alleen van 1 februari tot 1 september mest mag vervoeren/uitrijden.
Hij heeft tot september mais op het land staan. In oktober is het mais er af, maar dan mag hij geen mest meer vervoeren/uitrijden.
Ik heb voorgesteld het zelf te komen brengen, maar hij zegt dat er problemen ontstaan als ze paardenmest op zijn (kale) maisland zien liggen als hij inspectie krijgt.
Eens per jaar (februari of april) kan hij het dus wel ophalen, maar dan wordt het zo'n grote mestbak. Zou het liever twee keer per jaar laten doen.

Hoe doen andere mensen/boeren dit? Vroeger bij mijn oude stal gooiden we het gewoon op het maisland. klopt het echt dat dit niet meer mag in de winter?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:46

jep de mest mag van februari t/m september uitgereden worden en niet over bevroren grond en daar buiten niet.

Wat je ook kunt doen is zo'n zeecontainer, die aan de bovenkant open is inlaten graven, ze hebben hier speciale containers voor. Maar dan moet de boer wel komen met een kraan/grijper om het te kunnen meenemen.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:14

Ik heb net LNV gebeld. Die zeggen dat ik het wel mag vervoeren (en de boer ook) maar dat het inderdaad niet op het land mag worden gebracht tot en met 31 januari.
Verder hoef ik het niet te bemonsteren of te voorzien van een of ander formulier, wel moet ik bijhouden waar het naar is afgevoerd, berekend naar stikstof- en fosfaatnorm :-S

Ik snap er helemaal niks meer van. Eerst zeggen ze dat particulieren niet vallen onder het besluit meststoffen of zoiets, maar vervolgens moet ik wel weten hoeveel stikstof en fosfaat ik heb aangevoerd en afgevoerd... :(:)

Waarom staat er niet ergens gewoon heel duidelijk waar je als particuliere paardenhouder aan toe bent???

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:25

Dit is volgens mij alleen maar voor de boer van werking en neit als particulier of hobyist, maar ik meot ook heel eerlijk zeggen dat ik het ondertussen ook niet meer weet.

Waarom staat er niet ergens gewoon heel duidelijk waar je als particuliere paardenhouder aan toe bent?
Paardenhouderij is vrij grijs vlak bij LNV, er is nooit vastgesteld over ammoniak, stikstof en fosfaat omdat dit nog steeds het meeste wordt afgevoerd naar een mestbedrijf. En ik denk dat ze met fosfaatnorm toch mestbonnen bedoelen. Je kan het anders ook eens op de site van www.boerderij.nl vragen, zitten heel veel boeren die je misschien verder kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:46

De wetten die voor jou van toepassing zijn:
Wet Milieubeheer (mest)
Wet Bodembescherming (mest)
Bouwstoffenbesluit (opbrengen zand)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:32

Nu vond ik dit op internet (Landbouwbesluit):

2.2.2 Indien vaste mest, gebruikt substraatmateriaal, afgedragen gewas
of bloembollenafval langer dan twee weken, maar korter dan een half jaar
op een locatie wordt opgeslagen, vindt de opslag in elk geval plaats:
a. boven een absorberende laag met een dikte van ten minste 0,15
meter en een organische stofgehalte van ten minste 25%, en
b. zodanig dat contact met hemelwater zoveel mogelijk wordt
voorkomen.
Indien de opgeslagen vaste mest, het gebruikt substraatmateriaal, het
afgedragen gewas of het bloembollenafval wordt verwijderd, wordt de
absorberende laag eveneens verwijderd.

Ik heb inmiddels een oplossing voor het tweede halfjaar gevonden (kweker die de mest wel wil hebben).
Maar dan is de vraag: Wat is een absorberende laag met een organisch stofgehalte van tenminste 25%?
Is dat een laag stro, zand, of iets anders??? Afdekken met een zeiltje, en niet langer dan een half jaar laten liggen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:34

Vaste mest mag op deze manier alleen maar worden opgeslagen op de akker waar het gebruikt gaat worden (zgn. kopakker) en ontslaat je nooit van de wet bodembescherming.
Bovendien val je als particulier sowieso niet onder het landbouwbesluit....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:25

Ik heb ook een halve zeecontainer waar ik mijn mest in doe. Je mag idd alleen maar een vloeistofdichte bodem gebruiken om je mest op te slaan.
Ik laat het door mijn buurman altijd legen..waar hij het laat???