rijbak verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1982

rijbak verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:37

Hallo,

Ik heb al een en ander gezocht op bokt, maar nog geen advies gevonden dat aansluit bij ons probleem. Wij wonen in Noord Brabant op zandgrond. Een paar jaar geleden hebben wij onze bak laten omzetten. We hebben hem ongeveer 8 meter diep laten afgraven en het witte zand bovengehaald. We hebben nu in de wintermaanden een supergoede bak met zeer goede afwatering, we hebben nooit plassen, alleen in de zomer wordt ie heel erg zwaar. Het is met sproeien en slepen niet bij te houden. Let wel het is puur omzetting er ligt geen drainage onder. Nu hebben we iets gehoord over een bedrijf in Zeeland dat twee vrachtwagens komt brengen waardoor de afwatering goed blijft en de toplaag hard wordt. Nu zoeken we mensen die in deze situatie een bakverbetering hebben laten doen en daar goede ervaringen mee hebben, de kosten is van minder belang, maar we willen hierna wek "klaar" zijn met verbeteren.

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:11

De buren (naast de boerderij waar mijn paard staat) hadden technisch gezien hetzelfde probleem met de bak. Hij was in de zomer te zwaar, maar wel altijd droog. Ze hebben nu geopad erop laten leggen. (kleine stukjes vilt). Nu is het een heerlijke bodem om op te rijden. Niets te zwaar meer! Hij blijft ook gewoon droog, want de ondergrond was immers droog. Ik weet alleen niet hoeveel erop gegaan is. Welnog aardig wat geloof ik, en hij wordt 2x in de week gesleept.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 07:44

Dank je wel. Ik neem aan dat ze dat bij de leverancier wel weten hoeveel je nodig hebt voor een bepaalde oppervlakte. Blijft dat ook lang liggen dat je weet? of moet je dat makkelijk bijvullen? Wij slepen hem normaal gesproken ook inderdaad 2 a 3 keer per week behalve dat nu onze trekker even kapot is ;)

Shocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:46

ik ben op zoek naar kokosschillen voor hetzelfde probleem. Mijn man wil liever geen onnatuurlijke stoffen in de bak hebben. Vrienden verderop in de straat hebben wel geopad genomen en zijn er heel blij mee. Maar die hebben het wel als toplaag van een complete agterberg bodem. Zij vertelde dat je in los zand de geopad zo "kwijt" bent. Vandaar ook dat ik nu zoek naar koskos ervaringen. Die wordt er 10-15 cm in gefreesd en nog een laagje er op. Verschillende mensen op het forum schreven dat ze het gekocht hebben, maar ik heb nog niet gelezen hoe het dan deze zomer gegaan is.

annamarieke

Re: rijbak verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:19

Geen idee hoe eea in zijn werk is gegaan, maar bij ons op stal is er een soort klei door heen gegaan.
Bak is zowel 's winters als zomers prima te gebruiken!

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:30

ik ben al 2 jaar opzoek naar een verzorgpony in noord brabant. XD
lees mijn profiel verder, als je wilt, (A)

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:35

ilh_ schreef:
ik ben al 2 jaar opzoek naar een verzorgpony in noord brabant. XD
lees mijn profiel verder, als je wilt, (A)

Ja goede tip ook ??? ;)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:40

Ik heb hetzelfde probleem met onze bak,dus ik blijf ook even meelezen.
Heb inderdaad ook al over die cocosdoppen gehoord,en vraag me ook af wat daar dan de kosten ongeveer van zijn.(standaardbak 20x40)
En weet iemand een leveracier in het noorden van het land,ik heb al eens gegoogeld,maar kon niet echt iets vinden.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:44

Over een soort klei hebben wij inderdaad ook iets gehoord en we zijn van het weekend bij iemand geweest die ook een bepaald soort zand erop heeft liggen. Hierdoor wordt de toplaag hard maar blijft het water toch aflopen. De bak zag er daar goed uit en inderdaad hadden ze een mooie toplaag. Dit hebben hun bij een bedrijf uit Ouddenbosch gehaald en is een soort gewassen zand iemand ervaring daarmee?
Ik heb inderdaad wel gehoord ook weer van anderen dat zaken als cocosschillen en geopad gemengd wordt in de huidige toplaag en dat je dan alsnog een zware toplaag krijgt.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:12

Ik wil dit even volgen. ook ivm een bak die ondanks dagelijks sproeien en slepen te zwaar blijft.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:35

Hier het zelfde probleem..

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:26

Hier idem!
Heeft niemand DE oplossing voor dit probleem?
Wij willen ook niet zomaar alles erdoor gooien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:30

Wij hadden ook een bak die in de winter te nat was en in de zomer te droog (waardoor ie veel te zwaar werd).
Wij hebben er nu sinds 2,5 jaar tapijtsnippers in en sindsdien is ie perfect. Hij is altijd te rijden, staan nooit plassen in en is ook nooit droog!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:37

Onze bak is in de winter ook perfect maar in de zomer veel te zwaar en het stuift als een gek.
Wij hebben sinds kort kokos van www.go-koko.nl en dat bevalt geweldig!!!
Ik kan nu ook grondwerk doen, dat was eerst onmogelijk door het zware zand, ik ging steeds door mijn enkels.
Kokosdoppen ken ik niet, wel cacaudoppen?
Er zijn ook kokos-chips maar dat is veel duurder en je moet er veel meer van hebben.
Wij hebben 45 baaltjes (als een pakje hooi) door de bak gedaan, eerst met de hand uit elkaar halen, dan erdoor laten frezen en goed aanroollen of aanrijden. Onze bak is 19 x 34.
Voor een bak van 20 x 40 adviseren ze 50 baaltjes, dat komt op pplm. € 1600,=. Maar het is elke cent waard.............
Milieuvriendlijk, als we ooit verhuizen en iemand wil er een tuin van maken hoeven we niets af te voeren!
Blijft 7 - 10 jaar goed, rot niet en wordt niet glad.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:44

Cocos chips bedoel ik ja.
Nou ik vind 1600 dan wel weer een behoorlijk bedrag.Ik had ook wel eens gehoord dat het goedkoper ging.
Rond de 3 a 400 euro.
Maargoed als je er minder doorheen doet en het helpt nog niet,heb je er ook niets aan natuurlijk! ;)

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:12

Kijk hier hebben we wat aan!
Super bedankt,ga gelijk op de site kijken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:54

Bij mijn schoonouders hebben we nu een MEULENDIJKSBODEM (gewone drainage geen eb en vloet)
GEWELDIG.
Het kost wel wat maar dan heb je ook wat en wij zijn overal vanaf.. :o

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:59

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een gewassen zand met leem erin. Mede op aanraden van iemand in de buurt die hetzelfde heeft laten doen. Bedankt allemaal voor de tips

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:52

chantal1982 schreef:
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een gewassen zand met leem erin. Mede op aanraden van iemand in de buurt die hetzelfde heeft laten doen. Bedankt allemaal voor de tips

Ben benieuwd hoe het bevalt!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 17:56

We hebben het nu sinds dinsdag liggen wel een paar keer gesleept al en gewaterd omdat het nog moet gaan "liggen". Hij is nu al 10 keer beter als voorheen en na twee dagen slepen beginnen de paarden echt al op de bodem te lopen in plaats van tot de kogel erin. Gisteren hebben we van 12 tot 8 gesproeid en toen lag er 1 klein plasje waar de sproeiers elkaar overlappen en verder bleef ie droog. Voor nu zeg ik geweldig maar goed het echte resultaat komt natuurlijk pas over een tijdje

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:45

chantal1982 schreef:
We hebben het nu sinds dinsdag liggen wel een paar keer gesleept al en gewaterd omdat het nog moet gaan "liggen". Hij is nu al 10 keer beter als voorheen en na twee dagen slepen beginnen de paarden echt al op de bodem te lopen in plaats van tot de kogel erin. Gisteren hebben we van 12 tot 8 gesproeid en toen lag er 1 klein plasje waar de sproeiers elkaar overlappen en verder bleef ie droog. Voor nu zeg ik geweldig maar goed het echte resultaat komt natuurlijk pas over een tijdje

En wat hebben jullie nu precies laten inbrengen? Je hebt het over gewassen zand(?wat voor zand) met leem?
Ben benieuwd!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:18

Het is een bietengewassen zand met een doort van leem erin. Dit hebben we over de toplaag laten aanbrengen en niet erin gemengd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:34

Ik zit met hetzelfde probleem, prima een bak zonder water....maar net iets te zwaar naar mijn zin in een droge zomer.

voor de mensen die tapijtsnippers of vilt hebben laten storten...moet je hiervoor toestemming vragen aan de gemeente ?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:37

Onze bak is ook te droog en mul in de zomer, maar in de winter is hij bij vorst eigenlijk altijd berijdbaar. Nu vraag ik me af wat er gebeurt als er viltsnippers doorheen gaan. Heb je dan niet eerder last van bevriezing, omdat het zand met het vilt vochtiger blijft?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:43

chantal1982 schreef:
Het is een bietengewassen zand met een doort van leem erin. Dit hebben we over de toplaag laten aanbrengen en niet erin gemengd.

Waar heb je dat vandaan en wat waren de kosten? :o