Schrikdraad, hoe stevig stroom erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Schrikdraad, hoe stevig stroom erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:17

Helaas bleek gisteren weer dat mijn veulen van 3 maanden jong geen respect heeft voor de stroomdraad en -lintomheining. De gemeente is aan het snoeien en maaien, dus er zou op zeer korte termijn minder stroom moeten wegvloeien, maar ik vraag me af of het mogelijk is middels bijv. een accu extra prik toe te voegen.

Onze weide is aangesloten op een lang circuit. Vanuit 1 schakelpunt bij huis, worden alle weides voorzien van stroom. Wij zitten ver aan het einde hiervan en indien er een schakel los is, wordt de hoeveelheid stroom direct significant minder. Waar mijn veulen fijn van profiteert.

Iemand een tip om flink stroom toe te voegen aan de omheining rond mijn weide? Of verlies ik direct alles omdat mijn omheining is aangesloten op zo'n lang circuit? Is het uberhaupt mogelijk en nuttig een accu aan te sluiten op een al van stroom voorziene omheining?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:19

Dat hele weidegebeuren en zelf verantwoordelijk is nieuw voor mij, dat merken jullie wel. Verbazingwekkend waar je steeds tegenaan loopt, een heuse uitdaging :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:07

Je kan je stroom loskoppelen van het huis en een losse paddestoel accu kopen, die hadden wij ook op stal, kan je een flinke klap van krijgen ;) Daar loopt Ruby echt niet doorheen :n
Volgens mij kan je die wel bij de Praxis ofzo halen :j

Zoiets als dit Jacq: http://www.agradi.nl/product?sc=Schrikd ... paraten+9V

Spanning kan je meten met een spanningsmetertje, die kan je ook bij een bouwmarkt halen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:08

Volgens mij kan ik 'm niet loskoppelen van het circuit, want na mijn weide komen er nog 2 weides achteraan.

Sies

Re: Schrikdraad, hoe stevig stroom erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:10

Een lichtnet apparaat : dus stekker in het stopcontact dat goed werkt geeft altijd beter en meer stroom dan een paddestoel.

Wat wel vaak het probleem is : een te licht apparaat of slechte aarding zeker op droge zandgrond.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:12

Sies, de omheining zit nu aangesloten op zo'n lichtnetapparaat. De begroeiing waarlangs veel wegstroomt wordt nu aangepakt, maar als er iemand een draadje openlaat bijvoorbeeld, dan loopt er alsnog erg veel weg. Er blijft gewoon niet voldoende stroom over zo aan het einde van het circuit.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:50

je apparraat is gewoonweg niet sterk genoeg om stroom voor zo'n grote afstand te leveren. dat had ons apparraat ook, je kreeg aan het einde van ons land nog maar een klein kriebeltje als je het draad aanraakte. voor mijn paarden was het genoeg om er achter te blijven maar voor het paard van een stal genootje niet. dus hebben we nu een losse batterij aangesloten. staat nu een beste klap stroom op.
maar weet je zeker dat er niet op meer plekken stroom weglloopt behalve dan waar de begroeiing staat. dat het draad niet ergens tegen palen etc aanloopt? en geleid het draad ook nog wel goed? niet op sommige plekken doorgesleten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 13:53

Heb je dan je weide van het lichtnetcircuit afgehaald en separaat op de accu aangesloten? Of de accu als extra leverancier van stroom erbij gezet?

Niet alle pensionklanten gaan netjes om met de stroom en er lekt inderdaad regelmatig wat weg langs paaltjes enzo := Ik heb dat niet in de hand, hopelijk kan de stalmanager die eind september zich ermee gaat bemoeien wat betekenen.

Ik heb in het voorjaar juist praktisch de gehele omheining van mijn weide vernieuwd, omdat mijn merrie een veulen verwachtte. Dus mijn lint en draad is oke. Dat van de andere weilanden is eigenlijk aan vervanging toe op veel plekken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:59

Op een lichtnet schrikdraad apparaat staat normaal tussen de 6000 en 8000 V
Dat staat overigens ook op het apparaat zelf.
Spanningsverliezen heb je eigenlijk altijd, vooral bij vochtig weer. Om de spanning zo hoog mogelijk te houden moet je ongebruikte stukken uit schakelen. Galagher verkoopt redelijk goede schakelaars, maar die zijn wel breekbaar bij montage.
In de gebruiksaanwijzing kan je voorbeelden vinden hoe je op een juiste manier de spanning zo goed mogelijk houdt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:44

praat me er niet van, ik werd vanmorgen weer mijn bed uit gebeld door de buurman

die keline loopt in een andere wei dan de rest...
nou ik heb haar lekker laten lopen, elke dag, wat 10x p dag vliegt ze eronderdoor na de andere wei, maar zodra mama roept of ze heeft dorst of verveeld zich in dr eentje gaat ze terug naar de rest..
wei waren net aan het maaien, en 2meter van me vandaan, voor mijn neus, eronderdoor, en het draad lag zelfs even stil op dr rug, ze gaf geen kick

ik alle moed verzameld en zelf voelen... *^%$^&*( hoe kan dat nou, ik voel het hard en hoor hem ook, en zij staat er als een zombie onder...

vanaaf zetten we er 2 accu's op, extra accu erbij op is nooit verkeerd

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:57

in het begin hadden we beide er nog op staan maar nu alleen de batterij.
als het andere land slecht draad heeft dan geleid het minder goed en daardoor vang jij dus ook minder stroom. eigenlijk eens met de eigenaren van het andere land over het draad praten misschien?
maar het draad loopt niet permanent tegen paaltjes aan? dat zorgt voor veel verlies en bijv onnoddig vaak het draad om een isolator wikkelen om het strak te spannen. met open en dicht doen het draad ertegen aan houden maakt niet zoveel uit. maar let er bijvoorbeeld ook op dat je alle draadjes dicht doet dat het stroom mooi rond blijft lopen. scheelt vaak ook al.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:20

Tja.. wordt denk ik lastig..
Door het weglekken van de stroom kun je een boel verlies krijgen.. Zoals idd draad op de grond of tegen paaltje o.i.d. Met een metertje kun je meten hoeveel stroom er op de draad staat. Kun je ook niet eventjes de rest er vanaf halen? Zodat de stroomklok alleen aan die ene wei hangt? Denk dat de boodschap dan wel duidelijk is bij haar.. :D

Edit: lees dat je aan het einde zit.. Dan is een losse klok de enige oplossing.. maar dan wel de wei loskoppelen van de rest van de weides. Dit zou op zich wel moeten kunnen denk ik.. Desnoods leid je een draad langs de palen (met popjes natuurlijk) van de weides voor jouw wei naar de weides na jouw wei.. snap je wat ik bedoel?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:24

Als je pony onder de draad door glipt, moet je hem een antenne op z'n halster maken van koperdraad. Dan leren ze het vlot af. }:)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:38

Heb je je bedrading gecontroleerd ? Als je echt zo'n Voltmeter hebt en je hebt b.v. aan het begin tussen de 5 a 6000 volt zit je goed ... Wij hebben staaldraad als omheining en het bleek dat zelf staaldraad zwakke plekken krijgt ...

Die hebben we moeten vervangen ... + uiteraard dat je aarde flink diep in de grond moet zitten ... wij hebben hem 3 meter de grond in zitten ...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:45

blue_kim schreef:
je apparraat is gewoonweg niet sterk genoeg om stroom voor zo'n grote afstand te leveren. dat had ons apparraat ook, je kreeg aan het einde van ons land nog maar een klein kriebeltje als je het draad aanraakte. voor mijn paarden was het genoeg om er achter te blijven maar voor het paard van een stal genootje niet. dus hebben we nu een losse batterij aangesloten. staat nu een beste klap stroom op.
maar weet je zeker dat er niet op meer plekken stroom weglloopt behalve dan waar de begroeiing staat. dat het draad niet ergens tegen palen etc aanloopt? en geleid het draad ook nog wel goed? niet op sommige plekken doorgesleten?

Het apparaat was wel sterk genoeg voor de afstand hoor kim, het was alleen levensgevaarlijk en brandgevaarlijk omdeze aan te hebben staan. En dat er te weinig stroom opstond, dat kwam door de vele knopen die er in zaten en de dubbele lussen om de draad op te spannen aan de isolatoren. Ze hebben nooit samen aangestaan hoor, en zowel dan is dat voor niks geweest want ik heb hem onklaar gemaakt voor de grote wei omdat vai aan de stroomdraadjes zat te bijten en ik geen geelektrokuteerd paard wou. Daarom ging vai er dus ook doorheen en heb ik gekozen om mijn accu neer te zetten. Als het stopcontact gemaakt wordt en de draden aangepast worden mag ie van mij weer aan.

Hier een paar tips waar je naa rmoet kijken waar je stroom op verliest:
- overal waar het draad tikt is het stuk en/of lekt het stroom.
- draad of lint dubbel om de isolatoren knopen geeft knellingen en kapotte draadjes op.
- hooge begroeing tegen de de draadjes.
- de draadjes open op de grond laten liggen.
- pak eens een stroommeter en ga het gehele draad langs, op deze manier kan je uitvinden waar je zoveel stroom verliest.
- hoe oud is het schrikdraad, door weer en wind ragen de ijzeren draadjes roestig, gaan stuk en beginnen te tikken.

Oplossingen:
- prootgrepen los koppelen van het stroomnet, di8t kan heel gemakkelijk door een apparte issolator te plaatsen en als je hem dicht doet aan te sluiten op een dubbele ijzeren poortsgreep issolator. Als je de draadjes dan op de grond laat liggen is de stroom eraf, doe je hem dicht staat er weer stroom op.
- Vervang stukken met veel knopen erin door nieuw heel draad/lint.

Overigens is het een fabeltje dat stroom rond moet gaan om het te doen. er moet een verbinding zijn van de onderste naar de bovenste draad/lint anders doet 1 of 2 het niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:56

jammer dat je net je bedrading hebt veranderd je had bv een aparte draad die niet in circuit staat met de andere weide en daarop een aparte accu op aansluiten. Wij hadden vroeger zo'n kleine module met batterij, en de schokken die ik daarvan kreeg waren toch veel sterker dan diegene die van zo'n netspanningsapparaat komen over een grote afstand.