staart kapot schuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

staart kapot schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 17:11

Mijn paard staat sinds januari bij een andere stal. Ineens viel het me op dat ze haar staart kapot geschuurd heeft. Wie weet wat ik er aan kan doen?.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:21

Eczeemdeken opdoen en wassen? :)

chess01

Re: staart kapot schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:53

Rare vraag misschien, wanneer heb je je paard voor het laatst ontwormd????
anders even insmeren met uiencreme of zalf helpt goed tegen de jeuk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:02

Zelfde mening als chess01.
Als je paard enkel aan de staart schuurt, zou het goed kunnen dat het te lang geleden is dat ze is ontwormd.
Je kan er best iets verzachtend opsmeren, zoals chess01 zegt, of misschien azijn?(schijnt ook goed te helpen tegen jeuk)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 20:22

de staleigenaar ontwormd alle paarden tegelijk. Ze hebben vorige maand voor het laatst gehad dus denk dat het dat niet kan zijn omdat ze op stal regelmatig ontwormen. Uiencreme is dat gewoon die voor mensen? en waar kun je dat halen?.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:24

Mijn paard schuurt ook haar staart, en ik doe er nu het vocht van gekookte aardappelen op en dat helpt erg goed. Was een oud wonderminddeltje van de hoefsmid..

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:11

ik ben vorig jaar ook van stal veranderd en mijn paard begon ook ineens te schuren op stal. Maar ik ben er achter gekomen dat de mijne het alleen doet als het goed weer is. dus ik vermoed van de kleine beestje/ vliegjes. Ik heb hiervoor een fles die ik elke dag als ik haar op stal zet gebruikt. ik spuit dan alleen de staart in en voor de zekerheid de manen mocht ze daar ook aan beginnen. Ik weet zo alleen niet hoe het spul heet. Kan morgen wel even voor je op stal kijken mocht je het willen weten?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:14

goed wassen met betadine of tea tree shampoo.
en vooral geen smeerseltjes op doen, dan activeer je de jeuk meestal alleen maar. gaan ze er juist mee klooien.

zorgen dat het mooi droog blijft.
als er korstjes zitten kun je dat na het wassen wel soepel houden met wat zalf, want droge korstjes gaan ook jeuken, dus dna voorkom je het opnieuw openscheuren van die kosten.

en misschien heeft je paard last van bepaalde vliegen/muggen?
een vliegendeken en wat vliegenspray ter preventie gebruiken?

sommige dieren krijgen ook jeuk als ze bepaald voer krijgen, waar dan net een stofje in zit waar ze dus niet tegen kunnen.

( ikzelf had anti jeuk spray van silverlinde toen, en dat werkte erg goed, maar de paardendrogist heeft dat niet meer gloof ik )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:20

Kan komen door aarswormen, deze worden niet door alle ontwormingsproducten bestreden. Meest effectief is een middel met pyrantel erin (bijv. equiworm P).

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:38

mijn pony doet het als ze zich verveeld.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:56

Goedemiddag! Ik kwam bij toeval bij dit topic terecht. Onze pony schuurt eigenlijk zelden bij haar staart maar er waren van die dagen dat we kwamen en dat ze van de een op andere dag lekker had staan schurken. Bij het nakijken van de staart zagen we, we moesten echt goed kijken!, aan de bovenkant van de staart soort "bandjes" om de staartharen. Onze pony heeft een licht gekleurde staart, bij een donkere staart zullen die bandjes dus echt niet te zien zijn.We hebben een klein beetje Frontline op de bovenkant van de staart gespoten en ingemasseerd en het werkt echt als een trein! Jeuk echt 100 pct. weg! Duidelijk het product van kleine jeukende diertjes. Vanzelfsprekend hebben we bij dierenarts navraag gedaan of we dit product konden gebruiken. Frontline is het middel wat je bij honden en katten gebruikt tegen vlooien en teken. Je kan een kleine spuitbus en een wat grotere kopen bij dierenwinkel of dierenarts. Goedkoop is het niet maar je hebt er ook bijna niets van nodig. Het is het proberen echt waard!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:34

je kan ook altijd sweet itch gebruiken werkt super bij ons

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:43

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:49

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker een paar uitproberen. Laat wel even weten wat het uiteindelijk was...