Houtsnippers als vervanging van zand??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasminaa

Houtsnippers als vervanging van zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:37

Mijn paard staat in een grote bak zand met een stal nu heeft ze zandkoliek.
Dus moet ik haar ondergrond gaan vervangen ik wilde eerst haar bak dichtstraten maar dat is weer slecht voor dr hoeven en kan ze niet meer lekker rennen.
Ik dacht aan houtsnippers is dat een goede oplossing?

annebell

Re: Houtsnippers als vervanging van zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:33

Hoi,
Wat versta je onder hout snippers??

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

houtsnippers hebben de neiging te verrotten na enige tijd,dan zakt je paard er diep in.
wij hadden vroeger zo"n rijbak, eerst waren we trots, dat wij de hele winter konden doorrijden...maar paar jaar later werd het een "doorzak" bodem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:38

Hoe verstrek je voer in je paddock dat zo zoveel zand binnen krijgt?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:53

Kun je haar overdag niet in een wei zetten en dan bijvoorbeeld 's avonds in de paddock?
En dan het voer in een bak. hooi kun je bijvoorbeeld in een speciekuip geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:03

IK had er een die juist de houtsnippers at... :Y) Dus mocht je iets willen wijzigen zou ik eerst maar een stukje van je bak doen, of eerst mengen, dan weet je of ze van de snippers afblijft. Je kunt niet zomaar alle snippers erin doen, sommige snippers zijn giftig voor paarden.
Je kunt ook besluiten elk half jaar een kuurtje te geven met phylissum erin (of hoe heten die zaadjes ook alweer :o? ), dat zit onder andere in Sandclear, kun je kopen bij de paardendrogist.
Als ze echt zo'n snabbelaar is, die overal zand hapt zou ik haar ook eens na laten kijken op bijv maagzweren. En als ze inde bak zand hapt, snabbelt ze ook op de wei. En dan is opnieuw Sandclear of zoiets een oplossing (ik heb geen aandelen :+ ) / iets waarmee je voorkomt dat ze zandkoliek krijgt.
WEet je trouwens zeker dat het zandkoliek is?