Schuilstal in land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandyrakker

Schuilstal in land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 13:15

ik heb een vraagje..

mijn 'oude' verzorgpony's staan swinters dag en nacht op het land zonder schuilstal en ze hebben geen deken op en hun hoeven zien er ook heel slecht uit (zomers trouwens ook) mag dit of moet ik de DB waarschuwen?

groetjes Mandy

suuzepuus

Re: Schuilstal in land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:17

nee.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:21

Nee is niet nodig in dit geval. Over de hoeven kan je misschien tegen de eigenaar zeggen dat die gekapt kunnen worden maar ze hebben gewoon voer zo te lezen dus dan komt de DB niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:53

Nee.

Overdrijven is ook een vak.
Bovendien wel erg toevallig dat je dat pas wil als je gestopt bent met verzorgen, of zie ik nou spoken?

Enfin, het is iniedergeval nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:58

Je kunt wat zeggen over de hoeven, maar voor de rest hoor ik er niets mis aan?

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:16

een paard moet schaduw hebben en een overdekte stuk (schuilstal of dergelijks)hebben, de hoeven maakt niks uit tenzij er een scheur in zit dan zal ik wel effe de hoefsmit bellen. een schuilstal of paar bomen zal beter zijn voor het paard. als je een schuilstal hebt kun je het beste elke dag vers hooi in doen, want als het regent en het paard zit in een schuilstal dan zal die er niet gemakkelijk uitkomen met regen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:00

Moderatoropmerking:
VS > VSW

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:06

hmmm, mijn paarden staan rustig in de regen te eten hoor, ondanks schuilstal. En als ze honger hebben gaan ze echt wel een keer naar buiten om te eten...

de hoeven zouden gedaan moeten worden door een hoefsmid, daar kun je de eigenaar op aanspreken en als het echt erg is en er wordt niets aan gedaan zou je het kunnen melden aan de dierenbescherming.
Geen schuilplaats is niet zo'n groot probleem als het dier het niet te koud of te warm heeft. Een paar bosjes langs de rand van het weiland tellen ook als beschutting. Overkapping is niet nodig en als het dier een "droge" (dus niet een weiland waar overal 5cm water staat of alleen maar modder is) plek heeft om te staan en liggen, dan is er wat dat betreft ook niet echt een probleem. Er moet voldoende gras staan of voldoende ruwvoer bijgevoerd worden.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:46

Het is niet nodig.
maar een schuilstal eigelijk wel dat is eigelijk verplicht zegt de DB
Als je het zo zielig vind kun je vragen of je ze mag hebben of kopen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:24

Nee hoor, een schuilstal is helaas nog niet verplicht (zijn nog geen wettelijke regels over).
Paarden die 24/7 in een natuurgebied lopen hebben ook geen schuilstal.
Als ze het gaan verplichten moeten de gemeentes ook over de brug komen en een schuilstal toestaan.

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:16

mijn shetjes staan ook het hele jaar door dag en nacht buiten zonder deken, maar ze hebben wel een schuilstal maar daar staan ze nooit in, ze staan altijd onder de boom naarst het weiland, dus ik vind dat niet echt een probleem

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:22

Dat is echt onzin Quetion! De dierenbescherming gaat altijd kijken als je een melding maakt!

Die paarden moeten gewoon een schuilstal hebben en vooral oudere pony's die minder goed tegen de kou kunnen!
Ik vind het wreed en niet nodig om die dieren in de zeik natte regen te laten lopen!
Laat ze dan op zijn minst zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan door een schuilstal te plaatsen.
Ook de hoeven moeten gedaan worden..is ook een deel van verwaarlozing!

De dierenbescherming gaat juist praten met dit soort eigenaren,nemen de dieren niet meteen in beslag maar adviseerd de eigenaren!!

Als je wilt dat ik ga kijken vind ik het goed,ik begin in september als inspecteur bij de dierenbescherming en ben ik bevoegd om te kijken.
Ik woon in alkmaar dus ik doe hetr graag voor je!

Ik hoor het wel!

groetjes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:57

mijn ene paard gaat met haar hoofd onder het afdak staan als het regent maar ik heb nog niet gezien dat ze de stal in gaat. de ander gaat altijd binnen staan (en dus blijft er een stal over voor haar om naar binnen te kunnen maar dat wil ze blijkbaar niet)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:48

Elvira24 schreef:
Dat is echt onzin Quetion! De dierenbescherming gaat altijd kijken als je een melding maakt!

Die paarden moeten gewoon een schuilstal hebben en vooral oudere pony's die minder goed tegen de kou kunnen!
Ik vind het wreed en niet nodig om die dieren in de zeik natte regen te laten lopen!
Laat ze dan op zijn minst zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan door een schuilstal te plaatsen.
Ook de hoeven moeten gedaan worden..is ook een deel van verwaarlozing!

De dierenbescherming gaat juist praten met dit soort eigenaren,nemen de dieren niet meteen in beslag maar adviseerd de eigenaren!!

Als je wilt dat ik ga kijken vind ik het goed,ik begin in september als inspecteur bij de dierenbescherming en ben ik bevoegd om te kijken.

Ik hoor het wel!

groetjes

das mooi, regel jij dan ook een vergunning voor een schuilstal ???????

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:00

Sorry sassefras,

Ik red al dieren en volgens mij kan je zelf ook wel wat doen!
Dus doe je bijdehande mond zelf open om een vergunning te regelen..
Per gemeente is het verschillend of je een schuilstal mag maken..per gemeente is het ook verschillend om een container neer te zetten.
Dus per elke gemeente is het verschillend!!van de 1 mag het wel en de ander niet..
Ik kijk in de ogen van het paard ( wat voor het paard het prettigst is en daar reageer ik dus op,dus ja voor het paard is het lekker als je een schuilstal hebt!)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:08

Dames, ff dimmen met elkaar. Zo'n toon helpt niets en de TS wordt daar ook niet beter van.

TS: niet gelijk de DB bellen.
Mijn paarden staan ook 24/7 op het land, hebben ook geen deken op en kunnen met dit weer ook niet in de schuilstal komen.
Wel is het belangrijk dat ze ergens een beschutte plek hebben, bv wat bomen oid.
Zolang ze goed water en voer hebben dan zou ik de eigenaren even tippen in de trant van:
ik zag dat de hoeven van ze er niet zo mooi uit zien, zouden jullie willen kijken of er een hoefsmid bij kan komen.

Waren de hoeven ook al slecht toen jij ze verzorgde? En wat heb je daar toen mee gedaan?

Zo jaag je niemand op de kast maar kom je wel op voor het belang van de pony's.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:15

Daar heb je gelijk in maar als zij dat niet durft te zeggen ( wat ik volkomen begrijp) dat gebeurd er nooit iets..Je kan altijd de dierenbescherming waarschuwen..die zeggen het dan en dan moeten ze het gelijk uitvoeren ook..Alles word op een normale manier besproken dus de eigenaren van de paarden worden niet aangevallen over het feit dat ze geen onderdak hebben of de hoeven te lang zijn.
De meeste mensen hebben ook een duwtje in de rug nodig..ze bedoelen het allemaal goed maar weten waak niet hoe het hoord..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:18

Een schuilstal is helemaal niet verplicht... :n
Als je een pony hebt die goed in zijn vacht zit zal het diertje er helemaal geen last van ondervinden.
Schuilplaatsen zijn natuurlijk in de ogen van de meeste mensen wel het vriendelijkst voor je pony, maar dit hoeft niet persee een stal te zijn, bomen etc zijn ook voldoende.

Hoeven in goed staat houden moet overigens wel, maar ook pas vanaf een bepaalde staat van de hoeven.

Je kan bv. niet de DB bellen om te zeggen dat de paarden al 3 maanden niet naar de hoefsmit gegaan zijn en dat ze ietsje lang worden. Misschien is een foto van de hoeven handig om ons een beetje te laten zien hoever de hoeven in "verwaarlozing" staan? :)

Elvira24 ik vind dat je een beetje overdreven reacties geeft :+
De meeste paarden en pony's kunnen gewoon hun hele leven 24/7 buiten staan met enkel bomen als beschutting en er ontzettend oud mee worden.

Ook deze opmerking vind ik wel grappig, je hebt namelijk alsnog een goedkeuring nodig van je meerdere om te gaan kijken bij mensen en hun dieren, je zal nooit op eigen houtje mogen gaan kijken, dat is net zoiets als je eigen agenda invullen in de tijd van de baas...dat zal je wel leren zodra je er een tijdje werkt :j

Citaat:

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:21

Als zij een melding maakt dan ben ik bevoegd om te gaan kijken!!
en aangezien het mijn regio is moet ik gaan kijken ( daarom doe ik dat werk!)

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:22

P.s kan je ergens uit opmaken dat ik zeg dat een schuilstal verplicht is????

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:23

Elvira24 schreef:
Als zij een melding maakt dan ben ik bevoegd om te gaan kijken!!
en aangezien het mijn regio is moet ik gaan kijken ( daarom doe ik dat werk!)

Dat zei je net niet, je zei net dat "als zij wil dat jij even gaat kijken dat je dat wel even doet omdat je in september bij de DB gaat werken" _O-
Laatst bijgewerkt door Djoena op 04-09-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:23

Elvira24 schreef:
P.s kan je ergens uit opmaken dat ik zeg dat een schuilstal verplicht is????

Heb ik jouw naam daarbij vermeld? enkel het onderste slaat op jou (Daar staat je naam ook bij ;) ), bij de rest moet je maar kijken of jij je erbij aangetrokken voelt ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:24

@Elvira,
Jij bent niet meer bevoegd om te kijken dan een andere Nederlander.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:30

Hahah ohh gek,dus elke persoon mag iemand anders zijn erf oplopen?dat dacht ik dus niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:33

Ook de DB mag niet zomaar het erf oplopen, ze hebben niet meer bevoegdheid dan jij en ik.

Als de eigenaar je van het erf afzet, mag ook de DB niet blijven staan.