Welk materiaal golfplaten voor paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal34

Welk materiaal golfplaten voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:06

Hallo,

Wij willen het dak van onze paardenstal vernieuwen.
We denken aan een dak van golfplaten.
Wie heeft er tips welke golfplaten het meest geschikt zijn, bv vezelcement golfplaten en waar we deze het beste kunnen kopen?

Groetjes Chantal

ukoldaatje

Re: Welk materiaal golfplaten voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:06

Wij hebben een complete stal laten maken een jaar of 10 terug, door stalselect of iets in die richting.

Op onze boxen liggen kunstof platen, met in het midden van beide boxen een kunstof doorzichtige plaat, zodat er licht naar binnen kan.

Nooit problemen gehad met deze kunstofplaten en geen onderhoud, wat wil je nog meer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:52

Ik zou zeker géén vezelcementplaat kopen. Die lijken nl nogal op de oude asbestplaten en als je die ooit nog eens af moet voeren moeten ze als 'asbest' verpakt worden aangeleverd.

Persoonlijk zou ik kiezen voor damwandprofieldakplaat of metalen dakpanplaten.
Die lichtdoorlatende kunststofplaten worden op den duur dof en vies.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:56

DubbelDun schreef:
Ik zou zeker géén vezelcementplaat kopen. Die lijken nl nogal op de oude asbestplaten en als je die ooit nog eens af moet voeren moeten ze als 'asbest' verpakt worden aangeleverd.

.

alle dakplaten hebben tegenwoordig een nummer ingebrand, waaruit blijkt dat er geen astbesthoudende materialen gebruikt zijn ;) gemeentes weten dat tegenwoordig, die vragen alleen om het nummer te zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:52

En als je platen dik 10 jaar op het dak liggen zie je die nummers dus niet meer... bin there dun that ;)
Verder komen ze er vaak niet heel af en van stukken plaat zijn ze helemaal 'doodsbang'.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:51

Wij hebben sandwichplaten liggen. Je kan ze in diverse isolatie diktes kopen, de 'lijnen' (profielen) in div. afstanden van elkaar, div. lengtes en breedtes. Wij hebben ze met aan beide kanten metalen afwerking, je kan zodoende ook op het dak lopen.
Deze zijn ook best prijsgunstig in verhouding met bijv. dakpanplaten en nog geïsoleerd ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:17

DubbelDun schreef:
En als je platen dik 10 jaar op het dak liggen zie je die nummers dus niet meer... bin there dun that ;)
Verder komen ze er vaak niet heel af en van stukken plaat zijn ze helemaal 'doodsbang'.

Dat ze doodsbang zijn dat weet ik, heb eens platen afgevoerd (geen astbest maar leek er op) en de man van de gemeente was helemaal door het dolle heen :D toen waar hij bij stond nog eens een loshangend stuk afgebroken ...kerel sprong 2 meter opzij :') en hem uitgelegd hoe het zat, en dat je het kunt zien aan de vezels, een aansteker d'r bij (astbest brand niet) *D

Ik heb veel te maken met astbestverwijdering via mijn werk en hoewel we het altijd (moeten) laten checken door een lab heb ik er nog nooit naast gezeten in al die jaren :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:02

Hier lopen een paar simpele zielen rond en die hebben instrukties dat alles wat ook maar op asbest lijkt geweigers moet worden als het niet in plastik verpakt zit.
Dus ik denk niet dat die met aanstekers in de weer gaan :)

Voor mij iig nooit meer dat soort platen. (Al ligt er nu voorlopig wel weer zo'n dak op natuurlijk ;( )

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:20

Op onze stallen liggen ook vezelcement platen (hele oude). En die beginnen door te zakken in de hoeken waar wel eens water blijft staan. Wij gaan deze na de winter vervangen en dan komt er geen vezelcement meer op maar plastic of stalen platen. Misschien gaan ook wij voor sandwichpanelen.

Dus als je vezelcement kiest moet je het vaker schoonhouden zodat ze niet doorzakken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:27

pas op met doorzichtige platen als de stal veel in de zon staat. kan heel heet worden.

omdat mijn paarden eigenlijk niet binnnen staan als het nog licht is, heb ik voor alleen dichte platen gekozen, is koeler in de zomer.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:00

Topic van 5 jaar oud!
En heropend voor reclame.. :?

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:36

Branca schreef:
Topic van 5 jaar oud!
En heropend voor reclame.. :?

Oeps, ik zie het ja. Heeft er iemand ook een zoekoptie op Google gevonden :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:02

@haunting: het doorzakken van de platen heeft te maken met de dakconstructie ( te weinig ondersteuning of te ver uit elkaar). Ik heb nog nooit vezelplaten (de echte niet die 'kartonnen') zien doorzakken.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:25

DubbelDun schreef:
@haunting: het doorzakken van de platen heeft te maken met de dakconstructie ( te weinig ondersteuning of te ver uit elkaar). Ik heb nog nooit vezelplaten (de echte niet die 'kartonnen') zien doorzakken.

Klopt inderdaad dat er teveel ruimte tussen zit. Vorige eigenaren van de stallen hebben dit nooit onderhouden. Daarom maar vervangen. Misschien toch maar nieuwe vezelplaten met een goede ondergrond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:30

Ik zou eerst eens navragen wat voor problemen de afvoer van de oude platen gaat geven voor je besluit er wederom asbestvrije vezelplaten op te leggen. Gezien de rompslomp die dat kan geven (speciale manier van aanbieden) kán het handiger zijn om voor een ander materiaal te kiezen.