Water in een 1000 liter vat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Water in een 1000 liter vat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:09

Ik heb al even gezocht hier op bokt naar de manier van water gegeven.
Regenwater, slootwater, grondwater en natuurlijk leidingwater.

De eerste drie zijn uitgesloten. Nu hebben we een 1000 liter vat. Deze wordt 1 keer in de 3 a 4 weken gevuld. Opzich is dit een prima manier.
Alleen nu beginnen er aan de binnenkant van het vat oranje algen te groeien. Het water dat eruit komt is helder en koel. Zouden deze algen schadelijk kunnen zijn?
En hoe hebben jullie water in de wei als er geen regenwater, slootwater leidingwater of grondwater aanwezig is?

_00_0

Re: Water in een 1000 liter vat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:11

wij maken de bak om de zoveel tijd schoon. wij hebben groene algen die niet schadelijk zijn, schoonmaken is wel een butt karwei hoor. Als er geen water meer in de bak is moet ik met mijn emmertjes naar binnen lopen das wel minder, maar dan nog bof ik dat het aan huis ligt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:11

Ik zou het geen 3 a 4 weken laten staan, zeker niet met dit weer.

Bij ons is het gelukkig met 4 dagen op (4 paarden en 1 zogend veulen). In de warme weken is het water dan overigens absoluut niet fris en koel meer. Ook bij ons groeit er dan wat alg in na verloop van tijd, dit kun je met de hogedrukreiniger wel losspuiten en dan schoonspoelen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:16

waar ik heb gestaan ooit hadden we dat ook. ik vind het verre van ideaal. het is stilstaand water--> legionella...

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:30

Het is een kubus vormig vat met een gat boven in een deksel erop. Onder aan zit een kraantje waar de het mee in een drinkbak kan laten lopen. Het is wordt dus niet aan de buitenlucht blootgestelt.
Het verbaasde ons ook dat het water koel was met deze hoge buiten temperatuur.
Ik zal even opzoek gaan naar een foto.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:33

Afbeelding

We hebben er dus een bak voorstaan waar we water in laten lopen.
Zo'n vat drinken ze met zijn drie in 3a4 weken leeg.
Het is niet ideaal maar wat anders? Elke dag een jerrcan meenemen achter op de fiets?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:35

Er zitten natuurlijk altijd bacterien in het water. Ga zelf maar na als je een fles spa koopt en je maakt het open, doet het dan weer dicht en drinkt het een week later....niet meer zo fris!
Misschien dat je de DA of zoiets om advies kunt vragen, die weten er vast wel van. Het lijkt mij niet fris
Wij hebben twee grote bakken waarin regenwater wordt opgevangen.
Maar tja, nu regent het dus al heel lang niet zoveel :+ Dus bakken nu maar eens goed schoongemaakt en hopen op een goede bui....gelukkig zit ik aan een superschone sloot.
Overigens vinden ze het regenwater echt het lekkerst, dat is het eerste op :Y)
Enne... bij mijn andere wei nam ik inderdaad 2x per dag een jerrycan mee als de sloot niet goed was... tja...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

zij schreef:
waar ik heb gestaan ooit hadden we dat ook. ik vind het verre van ideaal. het is stilstaand water--> legionella...

Legionalle groeit alleen goed in water van een graadje of 60. Lijkt me sterk dat je dat redt, zelfs in de volle zon.

Ik zou ernaar streven iedere week zo'n vat te moeten vullen. Desnoods vul je 'm half.
Wij hebben overigens gewoon leidingwater, en automatische drinkbakken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:55

Wij geven al jaren regenwater aan onze paarden en dat gaat goed. Wij gebruiken donkergroene watertonnen, een van 500 liter en een van 300 liter en hebben nooit last van algen omdat de zon niet in het water kan schijnen. Onze vaten staan zo dat de zon enkel 's morgens er op schijnt en het water blijft altijd koel.
Ik denk dat je je 1000 liter vat zal moeten inpakken zodat de zon niet meer in het water schijnt en zo zullen er geen algen meer groeien.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:49

Mijn oom heeft een vrachtwagenzeil gemaakt voor over mijn watervat, ik gebruik het al jaren en het is nog steeds niet groen.
Afbeelding

Het vat staat op een onderstel van een aanhangertje, en daar is een automatisch drinkbakje aan gemaakt.
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

zo die laatste is echt ideaal!!!
ik geef de paarden ook al jaren uit een 1000litervat water.
ik vul em om de zoveel maanden zelfs.. ik vul em, en zodra ie leeg is word hij flink afgespoten en weer gevuld met kraanwater. als hij halfleeg is en het regent, regent hij dus weer vol. daarom doen we er met de regenmaanden erg lang mee.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:37

Ik heb ook geen waterleiding bij de stal, dus ik neem elke dag jerrycans met water mee van huis. Het scheelt dat ik dat met de auto kan doen. Ik heb 1 paard en een pony en ik denk dat ik gemiddeld ook een kuub water per maand nodig heb. Natte periodes wel minder, want dan drinken ze niet zo veel.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:50

Hey MiekeB dat ziet er goed uit.
Goed om te horen dat als je hem in pakt er geen algen in groeien.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:55

Algen groeit komt inderdaad door het licht! Dus een donkere bak, of zoals hier boven afgedekt heeft nauwelijks last van algen!

En anders een paar algen eters kopen? En die er in laten zwemmen. Maar dan mag de bak natuurlijk niet droog komen te staan!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:00

ponyparadijs schreef:
En anders een paar algen eters kopen? En die er in laten zwemmen. Maar dan mag de bak natuurlijk niet droog komen te staan!

Neem aan dat dat niet serieus bedoeld is he? :)

Zo'n doek voor over je watervat is inderdaad een ideale oplossing denk ik!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:56

Vroeger deden ze ook wel goudvissen in de waterbakken om het water schoon te houden ;) Dus waarom geen algeneters?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:04

Leonoor schreef:
Vroeger deden ze ook wel goudvissen in de waterbakken om het water schoon te houden ;) Dus waarom geen algeneters?

Bij koeien stallen hebben ze dat jaren gedaan hoor! Dus waarom zou je dat bij paarden niet toe kunnen passen.
Ik bedoelde het inderdaad serieus!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:21

Leonoor schreef:

Omdat alle algeneters (dus niet algetende vissen) tropische vissen zijn en dus bij een temp van +- 25 graden gehouden moeten worden. Bovendien eten algeneters niet continu algen en zullen ze je tank ook niet schoonhouden. Je zou ze ook regelmatig bij moeten voeren. Goudvissen zijn koudwatervissen, mogelijk dat ze die dus wel konden gebruiken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:45

Zo diep heb ik me niet in de materie geworpen hoor!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:57

MiekeB dat ziet er echt ideaal uit!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:07

een put laten maken en er een weidepomp op zetten, alleen met vorst is dat lastig, dan bevriest de pomp, maar het water is altijd fris en helder en heel koud. met een weidepomp kunne ze nooit zoveel ineens drinken omdat ze moeten pompen. Ik heb hem nu een beetje scheef staan, zodat ze in de zomer lekker in een modderpoeltje moeten staan, wel zo lekker voor de voetjes

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:25

Kaygee schreef:
Leonoor schreef:

Omdat alle algeneters (dus niet algetende vissen) tropische vissen zijn en dus bij een temp van +- 25 graden gehouden moeten worden. Bovendien eten algeneters niet continu algen en zullen ze je tank ook niet schoonhouden. Je zou ze ook regelmatig bij moeten voeren. Goudvissen zijn koudwatervissen, mogelijk dat ze die dus wel konden gebruiken.

Al gedacht aan het vuil van goudvissen poep/urine? Wij hebben hier een grote vijver in de tuin, 15 000 liter water zit daarin. Daar zitten goudvissen in en koi en we maken de filter in de zomermaanden ongeveer 2 keer per week schoon. Als je ziet wat daar voor viezigheid uitkomt iedere keer... Dat wil je echt niet aan je dieren geven, geloof me.

Zeker de urine die in het water komt, dat is harstikke slecht voor de gezondheid van mens en dier. De vissen hebben er zelfs last van als we een week op vakantie zijn geweest, die hangen allemaal rond de zuurstof blazers, omdat het water zo vuil is.

En zoveel vissen zitten er bij ons echt niet in, dat valt reuze mee.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:42

wij geven de paarden hier ook water uit 1000liter vaten. Die van mijn merrië staat hier achter in de weide vrijwel altijd in de zon,ondanks dat blijft het water altijd schoon en komt er geen alg in. Wij doen er ongeveer 2.5week mee. Maar de voorgaande foto is wel een ideale oplossing,mocht je wel last hebben van algen. En regelmatig schoonmaken doet ook wonderen!